Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Skal ha ein ny timelapseproduksjon som skuleoppgåve, og har no to kamera til rådighet, Nikon D90 og Canon 5d mark II. Blir meir praktisk å få gjort unna to samtidig.

 

Men har ikkje fjernkontroll til 5d mark II. Fins det ingen programvare du kan laste ned/kjøpe for å lage timelapse?

 

Og Morten Berg, veldig fin timelapse :) Dei fleste klippa held god kvalitet, og så har du ein fire-fem sekvensar som rett og slett er verdensklasse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding iverha2

 

Jo, ingen problem. Svære greier til å vere din første!

 

Ka innstillingar pleier du å bruke under lapsing av stjernehimmel?

 

Innstillingene jeg har brukt har vært litt forskjellige:

 

I utgangspunktet så benyttet jeg denne formelen: 600/ brennvidde for å ikke få utstrekte stjerner. Etterhvert har jeg tøyet denne regelen litt og økt eksponeringstiden til 30 sekunder.Dette er jo timelapse, så jeg kan fint leve med at stjernene blir litt utstrekte.

 

ISO har variert fra 1600-3200. I en sekvens brukte jeg ISO 1600, da jeg var redd for støy, men dette har jeg gått helt bort i fra. Etter dette har jeg alltid brukt ISO 3200 (jeg bruker 5d MK2, så ISO 3200 er ikke noe problem)

 

Etter endel testing, så bruker jeg f/2.2 eller f/2.5. Mitt inntrykk er at vignetering og astigmatisme blir vesentlig verre når man nærmer seg f/1.4.

 

I begynelsen var intervallet mellom hvert bilde 5 sekunder. Etterhvert gikk jeg over til 4 sekunder, og selv det blir litt hakkete hvis man ser nøye etter.Jeg bruker Sandisk extreme 32GB minnekort med 60MB/s og da er 4 sekunders intervallet helt på grensen av hva kameraet klarer.

 

Mvh

 

Morten

Endret av Morten Berg
Lenke til kommentar

For myke bevegelser (motion blur) bør helst lukkertiden være lengre enn intervallet mellom hver eksponering. Wikipedia: Rotary disc shutter

 

Angående støy så reduseres den kraftig ved piksel binning. I 5dmk2 sitt tilfelle reduserer man oppløsninga fra ca 17,7 Mp (16:9-crop) til 2,1 Mp (full HD) hvis man bruker hele bredden på sensoren. Det vil si at hver piksel i det ferdige opptaket stammer fra ca 8,5 fysiske piksler på sensoren.

 

Hvis man pikselpeeper (1:1) full oppløsning (21 Mp) på ISO 1600 og sammenligner med pikselpeeping (1:1) på et nedskalerte bildet (fra 21 Mp ISO 16 000 til 2,1 Mp) så vi man se omtrent like mye støy på begge bildene. Hvis man derimot ikke piksel-peeper men ser på 17,7 vs 2,1 Mp på samme skjerm så vil man ikke se noen nevneverdig forskjell fordi det store bildet nødvendigvis må pikselbinnes ett sted mellom bildefila og skjermflaten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding iverha2

 

Jo, ingen problem. Svære greier til å vere din første!

 

Ka innstillingar pleier du å bruke under lapsing av stjernehimmel?

 

Innstillingene jeg har brukt har vært litt forskjellige:

 

I utgangspunktet så benyttet jeg denne formelen: 600/ brennvidde for å ikke få utstrekte stjerner. Etterhvert har jeg tøyet denne regelen litt og økt eksponeringstiden til 30 sekunder.Dette er jo timelapse, så jeg kan fint leve med at stjernene blir litt utstrekte.

 

ISO har variert fra 1600-3200. I en sekvens brukte jeg ISO 1600, da jeg var redd for støy, men dette har jeg gått helt bort i fra. Etter dette har jeg alltid brukt ISO 3200 (jeg bruker 5d MK2, så ISO 3200 er ikke noe problem)

 

Etter endel testing, så bruker jeg f/2.2 eller f/2.5. Mitt inntrykk er at vignetering og astigmatisme blir vesentlig verre når man nærmer seg f/1.4.

 

I begynelsen var intervallet mellom hvert bilde 5 sekunder. Etterhvert gikk jeg over til 4 sekunder, og selv det blir litt hakkete hvis man ser nøye etter.Jeg bruker Sandisk extreme 32GB minnekort med 60MB/s og da er 4 sekunders intervallet helt på grensen av hva kameraet klarer.

 

Mvh

 

Morten

 

Har skjønt det slik at stjerner som regel blir ganske strekete på eksponeringer over 15-20sek, men om du har brukt 30sek på ein del, må eg jo seie at eg ikkje reagerte så mykje på "strekane" akkurat.

 

Har samme kameraet som deg, og satsar ein del på lapsing av stjernehimmel. Får sjå korleis det blir. Har du hatt problem med støy på ISO 6400?

 

Takk for blendertips, min 17-40mm går kun ned til 4 i blendartal, så må kanskje til med 100mm f/2?

 

Har sjøl et extreme-kort 16gb på 90MB/s så trur det skal gå fint nesten uansett kva eg gjer :)

 

 

Noken som har tips angåande lapsing av nyttårsrakettar forresten? :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding iverha2

 

Jo, ingen problem. Svære greier til å vere din første!

 

Ka innstillingar pleier du å bruke under lapsing av stjernehimmel?

 

Innstillingene jeg har brukt har vært litt forskjellige:

 

I utgangspunktet så benyttet jeg denne formelen: 600/ brennvidde for å ikke få utstrekte stjerner. Etterhvert har jeg tøyet denne regelen litt og økt eksponeringstiden til 30 sekunder.Dette er jo timelapse, så jeg kan fint leve med at stjernene blir litt utstrekte.

 

ISO har variert fra 1600-3200. I en sekvens brukte jeg ISO 1600, da jeg var redd for støy, men dette har jeg gått helt bort i fra. Etter dette har jeg alltid brukt ISO 3200 (jeg bruker 5d MK2, så ISO 3200 er ikke noe problem)

 

Etter endel testing, så bruker jeg f/2.2 eller f/2.5. Mitt inntrykk er at vignetering og astigmatisme blir vesentlig verre når man nærmer seg f/1.4.

 

I begynelsen var intervallet mellom hvert bilde 5 sekunder. Etterhvert gikk jeg over til 4 sekunder, og selv det blir litt hakkete hvis man ser nøye etter.Jeg bruker Sandisk extreme 32GB minnekort med 60MB/s og da er 4 sekunders intervallet helt på grensen av hva kameraet klarer.

 

Mvh

 

Morten

 

Har skjønt det slik at stjerner som regel blir ganske strekete på eksponeringer over 15-20sek, men om du har brukt 30sek på ein del, må eg jo seie at eg ikkje reagerte så mykje på "strekane" akkurat.

 

Har samme kameraet som deg, og satsar ein del på lapsing av stjernehimmel. Får sjå korleis det blir. Har du hatt problem med støy på ISO 6400?

 

Takk for blendertips, min 17-40mm går kun ned til 4 i blendartal, så må kanskje til med 100mm f/2?

 

Har sjøl et extreme-kort 16gb på 90MB/s så trur det skal gå fint nesten uansett kva eg gjer :)

 

 

Noken som har tips angåande lapsing av nyttårsrakettar forresten? :)

 

Nei, jeg har ikke prøvd å lage timelapse på 6400 ISO. De få gangene det har vært stjerneklart på fjellet, så har jeg ikke turt å eksperimentere. Jeg bruker innstillinger som jeg vet fungerer ganske greit.

Lenke til kommentar

4 sekunder mellom hvert bilde hørtes lurt ut.

 

Skal ut i morgen og ta bilder hvis ikke noe uforutsett skjer,men litt småsnufsete akkurat nå.

 

Poster i så fall resultatet her(så får jeg litt konstruktiv kritikk i det minste).

Jeg skulle gjerne hatt enda kortere intervall, men tror ikke det lar seg gjøre med de minnekortene jeg har (60MB/s).

 

Hvis du bruker canon, så husk å sjekk at det røde lyset har slukket før kameraet tar neste bilde- hvis ikke kan det nok fort bli noen "missing frames" er jeg redd.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke prøvd å lage timelapse på 6400 ISO. De få gangene det har vært stjerneklart på fjellet, så har jeg ikke turt å eksperimentere. Jeg bruker innstillinger som jeg vet fungerer ganske greit.

 

Forstår det. Men blir litt dumt å ikkje utnytte kameraet sitt potensiale viss 6400 ISO ser bra ut.. Får prøve å søke litt rundt på det.

 

Noken nye prosjekt på gang? Blitt kontakta av bedrifter/selskap som vil du skal produsere for dei?

Berre nysgjerrig, trenger ikkje røpe noke, hehe :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Nikon D7000,og bruker 45MB/s minnekort.

Blir jo en liten testshoot dette,men har prøvd å bare la kameraet stå og ta 400 bilder(5 sekunders intervall),ingen missing frames da.

 

Spent på resultatet,og om værvarselet fra YR stemmer.

 

Blir artig å prøve ihvertfall,så får man ta banningen over evt. elendig resultat etterpå...

 

:!:

Lenke til kommentar

"Reglene" for stjernebilder sier 600 / mm = max lukkertid. 30 sekunder lukkertid med 18 mm med 2 sekunder mellom skuddene gir en veldig fin flyt i timelapsen.

 

Mitt første forsøk på stjernelapse:

http://www.youtube.com/watch?v=qjKVbBgLxv4

 

18 mm, f3.5, 30 sek lukkertid, iso-400 og 32 sekunder interval (2 sek mellom bildene). Videoen har 24 fps.

 

Disse 5 sekundene tok 1 time med venting.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke prøvd å lage timelapse på 6400 ISO. De få gangene det har vært stjerneklart på fjellet, så har jeg ikke turt å eksperimentere. Jeg bruker innstillinger som jeg vet fungerer ganske greit.

 

Forstår det. Men blir litt dumt å ikkje utnytte kameraet sitt potensiale viss 6400 ISO ser bra ut.. Får prøve å søke litt rundt på det.

 

Noken nye prosjekt på gang? Blitt kontakta av bedrifter/selskap som vil du skal produsere for dei?

Berre nysgjerrig, trenger ikkje røpe noke, hehe :)

Hvis jeg husker riktig, så minnes jeg at Tom Lowe (timescapes) brukte 3200 iso på Rapture og Mountain light. Har lest også at på 6400 iso så begynner bildene å falle sammen, men dette er jo ikke basert på egen erfaring.

 

Foreløpig har jeg bare fått noen tvilsomme tilbud fra folk med gode hensikter som vil laste ned video´n min, men det har jeg takket nei til :!:

 

Har noe materialet liggende som jeg har tenkt å jobbe videre med etterhvert. Med den søkkvåte sommeren vi hadde i sommer, var det endel planlagte steder jeg ikke rakk å besøke, men det skal jeg ta igjen til neste år

Endret av Morten Berg
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Nikon D7000,og bruker 45MB/s minnekort.

Blir jo en liten testshoot dette,men har prøvd å bare la kameraet stå og ta 400 bilder(5 sekunders intervall),ingen missing frames da.

 

Spent på resultatet,og om værvarselet fra YR stemmer.

 

Blir artig å prøve ihvertfall,så får man ta banningen over evt. elendig resultat etterpå...

 

:!:

Nå er jo ikke 5d MK2 noen racer akkurat, så det kan godt tenkes at kameraet ditt klarer det intervallet og vel så det

 

"Reglene" for stjernebilder sier 600 / mm = max lukkertid. 30 sekunder lukkertid med 18 mm med 2 sekunder mellom skuddene gir en veldig fin flyt i timelapsen.

 

Mitt første forsøk på stjernelapse:

http://www.youtube.com/watch?v=qjKVbBgLxv4

 

18 mm, f3.5, 30 sek lukkertid, iso-400 og 32 sekunder interval (2 sek mellom bildene). Videoen har 24 fps.

 

Disse 5 sekundene tok 1 time med venting.

Javisst. Fin flyt i den snutten der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...