Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De endrer lukkertid og frekvens underveis - ja. :)

 

Pirk: En del av bildene hadde litt kort lukkertid - noen av klippene hadde sett bedre ut med lenger lukkertid (særlig i starten). Men - det er pirk. Dette var retten og sletten jæ**ig bra!!!

 

 

Pirk II: Øyh! Han jukser! For eksempel ser man på havna at krana laster det samme stykket med last av båten flere ganger på rad.. ;)

Sikkert også flere andre steder som er gjentatt, særlig ved kryssene hvor det går vekselvis fort og sakte.

Men - hva gjør det når resultatet blir så bra som her!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Har omsider fått puslet sammen en liten oppsamling av timelapseeksponeringer fra året som gikk. Har konsentrert meg om nordlyseksponeringene som jeg synes gir en solid utfordring innimellom, men det funker etterhvert som man lærer seg småtriksene. La den opp i full 1080p HD så se den gjerne i fullskjemmodus:

 

 

 

http://vimeo.com/33627796

 

Kamera: Canon 5D mk II

Software: Lightroom, LRTimelapse, Pinnacle Studio 14

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tatt til på nytt time lapse-prosjekt på skulen. :)

 

Satsar på litt kald stemning no på vinterstid, og ikkje minst stjernehimmel. Hatt mi første lapsing av stjernehimmelen i kveld, skal kanskje ut igjen seinare. Spent på om det tekniske sitter, og om bildene er klare nok.

 

Brukte en 50mm f/1,8 (cropkamera), og brukte regelen om brennvidde (600/brennvidde), så vart 8 sek lukkartid og ISO på 1000.

På 17-40mm f/4 på Canon 5D mark II, blei det 35 sek og ISO 3200. Største blendar på begge objektiva, og begge med 2 sek intervalltid.

 

Spent på resultatet. Må nok ha fleire sekvensar av nattehimmelen, og då litt lenger. Sette berre kamera ut i hagen ein times tid no, så blir nok ikkje så lange sekvensar, iallfall ikkje frå fullformat-kameraet.

 

Ellers har det så langt blitt greie bilete frå fjorden, men har ikkje satt alle saman til time lapse i After Effects endå.

Lenke til kommentar

Har tatt noen korte testsekvenser med ett Samyang 8mm fisheye,og det blir en ganske artig effekt med det objektivet.

 

Får håpe man klarer å sette sammen en liten snutt på ett minutt senere,men vil ha med nordlyset før jeg redigerer ferdig noe.

 

 

 

La på en tegnefilmeffekt på en av mine testshoots(feil innstillinger så det griner,men som sagt en testshoot,og kameraet stod på auto iso,derfor helt ræva :!: )

 

Tidlig opp i morgen,må jo få med meg det lyset som finnes.

:w00t:

 

http://www.youtube.com/watch?v=X23McyP3zjQ

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

iverha2 skrev:

 

På 17-40mm f/4 på Canon 5D mark II, blei det 35 sek og ISO 3200. Største blendar på begge objektiva, og begge med 2 sek intervalltid.

 

-Interessant- tror jeg må bytte ut minnekortene mine og satse på på kort med 90MB/S hvis du klarer det intervallet der over lengre tid uten å fylle opp bufferet.

Endret av Morten Berg
Lenke til kommentar

Forstår ikke selv helt buffer-problematikken dere snakker om her - Raw-filer fra 5DmkII pleier da ligge rundt 30MB (har sett både 18 og 40MB), og 35-sekunders bilder med to sekunders intervall skulle da i min bok bety ett enkelt bilde hvert 37. sekund, eller under 1MB/s - og så kan jeg ikke heeelt forstå at dette skulle gi noen buffer-problemer??

 

Buffer-problemer er i min bok hvis man tar flere bilder i sekundet over tid - og det er det da ikke akkurat snakk om her?

Lenke til kommentar

Forstår ikke selv helt buffer-problematikken dere snakker om her - Raw-filer fra 5DmkII pleier da ligge rundt 30MB (har sett både 18 og 40MB), og 35-sekunders bilder med to sekunders intervall skulle da i min bok bety ett enkelt bilde hvert 37. sekund, eller under 1MB/s - og så kan jeg ikke heeelt forstå at dette skulle gi noen buffer-problemer??

 

Buffer-problemer er i min bok hvis man tar flere bilder i sekundet over tid - og det er det da ikke akkurat snakk om her?

Jeg kjenner ikke til spesifikasjonene du nevner her, men det er mulig jeg har ordlagt meg noe uklart. Det jeg mente var at den røde lampen bak på kameraet må slukke før neste eksponering, hvis ikke så blir det noen missing frames etter hvert. Jeg bruker 32 GB 60MB/s, og må bruke 4 sekunders intervall ved eksponeringstider på 30 sekunder- noe jeg synes blir litt hakkete.

Endret av Morten Berg
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til spesifikasjonene du nevner her, men det er mulig jeg har ordla meg noe uklart. Det jeg mente var at den røde lampen bak på kameraet må slukke før neste eksponering, hvis ikke så blir det noen missing frames etter hvert. Jeg bruker 32 GB 60MB/s, og må bruke 4 sekunders intervall ved eksponeringstider på 30 sekunder- noe som jeg synes blir litt hakkete.

Det tror jeg altså ikke helt du har rett i. Det har noe å si om du har "ekstra" funksjoner som støyreduksjon eller annet, men mitt 5DmkII er klar til nytt skudd veldig fort etter forrige - dette har ikke med skrivehastigheten å gjøre - selve fila tar under ett sekund å skrive til kort, det er i så fall etterbehandlingen i kameraet som bruker for "lang" tid.

 

Skyter du i jpeg eller i Raw?

Har du på noe spesiell støyfjerning (high ISO, long exposure)?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til spesifikasjonene du nevner her, men det er mulig jeg har ordla meg noe uklart. Det jeg mente var at den røde lampen bak på kameraet må slukke før neste eksponering, hvis ikke så blir det noen missing frames etter hvert. Jeg bruker 32 GB 60MB/s, og må bruke 4 sekunders intervall ved eksponeringstider på 30 sekunder- noe som jeg synes blir litt hakkete.

Det tror jeg altså ikke helt du har rett i. Det har noe å si om du har "ekstra" funksjoner som støyreduksjon eller annet, men mitt 5DmkII er klar til nytt skudd veldig fort etter forrige - dette har ikke med skrivehastigheten å gjøre - selve fila tar under ett sekund å skrive til kort, det er i så fall etterbehandlingen i kameraet som bruker for "lang" tid.

 

Skyter du i jpeg eller i Raw?

Har du på noe spesiell støyfjerning (high ISO, long exposure)?

Jeg skyter alltid Raw. High iso er aktivert, mens støyfjerning er av- kanskje det er der problemet ligger?

Endret av Morten Berg
Lenke til kommentar

iverha2 skrev:

 

På 17-40mm f/4 på Canon 5D mark II, blei det 35 sek og ISO 3200. Største blendar på begge objektiva, og begge med 2 sek intervalltid.

 

-Interessant- tror jeg må bytte ut minnekortene mine og satse på på kort med 90MB/S hvis du klarer det intervallet der over lengre tid uten å fylle opp bufferet.

 

Var litt usikker på om den akkurat rakk det eller ikkje, men flyten ser iallfall grei ut i etterbehandlinga.

 

Korleis gjer du med støvfjerning forresten?

 

Sjøl opplevde eg relativt mykje støy no, på 3200 ISO, noko eg er ganske sikker på kamera burde klare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...