Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sjekket bakover i tråden om dette har vært postet her før.

 

Enten man driver med timelapse eller video er en slider ganske anvendelig. De første DIY slider prosjektene var basert på IGUS DryLin® industrielle deler. Det er også det mange firmaer bruker når de selger ferdige "slider pakker", selv om noen også selger slidere basert på Igus DryLin® kopir.

 

ASI Automatikk AS i Drammen er norsk importør av Igus DryLin® for industrielle applikasjoner.

 

Nå har de også satt sammen en "Slider pakke" som de selger for 1990.-, som vel er noe av det billigste man kan få en slider for. Det er garantert basert på det originale produktet og ikke noen Kina/India kopi.

 

Igus DryLin®produktene finnes også i forskjellige størrelse og stivhet. ASI Automatikk kan sikkert hjelpe dem som trenger kraftigere saker.

 

ASIflex Kamera slider

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilig timelapse Dragen, selvom jeg synes de klokkelapsene er litt skumle, time goes hehe

Jeg lagde en timelapse av gårsdagens nordlys som kan sees her, bør sees i fullskjerm HD påslått og scaling avslått.

Northern Lights Timelapse 26.09.2011 Norway

 

Jeg var selvøflgelig uheldig med fokus på den mest spektakulære delen hehe

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Da har jeg starta opp det som blir min første timelaps. Hvordan dette blir har jeg null anelse om. Blir ingen spennende video, bare utsikten i fra verandaen. Alltids greit å prøve for å se hvordan etterbehandlingen foregår.

 

Ble 1/25 lukker, iso 100, blender 32, 17mm. 20 sek mellom hvert bilde. Er dette veldig feil, nemlig redd for det :blush:

Lenke til kommentar

Stilig timelapse Dragen, selvom jeg synes de klokkelapsene er litt skumle, time goes hehe

Jeg lagde en timelapse av gårsdagens nordlys som kan sees her, bør sees i fullskjerm HD påslått og scaling avslått.

Northern Lights Timelapse 26.09.2011 Norway

 

Jeg var selvøflgelig uheldig med fokus på den mest spektakulære delen hehe

Flott video mtp nordlyset, men helheten ble ødelagt av bråstoppene til teksta...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg starta opp det som blir min første timelaps. Hvordan dette blir har jeg null anelse om. Blir ingen spennende video, bare utsikten i fra verandaen. Alltids greit å prøve for å se hvordan etterbehandlingen foregår.

 

Ble 1/25 lukker, iso 100, blender 32, 17mm. 20 sek mellom hvert bilde. Er dette veldig feil, nemlig redd for det :blush:

 

Hehe neida ingenting kan bli feil, det er bare å prøve seg fram jeg har over 100 sekvenser som har blitt mer eller mindre mislykkede. Det er bare å poste så får du tips til forbedringer ;)

 

 

Takk for tilbakemelding Natrich :thumbup: Jeg er enig med deg at de ikke ble noen bra flyt i filmen. Dette var mer en semi vitenskapelig dokumenteringssak en en filmsak. Jeg tabbet meg også litt ut med å feilfokusere og skifte objektiv litt for ofte, men jeg prøver igjen neste gang ;)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Brukte bare pcen i dag som "timelapskontroll" så noe vanskelig å rigge plass til den.

 

Men har jo ønske om å lære meg kunsten av dette og få til noe kult. En av videoene som har gitt meg "kick" i å få til dette er denne :

En sammensetning av timelaps, videoer og bilder.

 

 

Har en tanke om å gjøre noe slikt for hjemkommunen, kanskje jeg kan få gjort noe penger ut av det til slutt også.

 

Ellers er jo laget jeg følger, som også videoen tidligere nevnt. Har mye materiell og tanker om hva jeg kan få til der, men trenger noen timelpassekvenser for å komme i mål der også.

 

 

Kommer med lille snutten her senere, men er noen som har postet en nyttig plugin til lightroom som man kunne lage timelaps med. Noen som har den enda, finner ikke igjen...

Ellers så har jeg tilgang til quicktime pro, er dette bedre en å gjøre jobben i LR3?

Lenke til kommentar

men er noen som har postet en nyttig plugin til lightroom som man kunne lage timelaps med. Noen som har den enda, finner ikke igjen...

Ellers så har jeg tilgang til quicktime pro, er dette bedre en å gjøre jobben i LR3?

Hmm, denne du tenker på? :)

 

Jeg fant den, og det var denne

:

 

 

 

Da har jeg kommet i mål med min første Time-lapse. Ble noe hakkete da jeg ikke regna på sek mellom bilder men bare valgte noe helt vilkårlig. Er 20 sek mellom hvert bilde, og lukker er 1/25. Satt sammen til 24fps.

 

Og her er resultatet :

Endret av k-h-s
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slett ikke verst til å være første forsøk ;) Stilig med bevegelse på veien og fotballbanen.

 

Som du selv nevner ville et mindre intervall mellom bildene bidra til en bedre flyt på filmen. Jeg er selv fan av mye raskere lukkertider, for å få detaljer skarpt men da får man lett problemet med at skyene hakker.

Hvis du bruker lange lukkertider slik som 1/25s må du vel stille blender ganske liten ca F10-F16 og da mister du skarphet pga diffraksjon. Det kan du lese om her http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm

 

Ellers vil jeg forslå å croppe til 16*9 format og 1280*720 eller 1920*1080 slik at bilde fyller hele skjermen.

 

Ser også at du har fått ut en litt utdatert format på 1440*1080 noe du ikke bør bruke hvis dette er tatt med et ordentlig kamera. 144*1080 formatet er noe HD videokamera brukte før der pikslene i bredden blir strukket ut opp til 1920.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Ble tatt med Canon 7D og en 17-50 f2.8, husker ikke blender nå men kan se hjemme etterpå.

 

Brukte det jeg så i videoen noen poster opp i en spoiler.

 

Hva skal jeg croppe bildene ned til da? 16x9? Men var da det jeg gjorde slik som han sa i videoen. Videre eksportere jeg bare video i fra lightroom slik han gjorde.

 

Men skal se på alt sammen etterpå da jeg skal lage meg en ny video. Kanskje jeg burde velge noe annet en lightroom 3 og den plugin i slidshow som jeg brukte?

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg har ikke brukt den framgangsmetoden før. Ser ut som om du eksporterte filmen som 1440*1080 i WMV-format som ikke er det helt optimale. Brukte du Movie Maker eller lignende?

 

Jeg bruker selv Lightroom der jeg først markerer alle bildene så jeg beskjærer jeg et bilde til 16*9 format(trykk på crop tool og velg enter custom 16 x 9) og trykker på sync så batchkonverter jeg Raw filene til jpeg og stiller da resize ti 1920*1080 eller 1280*720. Så setter jeg sammen Jpeg filene ved hjelp av Quitktime Pro, men dette er er heller ikke noen optimal løsning. Har akuratt kjøpt meg PowerDirector 9 så skal se om jeg har noen muligheter der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...