Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart ingen har rotet i gamle leketøy og funnet en Lego Technic-motor + eventualiteter til å lage skinner etc med? Eller tatt seg en runde på en velfylt lekebutikk og funnet noe fra Technic-serien.

 

Edit: Dette er vel stort sett det man trenger. Tror jeg

 

Jeg har rotet frem noen deler med technic lego (lego mindestorm, noen motorer og ettpar brytere) men sliter med å komme på noen gode skinner

Lenke til kommentar

Selv var jeg aldri så bortsjemt at jeg fikk de mest fancy Lego Technic-greiene. Husker at jeg alltid ønsket jeg det elektriske togsettet :p

Ønsket meg forøvrig denne elektiske heisekranen også (ikke lego), men den fikk jeg heller aldri...

 

Fikk dog pneumatisk hjullaster, DET var tøft det :D

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått bestilt meg en "Stage Zero Dolly" fra Dynamic Perception:

 

4619745543_78ca21d55e_z.jpg

 

Virkemåte og eksempelvideo kan sees her:

 

Blir spennede å eksperimentere med, men får den nok ikke før i midten av desember en gang.

 

Spennende! Hva må du ut med til Norge for Stage Zero Dolly?

Lenke til kommentar

Jeg har noen hundre bilder som jeg har fått lagt inn i premiere slik at hvert bilde er 1frame, so far so good.

MEN! når jeg legger inn bildene slik så vil jo bare en brøkdel av bildestørrelsen bli med i filmen. Jeg klarer å gå inn på hvert enkelt bilde for å justere Motion, slik at det blir riktig i den ene framen. Men jeg må da vel ikke justere dette for hver frame, det må vel finnes en måte å justere for alle på en gang, eller?

For jeg regner med at om jeg rendrer dette nå, så vil jo rendringen fjerne alt utenfor det lille vinduet som premiere har regnet ut er midt i bildet, altså vil jeg ikke kunne bruke Motion etter en evt. rendring siden da all informasjon utenfor den bilderuten blir klippet vekk.

 

Så har noen en løsning får hvordan jeg kan få gjort dette? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår helt, men kanskje det hjelper å beskjære bildene til 1920x1080 før du importerer de til Premiere? I så fall kan det enkelt gjøres med Faststone og batch-prosessering. Det vil si markere alle bildene, trykke batch konvertering og krysse av for å redigere bildene og krymping til ønsket oppløsning. Så gjør den samme prosess med alle bildene. Deretter importerer du de til Premiere osv.

 

Med forbehold om at jeg har misforstått problemet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår helt, men kanskje det hjelper å beskjære bildene til 1920x1080 før du importerer de til Premiere? I så fall kan det enkelt gjøres med Faststone og batch-prosessering. Det vil si markere alle bildene, trykke batch konvertering og krysse av for å redigere bildene og krymping til ønsket oppløsning. Så gjør den samme prosess med alle bildene. Deretter importerer du de til Premiere osv.

 

Med forbehold om at jeg har misforstått problemet.

God tanke, men akkurat dét klarte jeg selv også, premiere fikser lett å resize. Men jeg tenkte å velge et eget utsnitt, ikke å bare krympe bildene. Var liksom mye uinteressant rundt som jeg med fordel kunne fjerne..

Lenke til kommentar

Da har jeg fått bestilt meg en "Stage Zero Dolly" fra Dynamic Perception:

 

Blir spennede å eksperimentere med, men får den nok ikke før i midten av desember en gang.

 

Spennende! Hva må du ut med til Norge for Stage Zero Dolly?

 

Komplett pakke kom vel på rett over 6000 spenn med frakt. :)

Lenke til kommentar

Jeg har noen hundre bilder som jeg har fått lagt inn i premiere slik at hvert bilde er 1frame, so far so good.

MEN! når jeg legger inn bildene slik så vil jo bare en brøkdel av bildestørrelsen bli med i filmen. Jeg klarer å gå inn på hvert enkelt bilde for å justere Motion, slik at det blir riktig i den ene framen. Men jeg må da vel ikke justere dette for hver frame, det må vel finnes en måte å justere for alle på en gang, eller?

For jeg regner med at om jeg rendrer dette nå, så vil jo rendringen fjerne alt utenfor det lille vinduet som premiere har regnet ut er midt i bildet, altså vil jeg ikke kunne bruke Motion etter en evt. rendring siden da all informasjon utenfor den bilderuten blir klippet vekk.

 

Så har noen en løsning får hvordan jeg kan få gjort dette? På forhånd takk :)

 

I Premiere Pro> gå inn i Effects Control og åpne Motion> bruk Scale og Position til å sette Keyframes med det utsnittet du ønsker.

 

 

Her er link til en video som forklarer prinsippet (fra den videoen lærte jeg meg hvordan å gjøre det) men videoen forklarer også i prinsippet hvordan å Zoome og Panorere + et par andre nyttige triks, selv om målet hans er litt annet en ditt, og hans utgangspunkt er en video fil.

http://library.creat.../video-tutorial

 

Tekst baser forklaring; http://help.adobe.co...27366710BB.html

 

 

 

 

Her er også en video om hvordan du gjør dette i Photoshop. Legg spesielt merke til hvordan han importerer alle bildene inn i Photoshop. Akkurat samme prinsippet kan brukes for å importere Timelaps bildene dine inn i Premiere Pro.

 

 

 

Det beste er å bruke Premiere Pro, da kan du bruke Frame Blend til å få "smoother" video.

 

 

 

[media]http://vimeo.com/9355695[/media]

 

 

 

 

Mer;

 

http://www.youtube.com/watch?v=4QA3LBq9oEg

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=1K1crgzQc20&feature=related

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=_0kt60VAyb8&feature=related

 

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har noen hundre bilder som jeg har fått lagt inn i premiere slik at hvert bilde er 1frame, so far so good.

MEN! når jeg legger inn bildene slik så vil jo bare en brøkdel av bildestørrelsen bli med i filmen. Jeg klarer å gå inn på hvert enkelt bilde for å justere Motion, slik at det blir riktig i den ene framen. Men jeg må da vel ikke justere dette for hver frame, det må vel finnes en måte å justere for alle på en gang, eller?

For jeg regner med at om jeg rendrer dette nå, så vil jo rendringen fjerne alt utenfor det lille vinduet som premiere har regnet ut er midt i bildet, altså vil jeg ikke kunne bruke Motion etter en evt. rendring siden da all informasjon utenfor den bilderuten blir klippet vekk.

 

Så har noen en løsning får hvordan jeg kan få gjort dette? På forhånd takk :)

 

I Premiere Pro> gå inn i Effects Control og åpne Motion> bruk Scale og Position til å sette Keyframes med det utsnittet du ønsker.

 

 

Her er link til en video som forklarer prinsippet (fra den videoen lærte jeg meg hvordan å gjøre det) men videoen forklarer også i prinsippet hvordan å Zoome og Panorere + et par andre nyttige triks, selv om målet hans er litt annet en ditt, og hans utgangspunkt er en video fil.

 

Joda, som sagt så får jeg til alt dette på ett enkelt bilde eller en filmsnutt, men får ikke gjort denne innstillingen slik at den gjelder for alle bildene i hele serien.. Om du skjønner forskjellen..

Endret av salms
Lenke til kommentar

Her er en Timelaps video fra T-RECS i Tyskland. De har noen imponerende lange Dolly kjøringer gjennom denne videoen. Hvordan går de det til ?

 

"Walking Timelaps"? Har de bygget seg en vogn som styres av samme styringen som de bruker på Kessler Crane Dolly'n og masse stabilisering i After Effects?

 

 

Du kan spørre han her http://forum.timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=5014

Lenke til kommentar

Joda, som sagt så får jeg til alt dette på ett enkelt bilde eller en filmsnutt, men får ikke gjort denne innstillingen slik at den gjelder for alle bildene i hele serien.. Om du skjønner forskjellen..

 

Skjønner ikke helt hva du mener med "Serie"?

 

 

Du må laste inn alle bildene du skal ha i de forskjellige sekvensene inn i Premier Pro (PP), legge dem på timeline.

 

Siden du mest sannsynlig ikke ønsker samme utsnitt fra bildene fra hver sekvens så må du justere hver sekvens individuelt sånn som videoene forklarer.

 

Hvis du vil at PP skal velge utsnitt for deg inne 16:9 aspekt ratio, og er fornøyd med det, så er det bare å velge Fit. Det er også andre måter å la programmet automatisere dette. Det blir forklart i videoene, så se dem en gang til.

 

Prøv å forklare oss litt bedre med hva du mener med en "Serie" med bilder.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Her er en Timelaps video fra T-RECS i Tyskland. De har noen imponerende lange Dolly kjøringer gjennom denne videoen. Hvordan går de det til ?

 

"Walking Timelaps"? Har de bygget seg en vogn som styres av samme styringen som de bruker på Kessler Crane Dolly'n og masse stabilisering i After Effects?

 

 

Du kan spørre han her http://forum.timesca....php?f=7&t=5014

 

Flere har stilt spørsmålet både der og på Vimeo kommentarene, men de svarer ikke på spørsmålet ! Ellers så hadde jeg nok lagt ved forklaringen i posten min her.

Lenke til kommentar

Her er en Timelaps video fra T-RECS i Tyskland. De har noen imponerende lange Dolly kjøringer gjennom denne videoen. Hvordan går de det til ?

 

"Walking Timelaps"? Har de bygget seg en vogn som styres av samme styringen som de bruker på Kessler Crane Dolly'n og masse stabilisering i After Effects?

 

 

Du kan spørre han her http://forum.timesca....php?f=7&t=5014

 

Flere har stilt spørsmålet både der og på Vimeo kommentarene, men de svarer ikke på spørsmålet ! Ellers så hadde jeg nok lagt ved forklaringen i posten min her.

:thumbup: la ikke merke til det.

Lenke til kommentar

Joda, som sagt så får jeg til alt dette på ett enkelt bilde eller en filmsnutt, men får ikke gjort denne innstillingen slik at den gjelder for alle bildene i hele serien.. Om du skjønner forskjellen..

 

Skjønner ikke helt hva du mener med "Serie"?

 

 

Du må laste inn alle bildene du skal ha i de forskjellige sekvensene inn i Premier Pro (PP), legge dem på timeline.

 

Siden du mest sannsynlig ikke ønsker samme utsnitt fra bildene fra hver sekvens så må du justere hver sekvens individuelt sånn som videoene forklarer.

 

Hvis du vil at PP skal velge utsnitt for deg inne 16:9 aspekt ratio, og er fornøyd med det, så er det bare å velge Fit. Det er også andre måter å la programmet automatisere dette. Det blir forklart i videoene, så se dem en gang til.

 

Prøv å forklare oss litt bedre med hva du mener med en "Serie" med bilder.

Beklager min uvitenhet og påståelighet, men du hadde selvfølgelig rett fra første innlegg. :p

Jeg vet ikke om det var dette du prøvde å forklare meg, men.. Nå, uten å se om igjen en eneste av de filmene så skjønte jeg hvor elementært feil jeg hadde, jeg prøvde å redigere alle enkeltbildene etter å markert alle bildene på tidslinjen, i stedet for å redigere effektene på sekvensen slik du sikkert prøvde å forklare meg.. Igjen, beklager. Men tusen takk for gode svar, hadde sikkert aldri kommet på dette på egenhånd uten å måtte drite meg ut i full offentlighet først, haha.. :)

Men da er arbeidsflyten litt bedre planlagt. :) (venter fortsatt på intervalometeret jeg har kjøpt, venting er jaggu kjedelig!)..

Endret av salms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...