Laoko Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Fikk meg Fallout 3 for en liten stund siden og var veldig fornøyd med det og slikt. Så slutta dvd-romen å virke og jeg ville spille Fallout. Så jeg brukte en annen data til å lage en iso-fil av cd-en og tenkte at nå var det bare å mounte spillet i Deamon-tools og spille. Men da kom det opp en melding fra noe som kalte seg SecuROM og sa jeg måtte avslutte Deamon-tools og putte CD-en inn i CD-romen, men det hjelper jo lite når den ikke funker. Er det en annen måte å få spilt uten å bruke CD-romen, eventuelt komme rundt secuROM? Å kjøpe ny CD-rom vil helst unngå siden kapitalen ikke er på topp for tiden. Må si jeg er litt usikker hvor lovlig dette er, men siden jeg har kjøpt spillet burde det jo være lov å spille det uansett om CD-romen er ødelagt eller ei.
agito Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Om du vil spille det må du nesten laste ned en hacket .EXE som har fjernet eller omgått kopibeskyttelsen. Jeg er ikke sikker på om dette er lovlig, men kan i alle fall ikke linke på grunn av retningslinjene til forumet. Edit: Når jeg tenker meg om skal det være mulig å dele et DVD-drev over nettverket. Så om du har en laptop/stasjonær ekstra kan en dele drevet og instalere/verifisere over nettverket. Endret 14. mars 2009 av agito
Steamed Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Vis du legger det til i steam, tror jeg du slipper cd-rom. Hva er steam? www.steampowered.com Fult lovlig
del_diablo Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Du bruker feil "executeable" til å starte spillet. Gå til plassen du har installert Fallout 3 og prøv de forskjellige .exe filene der, 1 av dem starter spillet uten å dra i gang securom skjekken.
Loefthal Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Hva er det som feiler DVD plata? Securom er en hyperparanoid kopibeskyttelse som faktisk i noen tilfeller oppfatter tidligere versjoner av seg selv som en trussel. En sann plageånd, til og med i legitim sammenheng. Kan heller ikke helt forstå hva Steam har med dette å gjøre, med mindre du betaler og laster det ned derifra. Å laste ned en crack er nok ikke lovlig, så med mindre den angivelige plata er fullstendig herpet kan du prøve å avinstallere Daemon, for så å avinstallere og installere FO3 på nytt. Husk å kopiere savegames først, både mappe kalt "xlive" og "Fallout 3 savegames". Hvor du finner dette husker jeg ikke just nu, men et kjapt søk på google bør gi svar på dette.
Jakoozie Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Å laste ned en crack er nok ikke lovlig Nå er jeg langt i fra en ekspert, men i hvilken lov står det at der ulovlig å laste ned en viss type fil? Det som er ulovlig er jo å skaffe til veie kopibeskyttetmateriale uten å betale for det. Så langt jeg kan se er trådstarter i sin fulle rett til å cracke, endre og "fucke" så mye med filene som han vil, for å få et spill han har betalt fortil å fungere. Personlig hadde jeg ikke nølt et sekund med å cracke spillet, selv om mot all formodning skulle være ulovlig. Ingenting å få dårlig samvittighet over. Endret 16. mars 2009 av Jakoozie
Loefthal Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Å laste ned en crack er nok ikke lovlig Nå er jeg langt i fra en ekspert, men i hvilken lov står det at der ulovlig å laste ned en viss type fil? Det som er ulovlig er jo å skaffe til veie kopibeskyttetmateriale uten å betale for det. Så langt jeg kan se er trådstarter i sin fulle rett til å cracke, endre og "fucke" så mye med filene som han vil, for å få et spill han har betalt fortil å fungere. Personlig hadde jeg ikke nølt et sekund med å cracke spillet, selv om mot all formodning skulle være ulovlig. Ingenting å få dårlig samvittighet over. En viss type fil? Mange filer som er ulovlige vet du Alt som brukes i den hensikt å skaffe piratkopiert materiale, eller for den saks skyld filer som drifter og vedlikeholder denne type materiale kommer vel også under det som er ulovlig. Dette må da være relativt klart? Gråsonene på dette feltet er imidlertid mange, men akkurat på overnevnte punkt mener jeg logikken er tilstede. FarCry2 er et eksempel der Securom gjorde seg så vanskelig at den eneste løsningen visstnok var å ty til uortodokse løsninger. Dette er jo et aldri så lite paradoks da kopibeskyttelsen faktisk var så "god" at man måtte omgå den. Selvfølgelig kan trådstarter gjøre nøyaktig som han vil uten at jeg skal sitte å dømme, men en henvisning/link til en løsning som ikke samsvarer med HW.no's policy må trådstarter snuse seg frem til selv. Endret 16. mars 2009 av Ohlja
Newman Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Det er ikke ulovelig å laste ned en crack til et spill du eier. Husker ikke helt ordlyden i loven, men i grove trekk er det lov å omgå kopisperrer så lenge det er snakk om å få varen til å fungere med egnet utstyr. Vansklighetsgraden med å fjerne kopisperren er også av betydning. Med hva som regnes som "vanskelig" legges kun hva forbruker må gjøre for å omgå sperren til grunn. At feks Razor911 har gjort vesentlige endringer i programmet for at det skal kunne kjøres, er irrelevant. Orker ikke finne frem rett paragraf nå, men for de som er interessert så kan dere gå inn på www.lovdata.no og søke selv. ("DVD Jon" dommen fra Lagmannsretten er også av stor betydning, da denne setter presedens i liknende saker.)
Leakim Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hva er det som feiler DVD plata? Han sa at det var DVD-ROMMEN som var ødelagt, IKKE plata.
Loefthal Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Høres rimelig ut det egentlig. Var rimelig sikker på at en crack/no-dvd var ulovlig, men med nærmere ettersyn så ser jeg nå at det er mye rom for tolkning av lovverket på dette området så der manglet jeg nok noen fakta. Man behøver heller ingen utdannelse innen rakettforskning for å finne ut hvordan man skaffer dette, så linker tips etc. burde være unødvendig. Han sa at det var DVD-ROMMEN som var ødelagt, IKKE plata. Ser det nå, men poenget er likevel det samme.
newman221 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ny dvd-spiller koster ikke 200kr engang. Ingen upris for å få ny da... Den utgiften ødelegger ihvertfall ikke saldoen til de fleste. Bestiller du fra Komplett, kanskje de kan sende den som vanlig brevpost, 39kr i porto også... Men det skal funke greit med en no-cd-crack, men problemet kommer hver gang spillet oppdateres. Da må man fikle ganske mye iblant.
Heradon Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ny dvd-spiller koster ikke 200kr engang. Ingen upris for å få ny da... Den utgiften ødelegger ihvertfall ikke saldoen til de fleste.Bestiller du fra Komplett, kanskje de kan sende den som vanlig brevpost, 39kr i porto også... Men det skal funke greit med en no-cd-crack, men problemet kommer hver gang spillet oppdateres. Da må man fikle ganske mye iblant. Det er bare å skifte ny .exe (cracka) etter hver oppdatering. Ikke mye fikling det Mulig at det er ulovlig, skjønner ikke helt hvorfor det skal være ulovlig å laste ned en crack fordi man ikke vil ripe cd'n ved å kjøre den ut og inn hele tiden.
Laoko Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 takk for alle svar Kommer nok til å laste ned en crack nå og så innen ikke altfor lang tid få kjøpt meg ny DVD-rom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå