Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har en vekter lov til å holde deg igjen?


MrL

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på noe om vektere siden jeg har hørt mye forskjellig. Hvis jeg f.eks hadde bøffa et eller annet fra en butikk, gjort noe ulovlig, eller ihvertfall et eller annet som gjør at vekteren har en grunn til å holde meg igjen og ringe politiet. Hvis han da ber meg være igjen, eller holder meg igjen, kan jeg da bare dytte han vekk hvis han holder meg, og egentlig bare si "fuck deg, du har ingen myndighet", også stikke?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhver kan utføre pågripelse hvis gjerningsmannen tas på fersk gjerning eller ferske spor og det er fare ved opphold. Pågripelse forutsetter bl.a. skjellig grunn til mistanke og fare for unndragning eller bevisforspillelse.

 

I tillegg kan enhver påberope seg nødvergeretten til å forhindre butikktyver o.l. i å gjennomføre tyveriet.

Lenke til kommentar
Enhver kan utføre pågripelse hvis gjerningsmannen tas på fersk gjerning eller ferske spor og det er fare ved opphold. Pågripelse forutsetter bl.a. skjellig grunn til mistanke og fare for unndragning eller bevisforspillelse.

 

I tillegg kan enhver påberope seg nødvergeretten til å forhindre butikktyver o.l. i å gjennomføre tyveriet.

 

Jeg tror ganske sikkert du kan finne svaret ditt her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...61185&st=40

 

Jeg besvarte hvertfall et liknende spørsmål i denne posten ganske så grundig.

Lenke til kommentar
Har alltid lurt på noe om vektere siden jeg har hørt mye forskjellig. Hvis jeg f.eks hadde bøffa et eller annet fra en butikk, gjort noe ulovlig, eller ihvertfall et eller annet som gjør at vekteren har en grunn til å holde meg igjen og ringe politiet. Hvis han da ber meg være igjen, eller holder meg igjen, kan jeg da bare dytte han vekk hvis han holder meg, og egentlig bare si "fuck deg, du har ingen myndighet", også stikke?

 

Jeg er klar over at dette er Juss-delen av forumet, og at man bør forholde seg til teksten uten å moralisere og greier.

 

Når det er sagt undres jeg på hva motivet ditt er for å spørre om dette? Er det sånn at du sjekker mulighetene du har for å bryte loven, og om i tilfelle du blir ferska kan slippe unna med det? Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at dette er Juss-delen av forumet, og at man bør forholde seg til teksten uten å moralisere og greier.

 

Når det er sagt undres jeg på hva motivet ditt er for å spørre om dette? Er det sånn at du sjekker mulighetene du har for å bryte loven, og om i tilfelle du blir ferska kan slippe unna med det? Hvor gammel er du egentlig?

 

Jeg er over myndigshets grensa, har aldri stjelt eller gjort noe ligenende ulovlig, og har heller ingen planer om det. Egentlig spørte jeg om dette mest fordi jeg leste om han som ble overfalt på karl johan eller hvor det var, lagt ned i bakken av vektere. Saken er at en sånn sitasjon kommer sikkert aldri til å oppstå med meg, men jeg lurte på hvis det faktisk hadde skjedd, om jeg da kunne faktisk forsvart meg og gjort motstand. Jeg vet at når en borger angriper deg, har du rett til å forsvare deg å gjøre motstand, hvis dermed enn vekter har samme rettigheter, betyr det at jeg faktisk kan nekte dem å i det hele tatt ta på meg. Dette synes jeg bare er greit å ha i bakhodet hva man faktisk har lov til hvis man en gang skulle møte på en overlegen vekter. Det verste jeg vet er mennesker som tror det er mer enn det de er.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Greit nok det.

Førsteposten din gav meg derimot inntrykk av at du var en opportunistisk 14-åring. Sånn kan det gå. Uansett, har man ikke gjort noe galt trenger man heller ikke gå rundt å tenke "worst case scenario".

 

Du får sjekke linken Housewolf viser til om du fremdeles mener dette er viktig å vite noe om.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at dette er Juss-delen av forumet, og at man bør forholde seg til teksten uten å moralisere og greier.

 

Når det er sagt undres jeg på hva motivet ditt er for å spørre om dette? Er det sånn at du sjekker mulighetene du har for å bryte loven, og om i tilfelle du blir ferska kan slippe unna med det? Hvor gammel er du egentlig?

Jeg vet at når en borger angriper deg, har du rett til å forsvare deg å gjøre motstand, hvis dermed enn vekter har samme rettigheter, betyr det at jeg faktisk kan nekte dem å i det hele tatt ta på meg.

 

En vekter er en vanlig borger (som i noen tilfeller utøver eiers rett, kommer an på avtalen mellom firma og eier), og har i prinsippet ingen andre rettigheter enn det som følger av eiers rett og vanlige sivile rettigheter. Nødvergeparagrafen spesifiserer derimot at du kun kan sette deg til motverge mot et rettsstridig angrep. En vekter (eller en hvilken som helst annen borger) som pågriper i medhold av straffeprosessloven § 176 (vilkår: treffes på fersk gjerning eller på ferske spor, samt at det må være "fare ved opphold") gjør intet rettsstridig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...