Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde Euroshopper kjøttboller i går, de var faktisk ikke så ille. 65 kr for 1 kg. Med 200 g pr porsjon får man 5 porsjoner til 13 kr pr stk. Med potetmos (1/2 pose Euroshopper eller hjemmelaget, kr 2), grønne erter (100g, ca kr 2) og fløtesaus (1/4 pose Toro, kr 3) får man et herremåltid til kr 20. Sleng på en 5-er til for tyttebærsyltetøy og ekstra fløtesaus :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Mat er ikke billig nei....150 for 330 gr burger synes jeg er en smule for dyrt.

 

Synes banan/ost i burgerbrød (uten burger) er godt....veldig uvanlig men hvis masn liker frukt osv......

Lenke til kommentar
noen tips til bra frokost, som ikke tar mer enn noen få minutter å lage?

pris er også viktig seff

Baconomelett.

Masse go næring. Ikke nødvendigvis så dyrt.

 

Du kan bytte ut bacon med skinke eller salami eller whatever.

 

-Ta to egg og fire spiseskjeer melk. Bland godt med litt peppermix og salt.

-Stek bacon.

- Hell over egg/melk/peppermix-blanding

- legg ost over halve stekepanna

-legg over lokk

-vent til det er passe klart

- Brett omeletten og legg den over en skive brød eller to

- spis

 

 

edit: Har du ikke bacon så legg det over før osten og følg ellers oppskriften. To spiseskjeer melk per egg og en skive brød per to egg.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
noen tips til bra frokost, som ikke tar mer enn noen få minutter å lage?

pris er også viktig seff

Et beger med Q-Skyr. Kanskje litt dyrt, men fy som det metter. Et beger gir deg energi helt frem til middag.

Tja. Med mindre du slanker deg så vil jeg ikke anbefale det. Ett beger Skyr ligger meg kjent på under 100kcal. Altså langt i fra nok næring fra morgen til ettermiddag.

Lenke til kommentar

Et par bokser hakkede tomater, en skvett olivenolje og noe basillikum utgjør en helt grei tomatsaus. La de koke i gode 20min før du blander det oppi stekt kjøttdeig og bacon, så har du en glimrende saus til moussaka.

Så er det bare å lage oste saus.

Smelt ca. 100g smør i en panne. Ha i mel til det får en seig masse som samler seg i klumper. Spe i ca 5-6dl melk (vil jeg tro, muligens mer).

La det hele få et oppkok før du kaster på rundt 300gram raspet ost. Så er det bare å piske godt og lenge. Har du malt muskatnøtt så gir det god smak. Kast oppi ca. 1ts

Så er du mer eller mindre i mål.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Nja, mål og mål. En definerende og essensiell del av moussaka er auberginer. Skjæres i centimetertykke skiver, saltes på begge sider for å trekke ut bitterstoffene, klappes tørr med matpapir, stekes lett på hver side og legges mellom hvert lag med saus (kjøtt/tomatsaus, aubergine, oste-bechamel, aubergine, gjenta..). Dette skal så inn i ovnen i en halvtimes tid, 180 grader eller så der.

 

Meljevning er for øvrig 50/50 mel/smør. Uten klumper. Det skal også være kanel i tomatsausen, samt oregano istedenfor basilikum.

Lenke til kommentar
Nja, mål og mål. En definerende og essensiell del av moussaka er auberginer. Skjæres i centimetertykke skiver, saltes på begge sider for å trekke ut bitterstoffene, klappes tørr med matpapir, stekes lett på hver side og legges mellom hvert lag med saus (kjøtt/tomatsaus, aubergine, oste-bechamel, aubergine, gjenta..). Dette skal så inn i ovnen i en halvtimes tid, 180 grader eller så der.

 

Meljevning er for øvrig 50/50 mel/smør. Uten klumper. Det skal også være kanel i tomatsausen, samt oregano istedenfor basilikum.

 

Kanel faktisk? Det var eg ikke klar over. Auberginer liker jeg ikke så de styrer jeg unna. Foretreker også muskatnøtt fremfor kanel, og basilikum fremfor oregano :p Men rett skal vel egentlig være rett. I stand corrected :)

Lenke til kommentar
Har de sånne feltpakker, 8ruk3rn4vn? Sånne poser med mat som tilsetter varmt vann?

G-sport har sånne, men de koster jo 80,- pr stk.

 

Tror ikke det nei. De selger for det meste kosttilskudd. Mye mumbo jumbo i den bransjen, men akkurat det produktet jeg linket til er faktisk ikke så verst. Drytech kan kanskje være billig hvis man har kontakter i forsvaret. Enig med EvenruD at det kan være en prøvelse for fordøyelsessystemet. Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...