Gå til innhold

Billig mat for en fattig student


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det står lenger bak i tråden men jeg spør likevell :blush:

Hvor mye bruker dere på en gjennomsnitlig middag?

Jeg har som mål å holde hvert middagsmåltid under 20kr.

 

For f.eks fiskepinner går det fint.

4 fiskepinner = 2kr (Rema til 8kr for 16stk)

Ris = 3-4kr? (stor svær pakke fra ei jallasjappe)

Grønsaker = 5kr (ca. 1/8del av en wokblanding fra rimi til 40kr)

Sweet Chillisaus = 3-4kr (ca. 1/6 av ei stor flaske fra kiwi til 20kr, husker ikke merket)

Sum = Maks. 15kr

 

Har også fylt opp frysern med 10 Grandiser til 20kr stk (tilbud tidligere).

Greit å ha på dager hvor man ikke rekker å lage middag. :blush:

Endret av dePt
Lenke til kommentar
Mulig det står lenger bak i tråden men jeg spør likevell :blush:

Hvor mye bruker dere på en gjennomsnitlig middag?

Jeg har som mål å holde hvert middagsmåltid under 20kr.

 

For f.eks fiskepinner går det fint.

4 fiskepinner = 2kr (Rema til 8kr for 16stk)

Ris = 3-4kr? (stor svær pakke fra ei jallasjappe)

Grønsaker = 5kr (ca. 1/8del av en wokblanding fra rimi til 40kr)

Sweet Chillisaus = 3-4kr (ca. 1/6 av ei stor flaske fra kiwi til 20kr, husker ikke merket)

Sum = Maks. 15kr

 

Har også fylt opp frysern med 10 Grandiser til 20kr stk (tilbud tidligere).

Greit å ha på dager hvor man ikke rekker å lage middag. :blush:

 

Jøss... En middag til 15 kroner greier jeg bare på de dagene jeg har gått inn for å ha en dårlig middag (som i dag - tomatsuppe laget av hermetiske tomater og pasta)...:p

 

Jeg har et busdjett på 500,- i uka, så ca 70 kroner dagen. Dette inkluderer jo andre ting også, som vaskemidler osv, så jeg kan dessverre ikke spise mat for 70 kroner hver dag...;) Men holder meg som regel til mellom 20-50 kroner middagen. Middagen din hadde jeg f.eks aldri kunne sett på som middag, for det første smaker rema sine fiskepinner møkk, og 4 fiskepinner metter ikke denne dama... Og 1/8 av en wokpose??? Wow... Jeg bruker halvparten til hver middag... :roll:

 

Morgendagens middag for meg blir kikertsalat;

kikerter - 10 kr, 1/2 squash - 6 kr, rødløk- 4 kr, paprika - 5 kr, pitabrød - 8 kr, tomater og hvitløk- 8 kr. En middag til litt over 40,- altså (med rester som går til lunsj dagen etter regner jeg med).

 

Får litt dårlig samvittighet når det da kommer folk som greier middager til 15,- :p

Lenke til kommentar

Slenger ut noen tips jeg pleier og spise/gjøre.

 

Tunfisk er jo greit, knekebrød er jo bra. Potet stappe koster jo 10,- kr. og du har nudler, så du har masse billigt. følge med på tilbud, sånn så 10kr markedet på spar, ica maxi har mye bra tilbud, det har jo det fleste butikker og. Så visst man vil, så får man mye mat for billigt penge. Holdt på og glemme det, koke havregrøt smaker jo greit, det er jo og billigt.

Lenke til kommentar

Sånn AXA-kornblanding er ganske sunn og koster rundt 12 kr for 750 gram. God som frokost og før trening når jeg kommer hjem fra skolen.

 

Makaroni med pølser er jo digg, om enn ikke så næringsrikt at jeg hadde orket å leve på det. Brun løk+smør, kok makaroni, før makaronien er helt ferdig tilsetter man pølser delt i biter, fjern vannet, hell løk+smør oppi gryta med makaroni og pølser, tilsett pepper og ketchup. :)

 

Tunfisk: Ta en boks tunfisk (7-8kr), hell innholdet i en bolle og gjør tunfisken om til mos. Tilsett en halv boks mais (~5kr), en halv paprika i småbiter, litt dressing or rør rundt. Digg etter trening, man får proteinene fra tunfisken og det smaker bra. Kan også bygge videre på den og gjøre den om til salat.

Lenke til kommentar
Kjøpte no kjøttdeig for litt under en uke sia, som har utløpsdato i morgen (17). Pakket det opp ista, og så det var blitt litt brunt under, men det lukter fortsatt bra.

Går det å fryse det ned i den tilstanden?

 

Ringte foreldra, hvor fattern sa det gikk mens muttern ville stekt det først :p

 

Om det er storfekjøtt, gjør det ingenting om kjøttet er brunt, selv om folk flest (feilaktig) forbinder det med at kjøttet er dårlig. De møreste biffene får du fra kjøtt som har hengt og modnet i ukesvis. Selvfølgelig, kjøttdeig er litt annerledes siden det er mye mer overflate som bakterier kan sette seg på, men en vakuumpakket klump med kjøttdeig kan du fint spise en uke over dato. Bruk nesen din. Om et produkt lukter ille, kaster du det. Om det lukter tvilsomt, kaster du det. Om du ikke lukter noe verken fra eller til, er det antageligvis helt kurant for konsumpsjon.

 

Ved å steke det vil du forlenge holdbarhetstiden litt, men kjøttdeig som er stekt, så frosset, så tint, så varmet opp igjen.. det høres lite godt ut i mine ører.

 

Ting som skal fryses skal helst være kjøleskapskalde. Dette fordi det ytre på produktet fryser først, så gradvis inn mot kjernen. Jo varmere produktet er, jo lengre tid tar det før kjernen er frossen.

Lenke til kommentar

Det med tunfisken hørtes godt ut!! Stekker du den da? Eller hiver du kun den rå i en bolle? Og så spier du kun det? Spiser en del tunfisk selv til trening og slikt, enkelt og greit. Skal i hvertfall prøve ut det der. Noen så har noen gode oppskrifter til Cottage Chesse? Greie og ta med på jobb, men og spise det helt rent smaker helvete :p

Lenke til kommentar
... Og 1/8 av en wokpose??? Wow... Jeg bruker halvparten til hver middag... :roll:

 

Hehe, dette er fra en 1kg pose da :p Så rundt 125gram er ikke for lite for meg (liker ikke grønsaker :blush: )

Jeg spiser som regel "hele" 5 fiskepinner da dama bare spiser 3 så jeg får hennes siste :p

 

I morgen blir det pasta og pesto hører jeg rykter om.

Forferdelig kjedelig middag. 1/2 glass pesto + pasta på 2 personer.

Kan vel si at vi "sparer opp" til helga. Fredag blir det nemmelig taco :D

 

Jeg tror ikke du trenger å ha "dårlig samvittighet" på grunnlag av at du bruker over 15kr på en middag.

Det hele handler om prioriteringer. Jeg lever på samme budsjett som deg, maks 500,- i uka.

Klarer jeg da å bruke under 50kr pr. dag så har jeg hele 150kr igjen, som brukes på en 6'er pils til lørdagen.

Det er min oppskrift på det perfekte studentlivet :w00t:

Lenke til kommentar
Det med tunfisken hørtes godt ut!! Stekker du den da? Eller hiver du kun den rå i en bolle? Og så spier du kun det? Spiser en del tunfisk selv til trening og slikt, enkelt og greit. Skal i hvertfall prøve ut det der. Noen så har noen gode oppskrifter til Cottage Chesse? Greie og ta med på jobb, men og spise det helt rent smaker helvete :p

 

Tunfisken er ikke rå i boks.

 

CC kan du hive i litt bær (kan fint være frosne, tiner på et par timer), kanel og/eller kardemomme. Rom/mandelessens funker også.

Lenke til kommentar

Man kan forresten også lage gode middager rundt 20'ern.

Pizza f.eks.

Olivenolje, mel litt sukker, salt og maks en kvart pakke tørrgjer til deig.

100gram deig (som holder til 1 pizza) mener jeg å ha regnet ut til å koste meg fra 5 - 8 kroner.

Sausen lager jeg selv, enten av ferske tomater eller hermetiske. De hermetiske koster gjennomsnitlig rundt 5kr og en boks holder til 3-4 pizzaer. Osten og fyllet er det som koster, og her gjelder det å rasjonere.

Jeg "må" ha fersk mozerella og bruker ca. 1/3 pr. pizza av en pakke til 20kr. Kjøttfyll ordnes også billig ved å kjøpe store snabber salami picante og fryse ned i "posjonsbiter".

Alt i alt burde èn pizza koste under 20kr, alt etter hvilket kjøtt jeg bruker.

 

(prisene på krydder og olivenolje ser jeg som niglesjerbar)

Lenke til kommentar
Kjøpte no kjøttdeig for litt under en uke sia, som har utløpsdato i morgen (17). Pakket det opp ista, og så det var blitt litt brunt under, men det lukter fortsatt bra.

Går det å fryse det ned i den tilstanden?

 

Ringte foreldra, hvor fattern sa det gikk mens muttern ville stekt det først :p

 

Om det er storfekjøtt, gjør det ingenting om kjøttet er brunt, selv om folk flest (feilaktig) forbinder det med at kjøttet er dårlig. De møreste biffene får du fra kjøtt som har hengt og modnet i ukesvis. Selvfølgelig, kjøttdeig er litt annerledes siden det er mye mer overflate som bakterier kan sette seg på, men en vakuumpakket klump med kjøttdeig kan du fint spise en uke over dato. Bruk nesen din. Om et produkt lukter ille, kaster du det. Om det lukter tvilsomt, kaster du det. Om du ikke lukter noe verken fra eller til, er det antageligvis helt kurant for konsumpsjon.

 

Ved å steke det vil du forlenge holdbarhetstiden litt, men kjøttdeig som er stekt, så frosset, så tint, så varmet opp igjen.. det høres lite godt ut i mine ører.

 

Ting som skal fryses skal helst være kjøleskapskalde. Dette fordi det ytre på produktet fryser først, så gradvis inn mot kjernen. Jo varmere produktet er, jo lengre tid tar det før kjernen er frossen.

 

Nice svar! Fant ut at jeg skulle eksprerimentere litt, så jeg steker 1 av 2kg nå for å se hvordan det blir. Den ene kiloen frøys jeg ned uten å steke først.

 

Edit: Det er hakket oksekjøtt ja.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Jeg pleier og kjøpe noen pakker til 10 kr da, lett og lage og store posjoner. Nå har jeg selv aldri prøvd og lagt selv så, skal ikke utale meg stort der. Men, trodde 10 spenn var bra det :p

 

Tror det er billigere og bedre å lage fra grunnen av, er latterlig lett å lage potetmos.

 

Enten skrell eller vask grundig ønsket mengde poteter (skallet er godt og næringsrikt, må bare få skrubbet vekk jord osv). Del dem i biter, da tar det kortere tid å koke dem. Ha dem i en gryte, ha i nok vann så potetene er dekket og littegrann salt.

 

Avhengig av hvor mye du lager tar det 15-25 min å koke dem, er bare å stikke dem med en kniv for å sjekke om de er kokt (glir den lett ut så er de kokt). Gjør ingenting om de koker for lenge.

Til å mose dem trenger du en potetmoser, tipper du får en til 25kr på Ikea. Er bare å mose dem og hive oppi en klatt smør/margarin (50-100g). Rør i melk, trenger ikke så mye (par desiliter kanskje?). Smak til med salt og pepper.

 

 

Potetmos på pose er CRAP sammenlignet med den du lager selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...