Gå til innhold

Empire: Total War - Diskusjon og erfaringer


Anbefalte innlegg

EmpireLogoWIPsite.jpg

 

Tenkte vi kunne lage en egen tråd for oss som allerede spiller fullversjonen av Empire. I denne tråden kan vi snakke om hva som helst rundt spillet, men ta tekniske spørsmål eller startproblemer opp i en annen tråd, for ordens skyld!

 

 

Hvordan går din campaign? Hva synes du om spillet? Trenger du hjelp, nybegynner tips eller råd fra ekspertene? Lyst til å skryte av impieriet ditt eller fortelle oss om en kul hendelse?

 

Gjør det her!

 

Har ikke startet enda, men her er noen bilder som viser hva spiller har å by på.

 

 

Campaignbrettet er delt opp i fire kapittler, kommer til å starte med dette etter jeg er ferdig med tutorialen.

 

358534.jpeg

 

Her velger du hvilken faksjon du vil starte med i Grand Campaign.

 

358536.jpeg

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snakket med trådstarter. Denne tråden skal først og fremst fungere som en mer utdypende erfarings- og inntrykkstråd. Annet generelt snakk om "Empire: Total War" skal taes i tråden: Samletråd for Empire: Total War.

 

Derfor kreves det at innleggene i denne tråden holder en litt høyere standard enn "Dette er kjempebra, lyden er konge! Skal fortsette med spillingen nå!". Det trenger likevel ikke være lange avhandlinger på flere sider, det eneste vi ber dere om er å holde diskusjonene og inntrykkene her mer innholdsrike enn i den andre tråden. For dette er først og fremst en erfaringstråd og da er det viktig at det blir et skille mellom denne og den andre tråden - samt at denne tråden vil gi lesere et bedre inntrykk av spillet og hva dere mener om ulike aspekter.

 

Poster som bedre passer inn i den nevnte samletråden kan bli flyttet uten varsel. Dette kan og gjelde spørsmål som blir stilt. Igjen, dette er en diskusjon og erfaringstråd, ingen spørretråd ;)

 

To innlegg ble slettet fra tråden, to innlegg ble slått sammen og 4 innlegg ble flyttet over til samletråden.

 

Endringer i førstepost kan skje.

 

Reaksjoner på moderering gjøres på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Startet i det små i går kveld, og "bare en runde til effekten" gjorde at det ble en trøtt morgen.

 

Førsteinntrykket er supert.

Det er mye som er anderledes for en Totalwar veteran, men det er positivt,

Hadde det vært for likt ville jeg nok begynnt å gå lei etterhvert.

 

Startet en kampanje som Svenskene, med mål for øye å legge Skandinavia under meg fort.

Lettere sagt en gjort. Danskene knuste mesteparten av flåten min i det som jeg må innrømme var en gigantisk taktisk tabbe. Da ble alt straks vanskeligere.

Så kommer russeren og vil ha tilgang til Østersjøen. Det kan jeg ikke tillate, og samler styrkene mine i det jeg håper er et avgjørende slag utenfor St. Petersburg.

Det gikk meget bedre, om enn ikke av klassen "Max 10% tap" som jeg forventer i slag i M2. Med ryggen fri (trodde jeg,) gikk jeg løs på Norge over land. Oslo ble en lett match. Sånn går det når Dansker forsvarer Kongeriket. For å forhindre å bli tatt av forsterkninger fra København, satt jeg restene av flåten min utenfor skåne, og blokkerte landbroen. Danskene ville igjennom, men heldigvis kom de med en ganske lett flåte.

Resultatet ble at jeg greidde å borde, og ta over et av deres større skip. Et lite plaster på såret etter forrige grusomme nederlag.

Da kontrollen av Kattegatt var sikret, fikk jeg skipet mine Norske erobrere over til det danske fastlandet, og herjet litt rundt i håp om å lokke den danske kongen ut i åpen mark. Og han bet på. Det største landslaget til nå. En knusende seier, om en med langt større tap en jeg er vant til. Det hadde riktignok sett litt penere ut om ikke mitt eget artilleri hadde skutt istykker et hus mine elite infanterister okkuperte.

 

Og det er Status Quo, Svenskene står på en høyde (himmelbjerget?) utenfor københavn, og lurer litt engstelig på hva som skjuler seg bak murene. Og mine tanker faller også dit, selv om de strengt tatt burde vært opptatt av jobb.

 

Etpar spørsmål har jeg alikevel:

Kongen, er det mulig å dra ham ut i strid?

Hadde jo vært Festlig om Karl XII ble skutt i bakhodet utenfor Fredriksvern.

Og disse Ministrene, er det mulig å bruke de som generaler? Er jo fler av de som har gode traits.

 

Jeg liker det at det er mye nytt, er artig å finne ut av ting, og ikke minst mestre nye taktikker.

Lenke til kommentar

Etter å ha startet nedlastningen i går ettermiddag var alt endelig klart når jeg sto opp i dag (sic)..

Første jeg gjorde (ja faktisk det første) var å starte opp en battle i åpent landskap. Det har jeg nå holdt på med i flere timer.

 

Har prøvd ut de fleste unitsa til england og usa samt utforsket formasjoner og taktikk. Det intrykket jeg sitter med nå umiddelbart er at flanking fungerer utmerket. mounted units gjør virkelig susen når man vil flanke stasjonære styrker som artilleri osv. Syntes ikke AI er flinke nok til å passe flankene.

Så å si hver gang jeg har prøvd har kavaleriet mitt kunne ri nærmest uforstyrret rundt og charge stasjonære styrker i ryggen. Dette har igjen åpnet for mine infanteriunits til å avansere over åpent landskap. Ellers så sliter jeg litt med å time overgangen fra skyting til melee. Jeg er liksom litt sent ute.

 

Under siege battles der jeg er angripende part har jeg trengt igjennom ved å ta tiden til hjelp. 2 eller fler artilleriunits med lang range ble satt opp til sakte men sikkert ødelegge veggen. Imens disse holdt på har jeg hatt infanteri klart på den andre flanken til å flytte inn å klatre over. Når veggen er revet charger jeg inn med kavaleri units samtidig som infanteri flyttes inn for å klatre over veggen. Når jeg har prøvd å storme rett på fra start av har jeg blitt slaktet omtrent før jeg kommer frem.

 

Når jeg har forsvart under siege har jeg erfart at å ha artileri units innenfor murene funker heller dårlig. Når angripende part har kommet nærme nok veggen har ikke artileri noen effekt. Og den skaden man gjør før de kommer frem er ikke stor nok til å forsvare den dyre prisen.

Mange fort er det bygninger inne i, Plasser gjerne infanteri med god accuracy inne i de til å forsvare om angriperne skulle trenge igjennom muren. Oppe på murene funket det bra med spredte infanteriunits. Samtidig startet jeg med kavaleri utenfor murene til å ta den lange veien rundt og flanke fiendlig artileri som igjen var dårlig beskyttet..

Lenke til kommentar

Det lille jeg har erfart av Sieges i fort, er heller begredelig.

 

For det første, hva er poenget med de små kanonene, om de ikke skyter?

Pathfindingen er grusom, gutta klatrer gjerne ned tauene til fienden om de får ordre om å flytte seg på murene. Da klatrer de ned på utsiden, åpner porten, og slipper inn fiendens Kav.

Så skal det nevnes at jeg spiller Svensker.

 

Så foreløpig prøver jeg å kjempe på åpen mark.

Lenke til kommentar
Så skal det nevnes at jeg spiller Svensker.

 

HAHAHAHAHAHHA :p

 

sorry for OT, men den var genial x)

 

forsovet enig med at kavaleri er ekstremt effektivt i flanking, og fienden ser ut som om de setter dødsdømte til å passe kanonene...

Lenke til kommentar

Spiller road to independence nå, har kommet til andre del nå,

Så langt har ikke slagene vært noe utfordrene, jeg vinner selv når jeg gjør store feil og blir flanket, Ai bruker stein gjerder og de flanker, men når skytinga starter løper altid Ai før jeg gjør det.

Har sikkert noe med at det er en toturial kampanje osv, jeg så ikke noe sted man kunne justere vansklighets graden på denne delen.

Lenke til kommentar
virkelig? har ikke spilt så lenge at det har skjedd men det er jo bra da.

 

 

 

Territorier består ikke lenger bare av hovedsteder og skog, men inneholder også byer, tettsteder og havner. Avhengig av områdets økonomiske fremgang, kan økende urbanisering dessuten føre til at nye byer vokse frem.

 

Et godt eksempel på det er da jeg som Sverige gikk til krig mot Danmark og frigjorde Norge fra Københavns klamme grep. Av mer eller mindre strategiske grunner fjernet jeg umiddelbart all form for skatt i Norge og kompenserte med å øke dem kraftig i Sverige.

 

 

På rekordtid fikk jeg vite at økonomisk fremgang hadde gitt Trondheim bystatus, noe som gjorde det mulig å bygge et universitet der. Kloke prioriteringer og svenske skattepenger sørget altså for at jeg stolt kunne åpne

 

Henta frå VG.NO

Endret av olus
Lenke til kommentar

Flere som er skuffet over AI'en? Føler vert slag blir det samme.

1. Gruper enhetene.

2. Sette artilleriet på en strategisk høyde eller lignende.

3. Sette Infanteri rundt.

4. Sette Kavaleri til å beskytte flanker, gi støtte etc..

5. La Infanteriet lage en "killzone" Der jeg avretter fienden sitt infanteri.

 

Og etterpå jage vekk diverese rusk med kavalariet.

 

Hadde ikke gjort noe om pcen ikke gikk rett i fellen min hver gang.

 

Her er 3 ting jeg mener absolutt burde vert bedre.

1. Alt for agresiv. Hjelper ikke å storme på når jeg står klar og venter.

2.Skal man vinne slag i det 18 århundre må man stille opp troppene ordentlig og ikke stå i en klynge og avrette sinne egne samtidig som jeg pepprer de.

3 Varierte strategier. Jeg har full forståelse for at en pc ikke kan tilpasse seg like mye som jeg kan, men alikevell.

 

 

Er det sånn og fårstå at de andre Total War spillene hadde dårligere Ai siden alle synes denne var så bra?

Lenke til kommentar

Men disse nye byene er ikke det samme som capitals, selv med trondheim, vil hele norge bli tatt over ved å ta Kristiania.

 

Det er kapitals som gjelder og det er derfor det er EKSTREMT viktig å altid passe på dem. Jeg har selv fått mange nye "byer" i england men men det er bare 3 provinser i hele england selv om jeg har nesten 20 mindre byer, det er London, Edenbough og dublin.

 

Frankrie burde foresten ha flere enn en provins, men kan hende andre land har allerde tatt dem, de fleste factions har 2 eller flere provinser

 

2.Skal man vinne slag i det 18 århundre må man stille opp troppene ordentlig og ikke stå i en klynge og avrette sinne egne samtidig som jeg pepprer de

 

Den er jeg enig i, men jeg har flere ganger slitt med AI'n på very hard.

 

Noen ganger driter de i å skyte på deg og stormer rett på meg med bayonet den tatikken funker ganske bra mot meg da jeg lager lange tynne linjer for å dekke så mye fornt so mulig, de greier noen ganger å spillte styrken min i to, det er da man må ha kavaleri klart for å redde dagen, de bruker også artilleri bra

Endret av TSP
Slo sammen to innlegg postet innenfor 3 minutter - TSP
Lenke til kommentar
Men disse nye byene er ikke det samme som capitals, selv med trondheim, vil hele norge bli tatt over ved å ta Kristiania.

 

Det er kapitals som gjelder og det er derfor det er EKSTREMT viktig å altid passe på dem. Jeg har selv fått mange nye "byer" i england men men det er bare 3 provinser i hele england selv om jeg har nesten 20 mindre byer, det er London, Edenbough og dublin.

 

Frankrie burde foresten ha flere enn en provins, men kan hende andre land har allerde tatt dem, de fleste factions har 2 eller flere provinser

 

jeg brukte 3 turns fra start til å ta over Paris, og vips så var frankrike ute av europa. Synes det blir litt teit.

Lenke til kommentar
Det lille jeg har erfart av Sieges i fort, er heller begredelig.

 

For det første, hva er poenget med de små kanonene, om de ikke skyter?

Pathfindingen er grusom, gutta klatrer gjerne ned tauene til fienden om de får ordre om å flytte seg på murene. Da klatrer de ned på utsiden, åpner porten, og slipper inn fiendens Kav.

Så skal det nevnes at jeg spiller Svensker.

 

Så foreløpig prøver jeg å kjempe på åpen mark.

 

De små kanonene funker faktisk! hvis du har et uints som står på muren, og ber dem skyte på fiender som er langt unna, løper de bort til de to best plasserte kanonene og pepprer løs ;)

Lenke til kommentar

Spilte litt som sverige istad, da på normal/normal. Synes kampene tar en evighet og folka ikke gjør som jeg vil egentlig.

Relativt idiotisk at de MÅ stå på rekke for å klare å skyte, i mellomtiden kan motstanderen bare løpe rett gjennom og komme bak meg.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med han "gentleman" hva gjør han egentlig?

Han kan jo "merge" seg inn i andre byer uten at det hjelper en døyt. Hvordan får jeg gjort trade flåten min større også?

 

Gikk jo ikke å opprette nye trading ruter.

 

Edit: slik jeg har forstått det så er det bedre jo lengre rekke du har med soldater jo fler skyter samtidig. Nytter jo ikke å ha 10 soldater bak hverandre, er jo kun den fremste som skyter uansett.

Endret av Gamezor
Lenke til kommentar
Edit: slik jeg har forstått det så er det bedre jo lengre rekke du har med soldater jo fler skyter samtidig. Nytter jo ikke å ha 10 soldater bak hverandre, er jo kun den fremste som skyter uansett.

 

Lang rekke er vell å bra helt til ett kavaleriangrep bryter gjennom. Det er også veldig enkelt å bryte gjennom med bajonettangrep. Og når linjen din først er brutt sliter du litt. En annen ting er at det er veldig mye lettere å ta ut artileriet ditt viss du har for tynne linjer.

 

Så i nærkamp er tykke linjer best. Og for distanse tynne linjer.

I en kampsituasjon er et kompromiss gjerne å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...