Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme


Anbefalte innlegg

Kan jeg innstalere en annen nettverkskontroller?

 

Bare å kjøpe et nettverkskort det, Intel Pro/1000 PT koster snaue 350kroner og du putter det bare i et ledig PCI-Express sport på hovedkortet :)

 

Hvilket ledig pci-e spor :p

 

Multitasking, eller serverbruk der det er mange brukere som bruker nettverket samtidig kan det faktisk være at Intel NIC har sine fordeler. Men jeg ikkje overbevist før jeg har sett en test av det. Uansett så får man ikkje noe særlig høyere overføringshastighet med Intel VS Marvell. Når man har ca120MB/s på marvell, så er det ikkje mye igjen til den teoretiske grensen på 125 MB/S på 1gbit :D

 

Så hvis man skal bare kopiere over filer over nettverket, så er Marvell garantert bra nok. Multi brukere er det få som har hjemme på gutterommet. Kanskje på et stort lan. Men venter fortsatt på tester som viser at Intel eier gata

 

Bigfoot M1 Killer NIC har jo ikkje vært en suksess det heller, selv om det ser kult ut :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir nesten nødt til å hive meg på denne nettverkskontroller diskusjonen.

 

Har selv 2x Marvell og tør påstå at disse er helt grei og dugbar til desktop bruk, spesielt ved Link Aggregation (802.3ab). Mye bedre kompo enn Nvidia sitt eget + et fra Realtek som er vanlig på en del nforce-HK. Skulle man gått over til et integrert fra Intel som takler samme hastighet måtte man gå for de samme som står i servere nå om dagen, noe som hadde gjort at HK lett ville blitt 1000 kr dyrer, noe som ikke er gunstig for et kort som allerede er stivt priset.

 

Er ikke "bare" å ta et hvilket som helst nettverkskort og integrere det på et HK.

 

Hadde du gitt en vanlig bruker valget mellom et HK med 1 gbit og 2 gbit nettverkskort til samme pris, hva ville han valgt?

Lenke til kommentar
Blir nesten nødt til å hive meg på denne nettverkskontroller diskusjonen.

 

Har selv 2x Marvell og tør påstå at disse er helt grei og dugbar til desktop bruk, spesielt ved Link Aggregation (802.3ab). Mye bedre kompo enn Nvidia sitt eget + et fra Realtek som er vanlig på en del nforce-HK. Skulle man gått over til et integrert fra Intel som takler samme hastighet måtte man gå for de samme som står i servere nå om dagen, noe som hadde gjort at HK lett ville blitt 1000 kr dyrer, noe som ikke er gunstig for et kort som allerede er stivt priset.

 

Er ikke "bare" å ta et hvilket som helst nettverkskort og integrere det på et HK.

 

Hadde du gitt en vanlig bruker valget mellom et HK med 1 gbit og 2 gbit nettverkskort til samme pris, hva ville han valgt?

Excellent reply.

Lenke til kommentar
Blir nesten nødt til å hive meg på denne nettverkskontroller diskusjonen.

 

Har selv 2x Marvell og tør påstå at disse er helt grei og dugbar til desktop bruk, spesielt ved Link Aggregation (802.3ab). Mye bedre kompo enn Nvidia sitt eget + et fra Realtek som er vanlig på en del nforce-HK. Skulle man gått over til et integrert fra Intel som takler samme hastighet måtte man gå for de samme som står i servere nå om dagen, noe som hadde gjort at HK lett ville blitt 1000 kr dyrer, noe som ikke er gunstig for et kort som allerede er stivt priset.

 

Er ikke "bare" å ta et hvilket som helst nettverkskort og integrere det på et HK.

 

Hadde du gitt en vanlig bruker valget mellom et HK med 1 gbit og 2 gbit nettverkskort til samme pris, hva ville han valgt?

Jeg har Teaming på begge maskinene mine. Har ikkje testet det enda, da jeg ikkje har en switch som støtter det. Koster ca 1200 kr for en switch som støtter det (billigste jeg har funnet) Kan jo prøve det bare mellom de 2 maskinene, men da får jeg ikkje internett på maskinene :(

 

eller?

Lenke til kommentar
Blir nesten nødt til å hive meg på denne nettverkskontroller diskusjonen.

 

Har selv 2x Marvell og tør påstå at disse er helt grei og dugbar til desktop bruk, spesielt ved Link Aggregation (802.3ab). Mye bedre kompo enn Nvidia sitt eget + et fra Realtek som er vanlig på en del nforce-HK. Skulle man gått over til et integrert fra Intel som takler samme hastighet måtte man gå for de samme som står i servere nå om dagen, noe som hadde gjort at HK lett ville blitt 1000 kr dyrer, noe som ikke er gunstig for et kort som allerede er stivt priset.

 

Er ikke "bare" å ta et hvilket som helst nettverkskort og integrere det på et HK.

 

Hadde du gitt en vanlig bruker valget mellom et HK med 1 gbit og 2 gbit nettverkskort til samme pris, hva ville han valgt?

 

Hvorfor i alle dager skulle kortet bli 1000 kr dyrere av en intel-kontroller? Det er ingen rasjonell grunn til dette, utover kanskje at Asus setter prisene helt på styr, den ekstra kostnaden ve då ha intel tviler jeg på er 100 kr engang.

 

Det er forskjell på nettverskkontrollere også, drivere, funksjonalitet, telse, stabilitet osv. Jeg skjønner ikke at det er en så utrolig påstand. Marwell sine kontrollere er riktinok bedre enn de var, men det er ikke akkurat klassens beste. Dette er et kort til 3k, de burde levert bedre på denne fronten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Blir nesten nødt til å hive meg på denne nettverkskontroller diskusjonen.

 

Har selv 2x Marvell og tør påstå at disse er helt grei og dugbar til desktop bruk, spesielt ved Link Aggregation (802.3ab). Mye bedre kompo enn Nvidia sitt eget + et fra Realtek som er vanlig på en del nforce-HK. Skulle man gått over til et integrert fra Intel som takler samme hastighet måtte man gå for de samme som står i servere nå om dagen, noe som hadde gjort at HK lett ville blitt 1000 kr dyrer, noe som ikke er gunstig for et kort som allerede er stivt priset.

 

Er ikke "bare" å ta et hvilket som helst nettverkskort og integrere det på et HK.

 

Hadde du gitt en vanlig bruker valget mellom et HK med 1 gbit og 2 gbit nettverkskort til samme pris, hva ville han valgt?

 

Hvorfor i alle dager skulle kortet bli 1000 kr dyrere av en intel-kontroller? Det er ingen rasjonell grunn til dette, utover kanskje at Asus setter prisene helt på styr, den ekstra kostnaden ve då ha intel tviler jeg på er 100 kr engang.

 

Det er forskjell på nettverskkontrollere også, drivere, funksjonalitet, telse, stabilitet osv. Jeg skjønner ikke at det er en så utrolig påstand. Marwell sine kontrollere er riktinok bedre enn de var, men det er ikke akkurat klassens beste. Dette er et kort til 3k, de burde levert bedre på denne fronten.

 

AtW

 

Hvor mye bedre er det folk vil vite. Akkurat som skjermkorttester og harddisktester, så vil vi se tall :D

 

Picture or it didn't happend :p

 

Det er nok litt forskjell på Intel Server NIC og Intel billig NIC. Det er nok forskjell på servermiljø og hjemmebruker miljø i nettverks ytelse. Men skjønner ikkje masinga om at Marvell er så dårlig på et ikkje serverkort? Marvell har jo teaming :p

 

Hvis jeg ser en test at Intel gruser Marvell korta som er i de nyeste hovedkorta, så bestiller jeg et intelkort ASAP :D

Lenke til kommentar
Blir nesten nødt til å hive meg på denne nettverkskontroller diskusjonen.

 

Har selv 2x Marvell og tør påstå at disse er helt grei og dugbar til desktop bruk, spesielt ved Link Aggregation (802.3ab). Mye bedre kompo enn Nvidia sitt eget + et fra Realtek som er vanlig på en del nforce-HK. Skulle man gått over til et integrert fra Intel som takler samme hastighet måtte man gå for de samme som står i servere nå om dagen, noe som hadde gjort at HK lett ville blitt 1000 kr dyrer, noe som ikke er gunstig for et kort som allerede er stivt priset.

 

Er ikke "bare" å ta et hvilket som helst nettverkskort og integrere det på et HK.

 

Hadde du gitt en vanlig bruker valget mellom et HK med 1 gbit og 2 gbit nettverkskort til samme pris, hva ville han valgt?

 

Hvorfor i alle dager skulle kortet bli 1000 kr dyrere av en intel-kontroller? Det er ingen rasjonell grunn til dette, utover kanskje at Asus setter prisene helt på styr, den ekstra kostnaden ve då ha intel tviler jeg på er 100 kr engang.

 

Det er forskjell på nettverskkontrollere også, drivere, funksjonalitet, telse, stabilitet osv. Jeg skjønner ikke at det er en så utrolig påstand. Marwell sine kontrollere er riktinok bedre enn de var, men det er ikke akkurat klassens beste. Dette er et kort til 3k, de burde levert bedre på denne fronten.

 

AtW

 

Hvor mye bedre er det folk vil vite. Akkurat som skjermkorttester og harddisktester, så vil vi se tall :D

 

Picture or it didn't happend :p

 

Det er nok litt forskjell på Intel Server NIC og Intel billig NIC. Det er nok forskjell på servermiljø og hjemmebruker miljø i nettverks ytelse. Men skjønner ikkje masinga om at Marvell er så dårlig på et ikkje serverkort? Marvell har jo teaming :p

 

Hvis jeg ser en test at Intel gruser Marvell korta som er i de nyeste hovedkorta, så bestiller jeg et intelkort ASAP :D

 

Hva er det du vil se tall på? La oss ta anologien med en harddisktest, det er flere apsekter ved harddisker som ikke lar seg spore tilbake til enkle benchmarks. Hvilke funksoner den har, hvor mye de tåler. Effekforbruk, om de støtter forskellige kontrollere osv. Ditto er det med nettverkskort ange aspekter som spiller inn. Om du leter etter tall på ren throghput på windows der Intel grser marvell, så vil d ikke finne det nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det største problemet er jo at artikkelforfatteren som faktisk skal teste kortet, bare slenger ut en påstand om at ALLE Intels nettverkskontrollere er bedre enn SAMTLIGE fra Marvell. Burde kanskje være noen tall bak slike påstander? Godt mulig at Intel jevnt over har bedre nettverkskontrollere, men hvorfor skal Marvell gidde å forbedre seg når testere automatisk antar at det er dårlig bare fordi det kommer fra Marvell? Uprofesjonell holdning kaller jeg det!

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Det største problemet er jo at artikkelforfatteren som faktisk skal teste kortet, bare slenger ut en påstand om at ALLE Intels nettverkskontrollere er bedre enn SAMTLIGE fra Marvell. Burde kanskje være noen tall bak slike påstander? Godt mulig at Intel jevnt over har bedre nettverkskontrollere, men hvorfor skal Marvell gidde å forbedre seg når testere automatisk antar at det er dårlig bare fordi det kommer fra Marvell? Uprofesjonell holdning kaller jeg det!

 

Såvidt meg bekjent er det tilfellet. Ihvertfall på desktop-fronten med de løsningene jeg har vært borti fra marvell og intel. Og hvorfor tror du det er en antakelse? Det kan jo hende det er det, men det er ikke allitd på sin plass å nøye dokumentere alt man vet, det er begrenset hvor lange tekster det er bra å ha. Personlig synes jeg det er bra at det er litt fokus på dette, i motsetning til andre HK-anmeldelser som er overfladsike, og stort sett kun tar hensyn til klokking.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det som trekker strøm på sørbroen? Da sikter jeg til kabelen på bilde som tilsynelatende går til en vifte eller et lite peltierelement.

bilde

 

Edit: 3k for dette er useriøst, eller sagt med andre ord: "republic of gamers".

 

Om det hadde blitt levert uten kjølere, nettverkskort og lydkort så hadde jeg skjønt tilnærmingen, men dette blir midt mellom hardbarkede overklokkere og veden, i form av spillere.

 

Ingenting vondt sagt om spillere, men produkter som tar sikte på spillere treffer aldi blink slik jeg ser det.

 

Edit2: Så tok jeg en titt på "spesifikasjonene" på asus.se. Samplefrekvens og bitdybde er ikke nevnt på lydkortet, bare masse buzz-ord. Gjennomgående lavmåls fra asus side.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Bra test! men det bærer preg av litt "chicken"-holdning. Er det for å filtrestille i7-tvilere at man nevner dårlig NIC uten å ha testet den?

 

Dette er solid X58 HK, og formidabel OCing plattform, og det telles mye mer enn de komponentene (som flere i7-tvilere har hengt seg på, og de gjør det samme med all X58 kort?), og kan eventuelt (om nødvendig) oppgraderes med add-on kort. Jeg stusset veldige mye på dette før jeg endte opp med DFI, men kunne like godt tenke meg dette kortet også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Bra test! men det bærer preg av litt "chicken"-holdning. Er det for å filtrestille i7-tvilere at man nevner dårlig NIC uten å ha testet den?

 

Dette er solid X58 HK, og formidabel OCing plattform, og det telles mye mer enn de komponentene (som flere i7-tvilere har hengt seg på, og de gjør det samme med all X58 kort?), og kan eventuelt (om nødvendig) oppgraderes med add-on kort. Jeg stusset veldige mye på dette før jeg endte opp med DFI, men kunne like godt tenke meg dette kortet også.

 

Hva vet du om anmelders forutsetninger for å si noe om kvaliteten på NICet? Hva er greia med å anta at anmelderen bare tar ting ut av lufta?

 

At Overklokking teller mer en ting du kan få på add-on kort er sin mening, da er det enkelt for deg å ignoere det minuset, jeg setter pris på informason som gør meg bedre i stand til å ta et valg. Der eg selv kan vektlegge hva jeg synes er viktig og ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
X-Fi navnet på lydkortet er jo en katastrofe egentlig, burde vært ulovlig.. Er så misledende som det kan få blitt, kortet har jo ikke noe med X-Fi å gjøre i det hele tatt..

 

Nå er det vel ingen som kjøper dette hovedkortet fordi det står X-Fi på lydkortet da. ;)

 

Selv bryr jeg meg ikke noe særlig om det. Trenger jeg lydkort som yter, duger uansett ikke den integrerte løsningen.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Bra test! men det bærer preg av litt "chicken"-holdning. Er det for å filtrestille i7-tvilere at man nevner dårlig NIC uten å ha testet den?

 

Dette er solid X58 HK, og formidabel OCing plattform, og det telles mye mer enn de komponentene (som flere i7-tvilere har hengt seg på, og de gjør det samme med all X58 kort?), og kan eventuelt (om nødvendig) oppgraderes med add-on kort. Jeg stusset veldige mye på dette før jeg endte opp med DFI, men kunne like godt tenke meg dette kortet også.

 

Hva vet du om anmelders forutsetninger for å si noe om kvaliteten på NICet? Hva er greia med å anta at anmelderen bare tar ting ut av lufta?

 

At Overklokking teller mer en ting du kan få på add-on kort er sin mening, da er det enkelt for deg å ignoere det minuset, jeg setter pris på informason som gør meg bedre i stand til å ta et valg. Der eg selv kan vektlegge hva jeg synes er viktig og ikke.

 

AtW

Alt som ikke kan tell-festes, er tatt fra lufta, ja. Du kan ha dine meninger om den ene eller andre, men når du tester(og forventer for å bli tatt seriøst), må du holde deg nøytral og fri for fordommer, og dokumenter dine konklusjoner med tall/test resulterer uansett hva slags personlig mening(synsing?) du måtte ha. Særlig hvis du er så modig "chicken" at du nevner det i "konklusjonen" av din test.

 

Jeg har en mistanke at disse "chicken" har nevnt NIC bare for å filtrestille i7-tvilere og få den til å holde munn (altså i frykt av folk som deg) som har tidligere sabotert X58-testene med å henge seg på NIC og slike bagateller, men de har drevere sunket testen's verdig til ditt nivå osgå. Tidlighvits du koser deg med udokumenterte (null verdi) konklusjoner.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ble litt overasket over 16x 16x 16x 3-sli tapte over 16x 8x 8x 3-sli

 

Det har mye å gjøre med at NF200 brikken til nVIDIA skaper en omvei som fører til ekstra forsinkelse..

 

nVidia burde holde seg til gpu, de ødelegger mer en de gjør godt på hovekort.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er en bemerkning som går igjen i de fleste tester på nettet.

Sansynligvis er det en smitte-effekt og hadde man ikke lest det andre steder hadde han heller ikke bemerket det.

Desuten vil alle med respekt for seg selv kjøpe et egen nettverskort om de må ha bedre kvalitet en det som følger med.

Endret av War
Lenke til kommentar

Slutt opp med dette NIC styret.

LAN integrert på hovedkort er uansett produsent av PHY controller kun en kontrollerchip montert hk tilknyttet chipsett brua for GBe i intels brikkesett.

Det vil nok være tilnærmet like mye "stjeling" av CPU ressurser samme om det er Marvell/Realtek/Intel/Broadcom etc som leverer denne PHY.

Da ender man stort sett opp med at forskjellen ligger i drivere.

 

Lan på HK er en "nice to have" faktor. Samme som med lyd.

 

Ønsker man server ytelse er det dedikerte PCI/PCI-X/PCI-e kort som gjelder uansett.

Eks Pro 1000/PT Server Dual-Port fra 1430,-):

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

Kan bla spre cpu bruk over Multiprosessor/cores.

two-port (teaming) , opp til to team support

Integrert ram.

 

Singleport (Pro 1000/PT Server fra 680,-)

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

 

Ønsker man tilsvarende kort for desktop men fremdeles med støtte for ting som interupt moderering (Pro 1000/PT Desktop fra 340,-)

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...