Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme


Anbefalte innlegg

Det er dog interessant å merke seg at det var de som tilsynelatende ikke bryr seg så mye om nettverket på hovedkort som begynte å lage en stor sak ut av at dette var nevnt i anmeldelsen.

 

AtW

De tok vel bare tak i kommentaren som artikkelforfatteren slengte ut uten å underbygge.

 

Og desverre er det ingen andre heller som kan underbygge dette skikkelig. Jeg er absolutt for god hardware, men jeg liker å se tester av ting som viser at de er så bra som "ryktene" sier.

 

Det tror jeg de fleste liker.

 

 

Tel: +47 23 20 77 00 ... be om å få prate med support i forbindelse med nettverksproblemer på VMware.

Si du har 2 servere. Den ene har et nettverkskort fra Marvell, og den andre fra Realtek.

 

Hvorfor brukes det utelukkende Intel og Broadcom i systemer som krever høy oppetid? Kanskje de ikke har lyst til spare penger ved å velge et rimeligere komponent? IBM, HP, Tyan, Supermicro +++ velger dyrere komponenter fordi...?

 

Hva slags nettverkskort finner man i en ekte laptop? Ikke noe Realtek i Thinkpad T-serie nei.

 

Dette er alle bevisene jeg trenger. Logikk kommer man langt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dog interessant å merke seg at det var de som tilsynelatende ikke bryr seg så mye om nettverket på hovedkort som begynte å lage en stor sak ut av at dette var nevnt i anmeldelsen.

 

AtW

De tok vel bare tak i kommentaren som artikkelforfatteren slengte ut uten å underbygge.

 

Og desverre er det ingen andre heller som kan underbygge dette skikkelig. Jeg er absolutt for god hardware, men jeg liker å se tester av ting som viser at de er så bra som "ryktene" sier.

 

Det tror jeg de fleste liker.

 

 

Tel: +47 23 20 77 00 ... be om å få prate med support i forbindelse med nettverksproblemer på VMware.

Si du har 2 servere. Den ene har et nettverkskort fra Marvell, og den andre fra Realtek.

 

Hvorfor brukes det utelukkende Intel og Broadcom i systemer som krever høy oppetid? Kanskje de ikke har lyst til spare penger ved å velge et rimeligere komponent? IBM, HP, Tyan, Supermicro +++ velger dyrere komponenter fordi...?

 

Hva slags nettverkskort finner man i en ekte laptop? Ikke noe Realtek i Thinkpad T-serie nei.

 

Dette er alle bevisene jeg trenger. Logikk kommer man langt med.

 

Som nevnt tideligere i denne tråden. Dette er ikkje snakk om serverhardware, men desktop.

 

Har man en server velger man dedikert nettverkskort med masse buffer og andre fine finesser. Kanskje en ekstra kraftig intel cpu på kontrolleren.

 

 

Det det er snakk om er forskjellen mellom billig hovedkort intel nic og marvell/realtek nic

Lenke til kommentar
Det er gledelig at i7-tvilere har blitt så desperat at de må henge seg på bagateller for å finne mangel på X58.

 

i7-tvilere? Du får det til å høres ut som religion. Dessuten er det vel ikke X58 diskusjonen stort sett handler om. Det dreier seg om påstanden om at NIC fra Marvell ikke er noe tess, mens alt fra Intel eller boradcom er bra.

Lenke til kommentar
Som nevnt tideligere i denne tråden. Dette er ikkje snakk om serverhardware, men desktop.

 

Har man en server velger man dedikert nettverkskort med masse buffer og andre fine finesser. Kanskje en ekstra kraftig intel cpu på kontrolleren.

 

 

Det det er snakk om er forskjellen mellom billig hovedkort intel nic og marvell/realtek nic

 

 

Jeg snakker ikke nødvendigvis om serverhardware, men også om arbeidsstasjoner. VMware brukes av veldig mange rundt om, og ikke bare for konsolidering på serverrom.

 

Jeg mente heller ikke PCI/PCI-e add-in, men løsningene som er integrert på HK. Feks Broadcom BCM5708 og Intel 82563EB. Det er sånne kort man burde kunne forvente når man kjøper hovedkort i denne prisklassen. Spesielt på WS-kortene.

 

Det blir for dumt med SAS-kontroller og Realtek i samme boks.

Lenke til kommentar
Som nevnt tideligere i denne tråden. Dette er ikkje snakk om serverhardware, men desktop.

 

Har man en server velger man dedikert nettverkskort med masse buffer og andre fine finesser. Kanskje en ekstra kraftig intel cpu på kontrolleren.

 

 

Det det er snakk om er forskjellen mellom billig hovedkort intel nic og marvell/realtek nic

 

 

Jeg snakker ikke nødvendigvis om serverhardware, men også om arbeidsstasjoner. VMware brukes av veldig mange rundt om, og ikke bare for konsolidering på serverrom.

 

Jeg mente heller ikke PCI/PCI-e add-in, men løsningene som er integrert på HK. Feks Broadcom BCM5708 og Intel 82563EB. Det er sånne kort man burde kunne forvente når man kjøper hovedkort i denne prisklassen. Spesielt på WS-kortene.

 

Det blir for dumt med SAS-kontroller og Realtek i samme boks.

 

Enig med deg mtp. WS-kortene, men så er ikke Rampage II Extreme et WS-kort selv om det er dyrt.

 

ASUS burde diversifisere litt mer med X58-kortene sine.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Ellers er det ikke så mange intel-hovedkort, så det er ikke sikkert de har de andre funksjonene jeg leter etter. Desverre er hovedkort merkverdig lite varierte i design selv om det er svært mange av de.

 

AtW

 

Ja, det skal være sikkert, både design og funksjonalitet.

Dere 2 forstår ikke (eller i beste fall later som dere ikke forstår) de viktigste forskjellene på disse high-end entusiast kortene, nemlig OCing egenskaper, kjøling, stabilt strømførsel, ol. som tilsammen resultere i stabilitet under stress. Dere vil gjerne bedømme kortet utifra NIC og slike bagateller, akkurat som man skulle avvise en Ferrari utifra kvalitet på reservehjulet.

 

Det er gledelig at i7-tvilere har blitt så desperat at de må henge seg på bagateller for å finne mangel på X58.

 

Neida, dette har intet med mangler på X58 å gjøre (eller i7), det har med å ha tilgjengelige kort på en plattform som tilfredsstiller ulike sett av kriterier. Når mer eller mindre alle, med unntak av Super Micro, bruker særdeles like design og komponenter på sine kort blir det litt rart for meg. F.eks levererer Gigabyte 7 ulike X58 hovedkort. Og de har samme nettverksbrikke i alle. Det er ikke store avvik i lydbrikke heller.

 

Og dette gjelder langt fra X58, dette er en tendens vi ser like mye (har sett like mye) til på andre sokkeler og brikkesett.

 

Og ellers så blir ditt bruk av begrepet entusiast veldig snevert, er det bare når man er opptatt av OC-egenskaper man er en entusiast.

 

Ellers har jeg ikke problem at man klart definerer Rampage II Extreme som et kort for overklokkere, og av den grunn spiller kanskje ikke nettverkskontroller særlig rolle i denne sammenheng. Men jeg synes det er betimelig at slikt blir nevnt i tester så jeg eventuelt kan holde med unna.

 

@stigfjell og ATWindsor: Foxconn har faktisk X58 med Broadcom nettverksbrikke.

Lenke til kommentar
WS X58 kortene har Realtek.

 

Vet. De burde kanskje hatt noe annet.

 

Fordi? :p

 

Det er et driverproblem?

 

Det er garantert mange som bruker wmware som ikkje har noen problemer med realtek og Marvell ;)

 

Realtek og marvell yter bra nok, eller intel yter ikkje bedre før det er bevist :p

 

Nok en gang, fordelene med intel er nevnt flere ganger i denne tråden. Mener du de fordelene ikke er relevante for wmware? Og for å nevne det enda engang også, på ren thoughput, så er ikke forskjellene så store, om det er det du er interessert i.

 

AtW

Lenke til kommentar
WS X58 kortene har Realtek.

 

Vet. De burde kanskje hatt noe annet.

 

Fordi? :p

 

Det er et driverproblem?

 

Det er garantert mange som bruker wmware som ikkje har noen problemer med realtek og Marvell ;)

 

Realtek og marvell yter bra nok, eller intel yter ikkje bedre før det er bevist :p

 

Nok en gang, fordelene med intel er nevnt flere ganger i denne tråden. Mener du de fordelene ikke er relevante for wmware? Og for å nevne det enda engang også, på ren thoughput, så er ikke forskjellene så store, om det er det du er interessert i.

 

AtW

 

 

-bedre funksjonalitet ---> Mulig det :D

- bedre drivere, spesielt på andre OS. Men selv på windows har jeg hatt problemer med å få jumbo-frames til å fungere ordentlig med marvell-kort. Vet ikkje helt hva jumboframes er, men vil gjærne se at det er et problem på NYERE hovedkort. Og drivere funker problemfritt i windows vista 64/server 08. Linux bruker jeg ikkje.

- Noe bedre ytelse på visse typer trafikk (se feks: http://www.linux.com/feature/131340 Av det jeg ser så er det et dedikert intel pro? Dette finner man ikkje intigrert på hovedkorta?

- Mindre CPU-bruk. Med Intel intigrert eller intel pro dedikert NIC?

-Ikke problemer med at kortet "faller ut" under heftig bruk (se feks http://www.vistaheads.com/forums/microsoft...eavy-load.html ----> Gammelt 975x hovedkort. Har dette skjedd med nyere hovedkort som x48 eller kanskje x58?

 

Jeg er fortsatt ikkje overbevist at Intel intigrert nic gruser Marvell/realtek ;)

 

Håper noen kan overbevise meg :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det finnes mange steder der man har testet dette til en viss grad. Problemet er at man trenger mye utstyr for å teste dette skikkelig. Anandtech tester dette på en forholdsvis enkel måte, men de tester rå througput via NTttcp. Dette tester nettverksytelsen på en svært teoretisk måte. Det vil være helt fulle pakker (typisk 1492-1518 bytes om man ikke bruker jumboframes). I tillegg bruker man ikke harddisker eller noen filer for å overføre. Alt som overføres lages av prosessoren.

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i...p;p=10&cp=6

 

Der har Anandtech vist at det er liten forskjell i throughput, bare 1-2 MBps. Om man ser på prosessorbruken klarer et integrert Intel-nettverkskort 3,3% prosessorbruk, Marvell går opp til 4,1-4,2% og Realtek havnet på 5,8-5,9% . Dette er en prosentvis ganske stor økning, og ved mer komplisert trafikk (noe det alltid vil være under normal bruk) vil forskjellen være enda mer merkbar.

 

Ja Realtek og Marvell holder for de fleste, men for de som vil ha det lille ekstra er det en merkbar forskjell opp til f.eks. Intel og Broadcom. Prisforskjellen på en Intelbrikke og en Realtek eller Marvell-brikke er kun noen svært få dollar. At hovedkort til 500-1500 kr bruker de noe enklere Marvell og Realtek-kontrollerene er helt greit, men man må kunne forvente bedre systemer når hovedkortene koster 3000 kr.

 

Om man skal se til andre deler av brikkedesign. Lydfolk som bruker Firewire-lydkort nekter å bruke andre Firewire-brikker enn Texas Instruments. Dette er på grunn av høyere forsinkelser, lavere båndbredde og kompatabilitetsproblemer med enkelte andre kontrollere. Dette er dokumentert rundt om på internett.

 

S-ATA-kontrollere kan man si mye av det samme. F.eks. JMicron har også diverse kompatabilitetsproblemer. For ikke å snakke om SSD-kontrollere, der og har JMicron en god del problemer med ytelsen i forhold til enkelte andre kontrollere.

 

Trådløse nettverk er dette et enda større problem. Her finnes det tre store produsenter (Intel, Broadcom og Atheros). Intel lager bare klientkort, mens de to andre lager brikker som også brukes i routere. I tillegg har man Marvell, Ralink, Realtek, SIS og enkelte andre småprodusenter. Ytelsen varierer i sterk grad mellom disse brikkene, men det er langt i fra det eneste problemet. Enkelte har problemer med å i det hele tatt klare å koble seg på enkelte trådløse nett da brikkene rett og slett ikke snakker sammen, selv om de benytter seg av den samme standarden.

 

De senere årene har det kommet et par endringer i 802.11n-standarden (som ikke er en helt ferdig standard enda), samt nyere krypteringsmetoder. Det er en rekke produsenter som ikke oppdaterer sine drivere regelmessig noe som gjør det vanskelig å bruke over tid. Atheros har lenge vist seg å være den produsenten som takler trådløse nettverk best, og de har og drivere som fungerer bra i Linux. Intels klientkort av nyere dato fungerer stort sett bra. Broadcom er litt opp og ned, og de har enkelte problemer i Linux. Ralink er en billigprodusent, men de har vist seg å lage solide produkter og de oppdaterer sine drivere hele tiden. Disse driverene er også tilgjengelig for alle slik at man ikke er nødt til å laste ned fra produsentens sider. Marvell har helt greie trådløse kort, men de har ikke holdt på så lenge. Realtek og SIS har en god del problemer med trådløse nettverk, og det er mye driverproblemer og kompatibilitetsproblemer.

 

Vi har mange års erfaring med mange produkter og bruker vår erfaring i testene vi utfører. Vi ønsker gjerne at andre produsenter enn Intel og Broadcom skal lage nettverkskort som er like gode eller enda bedre, men foreløpig er man ikke der enda.

Lenke til kommentar

En nettverkskontroller som støtter teaming og VLAN-tagging (f.eks Broadcom) hadde ikke vært helt utenkelig på et HK i den prisklassen.

 

På den annen side ser jeg ikke helt sammenhengen mellom et hovedkort som inviterer til overklokking, og datacenter-grade kommunikasjon. Forretningskritiske servere er neppe det første man ønsker å overklokke, og jeg sliter med å se for meg en overklokker hjemme som metter et nettverkskort med så veldig mange tusen samtidige connections - eller trunker flere VLAN gjennom svindyre switcher.

 

Jeg støtter artikkelforfatterens antydning om at Intel og Broadcom lager bedre nettverkskontrollere enn Marvell. Men på et HK som mest av alt skal friste overklokkere tør jeg mene at f.eks. Marvell er godt nok - fordi ingen vil merke noen forskjell uten å flytte seg over til et bruksområde hvor man burde valgt et annet HK uansett.

 

Men, vi har jo sett ubrukte features på high-end-HK før ;)

 

(Bare mine 13,5 øre.)

Lenke til kommentar

Endelig en test! Takk Knut :)

 

Grusing kan jo ikkje dette akkurat kalles :p

 

Intel var dårligst på throughput testen :!:

 

Dog den brukte mindre 1% mindre cpu :w00t:

 

En nettverkskontroller som støtter teaming og VLAN-tagging (f.eks Broadcom) hadde ikke vært helt utenkelig på et HK i den prisklassen.

 

På den annen side ser jeg ikke helt sammenhengen mellom et hovedkort som inviterer til overklokking, og datacenter-grade kommunikasjon. Forretningskritiske servere er neppe det første man ønsker å overklokke, og jeg sliter med å se for meg en overklokker hjemme som metter et nettverkskort med så veldig mange tusen samtidige connections - eller trunker flere VLAN gjennom svindyre switcher.

 

Jeg støtter artikkelforfatterens antydning om at Intel og Broadcom lager bedre nettverkskontrollere enn Marvell. Men på et HK som mest av alt skal friste overklokkere tør jeg mene at f.eks. Marvell er godt nok - fordi ingen vil merke noen forskjell uten å flytte seg over til et bruksområde hvor man burde valgt et annet HK uansett.

 

Men, vi har jo sett ubrukte features på high-end-HK før ;)

 

(Bare mine 13,5 øre.)

 

Alle de marvellkontrollerene jeg har sett i nyere hovedkort støtter Teaming.

 

Jeg har det på mitt p5q-e og på Asus Evolution

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...