Gå til innhold

Har du nye oppfinnelser?


Anbefalte innlegg

Hei ;)

 

Denne uka har vi om "Teknologi & Design" på skolen.

Teknologi er noe som gjør hverdagen lettere.

 

Og i dag kom læreren i klassen og sa hva er det vi mangler her på jorda som kan gjøre hverdagen lettere, og hun forventet seriøse svar.

Jeg tenkte meg litt, skulle selvfølgelig ønsket en portal eller noe, men det er nok ikke mulig. Eller hvem vet? kanskje om 200 hundre år?..

 

Akkurat samme spørsmålet skal jeg spørre fra dere. Teknologien trenger ikke å være for avansert.

Veldig vanskelig spørsmål, men håper på svar!

 

Se på dette her for eksempel:

 

f0036_200507.jpg

 

Coolit iskjøleren.

Holder iskremen kald i flere timer uten bruk av strøm eller kjøleelementer. Tiltalende design gjør den til et naturlig midtpunkt på bordet. Norsk oppfinnelse, norsk design og norsk

produsert. Ble nominert for årets norske oppfinnelse i 2002. Kan også benyttes for å holde på varme drikker/supper etc.

 

 

*Se på denne siden --> http://www.yankodesign.com/ dere kan få mer inspirasjon. (Hvis det telles som reklame, vennligst skriv det ned, slik at jeg redigerer innlegget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi trenger dasspapir som ikke setter seg fast i rævva.

Du veit det ikke er emballasjeplasten du skal bruke men rullene som er inni? :p Jeg har aldri hatt noe problem med dasspapir som setter seg fast i ræva, selv med noe så billig som FirstPrice.

 

Tror nok det er noen smartinger som har funnet opp de fleste helt hverdagslige tingene man alltid skulle ønske det var en enklere måte å gjøre på. Men såklart, jo mer hverdagslig tingen er, jo mer genial er ideen hvis ingen har funnet det opp før. ;) Kanskje du kan finne opp noe rettet mot et yrke? Et verktøy eller noe.

Lenke til kommentar
Vi trenger dasspapir som ikke setter seg fast i rævva.

 

Haha, eller kanskje do papir som ikke er engangsbruk? :hmm::nei:

 

Eller hva med dopapir som er så stort at man kan bruke den mange ganger etter hverandre. Etter bruk rulles den sammen og legges i et hjørne. Så er det bare å ta den frem igjen når den skal brukes neste gang :p

Lenke til kommentar
I Japan har de ikke dopapir, der får man først en vanndusj i enden fra toalettet selv, og deretter blir man blåst tørr med varmluft.

 

 

Ganske kult, noe å satse på i Norge?

 

...... etter en hard kamp på liv og død med å få det ut frister ikke en vannsprut særlig, må si med denne prosedyren ville jeg ha gruet meg med å gå på do

Lenke til kommentar

Jeg har en ny oppfinnelse i tankene av det litt mere seriøse slaget og på et litt mere industrielt nivå.

Har irritert meg i 5 år siden jeg flyttet til Trondheim over snøbrøytingen her i byen, fordi det er bønder med landbruksutstyr som står for ryddingen av mange av veiene og gangveiene med unntak av der det er mest trafikert.

Problemet bunner ut i at de benytter seg av bakmontert fres eller skær for å flytte på snøen som gjør at den aldri får den siste 5 centimeteren med sån passe hard snø med seg og gjør det til en åker kun etter kort tid med trafikk.

Ser at de i boretslaget her jeg bor benytter seg av små hjullastere med frontmontert hydraulisk fres på som virkelig lager stuebord etter seg, man kan formelig spise av veien etterpå, så grundig er det brøytet.

Problemet er at på de fleste traktorer er det ikke kraftuttak eller hydraulikkuttak framme så løsningen er å få laget en snøfres med egen motor for montering framme på lasteapparatet på traktoren som bonden kunne styre fra inni hytta vha. en fjernkontroll.

Nå sitter fresen framme hvor det kan bli litt trykk på skjæret slik at den fatisk rydder snø.

 

Regner alikavel med at ikke de store utviklerne sitter her så våger å slippe ideen.

Lenke til kommentar
Jeg har en ny oppfinnelse i tankene av det litt mere seriøse slaget og på et litt mere industrielt nivå.

Har irritert meg i 5 år siden jeg flyttet til Trondheim over snøbrøytingen her i byen, fordi det er bønder med landbruksutstyr som står for ryddingen av mange av veiene og gangveiene med unntak av der det er mest trafikert.

Problemet bunner ut i at de benytter seg av bakmontert fres eller skær for å flytte på snøen som gjør at den aldri får den siste 5 centimeteren med sån passe hard snø med seg og gjør det til en åker kun etter kort tid med trafikk.

Ser at de i boretslaget her jeg bor benytter seg av små hjullastere med frontmontert hydraulisk fres på som virkelig lager stuebord etter seg, man kan formelig spise av veien etterpå, så grundig er det brøytet.

Problemet er at på de fleste traktorer er det ikke kraftuttak eller hydraulikkuttak framme så løsningen er å få laget en snøfres med egen motor for montering framme på lasteapparatet på traktoren som bonden kunne styre fra inni hytta vha. en fjernkontroll.

Nå sitter fresen framme hvor det kan bli litt trykk på skjæret slik at den fatisk rydder snø.

 

Regner alikavel med at ikke de store utviklerne sitter her så våger å slippe ideen.

Kan jo sikkert få på noe press på bakovermonterte freser og så de ikke bare ligger på bakken av egenvekt. De dyreste traktorene har hydraulikk foran med en sånn brøyteskuffe som kan styres med hydraulikk, og de får dem god press mot bakken på.

 

Ellers så er somregel ikke større DC motorer noe særlig egnet til bruk på biler/traktorer pga virkningsgraden sammenlignet med en hydraulikkpumpe som sitter rett på veivakselen. Hydrauliske sylindere er også mye lettere å styre nøyaktig hvor mye kraft som gis ved å styre ventilene sammenlignet med en elektrisk motor.

Lenke til kommentar
*snipp*

Det skulle vel egentlig ikke være så forferdelig komplisert i grunn. Alt man trenger er en hydraulikkmotor som du setter på akslingen i fresen, også må du selvsagt invertere fresen, slik at snøen kommer inn andre veien. Da trenger man bare å trekke rør og slager fram til fresen.

Dette forutsetter selvsagt at hydr.pumpen på traktoren klarer å levere nok olje til å drive en fres.

 

Min idé er i grunn ganske rett fram.

Se for dere at man kan rulle osten på f.eks. en pizza, lasange eller en brødskive. Eller kanskje ha en dispenser i kjøleskapet der du bare drar av ønsket lenge på osteskiva.

 

Desverre er håndrulla ganske upraktisk med tanke på at rullen blir ganske stor hvis man skal ha en betydelig mengde ost på den.

Lenke til kommentar

Skjønner det er mange løsninger på problemet man kan bygge seg til men tanken var å produsere en egen unit med selvdrevet fres med f.eks. en 100hk dieselmotor på som driver den, slik at bonden bare henger den på lasteapparatet og tar med seg fjernkontrollen inn i traktorhytta.

Tengte ikke på noe DC motor nei men heller en miniversjon av den som henger forran på hjullasteren der.

snow-blower-big.gif

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...