Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å spare seg til fant gjør at alt de andre blir mange ganger dyrere en nødvendig.

 

når en investerer pengene i noe konkret kan en tjene på det i fremtiden.

 

man kan samen ligne de med å eie et hus.

skal huset forfalle mens eieren spare pengene til fremtiden.

i fremtiden blir huset mye dyrere å reparere siden det er mere av det som er ødelagt

Lenke til kommentar
De kan også i teorien gjøre noe helt annet enn det som står i partirprogrammet for å fiske stemmer :)

 

Hvordan skal de gjøre noe annet enn det som står i partiprogrammet når de sitter å styrer da har folk allerede stemt?

Det er før valget de sier noe annet enn det som står der for å fiske stemmer.. derfor ikke hør hva de sier og sett deg ned å les 100vis av sider i stede for å se på dueller.. der sier de hva som helst for å vinne korte poenger og har ikke muligheten til å forklare sammenhengene og store deler av det de mener...

Lenke til kommentar
å spare seg til fant gjør at alt de andre blir mange ganger dyrere en nødvendig.

 

når en investerer pengene i noe konkret kan en tjene på det i fremtiden.

 

man kan samen ligne de med å eie et hus.

skal huset forfalle mens eieren spare pengene til fremtiden.

i fremtiden blir huset mye dyrere å reparere siden det er mere av det som er ødelagt

ja, det er jeg enig i, men det jeg frykter kommer til å skje er at FRP bruker masse penger, uten å tenkte på om man er i en høy eller lav konjuktur. Høy pengebruk i høykonjukturer øker effekten av lavkonjukturene, og også dårlig timing på bruken i lav konjuktur kan føre til en økt lavkonjuktur på et senere tidspunkt. Jeg tror rett og slett ikke FRP har den økonomiske innsikten som skal til for å drive dette landet.

Lenke til kommentar

i de fleste debattene har de ikke tid til å forklare alt og derfor blir det for mye rot.

 

nå er det ikke alle partilederne som er gode til å forklare hva deres partier ønsker. derimot så er de gode til fortelle hva som er galt med andre partier.

hvordan kan man tro at alt dette er så krekt ?

 

 

til dere som mener at parti lederne mangler egenskaper , ta nå å undersøk bakgrunnen deres.

 

hvis FRP bruker mere penger en de har ( noe som fortsatt bare er en på stand uten bevis ) så bruker regjeringer mere penger en nødvendig på enkelte ting mens de på andre områder bruker bare så lite penger at de så vidt går på et vis - i disse tilfellene må de litt sener bruke enda mer penger på å rette opp "det dårlige arbeidet ".

 

er det rente frykten som skal bestemme om viktige jobber kan gjøres eller ikke ?

når den jobben MÅ gjøres da kommer nok pris presset likevel.

 

her tenker jeg på den dårlige økonomien det er på infrastrukturen i Norge

Lenke til kommentar

Sjølv så er eg for liten til å stemme, men eg er nok på lag med SV og AP når det gjeld politikk. Forsåvedt når det gjeld den pollen så tror eg at eg trykte feil og stemte FRP, noko som eg aldri ville ha gjort visst eg var myndig. FRP er nok det aller siste partiet eg hadde stemt visst eg kunne stemt.

 

Er imot privatisering av det aller meste som sykehus, skuler osv. Vil heller ha høge skatter slik at det er staten som betaler sykehuset, skulene osv. Er også imot det FRP vil gjer med kulturen. At dei vil kutte ned på garantilønn og stipender for å gjer slik at kunstnere må leve av det dei sjølv skaper, blir for meg heilt idiotisk. Unnskyld språkbruken. Dette vil bety at alle disse små ukjente banda som kanskje ikkje har rukke å blitt så kjente, men har potensialet til det, fort blir borte for massen. Kunstnere generelt vil få eit h****** med FRP i ei evt. regjering.

Er også imot det dei vil gjer med NRK; at dei vil stykke opp NRK-lisensen og selge det. Dette vil bety at Noregs beste kanal forsvinner.

 

Er så mykje enklere å vite kva du er imot.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
ja, det er jeg enig i, men det jeg frykter kommer til å skje er at FRP bruker masse penger, uten å tenkte på om man er i en høy eller lav konjuktur. Høy pengebruk i høykonjukturer øker effekten av lavkonjukturene, og også dårlig timing på bruken i lav konjuktur kan føre til en økt lavkonjuktur på et senere tidspunkt. Jeg tror rett og slett ikke FRP har den økonomiske innsikten som skal til for å drive dette landet.

Det tror jeg er den mest veslevoksne kommentaren jeg har lest på en stund. På hvilket grunnlag frykter du at "FRP bruker masse penger, uten å tenkte på om man er i en høy eller lav konjuktur."?

 

Du er klar over at Frp selvsagt har tilgang til økonomer de også? Bl.a er Siv Jensen selv utdannet økonom.

Lenke til kommentar

Veslevoksent? Hvorfor er det veslevoksent? Utifra hvordan FRP har kritisert den sittende og tidligere regjeringer så er det grunn til å tro at de kan bruke sore summer penger, på tross av den økonomiske situasjonen vi er oppi. Men sjansen er vel stor for at de gjør det samme som de har kritisert andre for. Vel, vi får se.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
Er imot privatisering av det aller meste som sykehus, skuler osv.

Du vil altså forby private å kunne bidra til viktige samfunnsoppgaver?

 

Vil heller ha høge skatter slik at det er staten som betaler sykehuset, skulene osv.

Verden er nok ikke så enkel.

 

For å kune skatte så må man ha noe å skatte av. Man må ha verdiskaping i samfunnet. For høye skatter går ut over bedrifter, det går ut over forbruk og det går ut over investering. Dermed går det ut over næringslivet og man risikerer mindre skattegrunnlag. med mindre skattegrunnlag blir det mindre skatteinntekter på tross av høyere skattesats.

 

Er også imot det FRP vil gjer med kulturen. At dei vil kutte ned på garantilønn og stipender for å gjer slik at kunstnere må leve av det dei sjølv skaper, blir for meg heilt idiotisk.

Hvorfor er det idiotisk, når det er slik for alle andre mennesker i samfunnet?

 

Unnskyld språkbruken. Dette vil bety at alle disse små ukjente banda som kanskje ikkje har rukke å blitt så kjente, men har potensialet til det, fort blir borte for massen.

Tviler jeg på. Musikere driver ikke med musikk bare for å tjene penger. De gjør det som hobby. Alle vi andre mennesker klarer både å jobbe og ha hobbyer på fritiden. Hvorfor skal ikke musikere klare det inntil de blir store nok til å leve av musikken sin?

 

 

 

Er også imot det dei vil gjer med NRK; at dei vil stykke opp NRK-lisensen og selge det. Dette vil bety at Noregs beste kanal forsvinner.

Vet du, jeg synes du skal betale litt av musikken og filmene jeg kjøper. Det er bare rett og rimelig, ettersom du synes jeg skal betale for det du vil se på på TV.

Lenke til kommentar
Veslevoksent? Hvorfor er det veslevoksent? Utifra hvordan FRP har kritisert den sittende og tidligere regjeringer så er det grunn til å tro at de kan bruke penger, på tross av den økonomiske situasjonen vi er oppi. Men sjansen er vel stor for at de gjør det samme som de har kritisert andre for. Vel, vi får se.

Ja, vi kan bruke penger. Alle regjeringer bruker penger....

 

I hvilken grad vi kan bruke mer penger avhenger av hva de brukes på. For eksempel er det forskjell på bruk innenlands og kjøp av varer og tjenester utenlands.

 

Kan du utdype litt av din analyse av Frps alternative statsbudsjett, hva som er fornuftig bruk og hva som er ufornuftig?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Veslevoksent? Hvorfor er det veslevoksent? Utifra hvordan FRP har kritisert den sittende og tidligere regjeringer så er det grunn til å tro at de kan bruke penger, på tross av den økonomiske situasjonen vi er oppi. Men sjansen er vel stor for at de gjør det samme som de har kritisert andre for. Vel, vi får se.

Ja, vi kan bruke penger. Alle regjeringer bruker penger....

 

I hvilken grad vi kan bruke mer penger avhenger av hva de brukes på. For eksempel er det forskjell på bruk innenlands og kjøp av varer og tjenester utenlands.

 

Kan du utdype litt av din analyse av Frps statsbudsjett, hva som er fornuftig bruk og hva som er ufornuftig?

Beklager, det var dårlig formulert det med "bruke penger", er endret. FRP har de siste 10 årene klagd over for lite penger til dette og for lite penger til dette, selv om de sittende regjeringer(om det så er bondevik regjeringene eller stoltenberg regjeringene vi snakker om) også har tenkt litt på svingningene i konjukturen. Det er pga Norges fornuftige bruk i oppgangstider(+ en sterkere statlig kontroll enn i mange andre land) som gjør at vi nå står mye sterkere enn de fleste andre til å takle finanskrisen. Hvis vi får FRP i regjering vil de bruke veldig mye penger, noe som igjen vil føre til en forsterkning av høy og lavkonjuktrene. Med det sagt tror jeg ikke det vil skje, og at FRP blir som ethvert annet parti i regjering, altså mer forsiktige med hva de bruker penger på etc. Man så det med SV, og kommer til å se det med FRP hvis de kommer i regjering.

Lenke til kommentar

jeg tror det er best at dere følger med på partileder utspørringene fremover i stedet for å mene at det ene partiet er bedre en det andre - at det ene partiet raser Norge men et annet ikke kan gjøre det .

FRP og SV har vårt på henholdsvis NRK og TV2

 

 

husk at SV skal ta de rike av prinsipp ikke fordi staten nødvendigvis trenger alle pengene.

FRP ønsker å redusere pengebruken til staten - ikke velferden som så alt for mange innbiller seg

 

Siv Jensen sa at de ønsker å redusere asyl tilstrømmingen ned mot FN kvoten.da er det spart en del penger der som kan brukes på andre og bedre ting

De ønsker også å redusere pengen til dise korrupte landene der ute i verden

De ønsker å privatisere tjenester slik at det offentlig får konkurranse for å unngå dyre monopoler.

de vil IKKE fjerne de offentlige tjenestene men gi dem konkurranse.

i tillegg så vil de at staten , ikke private betaler de mest nødvendige tjenestene

Lenke til kommentar
Hvis vi får FRP i regjering vil de bruke veldig mye penger, noe som igjen vil føre til en forsterkning av høy og lavkonjuktrene.

Som jeg sa, det kommer helt an på hvordan man bruker pengene. Og som jeg spurte, kan du klargjøre litt av din analyse av Frps alternative statsbudsjett? Hva legger du for eksempel i "bruke veldig mye penger", det er en veldig vag og uspessifikk påstand.

Lenke til kommentar
Hvis vi får FRP i regjering vil de bruke veldig mye penger, noe som igjen vil føre til en forsterkning av høy og lavkonjuktrene.

Som jeg sa, det kommer helt an på hvordan man bruker pengene. Og som jeg spurte, kan du klargjøre litt av din analyse av Frps alternative statsbudsjett? Hva legger du for eksempel i "bruke veldig mye penger", det er en veldig vag og uspessifikk påstand.

Ja, det synes jeg å. Har tatt den fra noen FRP debatter og sånn opp igjennom årene. Altså "Vi vil bruke mer penger på eldre, vei, og dette og dette. Samtidig vil vi redusere skatter og avgifter på alt". Sånn som jeg ser det går ikke den kabalen opp. Og SV er ikke ute etter "å ta rikingene", men er det så urimelig at de som har mest, også bidrar mest i samfunnet? Er det rettferdig at de fattigste bidrar med like mye som de rike?

Lenke til kommentar
jeg tror det er best at dere følger med på partileder utspørringene fremover i stedet for å mene at det ene partiet er bedre en det andre - at det ene partiet raser Norge men et annet ikke kan gjøre det .

FRP og SV har vårt på henholdsvis NRK og TV2

 

 

husk at SV skal ta de rike av prinsipp ikke fordi staten nødvendigvis trenger alle pengene.

FRP ønsker å redusere pengebruken til staten - ikke velferden som så alt for mange innbiller seg

 

Siv Jensen sa at de ønsker å redusere asyl tilstrømmingen ned mot FN kvoten.da er det spart en del penger der som kan brukes på andre og bedre ting

De ønsker også å redusere pengen til dise korrupte landene der ute i verden

De ønsker å privatisere tjenester slik at det offentlig får konkurranse for å unngå dyre monopoler.

de vil IKKE fjerne de offentlige tjenestene men gi dem konkurranse.

i tillegg så vil de at staten , ikke private betaler de mest nødvendige tjenestene

så lenge mange dør i helsekøene , ja.

hvorfor MÅ det være kø her egentlig ?

Lenke til kommentar

FRP er for stykkprisfinansiering, altså at staten har en fast sats på hvor mye de betaler ut pr pasient, så får både private og statlige sykehus samme sum. De private er nok flinkere til å effektivisere drift og vil kunne drive lønnsomt og effektivt, to ord som er sjeldne saker i stat og kommune. Dermed vil det ikke ha noe å si om sykehuset er privat eller statlig. Samtidig skal sluttbrukeren få velge selv hvor han/hun skal ha behandling og da er det opp til hvert enkelt behandlingssted å være så bra som mulig for å tiltrekke seg pasienter og dermed større utbetalinger fra staten. Kostnaden for staten blir flat og enklere å administrere som også sparer penger.

 

Og til dere som er livredde for privatisering, husk i de siste fire årene med rødgrønn saus så har bare en kø blitt mindre, det er køen til barnehagene. Årsaken? De har sluppet private aktører inn på markedet. Privatisering fungerer og er ingenting å frykte.

 

Teskje: Du må IKKE betale selv, av egen lomme om du legges inn på et av FRPs enormt skumle PRIVATE sykehus! Forskjellen er at service og kvaliteten på tjenesten nok er høyere ;)

Lenke til kommentar
Hvis vi får FRP i regjering vil de bruke veldig mye penger, noe som igjen vil føre til en forsterkning av høy og lavkonjuktrene.

Som jeg sa, det kommer helt an på hvordan man bruker pengene. Og som jeg spurte, kan du klargjøre litt av din analyse av Frps alternative statsbudsjett? Hva legger du for eksempel i "bruke veldig mye penger", det er en veldig vag og uspessifikk påstand.

Ja, det synes jeg å. Har tatt den fra noen FRP debatter og sånn opp igjennom årene. Altså "Vi vil bruke mer penger på eldre, vei, og dette og dette. Samtidig vil vi redusere skatter og avgifter på alt". Sånn som jeg ser det går ikke den kabalen opp.

Jeg synes det virker som om din kunnskap om Frp sin politikk er veldig overfladisk.

 

Og SV er ikke ute etter "å ta rikingene", men er det så urimelig at de som har mest, også bidrar mest i samfunnet? Er det rettferdig at de fattigste bidrar med like mye som de rike?

SV har snakket svært stygt om Stein Erik Hagen. Bl.a har Solhjell påstått at Hagen kun stemmer Frp for å få mest mulig penger igjen til seg selv. Hvordan kan Solhjell kunne påstå noe slikt om Hagens motivasjon? Det er svært useriøst, og det fremmer bare misunnelse og det er etter min vurdering definitivt et forsøk på å "ta" Hagen.

 

Rikinger som Hagen skatter forøvrig klart mest allerede. Det vil de gjøre nesten uansett skattesats. Det som er viktigere enn skatt er derimot verdiskapning og arbeidsplasser. For det er dette som danner skattegrunnlaget, og dermed er grunnlaget for all beskatning og all velferd.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...