Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Når har Venstre sagt at de heller vi sammarbeide med SV enn FrP? De har vel sagt at de heller vil ha en ren AP regjering enn en regjering der FrP inngår. Når man snakker om "de rødgrønne" snakker man vel derimot om tre partier; AP, SV og SP. Kan ikke huske å ha sett Sponheim ville støtte SV fremfor FrP. Begge disse partiene er jo fløypartier, så om han da støtter SV går han jo i samme fella som han gjør om han støtter FrP? Noe jeg ikke har fått med meg her? :)

Jeg kan ikke huske nøyaktig hva Sponheim har sagt, men det er etter min mening langt mindre avstand mellom Venstre og SV enn det er mellom Venstre og FrP, og da spesielt på Venstres hovedsaker. Uansett er det lite tvil om at Ap vil være bortimot like dominerende i en ny rødgrønn regjering som i den nåværende, og jeg kan ikke se at det skulle utgjøre den helt store forskjellen. I en regjering med Frp ville derimot fløypartiet være langt mer dominerende.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette beviser bare en ting : at grensen mellom de borgerlig og sosialistiske partiene er skjev.

Grensen er hovedsakelig der for å forenkle politikken slik at flere velgere kan forstå det. Venstre og KrF er sentrumspartier og grovt sett midt mellom høyre og venstre. Og siden Frp er langt ute til høyre, ligger Ap naturligvis nærmere.

 

små partier må være mer eller mindre dumme når de tror at de kan vinne frem i saker som bare mindre tallet støtter.

Litt usikker på hva du referer til. Man må som regel ha enkelt flertall for å få igjennom en sak. Et parti med 45% oppslutning har ikke større mulighet til å få igjennom denne enn et parti 6% oppslutning. Men om de slår seg sammen og bytter støtte, vil det store partiet kunne få igjennom sin, samtidig som det lille partiet også får igjennom sin. Slikt skjer hele tiden.

 

for venstre virker det som om det er viktige å få vekk FRP en å få gjennomslag for noen av sakene sine.

samme med KRF

Man må ikke sitte i regjering for å få gjennomslag for sin politikk.

 

de risikerer jo at de vlir H og FRP som danner regjering som de ikke være med i.

Det gjør de da uansett.

Lenke til kommentar
Når har Venstre sagt at de heller vi sammarbeide med SV enn FrP? De har vel sagt at de heller vil ha en ren AP regjering enn en regjering der FrP inngår. Når man snakker om "de rødgrønne" snakker man vel derimot om tre partier; AP, SV og SP. Kan ikke huske å ha sett Sponheim ville støtte SV fremfor FrP. Begge disse partiene er jo fløypartier, så om han da støtter SV går han jo i samme fella som han gjør om han støtter FrP? Noe jeg ikke har fått med meg her? :)

Jeg kan ikke huske nøyaktig hva Sponheim har sagt, men det er etter min mening langt mindre avstand mellom Venstre og SV enn det er mellom Venstre og FrP, og da spesielt på Venstres hovedsaker. Uansett er det lite tvil om at Ap vil være bortimot like dominerende i en ny rødgrønn regjering som i den nåværende, og jeg kan ikke se at det skulle utgjøre den helt store forskjellen. I en regjering med Frp ville derimot fløypartiet være langt mer dominerende.

Venstre langt nærmere SV? Jaha. Bedre kår for småbedrifter er jo noe av det aller viktigste for Venstre, her står de langt nærmere FrP enn SV. Sponheim har vel selv sagt at Norge trenger en regjering som er "glad i bedrifter", det kan man vel ikke si at SV er. Så har vi jo skole, SV vil nærmest kvele alle privatskoler, satse stort på frukt og grønt/skolemat, nærmest avskaffe karakterer og innføre heldagsskolen, dette er vel omtrent det motsatte av hva Venstre vil, skulle tro de står mye nærmere FrP her. Så vidt jeg vet skulle Venstre også gjerne likt å innføre noen kommune reformer og sammenslåing av flere kommuner, dette er SV veldig i mot og FrP helt klart for. Kommer heller ikke unna utenrikspolitikken, SV vil ut av Nato og EØS (?) og sier klart nei til norsk medlemskap i EU. Både FrP og Venstre sier "tja" til EU og er begge for aktiv deltagelse i Nato og videreføring av EØS-avtalen.

 

At SV uansett er mye mindre enn AP og ikke vil få gjennom mye av sin politikk i regjering er jo greit nok, men nå er det vel også slik at Høyre har stilt krav om at de ikke vil sitte i en regjering som bryter handlingsregelen eller fører FrPs innvandringspolitikk. Om vi altså legger innvandrings og økonomi poltikken til FrP død, ser jeg ikke helt hvordan Venstre står nærmere de rødgrønne med SV enn en borgerlig regjering med FrP og Høyre, men dette kan kanskje du forklare? Mulig jeg tar feil på noen punker, så correct me if im wrong :)

 

 

Jeg stemmer absolutt ikke FrP, så det er sagt :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Venstre mener at de vil få gjennom mer vesentlige deler av sin politikk ved å samarbeide med de rødgrønne enn ved å samarbeide med FRP.

 

Så enkelt er det. :)

Når har Venstre sagt at de heller vi sammarbeide med SV enn FrP? De har vel sagt at de heller vil ha en ren AP regjering enn en regjering der FrP inngår. Når man snakker om "de rødgrønne" snakker man vel derimot om tre partier; AP, SV og SP. Kan ikke huske å ha sett Sponheim ville støtte SV fremfor FrP. Begge disse partiene er jo fløypartier, så om han da støtter SV går han jo i samme fella som han gjør om han støtter FrP? Noe jeg ikke har fått med meg her? :)

Lars Sponheim sier "heller Jens enn Jensen". Med mindre Sponheim har utrolig lav forståelse for politiske blokker i det norske Stortinget - og jeg tror han har bedre forståelse enn gjennomsnittet - tror jeg han innser at "Jens" også innebærer "Kristin" og "Liv Signe".

 

dette beviser bare en ting : at grensen mellom de borgerlig og sosialistiske partiene er skjev.

 

små partier må være mer eller mindre dumme når de tror at de kan vinne frem i saker som bare mindre tallet støtter.

 

for venstre virker det som om det er viktige å få vekk FRP en å få gjennomslag for noen av sakene sine.

samme med KRF

 

de risikerer jo at de vlir H og FRP som danner regjering som de ikke være med i.

Det risikerer de ikke. Med hvilket parlamentarisk grunnlag skal FRP og Høyre danne regjering? De har ikke noe parlamentarisk grunnlag. Venstre ønsker ikke en slik regjering, KrF ønsker ikke en slik regjering. Skal de hente sin parlamentariske støtte i Senterpartiet, SV eller Arbeiderpartiet?

 

Tror ikke det heller.

Lenke til kommentar

Simon: Nei. Om det rødgrønne flertallet ryker kan vel Sponheim stille et ultimatum til AP om at de må kvitte seg med SV for å få venstres støtte. Om de først er i mindretall vil de vel heller styre alene, enn sammen med SV. Et parti som demonstrerer utenfor kontoret deres.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
QUOTE(elg-elg123 @ 07/09-2009 : 23:35) *

dette beviser bare en ting : at grensen mellom de borgerlig og sosialistiske partiene er skjev.

 

Grensen er hovedsakelig der for å forenkle politikken slik at flere velgere kan forstå det. Venstre og KrF er sentrumspartier og grovt sett midt mellom høyre og venstre. Og siden Frp er langt ute til høyre, ligger Ap naturligvis nærmere.

 

grensen virker å være baser på bare non få momenter .

 

saken er at de forskjelige partiene er enige eller uenige i forskjelige ting på tvers av denne blokk grensen

 

denne grensen gjør også at høyre og venstre blokken overhode ikke kan danne sterke bånd i rikspolitikken .

( eller regjering når det gjelder stortinget) .

 

i utgangspunktet så har det partiet som får flest reseptamter også størst sjanse for gjennomslag for sine saker. regjeringsmakt har også mye å si her .

det har jo dagens regjering bevist da de har presset gjennom en del ting uten at opposisjonen kunne stemme over de sakene

 

 

hvis noen ønsker en (større ) endring i politikken så er det lurest å stemme vekk regjeringspartiene

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Venstre langt nærmere SV? Jaha. Bedre kår for småbedrifter er jo noe av det aller viktigste for Venstre, her står de langt nærmere FrP enn SV. Sponheim har vel selv sagt at Norge trenger en regjering som er "glad i bedrifter", det kan man vel ikke si at SV er. Så har vi jo skole, SV vil nærmest kvele alle privatskoler, satse stort på frukt og grønt/skolemat, nærmest avskaffe karakterer og innføre heldagsskolen, dette er vel omtrent det motsatte av hva Venstre vil, skulle tro de står mye nærmere FrP her. Så vidt jeg vet skulle Venstre også gjerne likt å innføre noen kommune reformer og sammenslåing av flere kommuner, dette er SV veldig i mot og FrP helt klart for. Kommer heller ikke unna utenrikspolitikken, SV vil ut av Nato og EØS (?) og sier klart nei til norsk medlemskap i EU. Både FrP og Venstre sier "tja" til EU og er begge for aktiv deltagelse i Nato og videreføring av EØS-avtalen.

 

At SV uansett er mye mindre enn AP og ikke vil få gjennom mye av sin politikk i regjering er jo greit nok, men nå er det vel også slik at Høyre har stilt krav om at de ikke vil sitte i en regjering som bryter handlingsregelen eller fører FrPs innvandringspolitikk. Om vi altså legger innvandrings og økonomi poltikken til FrP død, ser jeg ikke helt hvordan Venstre står nærmere de rødgrønne med SV enn en borgerlig regjering med FrP og Høyre, men dette kan kanskje du forklare? Mulig jeg tar feil på noen punker, så correct me if im wrong :)

 

 

Jeg stemmer absolutt ikke FrP, så det er sagt :)

Vi kan sikkert nevne enkeltsaker over flere sider uten å egentlig komme noen vei, siden det unektelig både er mye de er enige og uenige i. Men nå er det slik at SV og Venstre er de eneste stortingspartiene som har miljø som hovedsak, og begge må innfri valgløfter knyttet til miljø om de vil unngå velgerflukt. Her står derimot FrP som eneste parti i opposisjon. Andre områder er kulturpolitikk og økonomisk (ansvarlig) politikk.

Lenke til kommentar
grensen virker å være baser på bare non få momenter .

 

saken er at de forskjelige partiene er enige eller uenige i forskjelige ting på tvers av denne blokk grensen

 

denne grensen gjør også at høyre og venstre blokken overhode ikke kan danne sterke bånd i rikspolitikken .

( eller regjering når det gjelder stortinget) .

Det er en uting, ja. Men skal man få igjennom budskapet til flertallet av velgerne må det være enkelt å forstå.

 

i utgangspunktet så har det partiet som får flest reseptamter også størst sjanse for gjennomslag for sine saker. regjeringsmakt har også mye å si her .

det har jo dagens regjering bevist da de har presset gjennom en del ting uten at opposisjonen kunne stemme over de sakene

Dagens regjering er en flertallsregjering, og trenger ikke støtte fra andre enn partiene som sitter i regjering. En mindretallsregjering har det ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Stemte på FrP under skolevalget, men jeg er uenig i deres metoder for å tiltrekke seg ungdommen. Lokking med billigere sprit og alkohol er en dum metode og lokke på.

 

Men som sagt, stemte på de for jeg er enig i mange av deres punkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Så det er mer utlendings-faktoren du vender deg mot? Å ikke ta imot flere kvoter?

Innvandringspolititikken vendte jeg meg litt mot ja, men det var ikke alt.

Skole og utdanningspolitikken deres er jeg enig i, senke avgifter på bil og transport også.

Samt lete etter olje og gass i nordlandsområdene (tar utdanning som brønnborer).

 

og mer.

Lenke til kommentar
Æsj da.

Heh, ja vi har alle forskjellige meninger, hva er ditt favoritt parti ? Eller de partiene det står mellom ?

Jeg kan ikke stemme, født i 1992. Jeg liker noen saker fra forskjellige partier, bl.a Høyre har noen gode saker (som å fjerne sidemål), men jeg liker ikke privatisering, og jeg vender mer mot den røde siden da kommunisme er et tema som opptar meg. Jeg er ikke for RV's gamle 70talls-væpna revolusjon, men partiet Rødt har mange gode saker, men blir kanskje til tider for ekstremt. Bare dere FRP-velgere hadde skjønt dette og vendt mot Høyre. Men ja, jeg stemte Det Norske Arbeiderparti ved skolevalget, men jeg liker også noen av sakene til SV.

 

 

Du liker ikke privatisering? Hvorfor ikke? Du vet at den eneste køen som har blitt redusert med de siste fire års rødgrønn suppe er til barnehagene? Og hvordan klarte de full barnehagedekning? Privatisering.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...