Gå til innhold

Nikon lanserer normalobjektiv i DX-format


Anbefalte innlegg

k-ryeng: den lille presiseringen ble noe annet ja - siden dga01 bruker 50mm på d90 var det naturlig å tro at dere snakket om dybdeskarphet på samme format og arbeidsavstand, noe som blir litt tøvete (men som du vet er det et bar folk som nettopp har oppdaget DoF-master ofte går i...)

Nå tror jeg faktisk at d0ppler/dga01 snakker om skarphet generelt, og ikke DOF (correct me if I'm wrong). For øvrig er jeg enig, og jeg har vært i det baret selv...

 

Det er ikke i DX-crop, men i 5:4-mode, som benytter hele høyden på fullformatsensoren (men kutter i bredden) - mao. er ikke det så ille... men veldig synd med bokeen. :(

Aha, tenkte det måtte være en rimelig forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rimelig heafty vignettering, ja. Jeg tror faktisk kitobjektivet mitt har mindre masete bokeh enn det der. Herrejesus.

 

Det høres snodig ut. At dette objektivet ikke skulle holde mål optisk, ville være høyst besyndelig. Mange ønsker seg et fastobjektiv med denne brennvidden og lysstyrken i DX-format. Har Nikon greid å lage et slikt objektiv som disse nå ikke vil kjøpe, må jeg si de har en bemerkelsesverdig måte å drive en butikk på.

 

boos

Endret av boos
Lenke til kommentar
Rimelig heafty vignettering, ja. Jeg tror faktisk kitobjektivet mitt har mindre masete bokeh enn det der. Herrejesus.
Som det blir nevnt, de bildene er hhv. FX og 5:4-crop, ikke DX-crop.

 

Og det virker på meg som om de er ganske heftig komprimert, jeg ser en del jpeg-artifacts. Synes objektivet gir et mye penere uttrykk på D60-bildene, som er tatt med en DX-sensor og som ikke er så hardt komprimerte.

Lenke til kommentar
Dette tyder vel på at nybegynnerkameraene(D60/D40) kammeraer alldri vil få FX.

Nei D40 og D60 er DX kameraer, og det vil de nok forbli! På samme måten som en sedan aldri vil stasjonsvogn... ;)

 

 

Med flere AF-S objektiver er det ingen grunn til å velge kamera uten motor

Eller kanskje ENDA større grunn til å velge kamera uten motor...?

Lenke til kommentar
Det er svært subjektivt. :) Normalt defineres det som bokeh som ikke er fortstyrrende, altså at områdene tegnes mykt og nøytralt. :)

Ah takk. Jeg har ofte sett folk bruker utrykk som "forferdelig bokeh", etc. Men da kan man trøste seg med at dette er vedkommendes personlige oppfatning av de elementene som er ute av fokus?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...