Gå til innhold

Nikon lanserer normalobjektiv i DX-format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
35 mm AF-S har da 52 mm filtergjenger?

 

Eller misforstår jeg? At du vil ha 52 mm filtergjenger på 50/1.4?

Du misforstår ikke, jeg skrev feil :) Mente 58. Naturligvis hadde det vært optimalere (mer optimalt?) om 50/1.4G hadde 52mm, men med motoren kan jeg skjønne at de må feite den opp litt.

 

Ingen andre enn meg som reagerer på at det ikke er "fokus-display" (eller hva det nå heter) på det objektivet?

Jo, det er det. Jeg reagerer, og irriterer meg over det. Jeg tror jeg skal se an denne her litt, med mindre den optiske kvaliteten er ekstraordinært formidabel venter jeg heller til de kommer med noe enda mer tiltalende.

 

Det er for all del bra at dette objektivet til slutt kommer, men ideelt sett ville jeg hatt en AF-S 28/2G ED. Gjerne mer lyssterk hvis det ikke hadde blitt for dyrt. Eller uten ED hvis det hadde trengt å være billigere.

 

AF-S 105/2.5G IF-ED VR hadde vært orgasmisk også (med den optiske konstruksjonen til Ai-S-utgaven, selvfølgelig).

 

28/2, 50/1.4 og 105/2.5 er alt jeg hadde trengt.

 

Fastoptikk for folket!

 

Har dere forresten merka at hver eneste gang Nikon (eller Canon eller Oly eller Pentax eller noen andre) kommer med noen nytt begynner alltid noen å drone i vei om hva annet de vil ha? :innocent:

Lenke til kommentar

Spennende dette, og beviset på at DX på ingen måte er dødt. Men det faktum at det ble 1,8 og ikke 1,4 tyder vel på at DX i mindre grad er tiltenkt proffene nå som FX har kommet (proffer med DX tenker kanskje i større grad stor tele...).

Hvis da ikke nikon finner på å lage en 28 f1,4 DX en gang i fremtiden.

Gleder meg til tester.

Lenke til kommentar
Spennende dette, og beviset på at DX på ingen måte er dødt. Men det faktum at det ble 1,8 og ikke 1,4 tyder vel på at DX i mindre grad er tiltenkt proffene nå som FX har kommet (proffer med DX tenker kanskje i større grad stor tele...).

Jeg tror på ingen måte DX er dødt som profformat, det illustreres bla. ved at AFP kjøpte inn vesentlig flere D300 enn D3 da de "konverterte" til Nikon i 2008. Også til reportasjebruk har (relativt) små og lette DX-hus sin åpenbare misjon.

 

Nikon har nok lagt merke til at et relativt stort antall D40 og D60-eiere har handlet hos Sigma, og valgt å tette det hullet først. AF-D 35/2 gjør jo en grei jobb på de større husene (og proffene kan jo handle 28/1.4...).

Lenke til kommentar
Spennende dette, og beviset på at DX på ingen måte er dødt. Men det faktum at det ble 1,8 og ikke 1,4 tyder vel på at DX i mindre grad er tiltenkt proffene nå som FX har kommet (proffer med DX tenker kanskje i større grad stor tele...).

Jeg tror på ingen måte DX er dødt som profformat, det illustreres bla. ved at AFP kjøpte inn vesentlig flere D300 enn D3 da de "konverterte" til Nikon i 2008. Også til reportasjebruk har (relativt) små og lette DX-hus sin åpenbare misjon.

 

Nikon har nok lagt merke til at et relativt stort antall D40 og D60-eiere har handlet hos Sigma, og valgt å tette det hullet først. AF-D 35/2 gjør jo en grei jobb på de større husene (og proffene kan jo handle 28/1.4...).

 

Dessuten betyr f/1.8 et mindre, lettere og billigere objektiv enn et f/1.4. For meg er dette ihvertfall et helt riktig valg, jeg bruker aldri mitt 50mm f/1.8 eller 105mm f/2.8 vidåpent, rett og slett fordi dybdeskarpheten blir for liten. Det er sjelden jeg føler for å isolere kvisen på tante Magdas nese, så hvis jeg kan bytte denne muligheten mot et billigere og mindre objektiv, så er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Dessuten betyr f/1.8 et mindre, lettere og billigere objektiv enn et f/1.4. For meg er dette ihvertfall et helt riktig valg, jeg bruker aldri mitt 50mm f/1.8 eller 105mm f/2.8 vidåpent, rett og slett fordi dybdeskarpheten blir for liten.
Nå vil 35mm av natur gi mer dybdeskarphet enn de to på samme blender, så det trenger ikke være noe problem... Men jeg synes også det er et klokt valg med f/1.8.
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Sigmaen min mye på f/1.4, hvor den faktisk er helt ok om den brukes riktig:

176265611_oZxNc-M.jpg

(tatt sent om kvelden med bare noen få utelamper som belysning)

 

Fordi man typisk bruker normalbrennvidder for relativt vide utsnitt, så blir dybdeskarpheten helt grei også ved veldig store blenderåpninger. For min del er det derfor helt essensielt at denne nye Nikkoren yter meget bra også på store åpninger. En ny 50/1.8, som må blendes ned ett trinn før resultatene er spiselige er ikke hva jeg ønsker meg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har lenge ønsket meg lyssterk normal, og har lenge hatt lyst på Sigma 30/1,4, men latt være å kjøpe pga. mange litt negative brukererfaringer.

Så denne er jo midt i blinken, men dessverre "bare" f/1,8...

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan forskjellen 1,4 - 1,8 vil oppleves i praksis?

 

Skal brukes mest innendørs i lite lys (derfor ønskelig med så mye lys som mulig)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Et veldig spennende, nytt objektiv fra Nikon som jeg garantert hadde vurdert hvis jeg fremdeles brukte D200.

 

Jeg tror det er bra at de ikke gikk til f1.4. Da hadde objektivet blitt større og dyrere enn det er i dag for bare 2/3 blenderhakk ekstra (selv med f1.4-objektiver blender man ofte ned til f1.8 for å få økt dybdeskarphet).

Lenke til kommentar
og oss med 50mm 1.8 blender ofte ned til 2.5 for å få nok skarphet ;)
Nå vil 35mm f/1.8 på crop gi like mye dybdeskarphet som 50mm@f/2.7 (på fullformat) ved samme arbeidsavstand, noen tar ikke hensyn til at vidvinkel gir mer dybdeskarphet her...

 

Edit: liten presisering

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

k-ryeng: den lille presiseringen ble noe annet ja - siden dga01 bruker 50mm på d90 var det naturlig å tro at dere snakket om dybdeskarphet på samme format og arbeidsavstand, noe som blir litt tøvete (men som du vet er det et bar folk som nettopp har oppdaget DoF-master ofte går i...)

Ouch, den bokehen var masete ja. Dessuten vigneterte det kraftig til og med i D3 sin "crop mode". Se for eksempel det nest nederste bildet. f/11!

Det er ikke i DX-crop, men i 5:4-mode, som benytter hele høyden på fullformatsensoren (men kutter i bredden) - mao. er ikke det så ille... men veldig synd med bokeen. :(

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...