Gå til innhold

En lite(n) morsom historie om Foto Schrøder i Trondheim


Anbefalte innlegg

Solgte før helga mitt Canon 70-200 4.0 IS, og har tenkt å gå til innkjøp av Canon 300 4.0 IS. Har derfor som 99,99 %(ca) av Norges befolkning under 70 år sjekket priser på internett, bl.a gjennom Akams prisguide, hvor DDMR er klart billigst, 11.000.

Ringte først til Japan Photo for å høre om de kunne matche prisen, noe de ikke kunne. De skulle ha 13.000, og var ikke interessert i å gå ned noe i pris. Greit nok.

 

Deretter ringte jeg til Foto Schrøder i Trondheim, og forklarte at jeg skulle kjøpe et objektiv, og drev og sjekket priser. Spurte så om hva de skulle ha for objektivet.

Fikk følgende svar: "Hvis du driver og sjekker priser på internett, så gidder jeg ikke å bruke mer energi på å finne frem en pris til deg, for det kan vi ikke konkurrere med uansett. Hei."

Så la han på røret.

Uten å vite hvilken pris jeg hadde funnet på nettet, og uten å gi meg en pris. Snakk om bakstreversk innstilling! Hva denne butikken lever av, er mer enn jeg kan skjønne, det kan ihverfall ikke være kunder.

Trodde nesten ikke mine egne ører, da samtalen var over.

 

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe objektivet over disk, det var derfor jeg ringte til 2 butikker, men ikke for enhver pris.

Det hele endte med at ordren ble plassert hos DDMR, som riktignok ikke har objektivet på lager, men det kommer vel.

Endret av 300D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Forstår de godt jeg. Skal man ha hjelp fra sånne butikker bør man dra i butikken.

 

Selv har jeg handlet et par ting hos Foto Schrøder, og har aldri fått så god service og ikke minst kunnskapsfull informasjon som jeg opplevde der. Japan Photo var skikkelige amatører sånn sett, null peiling, og usikre svar, i motsetning til han jeg snakket med hos Schrøder som virkelig visste hva han snakka om (av erfaring) og brant skikkelig for foto selv.

 

Det alene avgjorde kjøpet for min del.

Lenke til kommentar

Da er vi enige om å være uenige. En fotobutikk som ikke har noe informasjon om priser på nett, og heller ikke vil svare på en prisforespørsel på telefon er død for meg. Synes det grenset til barnslig oppførsel fra selgeren over telefonen, og trodde nesten ikke hva jeg hørte.

 

Når det gjelder kunnskap om produktene de ikke vil selge, så er min erfaring etter flere besøk i butikken i Nordre gt. at de ligger et par hakk bak sine konkurrenter(Japan Photo), og må ofte lete i kataloger og spørre sine kolleger for å finne ut om det jeg spør om. Dette er ikke så viktig for meg, da det som regel bare er pris, lagerstatus og leveringstid jeg er ute etter.

I dette tilfellet ble Canon 300 4.0 IS bestilt fra DDMR.no, men som regel handler jeg det meste fra Japan Photo, som i dette tilfellet var 2.000 kr dyrere og ikke ville gå ned i pris. Objektivet har jeg mottatt for en stund siden, og er godt fornøyd.

 

Kort sagt: Foto Schrøder vil ikke bli tatt med i vurderingen neste gang jeg skal handle noe.

Lenke til kommentar
Skjønner godt at de ikke vil bruke tid på kjipinger som bare ringer for å presse pris når man vet at fysiske butikker i utgangspunktet sliter med å konkurrere med nettpriser.

 

Har selv erfaring med at sånne type telefoner fører til salg i 0% av tilfellene.

 

Må nesten si meg enig her. Butikker kan som regel aldri matche nettpriser, og ihvertfall ikke nettbutikker som importerer selv.

Det er nok en stor del prøving av demomodeller og utspørring av selgere i butikker av folk som aldri i verden har som hensikt å faktisk kjøpe noe som helst der.

Det er selvfølgelig bra det finnes konkurranse ift. priser, men en bør også sette pris (:)) på muligheten til å gå i en butikk og prøve produkter, utveksle meninger og evt. kunne gå ut av butikken med et objektiv i posen.

 

Denne muligheten har ikke jeg her jeg bor.

Lenke til kommentar
Skjønner godt at de ikke vil bruke tid på kjipinger som bare ringer for å presse pris når man vet at fysiske butikker i utgangspunktet sliter med å konkurrere med nettpriser.

 

Har selv erfaring med at sånne type telefoner fører til salg i 0% av tilfellene.

 

Må nesten si meg enig her. Butikker kan som regel aldri matche nettpriser, og ihvertfall ikke nettbutikker som importerer selv.

Det er nok en stor del prøving av demomodeller og utspørring av selgere i butikker av folk som aldri i verden har som hensikt å faktisk kjøpe noe som helst der.

Det er selvfølgelig bra det finnes konkurranse ift. priser, men en bør også sette pris (:)) på muligheten til å gå i en butikk og prøve produkter, utveksle meninger og evt. kunne gå ut av butikken med et objektiv i posen.

 

Denne muligheten har ikke jeg her jeg bor.

 

Skremmende innstilling. Det høres nesten ut som om du mener at det er kundene som eksisterer for butikkenes skyld, og ikke omvendt. I en servicebransje burde det være helt klart at ikke alle henvendelser kan føre til et salg. Derimot er det nettopp slike erfaringer som avgjør om man overhodet vurderer en butikk når man skal handle neste gang.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig fører ikke alle hendvendelser til salg, men det er ekstra kjipt når folk bare utnytter butikkene for så å handle på nett.

Bare mange nok gjør det vil man til slutt ikke ha så mange butikkene igjen...

 

Nå er det vel uansett ikke kamera salg fotobutikker tjener noe særlig på, de fleste hadde sikkert sittet igjen med større fortjeneste ved å slutte med kameraer og heller leve av tjenestene rundt det..

Lenke til kommentar
Skjønner godt at de ikke vil bruke tid på kjipinger som bare ringer for å presse pris når man vet at fysiske butikker i utgangspunktet sliter med å konkurrere med nettpriser.

 

Har selv erfaring med at sånne type telefoner fører til salg i 0% av tilfellene.

 

Tipper du ble månedens ansatt flere måneder på rad med den innstillingen. Å kalle potensielle kunder for kjipinger skulle automatisk kvalifisere til sparken, spør du meg. Men det gjør du nok ikke...kjiping.

Lenke til kommentar

100% enig med 300D her. Når man har valgt å jobbe i et service-yrke, så er slike svar bannlyst. Et slikt svar hadde ikke blitt akseptert på noen av de arbeidsplassene jeg har hatt i løpet av en del år. Det hadde kostet veldig lite å gitt et høflig svar på spørsmålet - selv om det ikke hadde ført til noe salg.

 

Heldigvis er det sjelden at du får slike svar i norske butikker

Lenke til kommentar

Skal si meg enig med 300D i at det var en lite profesjonell opptreden fra selgeren, han kunne i det minste fortelle hva han skulle ha for optikken.

 

Da jeg jobbet i en fotobutikk, tok jeg meg ihvertfall tid til å se på kalkylene (spesielt dersom det var litt dyrere varer det var snakk om), og sett hvor langt ned jeg kunne gå. Solgte engang et EF 70-200 f/2.8L IS selv om vi var 1500 kr dyrere enn nettprisen, fordi kjøper sa han var så fornøyd med servicen han fikk.

 

Når det er sagt, så hadde vi flere ikke-kunder som titt og ofte var innom og så på kamera og fikk råd og vink, men kjøpte aldri noe. Flere av dem sa rett ut at de skulle bestille på nett, men de forventet likevel service. Dette er utrolig irriterende, og egentlig ganske frekt.

Lenke til kommentar

Riktig. Må presisere at jeg ikke var ute etter å prute på varen, kun å få vite prisen. Gidder ikke å kjøre til sentrum bare for å spørre om en pris. Handler sjelden på nett, som regel i butikk til Japan Photo som ligger noen hundre meter unna Foto Schrøder, men denne gangen synes jeg prisforskjellen ble for stor. Men nå er vel DDMR også en seriøs butikk, og ikke bare en nettbutikk, så jeg ser ikke noe problem med å handle derfra.

 

Dette innlegget var ment som svar på Bludd sitt innlegg. Jeg skriver for sakte tydeligvis.

Endret av 300D
Lenke til kommentar

Jeg pleier stort sett si det som det er til de i butikken.

Jeg vet mye(lite) det koster på nett, og jeg er villig til å betale for servicen jeg får i butikke, men ikke for enhver pris.

 

Har hendt jeg har foreslått f.eks nettpris pluss noen hundre, og spurt butikken om de kan leve med det. Får ofte litt avslag, men betaler allikevel mer en nettpris så de har noe å leve av.

Både kunde og kjøpmann blir fornøyd :)

 

Kommer ofte langt med å være hyggelig (og ærlig)..

Lenke til kommentar

JP skal holde seg maks kr 200 over sin egen nettpris om de blir spurt om dette.

kan jo selvfølgelig være at deres nettpris var høyere, eller at vedkommende i butikk ikke visste dette (hender jo det ansettes nye folk).

 

generelt sett burde det gå fint å si at "beklager, men den klarer jeg ikke". det er jo forståelig. -men å nekte å svare, for bare å legge på, blir for latterlig.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så hadde vi flere ikke-kunder som titt og ofte var innom og så på kamera og fikk råd og vink, men kjøpte aldri noe. Flere av dem sa rett ut at de skulle bestille på nett, men de forventet likevel service. Dette er utrolig irriterende, og egentlig ganske frekt.

Som om butikken skulle vært et utstillingsvindu for produsentene ... Noe som kanskje stemmer når det gjelder Fotovideos Canon Store. Ellers syns jeg sånt blir for dumt.

Er man ikke villig til å betale det ekstra det koster å få hjelp, service, demonstrasjon og reklamasjon kan man holde seg for god til å utnytte butikker sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...