Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nattmenneske - Er jeg aleine?


rozon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal kjøre et eksperiment nå for å se hvordan det går med søvnen. har pakka ned xboxen, så blir ikke særlig mye mer spilling ved kveldstid lenger. blir vel nødt til å lese en bok istedet. skal også se om jeg har disiplin nok til å skjerpe meg med databruken på kveldene også.

 

kommer selvfølgelig an på når jeg skal sove. i dag sto jeg opp ved midnatt. la meg 6. holdt en slik døgnrytme 2 uker før jul, og har aldri vært så opplagt og produktiv som da. bare synd at det er så asosialt. skal se om jeg greier å falle tilbake i en slik rytme. til tross for at det går på bekostning av det sosiale, så er jeg hvertfall våken utover dagen :)

 

så de neste dagene blir det ikke noe spill og lite databruk, så får vi se hvordan det går. skal også sørge for å dempe lyset etterhvert som det går mot leggetid også.

 

noen som vet hva den beste sovetemperaturen er forresten?

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg det kaldt og godt i rommet, men godt og varmt under dyna. Vannseng ftw? :p

 

Jeg er også et såkallet "Nattmenneske". Har vanskeligheter med å legge meg før 11, og bruker som vanligst å bli lys våken rundt den tiden. Gi meg en uke fri, og jeg kommer til å ende opp med å legge meg rundt 6tia på natta.

Lenke til kommentar

Jeg også er en fyr som sliter med søvnproblemer "tidlig" på kvelden, legger meg som oftest ikke før 2-3 på natta, noe som er for seint når jeg skal opp 7 dagen etter og reise på skolen. Sitter der som en zombie hele dagen, og er ikke ordentlig våken før jeg er ferdig, da er det som regel for seint. Ikke akkurat det beste søvnmønsteret for en skolegutt, gitt. Fått nok av fraværstimer pga. forsovelser og sånt.

Lenke til kommentar

ja, ja.. vi hadde fri i dag(i går) og jeg la meg i 3-tiden, med tanker om at jeg skulle kose meg på fridagen.

jeg våkner, dagen etter, og føler meg godt uthvilt. jeg kikker ut vinduet og det er mørkt, jeg lurer på hvorfor jeg har våknet så tidlig, så jeg skjekker klokken på mobilen. der står det 20.30! først etter at jeg har skjekket klokken på PC-en og TV-en, forstår jeg at jeg har sovet meg gjennom hele fri-dagen. noe som tilsvarte 17 timer!

nå kan vi diskutere hva som er normalt og ikke...

 

edit: det var uavbrutt søvn.(mener å huske jeg snudde meg en gang men da var jeg så trøtt at jeg er ikke sikker på om det faktisk skjedde.)

 

edit2:

Jeg også er en fyr som sliter med søvnproblemer "tidlig" på kvelden, legger meg som oftest ikke før 2-3 på natta, noe som er for seint når jeg skal opp 7 dagen etter og reise på skolen. Sitter der som en zombie hele dagen, og er ikke ordentlig våken før jeg er ferdig, da er det som regel for seint. Ikke akkurat det beste søvnmønsteret for en skolegutt, gitt. Fått nok av fraværstimer pga. forsovelser og sånt.

 

kjenner meg litt igjenn der, men det er skjeldent jeg forsover meg mye. det er oftere jeg kommer 2-3 min for sent til bussen("#¤¤#" irriternde). alt for ofte er det heldig vis ikke..

 

en ting: legg merke til tidene ting er postet. er liksom litt sent på kvelden eller midt på dagen(morgenen).

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
"Sykdommen"? Dårlig døgnrytme kalles det.

 

Jeg synes du har dårlig karma jeg. Alt du ikke klarer å presse inn i små firkantede bokser er dårlig holdning eller dårlig viljestyrke.

 

Å kalle det en sykdom er nok feil. Ting blir ofte kallt syndrom når det ikke er sykdom, men akkurat her mener jeg det og er feil. Dette går på de små forskjellene det er på folk.

 

Sammenligning:

Kari liker ikke sjokolade. Alle andre liker sjokolade, derfor er Kari unormal.

Smak er individuellt, og Kari kan sikkert spise sjokolade om hun må. Hun synes bare det ikke er godt.

 

Samme gjelder søvn. Jeg kan tvinge meg inn i et mønster med søvn som passer med normalen. Jeg vil ikke føle meg uthvilt, jeg vil være deprimert, og jeg vil bli lat/tiltaksløs (symptomer som ofte kommer på personer som ikke sover godt).

 

Eller jeg kan spise hormonendrende tabbiser og ha lysbehandling som endrer miljøet mitt slik at kroppen tror den har samme mønster som før. Kroppen min endrer seg da ikke, jeg bare tilpasser alt rundt slik at jeg i praksis lurer den. Blir samme tankegangen som å reise til månen for å veie overvektige.

 

Til dere som enda går på skole. Gjør deres ytterste for å klare skolen. Dere kommer ikke langt uten utdanning. Hvis dere er heldige normaliserer (hva er det jeg sier) kroppen seg når dere blir eldre, og dere faller fint inn i den gruppen som kalles normale.

 

Som yrkestips til nattmennesker... Unngå telefonsalg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...