Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nattmenneske - Er jeg aleine?


rozon

Anbefalte innlegg

Jeg går å gjesper hele dagene og er dødstrett om ettermiddagen... Etter klokka 22 er jeg derimot våken, kroppen livner til og jeg blir mer opplagt. Jeg blir mer kreativ, og mer positiv.

 

Jeg snakker ikke om perioder der man snur døgnet, for jeg er slik selv om jeg jobber 7-15 i lengre perioder. Det er lettere for kroppen min å gå til nattmodus enn det er å holde rytmen man 'må' holde. Jeg blir bare ikke trett til rett tid. I perioder kan jeg snu litt på dette og legge meg i 18 tida og sove 7 timer. Det fungerer noenlunde, men man blir jo litt asosial...

 

Egentlig har jeg vel innfunnet meg med situasjonen min, og tenker ikke så mye på om jeg kan 'kureres'. Av og til kunne det vært greit å vite om det var andre som har det likt. Vite at man liksom ikke er den eneste sære personen i verden liksom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går å gjesper hele dagene og er dødstrett om ettermiddagen... Etter klokka 22 er jeg derimot våken, kroppen livner til og jeg blir mer opplagt. Jeg blir mer kreativ, og mer positiv.

 

Jeg snakker ikke om perioder der man snur døgnet, for jeg er slik selv om jeg jobber 7-15 i lengre perioder. Det er lettere for kroppen min å gå til nattmodus enn det er å holde rytmen man 'må' holde. Jeg blir bare ikke trett til rett tid. I perioder kan jeg snu litt på dette og legge meg i 18 tida og sove 7 timer. Det fungerer noenlunde, men man blir jo litt asosial...

 

Egentlig har jeg vel innfunnet meg med situasjonen min, og tenker ikke så mye på om jeg kan 'kureres'. Av og til kunne det vært greit å vite om det var andre som har det likt. Vite at man liksom ikke er den eneste sære personen i verden liksom...

whoa, vi er jo nesten helt like når det gjelder det der! kan legge meg klokken 6 og våkne 1-2 og være helt uthvilt. legger jeg meg senere får jeg ikke sove... har aldri klart å tilpasse meg "normal" rytme.

 

var hos legen min i dag for å høre om det var noe han kunne gjøre. han ville sett meg på noen piller... ikke på tale sa jeg. da var det ikke stort mer å gjøre. er ikke særlig mye legene kan gjøre hvis de ikke får dytta i folk noen piller, nei.

 

mest sannsynlig lider vi av: http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome

 

dette er ikke noe som skal 'kureres', for det er i utgangspunktet ikke unaturlig. i menneskenes utviklingsperiode var det mange farer og rovdyr, og det var derfor nødvendig at det var noen som kunne være våkne mens de andre sov. det sier hvertfall teorien.

i dagens jobb-så-mye-som-mulig-så-du-kan-tjene-penger-og-kjøpe-dritt-du-ikke-trenger-samfunn skal man opp så tidlig som mulig... det passer dårlig overens med vår biologiske klokke. den eneste løsningen er at du blir selvstendig næringsdrivende og får muligheten til å bestemme når du selv skal stå opp.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar
var hos legen min i dag for å høre om det var noe han kunne gjøre. han ville sett meg på noen piller... ikke på tale sa jeg. da var det ikke stort mer å gjøre. er ikke særlig mye legene kan gjøre hvis de ikke får dytta i folk noen piller, nei.

 

Jeg har også inntrykk av at piller skal være vår redning. Jeg har gått på sovemedisin, og det hjelper ikke så godt som man skulle tro. Det er faktisk ikke nok å sove, det må skje til rett tid. Når legen prøver å pushe sovepiller på deg må du si at du faktisk ikke har problemer med å sovne inn, eller å opprettholde søvnen. Det er slikt piller er for...

 

Det er også min erfaring at leger ikke har særlig lyst å gjøre noe med dette da de tror man vokser det av seg. Jeg er nå 29 og tror jeg er ferdig utvokst (unntatt i bredden).

 

Arbeid er jo en historie for seg selv. Jeg har heldigvis jobbet noen år og opparbeidet meg litt ekstra rettigheter og troverdighet, men å starte i ny jobb og fortelle om søvnproblemer er neppe den beste starten på karrieren... Man kan spørre arbeidsgiver om forskjøvet arbeidstid. Hvis man får med seg bedriftshelsetjenesten vil nok noe slikt la seg løse?

Lenke til kommentar

Du er nok langt i fra alene om og være nattmenneske. Kjenner meg godt igjen i det meste du skriver, er så godt som fullstendig nattmenneske selv. Jeg er godt opplagt da jeg står opp, men føler meg absolutt best om natten.

 

Piller skal visst være redningen på det meste. Hva er det man ikke får piller for i dag? Personlig tror jeg ikke på att piller er noen redning. Det undergraver problemer, det løser dem ikke.

 

Personlig har jeg adobtert døgnrytmen jeg liker best, så nå jobber jeg om natta, sover til 2-3 tida på dagen, og er hjemme å står i til jeg skal på jobb igjen i 11 tida. Passer meg perfekt.

Lenke til kommentar

er i samme båt som flere av dere..

lei av å høre at jeg må endre døgn rytmen min til normalen..

problemet er jo at jeg aldri begynner på jobb før i 9-10 tiden og så har jeg arbeidsdager der jeg kanskje jobber til 24.00 , og da er det hjem og spise litt middag og slappe av..

 

som flere sier, det er nok flest B mennesker her i verden , så hvorfor er ikke dagene tilrettelagt litt mer mot dem...

Lenke til kommentar

Grunnen til alt dette er at vi ikke produserer nok av hormonet melatonin, av legen kan du få piller for dette, ikke sovepiller og slikt drit, men kunstig tilførsel av dette hormonet.

Med hjelp av disse pillene klarer jeg som regel å sovne i 00-02 tiden og får stått opp ganske greit om morgenen.

Må si at jeg absolutt ikke savner de tidene før da jeg kanskje ikke fikk sove før 5-6 tiden om morgenen.

Unntaket er i dag men det er av eget valg siden det er så lenge siden jeg har vært lenge oppe ;)

Lenke til kommentar

Melatonin og lysbehandlinger... Vi er virkelig syke syke mennesker som trenger hormonbehandlinger og kunstige stimulans for å tilrette oss 'normalen'. (Ikke alle leger er like smarte - Du får ikke Mel før du selv spør om det av min lege i alle fall. Og det er greit å ha på lager når man vet man må presse seg inn i 'normalen'...)

 

Jeg har egentlig ikke noe ønske om å bli normal. Jeg trives om natten, det skjer lite og ingenting og jeg kan sysle med mitt. Andre maser om tid for seg selv til å reflektere og tenke. Hvilken tid er bedre enn akkurat nå? Tiden har jeg brukt til å fullføre morgenrapporter til jobben, slik at jeg allerede har et godt forskudd på resten av kollegaene. Kanskje ta en kort dag i dag og en tur på kafè...

 

Unntaket er i dag men det er av eget valg siden det er så lenge siden jeg har vært lenge oppe ;)

Så i hele dag er du deg selv... Uten å prøve å passe inn i en forhåndsdefinert form av A4 mennesker...;)

 

Nå ser jeg forresten at naboen dro på jobb. På tide å dusje og gjøre seg klar slik at badet er klar til fruen våkner... Kanskje noe froko...lunch hadde vært greit og...

Lenke til kommentar

Finnes ingenting som er verre en å stå sent opp siden du ikke fikk sove natten før, for så å gå på jobb for så å gå glipp av hele dagen, og det skjer ingenting etterpå.

Det aller deiligste som finnes er å stå skikkelig tidlig opp, gå ut å trene og bruke morgentimene til det man måtte ønske:I)

Lenke til kommentar

Dette har i all hovedsak med døgnrytme å gjøre. Greier du å legge deg klokken 2300 og stå opp 0600 hver eneste dag vil du snart oppleve at du slokner som et lys klokken 2300. De aller fleste som har vært i militæret har opplevd dette. Jeg tror jeg var der en uke før dette fenomenet forsvant helt. Det er tilbake igjen nå, men mye på grunn av nattevakter på jobb.

 

Jeg snakker ikke om at du slenger bortover mot sengen 2330 og ser litt på TV før du prøver å sove. Dette vil som oftest ikke funke. Man må være disiplinert og punktlig for at dette skal fungere.

 

Et annet tips er å begynne dagen med fysisk aktivitet. Hvis du for eksempel sykler til jobben eller skolen vil du være mye mer opplagt resten av dagen. Husk og ikke overdriv for da blir du bare utslitt, noe som selvfølgelig funker helt omvendt av det som er målet her.

 

Det er jo derimot ikke nødvendig å avskaffe seg med dette ettersom det i mange tilfeller er utrolig vanskelig å holde på rytmen på grunn av jobb og liknende. Jeg vil anbefale dere å jobbe mot dette målet ettersom å ha en ordentlig døgnrytme er utrolig behagelig.

 

Håper dette hjelper. :)

Lenke til kommentar

Akkurat det samme gjelder meg. Læraren min meinar eg kanskje har eit syndrom, fordi sovner så ofte i timane. Men det er garant døgnrytmen. Legger meg gjerne fra 1 til 2 om natten, og står opp klokka 6.30 om morgonen. Men er ikkje fullt så trøtt på skulen no for tida, heldigvis ... I fjor sovna eg minst ein gong i løpet av skuledagen, kvar dag.

Lenke til kommentar

If it walks like a duck and talks like a duck, it's probably a duck. ^^

 

Er det kronisk tretthetssyndrom lærerene mener du har?

Hovedsymptomet er utmattelse som ikke lar seg hvile bort. For å fylle diagnosekriterier til kronisk utmattelsessyndrom, må utmattelsen ha vart i mer enn 6 måneder, og den må være av en slik grad at det går utover dagliglivet. Det må ikke foreligge en annen sykdom som kan forklare utmattelsesfølelsen. Personer som er rammet av kronisk utmattelsesyndrom opplever en fullstendig energisvikt, som om batteriene er totalt flate. Små gjøremål kan ikke sjelden forverre tilstanden.

 

I tillegg er det definert en rekke sekundær-symptomer. For å fylle diagnosekriterier må pasienten ha minst fire av disse symptomene i mer enn 6 måneder tillegg til selve utmattelsen.

 

* Forstyrret hukommelse eller konsentrasjon

* Sår hals

* Ømme lymfeknuter på hals eller i armhuler

* Kroniske muskelsmerter

* Kronisk smerte fra flere ledd

* Hodepine som ikke har vært tilstede tidligere

* Svimmelhet

* Ustabilt blodtrykk

* Økt svettetendens

* Kvalme

* Tarmproblemer

* Søvn og hvile bedrer ikke symptomene

* Sykdomsfølelse etter fysisk aktivitet

 

CFS is thought to have an incidence of 4 adults per 1,000 in the United States.[6] For unknown reasons, CFS occurs more often in women than men, and in people in their 40s and 50s.[7][8] The illness is estimated to be less prevalent among children and adolescents,[5] but studies are contradictory as to the degree.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...