Gå til innhold

Medlemsras i Den norske kirke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikker?

Jeg fant dette på Dagsavisen.no, så, nei, det er jeg ikke.

 

"I Norge har vi i dag en ordning som er unik i verdenssammenheng. Det offentlige gir et økonomisk bidrag til alle tros- og livssynssamfunn som ønsker det også sekulære livssynsgrupperinger som Human-Etisk Forbund. Tilskuddet er utregnet på grunnlag av medlemstall og er basert på det Den norske kirke får per medlem over stats- og kommunebudsjettet per år."

 

Det høres rett og slett utrolig sært ut, da, at en nedgang i antall religiøse bare vil føre til at trossamfundene får ekstra mye penger per hodet som er igjen. Ja, ja, det var tydeligvis dumt å forvente logikk i lovverket. Nok en god grunn til å melde seg inn i HEF.

Hva er så ulogisk med det? Poenget er at alle tros- og livssynsorganisasjoner skal få like mye statsstøtte, derfor er støtten basert på hva DNK får per medlem.

Lenke til kommentar

HEFs standpunkter:

"Vi vil at stat og kirke skal skille lag." - Sekularisering.

"Vi ønsker å avskaffe RLE-faget i skolen slik det har blitt nå, og erstatte det med et reelt livssynsnøytralt og inkluderende fag." - Sekularisering.

"Vi ønsker inkluderende formålsparagrafer i skole og barnehage." - Sekularisering.

 

HEF jobbet også lenge med å få innført den kjønnsnøytral ekteskapslov som trådte i kraft den første januar i år.

 

Hvis du bare hadde lyst til å, ut av det blå, si noe om hva HEF står for skjønner jeg ikke hvorfor du siterte meg.

Lenke til kommentar

 

Jeg syntes heller man kunne sendt ut et brev, der de som vil fortsette å være medlem i kirka, sender inn svar.

Siden det er så mange som ikke skulle vert medlem, men fremdeles er blitt det.

 

Er ikke det nettopp det som er poenget med komfirmasjon? Trodde ihvertfall jeg.

 

Poenget med komfirmasjon, sist eg sjekka, var å "stadfeste/bekrefte" trua si. Så der har du rett, ja.

Kor mange som legg dette til grunn, for å gå for presten, er noko heilt anna. Fins det nokre statistikkar på dette, som syner kor stor prosentandel av ungdommane som komfirmerer seg, for komfirmasjonen sin del?

Lenke til kommentar
Men om det fører til et medlemsras tviler jeg på. De som virkelig ikke ønsker å være medlem, har sannsynligvis meldt seg ut dersom de har vært medlem.

En undersøkelse i 2006 viste at bare 29% av nordmenn tror på en guddom (23% tror på "en høyere makt", 26% tror hverken på en guddom eller en høyere makt og 22% "er i tvil), likevel er 85% medlem av statskirken. Hvordan får du de tallen til å stemme med din påstand?

 

Uansett, det betyr at godt under halvparten av medlemmene i Den norske kirke faktisk er evangelisk-luthersk-troende. De kristne er altså en minoritet selv i kirken. Norge! :love:

 

 

Jeg er motvillig medlem, og har aldri meldt meg inn. Er for lat til å melde meg ut av noe som jeg aldri har meldt meg inn i. Men nå er det vel på tide.

 

Det er viktig å påpeke at tro på en høyere makt er IKKE kristendom. Det kan vel kalles teisme. De fleste kaller seg likevel kristne på grunn av at de tror at "barnetroen" og teismen er det samme som å være kristen.

 

Er veldig kritisk til statsstøtte til noen som helst form for religion. La meningheten betale.

Lenke til kommentar
HEFs standpunkter:

"Vi vil at stat og kirke skal skille lag." - Sekularisering.

"Vi ønsker å avskaffe RLE-faget i skolen slik det har blitt nå, og erstatte det med et reelt livssynsnøytralt og inkluderende fag." - Sekularisering.

"Vi ønsker inkluderende formålsparagrafer i skole og barnehage." - Sekularisering.

 

HEF jobbet også lenge med å få innført den kjønnsnøytral ekteskapslov som trådte i kraft den første januar i år.

 

Hvis du bare hadde lyst til å, ut av det blå, si noe om hva HEF står for skjønner jeg ikke hvorfor du siterte meg.

 

Det ser ut som du har litt greie på HEF.

 

Stemmer det som ble sagt at HEF skal ha en spesiell respekt for religioners innhold? Er det lovlig for mennesker som er åpent religiøse eller medlemmer et trossamfunn å bli medlem av HEF?

 

Hvis det er tilfelle har jeg kvaler mot å melde meg inn, selv om jeg selvfølgelig er for sekularisering.

Lenke til kommentar
HEFs standpunkter:

"Vi vil at stat og kirke skal skille lag." - Sekularisering.

"Vi ønsker å avskaffe RLE-faget i skolen slik det har blitt nå, og erstatte det med et reelt livssynsnøytralt og inkluderende fag." - Sekularisering.

"Vi ønsker inkluderende formålsparagrafer i skole og barnehage." - Sekularisering.

 

HEF jobbet også lenge med å få innført den kjønnsnøytral ekteskapslov som trådte i kraft den første januar i år.

 

Hvis du bare hadde lyst til å, ut av det blå, si noe om hva HEF står for skjønner jeg ikke hvorfor du siterte meg.

 

Det ser ut som du har litt greie på HEF.

 

Stemmer det som ble sagt at HEF skal ha en spesiell respekt for religioners innhold? Er det lovlig for mennesker som er åpent religiøse eller medlemmer et trossamfunn å bli medlem av HEF?

 

Hvis det er tilfelle har jeg kvaler mot å melde meg inn, selv om jeg selvfølgelig er for sekularisering.

Fra vårt livssyn på HEFs nettsider:

Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter, men understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. Humanister kjemper for livssynsfrihet, som også inkluderer retten til frihet fra religion.

Lenke til kommentar
Stemmer det som ble sagt at HEF skal ha en spesiell respekt for religioners innhold? Er det lovlig for mennesker som er åpent religiøse eller medlemmer et trossamfunn å bli medlem av HEF?

 

Hvis det er tilfelle har jeg kvaler mot å melde meg inn, selv om jeg selvfølgelig er for sekularisering.

Humanistmanifest sier ingenting om at religion skal ha noen slags form for særbehandling med tanke på respekt. Og det er mulig å være medlem av andre livs- eller trossamfunn i tillegg til HEF, men da øker medlemskontigenten drastisk. Jeg vil anta at dette er fordi de mister statsstøtte.

 

Nå skal det sies at manifestet på sett og vis ekskluderer troende fra å bli medlemmer, men HEF avviser ingen på dette grunnlaget.

"Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet. "

 

Og en rettelse: Medlemskap er gratis til og med fylte 26 år, ikke 23.

 

 

Du kan selv lese manifestet her: http://www.human.no/templates/Page____3606.aspx

Lenke til kommentar
Takk Aurvan, bra du setter henne på plass!

 

Det var ikke min hensikt. Jeg er interessert i å melde meg inn, men har ikke hatt tid til å sette meg inn i deres syn på spørsmålene om religion som jeg nevnte. Men jeg har ikke noe interesse i å melde meg inn i et livssynsforbund som har medlemmer med syn som er HELT motsatt av mine.

 

EDIT: Takk for hurtig svar Gapwick og Thlom. Jeg må innrømme jeg ble litt skeptisk, men får tenke litt på det.

 

Behovet for å utdype at Humanismen (...) understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. vitner om at de setter respekt for religion litt høyere enn den kanskje fortjener. Jeg kan lett tenke meg innhold i enkelte livssyn som jeg ikke akter å vise toleranse.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Behovet for å utdype at Humanismen (...) understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. vitner om at de setter respekt for religion litt høyere enn den kanskje fortjener. Jeg kan lett tenke meg innhold i enkelte livssyn som jeg ikke akter å vise toleranse.

 

Man må ikke være enig i alt en organisasjon står for for å være medlem/støtte den, men jeg deler din oppfatning: behovet for å understreke dette, er latterlig.

Lenke til kommentar
Løgn og bedrag! Det er medlemskap i ungdomsorganisasjonen som er gratis.

Jeg tror jeg kan dette; jeg er medlem.

 

Medlemskap i HEF koster 350,-, med diverse rabatter for trygdede og familiemedlemmer av et betalende medlem. Ungdom (15-26 år) har kontingentfritak.

 

De som er mellom 15 og 26 har I TILLEGG mulighet til å bli medlem i Humanistisk Ungdom, noe som koster 50,-.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Behovet for å utdype at Humanismen (...) understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. vitner om at de setter respekt for religion litt høyere enn den kanskje fortjener. Jeg kan lett tenke meg innhold i enkelte livssyn som jeg ikke akter å vise toleranse.

 

Man må ikke være enig i alt en organisasjon står for for å være medlem/støtte den, men jeg deler din oppfatning: behovet for å understreke dette, er latterlig.

 

Det er jo sant. Det er nok derfor jeg ikke har klart å finne et politisk parti jeg holder med. Hvis det er et parti som er miljøbevisste og for sekularisering, er de naturligvis pasifister også, og støtter et land som har Islamistisk ledelse *sukk*

 

Jeg får vel svelge et par kameler og fokusere på de viktigste verdiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...