Gå til innhold

Medlemsras i Den norske kirke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du medlem i HU? Hva er fordelen med å være medlem der ift HEF? Og hvorfor er du medlem av HEF hvis du ikke respekterer religioner?

Jeg er kun medlem av HEF. HU kan på sett og vis sammenlignes med de politisk ungdomsorganisasjonene; de retter seg direkte mot ungdom og er gjerne mer radikale enn "moderforeningen". I tillegg fokuserer HU mye på det sosiale og arrangerer diverse sammenkomster for medlemmene sine.

 

Du skrev nylig at du ikke er enig med mer en cirka halvparten av sakene til noe parti, men du stemmer likevel. "The lesser of two evils", kan du si. Vel, jeg er enige med så godt som alt HEF står for, så jeg vil ikke la det faktum at de til tidere er litt "mildere" i språkbruken enn jeg helst skulle sett stoppe meg fra være medlem, da det for øyeblikket er den organisasjonen i Norge som gjør desidert mest for å begrense kristendommens innflytelse her i landet.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Er du medlem i HU? Hva er fordelen med å være medlem der ift HEF? Og hvorfor er du medlem av HEF hvis du ikke respekterer religioner?

Jeg er kun medlem av HEF. HU kan på sett og vis sammenlignes med de politisk ungdomsorganisasjonene; de retter seg direkte mot ungdom og er gjerne mer radikale enn "moderforeningen". I tillegg fokuserer HU mye på det sosiale og arrangerer diverse sammenkomster for medlemmene sine.

 

Du skrev nylig at du ikke er enig med mer en cirka halvparten av sakene til noe parti, men du stemmer likevel. "The lesser of two evils", kan du si. Vel, jeg er enige med så godt som alt HEF står for, så jeg vil ikke la det faktum at de til tidere er litt "mildere" i språkbruken enn jeg helst skulle sett stoppe meg fra være medlem, da det for øyeblikket er den organisasjonen i Norge som gjør desidert mest for å begrense kristendommens innflytelse her i landet.

 

Jeg tror jeg må legge meg på samme linjen av nøyaktig samme grunn.

Lenke til kommentar
Du skrev nylig at du ikke er enig med mer en cirka halvparten av sakene til noe parti, men du stemmer likevel.

 

Alle saker er ikke like viktige. La oss si at jeg er enig med AP i hele 55% av sakene til høsten. Sjansen for at jeg vil stemme på dem er likevell minimal dersom en av kjernesakene deres skulle vise seg å være å innføre en ny lov mot blasfemi.

 

Jeg har betenkeligheter med å melde meg inn i en organisasjon som sier det er viktig å respektere innholdet i religioner. Dessuten er det stress å melde seg inn.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

HEF mener det er viktig å ha respekt for menneskers verdi- og religionvalg. Dette kalles religionsfrihet og er en menneskerett. HEF mener også at det er en viktig å ha toleranse for innholdet i menneskers religiøse tro.

 

Om det viktigste for deg er å bekjempe all religion så er det kanskje mer nærliggende å melde seg inn i Hedningesamfunnet enn HEF. Personlig så mener jeg at Hedningesamfunnet var viktig for noen tiår siden, når religion faktisk hadde stor makt både over det offentlige og det private, i dag fungerer de i mine øyne mest som en humorklubb ...

 

edit: Det er vel snart 10 år siden Hedningsamfunnet var relevante, og det var når en muslimsk menighet søkte om å få kalle inn sine møter med bønnerop i Oslo. Da søkte Hedningsamfunnet om å få gjøre det samme. Begge fikk innvilget sine søknader ...

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
HEF mener det er viktig å ha respekt for menneskers verdi- og religionvalg. Dette kalles religionsfrihet og er en menneskerett. HEF mener også at det er en viktig å ha toleranse for innholdet i menneskers religiøse tro.

 

Det er ikke at jeg ønsker å bekjempe all religion. Jeg er for at mennesker skal få tro på det de vil, som at jorden er flat eller at det finnes en mann som bor i himmelen. Men hvis noen f.eks tror det er greit å behandle kvinner som annenrangs medlemmer av samfunnet, har jeg ingen toleranse for en slik tro. Det er derfor uheldig hvis en organisasjon jeg er medlem av synes dette er greit. Det blir for kulturrelativistisk.

Lenke til kommentar
Det er ikke at jeg ønsker å bekjempe all religion. Jeg er for at mennesker skal få tro på det de vil, som at jorden er flat eller at det finnes en mann som bor i himmelen. Men hvis noen f.eks tror det er greit å behandle kvinner som annenrangs medlemmer av samfunnet, har jeg ingen toleranse for en slik tro. Det er derfor uheldig hvis en organisasjon jeg er medlem av synes dette er greit. Det blir for kulturrelativistisk.

 

Jeg tror ikke de synes det er greit, men de sier det er viktig å respektere det for å fremstå politisk korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...