Gå til innhold

Medlemsras i Den norske kirke


Anbefalte innlegg

I følge denne artikkelen i Vårt Land skal det sendes ut valgsedler (Ellr noe sånt) der folk kan stemme på noe. Det som jeg derimot synes er en gladnyhet, er at det her på en enkel måte skal være mulig å melde seg ut. Siden det blir så enkelt å melde seg ut kommer sannsynligvis flere titusener, om ikke hundretusener til å forlate Den norske kirke.

 

Hva synes dere? Bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra at det sendes ut valgsedler fordi

A: Folk får bekreftelse på at de er medlem, uansett om det er frivillig, motvillig eller tilfeldig

B: De som ikke ønsker å være medlemmer får en enkel måte å melde seg ut

C: Kirka får rydda i registrene sine, og kan regne med at de som ikke melder seg ut nå sannsynligvis ønsker være medlem.

 

Men om det fører til et medlemsras tviler jeg på. De som virkelig ikke ønsker å være medlem, har sannsynligvis meldt seg ut dersom de har vært medlem.

Lenke til kommentar
Men om det fører til et medlemsras tviler jeg på. De som virkelig ikke ønsker å være medlem, har sannsynligvis meldt seg ut dersom de har vært medlem.

En undersøkelse i 2006 viste at bare 29% av nordmenn tror på en guddom (23% tror på "en høyere makt", 26% tror hverken på en guddom eller en høyere makt og 22% "er i tvil), likevel er 85% medlem av statskirken. Hvordan får du de tallen til å stemme med din påstand?

 

Uansett, det betyr at godt under halvparten av medlemmene i Den norske kirke faktisk er evangelisk-luthersk-troende. De kristne er altså en minoritet selv i kirken. Norge! :love:

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Summen av de som tror på en gud, på en høyere makt og de som ikke vet blir dermed 70%. Og har neppe noen sterk motivasjon for å melde seg ut - selv tvilere kan ønske å være medlem "for sikkerhets skyld". Mens de siste 30% er sikre på at de ikke tror? Og halvparten av dem er medlem i kirken? De bør seriøst vurdere å melde seg ut, hvis den antagelsen stemmer, men noen av dem ønsker kanskje bli værende av tradisjon og synes kirka er et ålreit sted for barnedåp, bryllup og gravferd. Eller ønsker å være med i en tannløs folkekirke framfor å overlate den til fundamentalistiske kristne.

 

Vi får se til høsten hvor mange utmeldelser det blir. Uansett resultat vil kanskje Dagbladet omtale det som medlemsras, men kirka vil neppe kalle det det samme.

Lenke til kommentar
Summen av de som tror på en gud, på en høyere makt og de som ikke vet blir dermed 70%. Og har neppe noen sterk motivasjon for å melde seg ut - selv tvilere kan ønske å være medlem "for sikkerhets skyld".

Troen på frelse og et liv etter døden har fint lite med trossamfunnmedlemskap å gjøre. Men klart, av de som er medlemmer og er så usikre på troen sin er det sikkert få som vet noe om hva kristendommen faktisk handler om.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Støtten er basert utelukkende på antall medlemmer, og har ikke noe å gjøre med hvor mange som er registrert hos DNK.

 

Sikker?

 

For ikke å snakke om at dette kan være en gullkantet mulighet for HEF, som allerede er en av verdens største humanistorganisajoner.

 

DNK er gratis, HEF koster penger. Jeg er ikke villig til å betale for et livssyn.

 

Men om det fører til et medlemsras tviler jeg på. De som virkelig ikke ønsker å være medlem, har sannsynligvis meldt seg ut dersom de har vært medlem.

En undersøkelse i 2006 viste at bare 29% av nordmenn tror på en guddom (23% tror på "en høyere makt", 26% tror hverken på en guddom eller en høyere makt og 22% "er i tvil), likevel er 85% medlem av statskirken. Hvordan får du de tallen til å stemme med din påstand?

 

 

De fleste nordmenn er medlem av tradisjonelle årsaker.

Lenke til kommentar
De fleste nordmenn er medlem av tradisjonelle årsaker.

Eller fordi man ikke vet at man er medlem.

 

Jeg syntes heller man kunne sendt ut et brev, der de som vil fortsette å være medlem i kirka, sender inn svar.

Siden det er så mange som ikke skulle vert medlem, men fremdeles er blitt det.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Valget er visst i april, noen som vet når brevene blir sendt ut?

 

 

Hvordan skal disse svarkortene utformes?

Førstnevnte vil nok skape en del uønsket oppstyr. :!:

Lenke til kommentar
Sikker?

Jeg fant dette på Dagsavisen.no, så, nei, det er jeg ikke.

 

"I Norge har vi i dag en ordning som er unik i verdenssammenheng. Det offentlige gir et økonomisk bidrag til alle tros- og livssynssamfunn som ønsker det også sekulære livssynsgrupperinger som Human-Etisk Forbund. Tilskuddet er utregnet på grunnlag av medlemstall og er basert på det Den norske kirke får per medlem over stats- og kommunebudsjettet per år."

 

Det høres rett og slett utrolig sært ut, da, at en nedgang i antall religiøse bare vil føre til at trossamfundene får ekstra mye penger per hodet som er igjen. Ja, ja, det var tydeligvis dumt å forvente logikk i lovverket. Nok en god grunn til å melde seg inn i HEF.

 

DNK er gratis, HEF koster penger. Jeg er ikke villig til å betale for et livssyn.

Du betaler ikke for et livssyn, men for tjeneste HEF tilbyr. Som innebærer blant annet kamp for en sekularisering av Norge.

 

Medlemskap i HEF er forøvrig gratis frem til fylte 23 år, så jeg ser ingen grunn til å ikke melde seg inn, om man er så ung. Ikke ellers heller, for så vidt. (Sett at man sier seg enig i standpunktene deres, selvfølgelig.) Og jeg ser i hvert fall ingen grunn for å ikke melde seg ut av DNK.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
De fleste nordmenn er medlem av tradisjonelle årsaker.

Eller fordi man ikke vet at man er medlem.

 

Jeg syntes heller man kunne sendt ut et brev, der de som vil fortsette å være medlem i kirka, sender inn svar.

Siden det er så mange som ikke skulle vert medlem, men fremdeles er blitt det.

 

Er ikke det nettopp det som er poenget med komfirmasjon? Trodde ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...