Gå til innhold

Endelig nett-PC fra Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har brukt Dell-maskiner (bærbare, stasjonære og servere) i 15 år nå. (Med noen andre merker innimellom.) Jeg tror jeg har kjøpt noe sånt som 10 maskiner til meg selv og andre i løpet av de årene. Jeg har bare gode erfaringer. Sier det sitt? ;)

 

Ja, at du ikke er så nøye på kvalitetsfølelse og design.

 

Synes du mini 9 har dårligere kvalitetsfølelse og desing en andre PCer i samme segment? Jeg mener det motsatte.

 

AtW

Lenke til kommentar

På sett og vis er det jo bare prisen som har gått ned. Dell sin X1 med lettmetallchassis var jo for 3-4 år siden litt av en drømmeportabel: 12 skjerm med god oppløsning, såvidt over 1kg, vifteløs, oppmot 6 timer batteridrift. Det var egentlig en Samsung med Dell navneplate (igrunnen meningsløst å diskutere byggekvaliteten på Dell maskiner pga slike forhold). Den kostet vel omkring 15k som ny, tror jeg.

(Kjøpte selv en brukt X1 på ebay for 3,5 kkr for et par år siden, den har vært perfekt til mitt bruk, og har virket feilfritt. Modellen gikk vanligvis for en mye høyere pris, men jeg ville ha en maskin som så litt slitt ut -og vel og merkes fra en solid profesjonell selger- ut fra resonnementet at har den tålt røff bruk, så er den godt skrudd sammen...).

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Dell-maskiner (bærbare, stasjonære og servere) i 15 år nå. (Med noen andre merker innimellom.) Jeg tror jeg har kjøpt noe sånt som 10 maskiner til meg selv og andre i løpet av de årene. Jeg har bare gode erfaringer. Sier det sitt? ;)

Ja, at du ikke er så nøye på kvalitetsfølelse og design.

Oisann. Og det helt uten smilefjes. Så da mener du det kanskje alvorlig. Nå var vel egentlig mitt implisitte poeng at man ikke kan generalisere ut fra enkeltstående subjektive erfaringer. Men du vet sikkert best... ;)

 

Definer kvalitetsfølelse er du snill. Jeg er ikke så nøye med hvordan kvaliteten "føles", men jeg er nøye med hvordan den faktisk er, og der har jeg opparbeidet meg en viss erfaring. (Uten at jeg altså mener at andre behøver ha samme erfaringene.)

 

Av de maskinene jeg har hatt har ikke en eneste feilet mens jeg har hatt dem, bortsett fra at en av diskene på min server nå tok kvelden etter 7 års tjeneste. Det betyr ikke at ikke Windows og annen software har crashet fra tid til annen, men ingen av dem har behøvd service eller bytte av original maskinvare. De har vært brukt i jobb og privat, hjemme og på reise. To av maskinene vi kjøpte for 8 år siden er forsatt i daglig bruk.

 

Design er en smakssak. Men i jobbsammenheng er PC'en primært et verktøy for meg. Og jeg bruker samme kriteriene som når jeg kjøper annet verktøy, wattstyrken og holdbarheten på drillen teller mer enn fargen på dekselet. Jeg er utvikler av yrke, får (stort sett) betalt pr. time, og velger maskiner som gjør jobben. Det har Dell-maskinene gjort for meg.

 

Vil jeg ha design kjøper jeg en Mac. Jeg har da også et par slike, blant annet en i mitt studio. Men mine kunder er stort sett Windowsbrukere, og da har Dell vært valget til jobben. Jeg kjøper antagelig en ny MacBook om jeg får råd. Nå som Mac'ene har Intel-prosessorer og kan kjøre Windows på anstendig vis så kan jeg kombinere bruksnytte og design. Det var ikke et alternativ før.

 

Beklager off topic.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Synes det er mye sutring fra enkelte personer her. De maser og sutrer om maskiner de har lyst på som egentlig allerede finnes på markedet, men som de ikke har råd til. Simen1 du etterlyser en netbook som har mere kraft på cpu og gpu sida og bedre oppøsning på skjermen. Disse maskinene finnes. Det er bare det at de koster en smule mer. Den nærmeste i standard netbook klassen er asus n10 som er å få tak i for rundt 7000,- her til lands. Eneste denne har som ikke tilfredstiller dine krav er høy nok oppløsning. Om du blar opp en tusenlapp til får du 12" skjermen du så gjerne vil ha touchscreen et radeon 3200hd skjermkort og en langt kraftigere cpu i form av en hp tx2690.

 

Om dette ikke er bra nok så får du sette deg ned da vet du og bygge maskina fra bånn med komponenter og loddebolt. Det er det jeg har gjort og veldig snart har jeg min egen netbook med touchscreen som ser ut som en apple macbook i aluminium med 2harddisker en ssd for booting og en 60GB toshiba hd for lagringskapasitet, bluetooth. Ingen billig prosess men man får det man vil ha. Neste runde ut skal jeg basere meg på en maskin med nvidia ion.

 

Når det er sagt er jeg enig at Dell har priset seg litt ut av markedet her. De er billigst i USA og england og dyrest her på bjerget. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Noen som klarer å konfiguerer 12,1"-versjonen på wwww.dell.no? Jeg prøver, men får bare opp en feilmelding. Ser ikke ut som alt er gjort klart heller, for det står halvveis på norsk og halvveis på engelsk.

 

Edit: fikk det til.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
9-tommeren ser ut til å være déjà vu fra andre produsenter, men 12-tommeren virker interessant. 12 tommer med riktig oppløsning og et ikke fullt så ille brikkesett.

 

Men hvor blir det av Ubuntu? De leveres jo med Ubuntu i utlandet. Det er bare unødvendig kronglete å få gjen pengene for Windows-skatten.

Jeg ringte og spurte for en god stund siden om de kom til å leveres med Ubuntu i Norge, men de var veldig usikre i supportavdelingen da andre modeller ikke har kommet med Linux. Tilfellet blir uansett annerledes med slike PC'er, og det ser ut til at de blir levert også med Ubuntu. Da jeg sjekket i fjor mener jeg å huske at kun Mini 9 kom med Linux, men ser ut til at også Mini 12 kommer med Linux.

 

 

Tror nok dette endelig vil vise seg å være en nokså verdig og komplett Linux-distrubisjon på disse nettPC'ene, mange andre har vært nokså begrensede og gjemt ting litt vekk. DELL har et godt sammarbeid med Canonical, og har promotert både Ubuntu og XP i reklamekampanjer. DELL sine PC'er har også i stor grad vært nokså enkle å ha med Linux å gjøre generelt etter mine erfaringer, så det å bytte distro til noe en finner mer passende burde være nokså enkelt. I tilleg bruker PC'en Ubuntu, og man kan enkelt bytte mellom standard Ubuntu grensesnitt, og DELL sitt forenklede som minner litt om det man har sett i andre slike nettPC'er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Nettpc-er med linux installert, har tidligere vist seg å være dårlig butikk i Norge og den aller størsteparten av kjøperne valgte heller å betale litt for windows. Så om Dell har sett på disse tallene og dropper det alternativet for Norge. Men hadde jeg selv skullet kjøpe nett-pc, så ville jeg i første omgang prøvd å gått for en med linux. Den blir uansett primært brukt til nettopp surfing og småjobbing.

Lenke til kommentar
Nettpc-er med linux installert, har tidligere vist seg å være dårlig butikk i Norge og den aller størsteparten av kjøperne valgte heller å betale litt for windows. Så om Dell har sett på disse tallene og dropper det alternativet for Norge. Men hadde jeg selv skullet kjøpe nett-pc, så ville jeg i første omgang prøvd å gått for en med linux. Den blir uansett primært brukt til nettopp surfing og småjobbing.

Om du har vært borti Linux tidligere og sitter igjen med et positivt inntrykk så kan det godt hende at det inntrykket blir litt mindre positivt med mange av Linux-utgavene man finner på disse nettPC'ene. Det er uansett mulig å installere en annen distro, og det burde fungere nokså bra ut-av-boksen.

 

Her tror jeg DELL har gjort et veldig bra trekk, nemlig også gi mulighet til å bytte mellom forenklet (disse GUI'ene er veldig enkle, men ser mer ut til at mange av disse legger mer vekt på et penere utseende) og standard (som egentlig ikke er vanskelig på noen måte) og få tilgang til det man ellers hadde hatt tilgang til i en Ubuntu installasjon.

 

For de av dere som er intressert i Linux-utgaven kan disse klippene være av interesse :)

 

 

Se filmen hos Youtube

 

 

 

Se filmen hos Youtube

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Linux på Intel Poulsbo? Xorg koden er i dårlig stand og avhenger av flere binærblobs. Men når pc'en kommer med en brukbar distro som Ubuntu så er det kanskje ikke noe stress.

 

tamarin:

Du mener "reklaming for Ubuntu" hvor det eksplisitt står at de anbefaler Windows?

http://2.bp.blogspot.com/_afk-Egip2qY/SQos.../dell-mini.jpeg

Var ikke den reklamen jeg siktet til, men kan godt hende at det står det samme der. Den reklamen jeg tenker på er litt mer fargerik. Skal se om jeg finner den igjen. Uansett, morsomt at de anbefaler Windows, men viser bilde av Linux-versjonen i samme add.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Dell-maskiner (bærbare, stasjonære og servere) i 15 år nå. (Med noen andre merker innimellom.) Jeg tror jeg har kjøpt noe sånt som 10 maskiner til meg selv og andre i løpet av de årene. Jeg har bare gode erfaringer. Sier det sitt? ;)

 

Ja, at du ikke er så nøye på kvalitetsfølelse og design.

 

Såååå 2002 å disse Dell for sånt, Mr... :roll:

 

Har hatt en mini 9 på fanget siden november, og er knakende happy med den, eneste jeg mangler nå er en pen slipcase...

Lenke til kommentar

Jeg synes disse ser mye bedre ut enn andre Nett-PCer. Det er jo nesten Apple design og kvalitet. :-)

 

Legger merke til at Mini9 har n270 prosessor mens mini12 har z530 prosessor. Selv om mini12 selvfølgelig har større skjerm som trekker mer strøm, leveres den likevel med mindre batteri som standard enn mini9.

 

Legger også merke til at Dell kun selger mini9 med XP, mens mini12 kun selges med Vista. Videre har mini9 SSD mens mini12 har harddisk.

 

Det som ellers er litt artig å se er at disse selges med en strømforsyning på hele 30 watt. Hehe... Det er altså nok til både å drive hele systemet, samt lade batteriet samtidig. Mao. utrolig lite strøm dette systemet trekker. Til sammenligning leveres de fleste av Dells ordinære bærbare med 90 watt strømforsyning.

 

Selv om det frister veldig å kjøpe en mini nå, venter jeg til Windows 7 lanseres. Når man først skal betale for operativsystemet er det greit å få med seg siste versjon.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...