Gå til innhold

Endelig nett-PC fra Dell


Anbefalte innlegg

Spennende sak, hadde nok gått for en Mini12 om jeg skulle hatt en minibærbar.

 

Derimot er det lite nødvendig når jeg kjøpte en 13" fullverdig dell, som strengt talt ikke er altfor mange gram tyngre, men likevell ganske mye større.

 

Ellers må jeg kaste meg på gjengen som er strålende fornøyd med kvaliteten på dell. Har selv både 17" og 13" nå, og den gamle 17" har gått i bakken utallige ganger, og overlevd enda flere fester med styr og søl!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker å ha lest en test om Mini9 en eller annen plass på nettet. Og batteri tiden skulle visst være rimelig bra. Hvis jeg ikke husker feil så ligger batteri levetiden over MSI Wind sin 6 celler og Samsung sin NC10. jeg ville ikke ha den fordi den kom ikke uten vanlig harddisk på den tid, men kun med SSD. Mulig det er andre boller nå?

 

Angående den testen jeg leste: Man finner tonnevis av tester på google. Der jeg fant det :)

Lenke til kommentar
...

Om du har vært borti Linux tidligere og sitter igjen med et positivt inntrykk så kan det godt hende at det inntrykket blir litt mindre positivt med mange av Linux-utgavene man finner på disse nettPC'ene. Det er uansett mulig å installere en annen distro, og det burde fungere nokså bra ut-av-boksen.

...

Jeg har prøvd *buntu på min eee og det er vel i grunn tydelig at en standard-installasjon rett og slett er for tung for disse små lekemaskinene. Xandros er riktignok 'rar' og 'sær' men den føles helt klart mer responsiv enn *buntu. Du kan selvfølgelig trimme *buntu litt selv men det er i praksis utenfor rekkevidde for vanlige folk.

 

Hvis jeg ikke husker aldeles feil så er det ikke vanlig ubuntu på dell sine mini pcer men en versjon som canonical har spesialtilpasset. Da går det jo an å håpe på at vi faktisk får en *bra* distro til disse lekemaskinene.

Lenke til kommentar
Jeg husker å ha lest en test om Mini9 en eller annen plass på nettet. Og batteri tiden skulle visst være rimelig bra. Hvis jeg ikke husker feil så ligger batteri levetiden over MSI Wind sin 6 celler og Samsung sin NC10. jeg ville ikke ha den fordi den kom ikke uten vanlig harddisk på den tid, men kun med SSD. Mulig det er andre boller nå?

 

Angående den testen jeg leste: Man finner tonnevis av tester på google. Der jeg fant det :)

 

Rubbish. Dell Mini 9 har batteritid på 3-4 timer.

 

 

Jeg har prøvd *buntu på min eee og det er vel i grunn tydelig at en standard-installasjon rett og slett er for tung for disse små lekemaskinene. Xandros er riktignok 'rar' og 'sær' men den føles helt klart mer responsiv enn *buntu. Du kan selvfølgelig trimme *buntu litt selv men det er i praksis utenfor rekkevidde for vanlige folk.

 

Hvis jeg ikke husker aldeles feil så er det ikke vanlig ubuntu på dell sine mini pcer men en versjon som canonical har spesialtilpasset. Da går det jo an å håpe på at vi faktisk får en *bra* distro til disse lekemaskinene.

 

Ubuntu fungerer utmerket på Dellen. Hva slags eee? Selv på min gamle EEE Pc 701 var Ubuntu en bra opplevelse.

Lenke til kommentar
Jeg husker å ha lest en test om Mini9 en eller annen plass på nettet. Og batteri tiden skulle visst være rimelig bra. Hvis jeg ikke husker feil så ligger batteri levetiden over MSI Wind sin 6 celler og Samsung sin NC10. jeg ville ikke ha den fordi den kom ikke uten vanlig harddisk på den tid, men kun med SSD. Mulig det er andre boller nå?

 

Angående den testen jeg leste: Man finner tonnevis av tester på google. Der jeg fant det :)

 

Rubbish. Dell Mini 9 har batteritid på 3-4 timer.

Wind m/6-cell har vel batteritid på rundt 3,5 timer, så det er jo mulig Mini 9 har noen minutt bedre.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd *buntu på min eee og det er vel i grunn tydelig at en standard-installasjon rett og slett er for tung for disse små lekemaskinene. Xandros er riktignok 'rar' og 'sær' men den føles helt klart mer responsiv enn *buntu. Du kan selvfølgelig trimme *buntu litt selv men det er i praksis utenfor rekkevidde for vanlige folk.

 

Hvis jeg ikke husker aldeles feil så er det ikke vanlig ubuntu på dell sine mini pcer men en versjon som canonical har spesialtilpasset. Da går det jo an å håpe på at vi faktisk får en *bra* distro til disse lekemaskinene.

 

Ubuntu fungerer utmerket på Dellen. Hva slags eee? Selv på min gamle EEE Pc 701 var Ubuntu en bra opplevelse.

Jeg har en 701 og ubuntu på den var litt for tregt til at jeg klarte å like det. Boot-tiden var ille men den gikk mer i sirup på andre oppgaver også så jeg har gått tilbake til xandros. (konkret eksempel, avspilling av film med mplayer gikk glattere under xandros.)

 

Har du denne maskinen? Hva har canonical gjort med ubuntu for å tilpasse den?

Lenke til kommentar

Kahuna:

 

Nesten alle netbooks har nå Intel Atom som er kjappere enn Celeronen i den du har. Uansett er boot time på Ubuntu lang på alle maskiner uten tweaks.

 

På min 701 var Ubuntu langt kjappere enn Xandros.

 

 

2bb1:

 

Dinside.no viser batteritiden på Wind er ca 2 timer og 30 minutter, med 3 celler. Min Dell klarer ca 3 timer med 4 celler.

Lenke til kommentar
...

Om du har vært borti Linux tidligere og sitter igjen med et positivt inntrykk så kan det godt hende at det inntrykket blir litt mindre positivt med mange av Linux-utgavene man finner på disse nettPC'ene. Det er uansett mulig å installere en annen distro, og det burde fungere nokså bra ut-av-boksen.

...

Jeg har prøvd *buntu på min eee og det er vel i grunn tydelig at en standard-installasjon rett og slett er for tung for disse små lekemaskinene. Xandros er riktignok 'rar' og 'sær' men den føles helt klart mer responsiv enn *buntu. Du kan selvfølgelig trimme *buntu litt selv men det er i praksis utenfor rekkevidde for vanlige folk.

 

Hvis jeg ikke husker aldeles feil så er det ikke vanlig ubuntu på dell sine mini pcer men en versjon som canonical har spesialtilpasset. Da går det jo an å håpe på at vi faktisk får en *bra* distro til disse lekemaskinene.

De (større distroer som er ment til "vanlige" PC'er og bærbare) er nok helt klart noe tyngre, men finnes flere egne distroer som er laget med tanke på nettPC'er. Easy Peacy (tidligere Ubuntu EEE)er nok et greit alternativ for de som ønsker noe annet (eller mange av de andre alternativene som også finnes)? Man kan jo også som du sier trimme Ubuntu og andre distroer. Uansett, å gjøre noe som helst av dette krever litt kunnskaper fra brukeren og er for mange ikke en helt ideel løsning.

 

Det er mulig, man kan enkelt velge mellom standard Gnome og DELL sitt GUI etter ønske (tror ikke man trenger å logge seg av, er demonstrert i et av klippene), og om begge fungerer raskt og bra så er det kjempebra. Har ikke satt meg så veldig inn i denne PS'en bortsett fra at jeg har sett et par klipp og er svært positiv til denne fremfor de jeg har sett frar andre nettPC'er.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
2bb1:

 

Dinside.no viser batteritiden på Wind er ca 2 timer og 30 minutter, med 3 celler. Min Dell klarer ca 3 timer med 4 celler.

Min Wind holder ikke over 2 timer m/wlan aktivert (3-celler).

 

Med 6 celler blir det likevel mer enn det Mini 9 klarer.

 

For øvrig var diskusjonen om batteritiden på Mini 9 var "bra", og da er det mye mer nærliggende å sammenligne med andre 9". EEE Pc 901 er her mye bedre med sine 6 celler.

 

Det jeg liker aller best med min Mini 9 er derimot at den ikke har vifte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

4.490,- for Mini 12'en ink frakt og moms. Må si jeg er litt fristet. Fri frakt tilbudet varer til den 25.

Føler Mini 12en har det meste, men skulle også hatt SSD disk. Men det er vel bare et tidsspørsmål før SSD blir standard på de fleste små bærbare.

 

Noen som vet om det er mulig å oppgradere minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...