Gå til innhold

Anbefalingstråden: Trenger du filmanbefalinger? Spør her!


Xanman

Anbefalte innlegg

Du forventet kanskje rever i grønne tights, men filmen handler da vitterlig mer om hvordan myten R.H oppsto og ikke nok en film om hvordan om myten har utartet seg.

Nei, den gjør ikke det. Det er en generisk "historisk actionfilm" Robin Hood-navnet ble klistret på for markedsføringens skyld; Robin Hood-legenden har ingenting med det å gjøre.

Si hva du vil om gjennomføringen, men å hevde at den ikke forteller historien om hvordan R.H ble en outlaw, blir litt pussig. Det er ingen absolutte sannheter i Robin Hood-myten, og det er jo ikke akkurat noen hårreisende hendelser i filmen som overhodet ikke har noe med myten(e) om R.H å gjøre. Filmen forteller historien om hvordan mannen, som senere er blitt kjent som Robin Hood, faktisk ble en outlaw og ikke alle sprellene senere (som tidligere filmer har fokusert på). Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan fornekte det. At du ikke liker det er greit, men å redusere filmen utelukkende til en kommersiell betingelse blir for meg banalt.

Endret av tjalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En film om en grisebonde fra Gloucestershire ville hatt akkurat like mye med Robin Hood-myten å gjøre, og det er direkte villedende å gi filmen det navnet når den ikke har noe som helst å gjøre med etablert kanon.

 

Klart, om den ikke hadde maskert seg selv som en Robin Hood-film hadde den fortsatt vært ræva.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Hva består denne kanonen av? Rev i grønne tights som tar fra de rike? Dette blir litt som å debattere med en holocaustfornekter, men for siste gang: filmen forsøker ikke å gå i opptrådde stier men utforsker heller den tidlige delen av myten som fortsatt er like reel og sannferdig, i den grad en myte kan være det. Selv om barndomsminnene dine ikke ble oppfyllt, så kan jeg ikke helt forstå skylappene du har satt på deg.

 

Uansett, skal vi la det passere og fortsatt være uenige?

Endret av tjalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva består denne kanonen av? Rev i grønne tights som tar fra de rike?

1. Han er fredløs.

2. Han stjeler fra de rike og gir til de fattige.

3. Han opererer sammen med noen andre lovløse, som kaller seg hans "merry men".

 

Det er ubestridelig kjernen av Robin Hood-myten. Uten noen av de tingene er det ikke en Robin Hood-fortelling.

 

Dette blir litt som å debattere med en holocaustfornekter

I dette tilfellet er det du som fornekter historiens gang. ;)

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Hadde vært kult å se noen gode filmer der:

 

  • Noen holdes i fangenskap eller blir fanget.
     
  • En psykolog tror h*n er fet i trynet eller noe som handler om psykologi.

 

Cube er et eksempel på første type.

 

A Prophet passer den første beskrivelsen. Utrolig god film imo!

 

 

Tips til noen filmer med mye eksplosjoner, action, skyting, bra natur, bra skuespillere o.l? Begynner å bli lei av de dype filmene, for tiden.

 

Regner med at du har sett den, men The Dark Knight er en slik film.

Endret av Crippled
Lenke til kommentar

Hva består denne kanonen av? Rev i grønne tights som tar fra de rike?

1. Han er fredløs.

2. Han stjeler fra de rike og gir til de fattige.

3. Han opererer sammen med noen andre lovløse, som kaller seg hans "merry men".

 

Det er ubestridelig kjernen av Robin Hood-myten. Uten noen av de tingene er det ikke en Robin Hood-fortelling.

 

Dette blir litt som å debattere med en holocaustfornekter

I dette tilfellet er det du som fornekter historiens gang. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=UPw-3e_pzqU

 

Igjen: Dette er historien om hvordan den ukjente mannen fikk tilnavnet Robin Hood, hvordan han først ble fredløs og utkastet fra samfunnet for så å danne et eget lovløst samfunn. Scott sin versjon er vel så sannferdig som tidligere Robin Hood-filmer og baserer seg også på materiell som er nedskrevet for lenge siden. De tre punktene du har nevnt ville vært mye sterkere i en evt. oppfølger, for det er da han virkelig blir den Robin Hood vi kjenner og jeg er helt enig med deg i at disse punktene du lister er de sterkeste kjennetegnene ved myten, men det utelukker ikke at andre og mer "ukjente" deler av myten kan fortelles slik Scott har gjort. Hva angår fornekting var det heller et nikk til din manglende evne til å se reele argumenter (i dette tilfellet). Man skal også være forsiktig å snakke om "historisk gang" og fakta i en myte.

 

Den skulle kanskje ha blitt omdøpt til Robin Hood Rises for å unngå forvirring.

Endret av tjalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av de mer konsekvente aspektene ved myten er nettopp at Robin Hood begynner "karrieren" sin mens Richard I er i Frankrike, så nei, filmen baserer seg ikke på myten. Hele filmen går forbi uten så mye som et frampek mot hva som kommer, før Robin Longstride i løpet av de siste fem minuttene plutselig blir til Robin Hood. Jeg mener det er uærlig å kalle det en Robin Hood-film.

Lenke til kommentar

fått forkjølelsen fra helvete og skulle gjerne hatt en film eller to for å komme meg gjennom kvelden/morgendagen. gjerne komedie, helst av nyere slag. tips?

Death at a Funeral (2007)

The Hangover (2009)

Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005)

Hot Fuzz (2007)

Waiting... (2005/I)

Lenke til kommentar

Sånne actionfilmer fra gamledager med sverd og øks alteså? elr nyere actionfilmer med pistol osv.?

 

hvis du vil ha filmer som gladiator & co:

300

Troya

Clash of the titans

:D

 

Og jeg lurer på de samma, har sett litt av spartacus serien, men vil ha en sånn film, har sett alle jeg nevner og du nevner.

Hvis ikke ELSKER jeg filmer som gullivers travvles :w00t:

Lenke til kommentar

Sånne actionfilmer fra gamledager med sverd og øks alteså? elr nyere actionfilmer med pistol osv.?

 

hvis du vil ha filmer som gladiator & co:

300

Troya

Clash of the titans

:D

 

Her er det snakk gjerne snakk om Rome, Greeks, Persians o.l. Altså Sverd, pil og bue, øks, skjold, ja you name it.

 

Store slag som RingenesHerre triologien har, faller i stor smak.

 

Har sett alle de du nevner også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...