Gå til innhold

CPU core undervoltage?

KristianS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ha ned varmeutviklinga på pc-en, og lurte på om man risikerer noe med å skru ned spenninga i bios?

Er det noen som har prøvd dette?

Ønsker en stillere PC med ferre vifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha CPU kjørende på samme hastighet tror jeg du rissikerer at den blir ustabil. Men du kan jo underklokke den da, senke core og kjøre viften saktere.

Eller kjøpe vannkjøling.

Edit: Og det holder med 1 inlegg :wink:

Skrevet
Om du skal ha CPU kjørende på samme hastighet tror jeg du rissikerer at den blir ustabil.

Ikke nødvendigvis. Som oftest er det litt "slingringsmonn" på default spenning, slik at prosessoren går stabil selv om den får litt mindre. Bare tenk på variasjon fra psu.

Har du et kvalitetspsu og et bra hovedkort slik at spenningen er stabil, så ser jeg ikke noe i veien for å sette spenningen ned et hakk.

Sett den ned 0.5V og kjør et tungt program over en tid for å sjekke stabilitet. (pcmark2002, 3dmark elns)

DrErling

Skrevet

En annen ide ville være å putte noen papst 12db vifter i PC'en, det vil hjelpe på varmeutviklingen, og også kontrolere om CPU viften er god nok. Setter du ned volten så blir CPU'en fort ustabil.

Skrevet
.

---klipp klipp----

Og det holder med 1 inlegg :wink:

:oops: Det tok så lang tid når eg trykte Submit- knappen så eg trykte fleire ganger.... Dei andre innlegga er no fjerna... sorry.

Skrevet
Om du skal ha CPU kjørende på samme hastighet tror jeg du rissikerer at den blir ustabil.

Ikke nødvendigvis. Som oftest er det litt "slingringsmonn" på default spenning, slik at prosessoren går stabil selv om den får litt mindre. Bare tenk på variasjon fra psu.

Har du et kvalitetspsu og et bra hovedkort slik at spenningen er stabil, så ser jeg ikke noe i veien for å sette spenningen ned et hakk.

Sett den ned 0.5V og kjør et tungt program over en tid for å sjekke stabilitet. (pcmark2002, 3dmark elns)

DrErling

Takker for raske svar alle sammen!

Sette ned med 0.5V synest eg høyrer drastisk ut.... :shrug:

Antar at du meinte 0.05V eller ?

Vil Sisoft sandra burn in kunne teste denne stabiliteten?

Skrevet

Sette ned med 0.5V synest eg høyrer drastisk ut....  :shrug:  

Antar at du meinte 0.05V eller ?

Vil Sisoft sandra burn in kunne teste denne stabiliteten?

Yes! 0.05v seff! Sisoft Sandra Burn In er et ypperlig test program. Det er faktisk tyngre enn kun cpu intensive program, fordi det stresser hele maskinen samtidig.

DrErling

Skrevet

Jeg kjører min xp1600+ (1,4ghz) 1,75v originalt på 1,6ghz og 1,65v nå :D

Får ikke lavere spenning på HK, men alt er fjellstabilt! Ble mange mange grader kjøligere også, 7 i tallet for å være eksakt.

Konklusjon: Senk spenningen så mye du klarer :woot:

Skrevet

Får ikke lavere spenning på HK, men alt er fjellstabilt! Ble mange mange grader kjøligere også, 7 i tallet for å være eksakt.

:woot:

Der ser du! Du sparte altså mere på cpu-tempen ved å sette ned spenningen til cpu, enn å f.eks sette i 2 80mm vifter (som bråker...)

:yes:

Skrevet

Der ser du! Du sparte altså mere på cpu-tempen ved å sette ned spenningen til cpu, enn å f.eks sette i 2 80mm vifter (som bråker...)

Takker folkens... Dette skal prøves. 8)

Skrevet

Jaja.... dette var no lurt.... :oops:

spørre om råd etter noe som ikkje går an i bios...

Eg får ikkje justert ned spenninga... 1,750V er lavaste tilgjengelige spenning :cry:.

Dere som har fått det til... kva hovedkort har dere?

Kan dette gjerast via jumper på hovedkortet kansje?

Spør igjen eg før eg leitar i manualen hmmmm.... feil rekkefølge?

Skrevet

Eg får ikkje justert ned spenninga... 1,750V er lavaste tilgjengelige spenning :cry:.

Uhh, 1.75 som laveste?? hva slags hk og cpu er det du kjører? Alpha?

Skrevet

Mine specs er som følger:

Bios rev. 16

Skrevet

jeg har en Tbird 1300 maskin hjemme som i lengre tid har slitt med varmeutvikling men etter jeg senket vcore'n fra 1.85v som er standard til 1.4vcore så stupte tempen ned med over 15'c samtidig som maskinen fortsatt er fjell stabil. sultefore varme cpu'er når man ikke klokker er ett meget godt tips når man vil bli kvitt ekstra varme :)

Krsitian, sjekk manualen til HK'et ditt. Asus liker volt jumpere så det kan hende du får satt lavere spenninng en bios'en tillater.

PS: viss du har tenkt kjøre ekstrem sulteforing så må PSU'en vere av ypperste kvalitet og istand til å levere jevn strøm uten noen slags former for svingninger..

Skrevet

Dette har vært diskutert en rekke ganger før. For å gjenta essensen av mine innlegg: Jeg kjørte en gang min Athlon 1000 (1,75V) på 800MHz og 1,1V stabilt. Dette ble så kjølig (2-3C over romtemp) at jeg kunne koble ut vifta uten å få overoppheting. Tempen steg veldig sakte og stabiliserte seg på ca 25-28C over romtemp under langvarige CPU-benchmark.

Her er forresten et par gode linker:

CPU Undervolting & Underclocking: A Primer

Undervoltable Motherboards

Skrevet
Dette har vært diskutert en rekke ganger før. For å gjenta essensen av mine innlegg: Jeg kjørte en gang min Athlon 1000 (1,75V) på 800MHz og 1,1V stabilt. Dette ble så kjølig (2-3C over romtemp) at jeg kunne koble ut vifta uten å få overoppheting. Tempen steg veldig sakte og stabiliserte seg på ca 25-28C over romtemp under langvarige CPU-benchmark.

Her er forresten et par gode linker:

CPU Undervolting & Underclocking: A Primer

Undervoltable Motherboards

Takker Simen1! :) og alle andre....

Vi får bli flinkere til å bruke søkefunksjonen til forumet.... er liksom enklare å berre skrive inn eit spørsmål.... altids nokon som svarer...

Skal leite litt i manualen.....

Skrevet

Jeg har for øyeblikket en maskin som fungerer som mp3 spiller og den har en 1333 Tbird som kjører 600MHz 1,1 Vcore med kjøleribbe og uten vifte. Har aldri målt den over 40 grader under lange arbeidsøkter. Det er genialt å underklokke når man ikke trenger ytelsen og vil ha stillhet.

Skrevet
Jeg har for øyeblikket en maskin som fungerer som mp3 spiller og den har en 1333 Tbird som kjører 600MHz 1,1 Vcore med kjøleribbe og uten vifte. Har aldri målt den over 40 grader under lange arbeidsøkter. Det er genialt å underklokke når man ikke trenger ytelsen og vil ha stillhet.

Høyrest flott ut... men ytelsen vil eg behalde, så underclocking er uaktuelt.

Prosessoren skal få slite hardt på lite føde.... (sunnmøring... men det skulle eg vel ikkje ha sagt) :wink:

Skrevet
Høyrest flott ut... men ytelsen vil eg behalde, så underclocking er uaktuelt.

Prosessoren skal få slite hardt på lite føde.... (sunnmøring... men det skulle eg vel ikkje ha sagt)  :wink:

:lol: Vel, trenger du ytelsen så for all del, men det er en merkelig følelse å slå på en maskin man knapt hører. Det er digg, det!

Skrevet

Mine specs er som følger:

Bios rev. 16

Nei... no forstår eg ingenting :shrug:

No har eg sjekka i manualen, og der står at spenninga skal kunne justerast manuelt mellom 1,1V til 1,85V.

I bios (versjon 16) er det kun mulig å justere mellom 1,75V og oppover til 1,85V i step på 0,025V.

Har det noko med bios oppdateringa å gjere? -kan noko ha gått gale her?

Kan dere andre som har ASUS A7V333 hovedkort sjekke kva dere har muligheit til å stille inn her, og samtidig fortelle kva biosversjon dere har installert?

Har lagt merke til at den "innebygde overklokkinga" til ASUS også er tatt vekk. 135MHz FSB med 33MHz PCI(?) frekvens er ikkje lenger mulig.

Har dei gjordt fleire "degraderingar" med biosoppdateringan sine?

(... eller er eg heilt på jordet no?) :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...