Gå til innhold

Hvor kraftig PSU trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja.

Tror nok du bør gå opp til ca 1000W av et ok merke for å være sikker når det gjelder crossfire. I følge anandtech så behøves det virkelig en kraftig psu :

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=5

 

With two 4850s paired up in CrossFire, we once again ran into issues with our power supply. Our 1000W OCZ EliteXStream wasn't always enough for the dual-GPU setup and in Call of Duty 4 our system rebooted in the middle of our test at 2560 x 1600. Thankfully OCZ sent us a PC Power & Cooling Turbo Cool 1200W unit that is certified for use with GeForce GTX 280 SLI, and if it works on that beast, it had better work with a pair of 4850s in CrossFire.

 

 

Edit : Godt mulig at anandtech kun hadde et problem med OCZ psu'en, men det lønner seg uansett å ha en kratig kvalitetspsu når du skal kjære CF og ha ting stabilt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Nja.

Tror nok du bør gå opp til ca 1000W av et ok merke for å være sikker når det gjelder crossfire. I følge anandtech så behøves det virkelig en kraftig psu :

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=5

 

With two 4850s paired up in CrossFire, we once again ran into issues with our power supply. Our 1000W OCZ EliteXStream wasn't always enough for the dual-GPU setup and in Call of Duty 4 our system rebooted in the middle of our test at 2560 x 1600. Thankfully OCZ sent us a PC Power & Cooling Turbo Cool 1200W unit that is certified for use with GeForce GTX 280 SLI, and if it works on that beast, it had better work with a pair of 4850s in CrossFire.

 

 

Edit : Godt mulig at anandtech kun hadde et problem med OCZ psu'en, men det lønner seg uansett å ha en kratig kvalitetspsu når du skal kjære CF og ha ting stabilt.

Haha, ja, den PSUen de har testa der må ha vært defekt. Kjører Intel Q9400 og crossfire med 4850, 6 1TB harddisker ++, på en 780W uten problem i det hele tatt.

 

1000W er bare tull.

Lenke til kommentar
Nja.

Tror nok du bør gå opp til ca 1000W av et ok merke for å være sikker når det gjelder crossfire. I følge anandtech så behøves det virkelig en kraftig psu :

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=5

 

With two 4850s paired up in CrossFire, we once again ran into issues with our power supply. Our 1000W OCZ EliteXStream wasn't always enough for the dual-GPU setup and in Call of Duty 4 our system rebooted in the middle of our test at 2560 x 1600. Thankfully OCZ sent us a PC Power & Cooling Turbo Cool 1200W unit that is certified for use with GeForce GTX 280 SLI, and if it works on that beast, it had better work with a pair of 4850s in CrossFire.

 

 

Edit : Godt mulig at anandtech kun hadde et problem med OCZ psu'en, men det lønner seg uansett å ha en kratig kvalitetspsu når du skal kjære CF og ha ting stabilt.

Haha, ja, den PSUen de har testa der må ha vært defekt. Kjører Intel Q9400 og crossfire med 4850, 6 1TB harddisker ++, på en 780W uten problem i det hele tatt.

 

1000W er bare tull.

 

1000W er ikke bare tull nei...

Det er en del fordeler med å ha en seriøst overdimensjonert PSU, den går kaldere og viftene i den bråker mindre, en vesentlig forskjell om du vil ha en litt stillere maskin.

Lenke til kommentar
Et HD4850 trekker ca. 110W, så OCZen til Anandtech -må- ha vært defekt. Skulle ønske de hadde skjønt det selv og ikke bare sagt at det ikke var nok strøm. Systemet du har satt opp vil vel trekke under 300W.

 

Trekker det under 300W når jeg kjører to 4870 i CF?

Lenke til kommentar
Nja.

Tror nok du bør gå opp til ca 1000W av et ok merke for å være sikker når det gjelder crossfire. I følge anandtech så behøves det virkelig en kraftig psu :

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=5

 

With two 4850s paired up in CrossFire, we once again ran into issues with our power supply. Our 1000W OCZ EliteXStream wasn't always enough for the dual-GPU setup and in Call of Duty 4 our system rebooted in the middle of our test at 2560 x 1600. Thankfully OCZ sent us a PC Power & Cooling Turbo Cool 1200W unit that is certified for use with GeForce GTX 280 SLI, and if it works on that beast, it had better work with a pair of 4850s in CrossFire.

 

 

Edit : Godt mulig at anandtech kun hadde et problem med OCZ psu'en, men det lønner seg uansett å ha en kratig kvalitetspsu når du skal kjære CF og ha ting stabilt.

Haha, ja, den PSUen de har testa der må ha vært defekt. Kjører Intel Q9400 og crossfire med 4850, 6 1TB harddisker ++, på en 780W uten problem i det hele tatt.

 

1000W er bare tull.

 

1000W er ikke bare tull nei...

Det er en del fordeler med å ha en seriøst overdimensjonert PSU, den går kaldere og viftene i den bråker mindre, en vesentlig forskjell om du vil ha en litt stillere maskin.

Det er forskjell på å ta litt ekstra i, og det å kjøpe noe som er beregna for å drive en liten atomubåt.

 

Jeg tok litt ekstra i da jeg valgte OCZ sin modtech etellerannet på 780W når jeg konfigurerte mitt system.

 

For trådstarter vil en Corsair rundt 650w være ypperlig.

 

Strømforbruket øker ikke proporsjonalt med ytelse, slik mange tror.

 

Til trådstarter:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676

 

Eller om lommeboka strekker til:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678

 

Du MÅ ikke ha 1000w, det er BS.

Lenke til kommentar

Du har ikke tittet på last diagrammene og viftestøy kontra forbruk?

På en vanlig 1000 Watter så ligger tempen og vifteturtallet svært lavt over hele fjøla til du begynner å nærme deg 700 Watt, da begynner den å stige, og den stiger ganske krappt oppover også, og her øker både viftestøy med varmen naturligvis og du får bråk.

 

Samme skjer også med PSUer med lavere Watt, bare at det kommer tidligere.

Nå skal jeg si at jeg er ikke advokat for stille PC, det sier min nåværende maskin nok om at den er en bråkebøtte.

Men jeg kunne godt ha tenkt meg mer Watt i PSUen min og jeg har 600W som skulle holde rimelig bra til mitt nåværende oppsett, men jeg merker at det begynner å bli trangt.

 

Pluss attpåtil det hele får du effekttapet som skjer over tid, om du skal bytte alt inkludert PSU i nærmeste framtid så skipper du en 1000 Watter.

Men skal du ha en PSU i 5 år noe som Corsair tydeligvis garanterer for og mer til så ville jeg ha valgt en 1000W selv om maskinen da effektmessig ikke skulle ha brukt mer enn la oss si 500W under last.

 

Andre fordeler er at du er alltid rustet for høyere fremtidig strømforbruk... Intel her øker forbruket mens ATi og Nvidia begynner å forstå det med at det skal ned, dessverre (Eller heldigvis) får man flere SATA porter og dette medfører flere harddisker og disse trekker ikke spesielt mye men under oppstart er det en annen sak, om du ikke har HK og disker som støtter en staggered oppstart, riktignok har de fleste PSUer en slags man kan kalle for midlertidig "overdrive" funksjon som hjelper på her om du ikke er som Q-Tec og oppgir maks effekten du kan levere etter denne "overdrive" effekten som holder rundt 60 sekunder (Meste jeg har sett hittil)

 

Man kan klare seg med mindre Watt ja, men det er fordeler å innhente med mer som jeg har nevnt så de er LANGT ifra Bullshit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...