Gå til innhold

Test ditt gehør!


Defo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller gitar på fritiden og keyboard i band, og i bandet er jeg ofte den første til å kommentere at noen spiller feil, så derfor ble jeg litt overasket over min lave score. (hvis det har noe og si har jeg veldig ofte laget sangene da så kan hende at det er deg, men jeg har jo skrivi ned noen sanger på gehør før.)

Lenke til kommentar

Den var litt betre ja, fekk 1.1Hz der, betyr uansett lite sidan eg ikkje spelar instrument anna enn Guitar Hero, men der har ein ikkje akkurat behov for sånt. :p

Gehør har ingenting med å kunne kjenne igjen gamle sanger. Gehør er å kjenne igjen tonearten og kunne spille med uten å tenke seg om.

Spele med på kva? Det er jo å skilje mellom tonene og kunne gjenta ein tone du akkurat har høyrt.

Frå Wikipedia:

 

Absolutt gehør er evnen å kunne skille mellom toner basert på tonen selv, uten referansepunkt. Personer med evnen kan gjøre en eller flere av disse tingene:

Gjenkjenne og navngi en tone de hører.

Synge en hvilken som helst tone på kommando.

Bedømme hvilken toneart et (tonalt) musikkstykke går i, (gitt de har en viss grad musikkteoretisk kunnskap).

Skille ut og navngi toner fra komplekse akkorder.

Bedømme toner fra hverdagssammenhenger, for eksempel bilhorn, motordur, vibrasjoner i metall osv.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...