Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Good one b-real! Det ordner vi på "vanlig politisk og gramatisk korrekt vis" med "Forum boka 2008", før noen stenger tråden ... :!:
Er spørsmålstegn et ord? I så fall kan vi løse det med å løsrive spørsmålstegnet ;)

 

Men nå bryter vi reglen om å kommentere moderatoravgjørelser. Ikke alltid like lett og følge reglene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg lurer på:

Hadde man tenkt å ha de 2 bildene fra samme bruker ved siden av hverandre? Hvis ja, hvordan skal man da kunne dele bildene opp i kategorier hvis f.eks. det ene bildet er landskap og det andre er et portrett?

Opprinnelig tenke vi vel det.

 

Men greia er at vi ikke kan få i både pose og sekk, og jeg (dette er altså min personlige mening) mener at det blir bedre å splitte om det er prisen for en god tematisk inndeling.

 

En annen ting er at vi vet ikke ennå om en tematisk inndeling er mulig. Det ser vi nok ikke før bildene er ferdig levert.

Samtidig så er det nyttig at vi diskuterer dette, også i forum. Men kanskje uten å trekke de store konklusjonene, før vi ser hva vi får inn av bilder.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Spredningsproblematikken vil jo ordnes ved et enkelt register bak i boken som knytter navn, bilde og sidetall sammen, der kan eventuelt også teknisk info følge med. Men da mister man selvsagt to-tre sider som ellers kunne vert viet til bilder. Jeg synes derimot at det vil være verdt prisen å betale.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så bør bildedelen av boken være ett bilde per side. Og det er er to bilder per deltager. De to sidene trenger ikke å være ved siden av hverandre, Så en tematisk inndeling er ikke problematisk. Ut i fra foreløpig interesse, så har vi et passe antall bilder å velge i. Og det er potensielle deltagere som selv mener at de har kun et bilde å bidra med, så da er det plass til flere.

 

Jeg har stor tro på at dette ordner seg.

 

Tom

Lenke til kommentar

Temainndelinger er i utgangspunktet i og for seg greit. Men hvis det blir nesten like mange temaer som bilder (eller noen temaer har kun ett eller få bilder), så ser det litt merkelig ut. Nå ser man jo bedre konsekvensen når bildene evt. kommer inn, og det går for så vidt an å slå sammen temaer også.

 

Antakelig sutrer jeg mest her fordi jeg i utgangspunktet ikke er særlig for båssetting. Institusjonelle tvangstrøyer er lett å sette på andre, ikke nødvendigvis like morsomt å få den på selv.

Lenke til kommentar
Antakelig sutrer jeg mest her fordi jeg i utgangspunktet ikke er særlig for båssetting. Institusjonelle tvangstrøyer er lett å sette på andre, ikke nødvendigvis like morsomt å få den på selv.
Du sutrer ikke. Jeg er helt med på det du sier.

Båssetting kan være en uting.

 

Men, behøver det å systematisere bildene tematisk å innebære en båssetting? Ikke nødvendigvis tror jeg. Det avhenger mye av hvordan vi presenterer temaene? Kapitler uten navn f.eks?

 

En annen ting er at vi må systematisere på et eller annet vis. Vi kan ikke plassere alle bilden på samme plass. Selv alfabetisering er systematisering. Og det er jo og en form for kunstig båssetting :p

Vi er bare nødt til å foreta noen redaksjonelle valg.

Lenke til kommentar
Men, behøver det å systematisere bildene tematisk å innebære en båssetting? Ikke nødvendigvis tror jeg. Det avhenger mye av hvordan vi presenterer temaene? Kapitler uten navn f.eks?
Ganske så enig. Tematisering er et mye videre begrep enn genreplassering.

 

En annen ting er at vi må systematisere på et eller annet vis. Vi kan ikke plassere alle bilden på samme plass. Selv alfabetisering er systematisering. Og det er jo og en form for kunstig båssetting :p
Jeg er ikke i mot systematisering, snarere tvert i mot. Alfabetisering er ikke båssetting i kunstnerisk forstand, men jeg ser jo smiley'en her da.

 

Til syvende og sist blir det jo dere i redaksjonen som må avgjøre, det er ikke å forvente at debattantene i tråden blir enige. Nå skal man passe seg for å bli for elitistisk i tankegangen her selvfølgelig, boka blir vel et noe mer uformelt prosjekt enn å samle verdens beste bilder fra 2008. Sånn sett blir fort fotografenes ego større enn kvaliteten på bildene...

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Ved å ha en nærmest tilfeldig distribuering av bildene i boken oppnår man jo litt av effekten som bildekritikken fremmer: en ny overraskelse hver gang man blar (klikker) om. Det å se på eksempelvis fem til ti gatefotos på en gang gjør at man vil sammenlikne og "kåre en vinner" hvorpå noen bilder fort vil havne i skyggen av andre. Kommer man derimot over et og annet i for/etterkant av alskens andre typer bilder vil hvert enkelt av disse tå som et langt mer selvstendig verk. Det vil jo nødvendigvis gjelde for samtlige bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...