Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror mange vil få problemer med å skulle sende inn bilder uten oppskarping. Jeg tror mange har en dårlig workflow og jeg tror bare de færreste er så heldige at de sitter med eksempelvis prosjektfiler med lag slik at de lett kan prosessere det samme bildet om igjen uten oppskarping. De fleste sitter nok enten med flate ferdigredigerte .jpg-filer av arbeidet, eller flate filer i losless som også er ferdig behandlet. Ergo må mange redigere bildet en gang til fra den opprinnelige råfilen dersom de ikke skal ha med oppskarping. For de som har gjort mer omfattende arbeid uten å beholde en prosjektfil med lag kan dette by på problemer. Det samme gjelder for de som sitter med ulike typer redigeringsverktøy i workflowen som ikke lar dem tilbakekalle enkeltvise endringer i de redigerte prosjektfilene.

Kremt* ja, har noen på de bildene som jeg ser som aller best. Dog er de filene (bildene) både 2 og 4Gb store...

Lenke til kommentar

Dette er fryktelig OT, men jeg må si meg enig i at treords-regelen ikke bør være noen legitimering av dårlig språk. Jeg har aldri hatt noe problem med å lage en tittel på mer en tre ord, og forstår ikke hvorfor den regelen er så forhatt. Det er utrolig mange som klager over den, og man forsøker å omgå den. Hvorfor omgå når det er enklere å følge?

Lenke til kommentar

I min naivitet glemte jeg først treordsregel og skrev Forumboka 2008. Tråden måtte plutselig omdøpes i en fei. Da oppsto feilen. Delvis som en fleip, så ble det hele glemt.

 

Personlig syns jeg at ordet dikusjonstråd blir overflødig. De fleste tråder på akam er da diskusjonstråder. Men javel. I'm here to obey :)

 

Nå er altså det endra igjen, og vips, kommer forslag om riksmålsform :p

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Så til dette med oppskarping eller ikke oppskarping.

 

Ideen om ikke oppskarping kommer fra det andre bokprosjektet jeg deltar i. De som tok initiativ til den boka, ville ikke ha oppskarpa filer, fordi de mener at det gir best kontroll på sluttresultatet. Argumentene som ble brukt, var såpass overbevisende at jeg adopterte ideen, uten at jeg selv har spesielt god kompetanse på akkurat dette området.

 

Om ikke så mange dager, kommer PDML boka, (Fototim gleder seg vildt) :)

Da vil jeg bla. få anledning til å se om Mark Roberts (som er primus motor i prosjektet) er inne på noe med sin oppskarpingsfilosofi.

I tillegg tenker jeg å ta kontakt med JP, for å spørre om hva de mener gir best resultat, med deres programvare og deres trykkeprosesser.

 

Viser det seg at restriksjoner forhold til oppskarping gir utelling i form av bedre resultat, da syns jeg vi bør gå for det. Hvis vi har ressurser til det. Men hvis det viser seg at det ikke gir utelling, da opphever vi naturlig nok restriksjonene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
(...) De som tok initiativ til den boka, ville ikke ha oppskarpa filer, fordi de mener at det gir best kontroll på sluttresultatet. (...)
Det er klart det gir bedre kontroll på sluttresultatet å la en instans stå for den kollektive oppskarpingen enn at hver enkelt bruker skal gjøre det selv, sett at oppskarpingen i siste instans blir gjort målrettet i og så presis som mulig i forhold til mediumet det skal trykkes på. Det vil gi langt mer konformitet i skarpheten og man unngår at en viss andel bilder "ødelegges" på grunn av feil oppskarping i forhold til medium. Men det forutsetter at jobben som gjøres er bedre enn hva brukerne selv kunne gjort og at sansynligheten for enkeltindivider uten tilstrekkelig kunnskap til å skarpe det riktig er til stede i brukermassen.

 

Det man må spørre seg om er om gevinsten er verdt alt bryderiet og ekstraarbeidet både fra brukernes side og de som får jobben med å ta over det endelige ansvaret. Det er tross alt bare Forum boka 2008 det er snakk om. ;)

Lenke til kommentar

Uformell designkonkuranse.

 

Vi i arbeidsgruppa vet at det er mange gode krefter og mye kompetanse her på forumet. Derfor utlyser vi en uformell designkonkuranse for utforme boka.

 

Vi tenker noe i retning av en arkitektkonkuranse. Altså at de som har gode ideer og reell designkompetanse, i første omgang sender forslag i form av skisser til arbeidsgruppa. Vi understreker at flere i arbeidsgruppa har designet sin egen hjemmeside o.l. så dette er et ønske om noe litt mer profesjonelt.

 

Kravet til bidrag er at skissen er utformet i programmvaren som Japan Photo bruker, altså CeWe. I første omgang ønsker vi utforming av sidene som presenterer de innsendte bidragene. Vi tenker et bilde pr. side, og at hver side skal inneholde bildetittel, navn på author (fullt navn eller forumnick), og så selve bildet. No more, no less. tror we.

EXIF-informasjon, kontakinformasjon, og eventuell annen informasjon om bidragsyterne, tenker vi samlet på en form for index-sider.

 

Premien er heder og ære :dribble: og noe som du kan bruke i CV-en din.

I tillegg kan vi friste med at vinneren kan kjøpe boka til deltakerpris.

 

Fristen for forslag er neste mandag. Gi oss gjerne et hint nå, hvis du har lyst til å delta. Da blir det lettere for oss å planlegge.

 

Alt dette er skrevet med forbehold om feil. Eventuelle korrigeringer følger

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Så til dette med oppskarping eller ikke oppskarping.

(..)

Kunne man ikke sende inn både oppskarpede og uoppskarpede bilder, og så kan redaktørene velg e å bruke de ferdig oppskarpede eller om de vil oppskarpe selv? Hvis det er bra nok resultat er det jo morsomt å ha redigert og gjort klart bildet "sitt" selv?

 

Tross alt -

!

-Nej, det er boka miii..

Lenke til kommentar
Kunne man ikke sende inn både oppskarpede og uoppskarpede bilder, og så kan redaktørene velg e å bruke de ferdig oppskarpede eller om de vil oppskarpe selv? Hvis det er bra nok resultat er det jo morsomt å ha redigert og gjort klart bildet "sitt" selv?

Det blir desverre for tungvindt å holde orden på. Pluss at det er begrenset plass på serveren hvor ting skal lastes opp.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...