Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

NB. Forlenga innsendingsfrist: 23 aug.

 

Innspirert av et annet nettsamfunn jeg er med i, så fikk jeg en ide om noe jeg har gitt arbeidstittelen BK Boka - 2008. Ideen er ikke ferdig utklekka, men dette er sikkert en fin plass og tenke litt høyt.

 

Utgangspunktet for ideen er at fotobøker er gøy.

Fotobøker med egne bilder er enda mer gøy.

Og fotobøker med egne bilder, sammen med andres, det er julekveld og gebursdag på en gang.

 

Så derfor tenkte jeg at en fotobok lagt av oss her på BK kunne vært en artig sak.

 

Grunnkonseptet er enkelt. De som er med sender sine to beste bilder fra 2008, eller de to bildene de har lyst til å bidra med til en "redaksjon". Så tar redaksjonen ansvar for å få bildene trykket og bundet inn hos et firma. Alle som deltar, betaler trykkekostnandene for minst ett eksemplar. Har ikke undersøkt så volsomt, men tror det vil dreie seg om 300-400 kroner avhengig av hvor mange som deltar. Kanskje det kan være mulig å få det litt billigere og, ved hjelp av litt sponsing. Akam og forumstyret har kanskje noe å bidra med her, sånn i forhold til hva som er mulig.

 

For at ikke boka skal bli på flere hundre sider forselår jeg at du må være aktiv bruker av BK for å delta. Med aktiv bruker mener jeg at du må ha posta både bilder (i flertall) og ett vist antall kommentarer i løpet av 2008.

 

Har fler tanker på lager, men tenkte det kunne være greit med litt drodling rundt grunnideen først.

 

---

EDIT: Vi har lagd en FAO post som svare på en del spørsmål.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er jo ingen stor bruker av Bildekritikken (selv om jeg har både bilder og kommentarer i flertall - muligens flere enn jeg kan telle på fingrene), men siden du poster dette i forumet for Utfordringer undres jeg på om du inkluderer utfordringene også?

 

Forøvrig syns jeg det er en strålende idé, men bare om jeg får være med.

Lenke til kommentar
Du er inne på noe der..... (det har jo vært en del fine bilder her inne i løpet av 2008-2009 da..)

RandiA

Bildene behøver kanskej ikke nødvendigvis ha vært vist i BK. Overraskelser kan og være gøy. Poenget med å ta utgangspunkt i BK er rett og slett for å avgrense litt i forhold til folk som ikke vil noe med bildene sine, unngå at det blir familiealbum av det.

 

Men ja. I løpet av året, har det blitt vist mye bra her. Standarden er mer enn høy nok for et sånt prosjekt, om bare folk har lyst.

Lenke til kommentar
...

men siden du poster dette i forumet for Utfordringer undres jeg på om du inkluderer utfordringene også?

La det her, fordi det å velge ut to bilder er en utfordring i seg selv. Jeg har nettopp vært igjennom prosessen, det var absolutt lærerikt.

Om det var rett å legge det her, det overlater jeg til eventuelle moderatorer å avgjøre.

 

Om bilder fra utfordringer skal inkluderes er opp til oss. Jeg har ikke eiendomsrett på prosjektet.

De fleste som deltar i utfordringene deltar vel og i BK?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg er jo ingen stor bruker av Bildekritikken (selv om jeg har både bilder og kommentarer i flertall - muligens flere enn jeg kan telle på fingrene), men siden du poster dette i forumet for Utfordringer undres jeg på om du inkluderer utfordringene også?

Forøvrig syns jeg det er en strålende idé, men bare om jeg får være med.

Ja, enig her....bilder fra Utfordringene (og eventuelt aktiviteter/foto-treff) må kunne "delta" også

RandiA

Lenke til kommentar
For vi bør vel at utgangspunkt i tråden for årets beste bilder.

Åpenbart. :)

 

Jeg sliter fryktelig selv - på tross av at jeg tidvis har vært litt misfornøyd med utviklingen min i 2008, så må jeg jo si at når jeg ser tilbake så har det blitt ganske mange bilder jeg ikke er flau over å vedkjenne meg - med noen skikkelige sitroner innimellom.

 

Har noen tatt kontakt med Akam-redaksjonen? Det er vel ikke sikkert vi trenger noen sponsing her, mtp. hvor billig en fotobok fra JP er - for ambisjonsnivået er vel ikke høyere enn som så - men en forsidesak hadde vært på sin plass. Jeg har inntrykk av at dette underforumet slett ikke får så mye oppmerksomhet som det fortjener.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Har noen tatt kontakt med Akam-redaksjonen? Det er vel ikke sikkert vi trenger noen sponsing her, mtp. hvor billig en fotobok fra JP er - for ambisjonsnivået er vel ikke høyere enn som så - men en forsidesak hadde vært på sin plass. Jeg har inntrykk av at dette underforumet slett ikke får så mye oppmerksomhet som det fortjener.
Ikke ennå. Jeg forslår at vi forsøker å konkretisere litt mer først, samt måler interessen. Men har du lyst til å markedsføre ideen, kan du jo følge mitt eksempel, legge ei lenke i sigen din

 

Ellers har jeg lyst på litt skikkelig kvalitet på det ferdige resultatet. At vi finner en løsning vi kan være stolte av, en sånn koffee table bok, det hadde vært gøy. Ikke dermed sagt at JP er utelukka, jeg har bare ikke sett dem, så jeg vet ikke hvor bra/dårlige de er.

 

EDIT: Men om du eller noen andre føler veldig sterkt for det, og føler det riktig, så send en PM til forumstyret. Jeg eier som sagt ikke prosjektet, har bare lansert en ide.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg liker jo Tims idé om en skikkelig "coffee table book", med litt stort format og god trykkvalitet.

 

Hvordan er trykkkvaliteten i den beste fotoboken til JP? Kalenderne jeg kjøpte til jul var alt annet enn overbevisende, selv om de selvsagt er mer enn gode nok til å glede besteforeldrene...

Lenke til kommentar
Bør ikke boken være kvadratisk da? Ettersom vi har bilder som er i både høyde og bredde format ?

Jo, men dette var den med det største formatet. Kvadratisk bok er 7x7 tommer, mens denne er 13x11. Stående bilder får dermed større plass, og mer plass til tekst, om man ønsker det. Jeg ser også at Blurd har et opplegg de kaller GroupBook, som bør gjøre det lettere for redaksjonen: http://blurb.custhelp.com/cgi-bin/blurb.cf...php?p_faqid=200

 

Jeg burde vel ikke gjøre dette mtp. at jeg begynner i ny jobb om en ukes tid, og fortsatt har utrolig mye å gjøre i nyinnflyttet hus, men jeg syns denne idéen var så god at jeg godt kan påta meg å være med i redaksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...