Gå til innhold

Diskusjonstråd for Forumboka 2008?


Anbefalte innlegg

Hva er det som tar slik tid?
Det korte svaret er. Lage bok :)

 

Tar du deg tid til å lese tråden, så ser du hva vi har brukt tida på.

 

Det er desverre en tidkrevende prosess. Krever mange arbeidstimer.

Vi må prøve å finne ut hvordan folk ønsker at boka skal bli, det tar tid. Vi må organsiere oss, vi må finne de rette folka til de ulike jobbene som må gjøres, fordi vi ser at oppgaven er litt for stor for bare tre, det å finne folk tar tid. Vi driver også å programmerer ei opplastingsside.

Det er veldig bra at folk engasjerer seg, men det å informere og svare på spørsmål krever og tid, spørsmålet ditt er eksmpel. Osv. osv.

 

Ikke at jeg vil sutre. Vi gjør det frivillig, og det er absolutt gøy og lærerikt :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig er det viktig å holde fokus oppe slik at det ikke går i glemmeboken for folk flest. Ved å holde praten gående og ha en viss plastisitet i dialogen mellom dere som jobber med prosjektet og vi andre som følger med vil man holde flammen i livet. Derfor er det artig å lese litt oppdateringer og fremgang slik at man føler prosjektet er i bevegelse, uavhengig av hvor små skrittene er. Sten for sten, osv. Forøvrig gjør dere en fremragende dugnadsinnsats, vi andre sitter bare å tripper og venter. ;)

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Så enig så enig fargoth :)

Vi trenger litt trøkk rundt det hele. Derfor prioriterer vi det og.

 

Grunnen til at det har vært litt stille noen dager, er at vi har brukt energi på å finne navn til redaktørjobbene. Akkurat debatten rundt det synes vi det blir veldig feil å ta i forum. Det kunne fort bli virkelig stygt om eplekjekke "Spekulanter" ble overengasjerte.

Lenke til kommentar

Lest flere hundre poster om Forumboka, og har ett par spørsmål, forhåpentligvis ikke besvart til det kjedesomelige...

 

1. Ingen aktivitet i BK eller andre steder hvor bilder legges ut på akam.no er det automatisk utelukking fra boka ?

2. Hvis deltager ønsker å kjøpe mer enn 1 bok er prisen da kr. 100 eller kr. 450 ?

 

Har link til en del bilder på Picasaweb og vet at flere har vært innom der, som en slags lame unnskyldning for å ikke hatt tid til å bruke BK osv.

 

Pr i dag klokka 07:45 har jeg såvidt hodet over vannet med rett over 1000 bilder som må gåes igjennom og ferdigjøres fra 3 fotoshots...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Lest flere hundre poster om Forumboka, og har ett par spørsmål, forhåpentligvis ikke besvart til det kjedesomelige...

 

1. Ingen aktivitet i BK eller andre steder hvor bilder legges ut på akam.no er det automatisk utelukking fra boka ?

Det er i utgangspunktet det. Grunnen er enkel, dette er en bok om fotoaktivitene som skjer på forumet. Og da er det bildene som har vært presentert i løpet av 2008 som må være i fokus.

 

2. Hvis deltager ønsker å kjøpe mer enn 1 bok er prisen da kr. 100 eller kr. 450 ?

Første bok er 100,- de andre koster 450,-

 

Har link til en del bilder på Picasaweb og vet at flere har vært innom der, som en slags lame unnskyldning for å ikke hatt tid til å bruke BK osv.

Litt lame unnskyldning, men den holder desverre ikke her.

 

Tom

Lenke til kommentar

Med på den både du og tomsi42 skriver...

 

Jeg ser an om jeg skal sende inn anyhoo da i min verden er bruk ett definisjonsspørsmål siden jeg er innom denne siden minst 2 ganger om dagen leter etter inlegge spesielt rettet mot atelie/blits bruk og relatert info.

De gangene jeg spør om ting i ett forum så er det stort sett fordi jeg ikke har funnet det jeg leter etter å ha søkt og vært gjennom relevante kategorier, og svarer eller kommenterer der jeg mener jeg kan ha noe relevant å tilføre.

Hvis tid tilsier det skal jeg bidra i BK selv etterhvert, alltid greit å høre hva utenforstående syns i motsetning til familie og venner som de fleste sikkert har oppdaget at er innhabile...

ps! ja har deltatt i 2 av tomsi42 sine utfordringer så helt blankt er det ikke.

Uansett vil jeg til slutt at er utrolig bra ståpå vilje hos de som drar i gang noe sånt som Forum bok eller utfordringene til tomsi42. Antall innlegg og spesielt innholdet viser jo at det krever både folk, tid og ikke minst planlegging å gå fra en ide til gjennomføring.

 

Aktive brukere er stikkordet. Ikke lurkers.

 

Og det høres jo ut som du er interesert. Så begynn å bruke Akam du :)

Hvis folk orker, og det er interesse, blir det kanskje en 2009 bok. Det vil tida vise.

Lenke til kommentar
Aktive brukere er stikkordet. Ikke lurkers.

 

Og det høres jo ut som du er interesert. Så begynn å bruke Akam du :)

Hvis folk orker, og det er interesse, blir det kanskje en 2009 bok. Det vil tida vise.

Ja, blir det bra...bør det bli et "årlig fenomen", alt vil sikkert gå raskere og mer rutinemessig ved andre gangs prosjekt... :yes: :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Ja det er helt forståelig, uansett en bok som blir kjøpt om man er med eller ikke for å støtte ett veldig bra intiativ. Jeg har som jeg skrev tatt litt vann over hodet om dagen men med ny PC/Skjerm så bør arbeidsflyten også ta seg opp en del her, og har vel aldri hatt det så moro med fotografering som nå om dagen, men når man aldri klarer å si nei så fylles minnekortene raskt opp. :cry:

 

ps! ja har deltatt i 2 av tomsi42 sine utfordringer så helt blankt er det ikke.

Utfordringer anses som gyldig oppmøte. Deltagelse i BK er ikke et krav; utfordringer og fotokonk er også OK. Kun treff synes vi er litt tynt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hmm... så hvor oppretter vi trådene for "JELP!!1! VILKET BILDE SKAL JEI VELGE!?!1!??!

Annet om Digitalt Foto? Eller kast terning.

 

Begynner å få skikk på html sidene og opplegget det. Hvis vi ser bort i fra den lille detaljen at internettleverandøren min ikke lar meg lagre de opplastede filene noe sted :hmm:

 

Det er ihvertfall på tide å minne om kravene til filene. JPEG. Med EXIF. 3000 piksler i lengste retning. Ikke oppskarpet. sRGB. Hva har jeg glemt?

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvor store i MB da?..Ikke så store som mulig da, når de skal trykkes? Og hvorfor ikke oppskarpet?

RandiA

Vi har ikke tatt standpunkt til begrensing på filstørrelse ennå. Men vi kommer til å begrense det. Ingen grunn til å bruke serverplass på Mb som mediet ikke kan utnytte.

 

Hvorfor ikke oppskarpet? Jo fordi det gir bedre resultat om oppskarpingen er tilpasset mediet, og dette er noe brorparten av oss akam brukere ikke kan.

Derfor vil vi forsøke å knytte til oss folk som har den nødvendige kompetansen, som derfor vil gjøre en mye bedre jobb enn deg og meg.

 

EDIT: Ser at Tom er like ivrig i tjensten som meg ser jeg :)

Det ble smør på flesk dette.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hvor store i MB da?..Ikke så store som mulig da, når de skal trykkes? Og hvorfor ikke oppskarpet?

RandiA

Antall MB er et resultat av oppløsning, ønsket JPEG kvalitet, og detlajer i bildet. Så vi kommer til å si noe om ønsket JPEG kvalitet. Og den blir høy.

 

Hvorfor ikke oppskarpet? Fordi oppskarping til skjerm er noe annet enn oppskarping til print. Det er heller ikke mulig for oss å "undo" et bilde som er oppskarpet for mye. Så da er det bedre at vi tar hånd om det.

 

Tom

Lenke til kommentar
... Hva har jeg glemt?

 

Tom

300ppi

Er ppi interessant egentlig? Best mulig jpeg-kvalitet, kun evt skalert ned til max 3000px for lengste side holder vel?

 

Men format kan være viktig: hvis lengste side er max 3000px, hvordan forholder det seg til største høyde? Beskjæres det, eller tas bare del av tilgjengelig plass i bruk? Skal det beskjæres vil man vel gjerne gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...