Gå til innhold

USB 3.0 til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan firewire gi nok strøm til en extren 3.5 disk?

 

På eksterne harddisker foretrekker jeg e-sata. Men egentlig så hater jeg eksterne harddsiker da de fungerer dårlig til 24/7 grunnet dårlig kjøling. Har mistet 3 eksterne harddisker grunnet dette.

 

Alle de 3.5" eksterne harddiskene jeg har sett har ekstern strømforsyning.

 

Er vel bare de 1,8" og mindre som klarer seg med den strømmen usb eller firewire gir?

Lenke til kommentar
Det er på tide at usb oppdateres med tanke på ytelse. :)

På tide i forhold til hvilke enheter?

 

10x så rask, blir vel bra dette her.

Bra til hvilke enheter?

 

Alle de 3.5" eksterne harddiskene jeg har sett har ekstern strømforsyning.

 

Er vel bare de 1,8" og mindre som klarer seg med den strømmen usb eller firewire gir?

2,5" klarer seg fint med de 2,5 Watt USB leverer. Firewire leverer 15W men jeg er usikker på om det finnes eksterne 3,5" harddisker som klarer seg med bare den effekten firewire leverer.

 

USB 3.0 ser lovende ut. Kan bli god business for eksterne harddisker og minnepinner det :)

Hvilke minnepinner mener du sliter med dagens ~35 MB/s?

Til hvilke typer oppgaver mener du de eksterne harddiskene trenger mer enn dagens ~35 MB/s?

Lenke til kommentar

Alle skolekameraene på skolen vår har firewire utgang for å legge inn film på datamaskinene. Bare så synd at nesten ingen av utgangene virker og man må lete etter et kamera der fw-utgangen virker. Jommen sa jeg stabilt. Firewire-pluggen er dessuten for liten til å sitte godt nok og det medfører nok at mange kontakter blir bøyd eller ødelagte.

 

Håper usb-3.0 klarer å rette opp i noe av dette, som både er et problem med firewire og usb.

 

Også håper vi at de lager "micro" med en gang isteden for å ha 25 forskjellige plugger som i dag.

Lenke til kommentar

Har en 2.5" disk, denne kan jeg lett kjøre på 1 USBkontakt selv om det er mulighet for 2.

Bruker FW til en ekstern disk jeg har og det er mye mer stabit en USB i allefall etter det jeg har erfart. Og kontakten sitter bedre fast enn USBpluggen men det kommer jo helt ann på plugger og kontakter.

En annen ting, hvor lang tid tar det før USB 3.0 virkelig tar av. Mulig jeg husker feil men tok vel litt tid før alle maskiner og eksterne lagringsmedier kom med USB 2.0 da det kom.

Lenke til kommentar
Det er på tide at usb oppdateres med tanke på ytelse. :)

På tide i forhold til hvilke enheter?

 

Du liker å være vanskelig :p

 

Neida ikke tastatur eller mus, der trenger man jo selvfølgelig ikke større båndbredde.

 

Kan gjerne liste hva jeg spesielt tenker på:

 

-Eksterne harddisker, disse har i den siste tiden blitt veldig populære. Spesielt er usb versjonene populære fordi du kan være sikker på at de passer til "alle" pcer. Du kan ta med deg harddisken til vennen, venninnen, tanken eller til og med farfar uten å måtte tenke på problemer med tilkobling. Selv om de fleste av oss ikke kunne tenkt oss akkurat nå å kjørt OS, store programmer, eller spill fra eksterne harddisker så tenk på mulighetene i fremtiden. Tenk å kunne ha med sin egen ekserne harddisk med operativsystem og alt man trenger, koble den til gjennom et høyhastighetsgrensesnitt og boote opp maskinen mot denne disken. Selvfølgelig har man alt eSata, men som nevnt tidligere mangler dette utbredelse.

 

-Eksterne minnepinner, også her øker lese og skrivehastigheten jevnt og trutt. 480 Mbit/s vil ikke holde tritt.

 

-Tilkobling av eksterne enheter som f.eks mobiltelefoner. Når IrDA kan friste med en snart kommersialisering av 1GBit/s IR overføring bør usb ha tilsvarende bedre teknologi klar.

http://irda.org/displaycommon.cfm?an=1&subarticlenbr=102

 

Uttalelsene dine angående dette temaet Simen1 minner faktisk om det uforglemmelige sitatet om hvilken minnemengde som burde holde for alle.

 

Det har nesten alltid vært slik at grensesnittets hastighet har utviklet seg videre før enhetene har nådd maksimal utnyttelse, på mange måter er dette positivt da det sikrer utnyttelse av nye teknologier. Hvem hadde vel giddet å produsert raskere harddisker enn andre dersom de ikke fikk solgt dem fordi ATA-33 støttet maksimalt 33MB/s uansett ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

@enl:

Det er forskjell på ytelse og utbredelse.

(regner med du svarte Thorsen)

Selvfølgelig har man alt eSata, men som nevnt tidligere mangler dette utbredelse.

 

kan jo nevnes at det blir de samme pluggene som er idag, og at USB3.0 skal være bakover kompatibel (kilde fra tidligere artikler på hw)

 

Men dette blir spennende å se :)

Lenke til kommentar
Uttalelsene dine angående dette temaet Simen1 minner faktisk om det uforglemmelige sitatet om hvilken minnemengde som burde holde for alle.

Du sa det var på tide med en hastighetsoppgradering. Som om vi hadde slitt med et hastighetsproblem på USB i lang tid. Joda, det blir sikkert en merkbar nytteverdi i framtida, men jeg ser ikke noe påtrengende behov ennå.

Lenke til kommentar
Uttalelsene dine angående dette temaet Simen1 minner faktisk om det uforglemmelige sitatet om hvilken minnemengde som burde holde for alle.

Du sa det var på tide med en hastighetsoppgradering. Som om vi hadde slitt med et hastighetsproblem på USB i lang tid. Joda, det blir sikkert en merkbar nytteverdi i framtida, men jeg ser ikke noe påtrengende behov ennå.

 

Det er på tide ja. Eksterne harddisker stanger ALLEREDE i taket når det gjelder overføringshastighet på usb 2. Maksimal båndbredde er nådd for lengst. Jeg har selv eksterne disker som støtter både e-sata, firewire og usb 2.0 men på de fleste maskiner kan jeg pr i dag bare bruke usb tilkoblingen. Forhåpentligvis vil utbredelsen til e-sata øke i fremtiden, men så lenge et er en tilkobling som er reservert en type enheter vil man aldri få samme utbredelse som usb.

 

Husk at selv om de annonserer det nå må man huske at det nok går 2 år før dette blir vanlig i produkter for mannen i gata.

 

Dersom enl ønsket å kommentere mitt innlegg:

Hvor nevner jeg at e-sata ligger langt bak i ytelse ?

 

Selvfølgelig har man alt eSata, men som nevnt tidligere mangler dette utbredelse.

 

Selvfølgelig har man alt eSata skriver jeg, dette impliserer at eSata har den nødvendige ytelse, men det mangler utbredelse.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig med Simen1 her, det er veldig få enheter i dag som trenger høyere hastighet enn det USB2 klarer, og det å ha høyere enn 30MB/s fra slike enheter er et behov for entusiaster og ikke mannen i gata. Entusiaster kan da sikre seg at de har FW eller eSATA og kjøpe enheter som støtter dette.

 

Det er greit at eksterne harddisker får redusert båndbredden, men bortsett fra flytting av flere hundre gigabytes av gangen har ikke dette så stor praktisk betydning, om noen i det hele tatt. Med USB2 kan du flytte godt over 1,5 GB i minuttet.

Lenke til kommentar
På eksterne harddisker foretrekker jeg e-sata. Men egentlig så hater jeg eksterne harddsiker da de fungerer dårlig til 24/7 grunnet dårlig kjøling. Har mistet 3 eksterne harddisker grunnet dette.

 

Icybox + WD greenpower = win.

 

hva skjedde egentlig med trådløs usb?

husker hypen var til å ta og føle på for et par år siden.

Lenke til kommentar

"Det finnes diskkabinetter for 2,5", men de jeg har sett krever at du plugger i 2 usb kontakter."

 

Ikke ett krav, men som en forsikring om PC'en din ikke gir nok strøm gjennom bare en usb-kontakt.

 

Dette kan skyldes at pc'en kun gir strøm opp til kravet for USB (noen gir hakket mer), og 2,5"-disken din krever litt over minstekravet.

 

Nyere disker klarer normalt sett å drives med bare en USB-kontakt. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...