Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7
Kudos til Pricks for å prøve å holde diskusjonen saklig og interessant. Kvaliteten på de fleste av innleggene her minner om... jeg vet ikke hva :wallbash:

Ja ditt innlegg holdt jo også en skyhøy kvalitet.. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Blir vel som versjonen uten mediaplayer, merket med _N som ingen borsett i fra offentlige bedrift gidder å innstallere?

 

Var det ikke den varianten som hadde solgt så latterlig lite ? Eller hvordan ble nå egentlig den mottat ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Dette er latterlig! Selvfølgelig må alle operativsystem komme med en nettleser! Hvordan i heiteste skal en ikke-PC-kyndig få tak i en ANNA nettleser på en ny datamaskin uten IE??

 

Jeg tror ikke alle folka i EU tenker helt..

 

Tullpreik. Det er ikke behov for noen nettleser for å kunne laste ned et program og installere det. Det eneste som trengs er en lett tilgjengelig programsnutt/script med link på skrivebordet som gjør jobben.

 

Virusprogram oppdaterer seg uten nettleser, Steam kan laste ned program og installere de uten nettlesere. All nedlasting og installering av program i ulike *nix distroer skjer uten nettleser, og slik kan man fortsette.

 

Trolig ville det være langt enklere for en ukyndig å ha tilgang på en godt designet wizard for nedlasting og installasjon av ønsket nettleser enn å lete seg fram på nettet og så laste ned.

 

Og som nevnt før, de ukyndige kjøper nok i 99 % av tilfellene ferdig konfigurerte PC-er hvor leverandør garantert har installert det nødvendige (pluss en god del unødvendig).

 

At så mange tror at nettleser er det eneste og tydeligvis optimale programmet for å laste ned og installere programmer, viser klart mangel på kunnskap og at man nesten er "hjernevasket" inn i et bruksmønster.

 

@Andzel: Apple har ingen dominerende markedsposisjon, så helt andre spilleregler gjelder. I tillegg er ikke Safari så sterkt integrert i OS X.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Blir vel som versjonen uten mediaplayer, merket med _N som ingen borsett i fra offentlige bedrift gidder å innstallere?

 

Var det ikke den varianten som hadde solgt så latterlig lite ? Eller hvordan ble nå egentlig den mottat ?

 

Ingen så brydde seg om den, kun EU så fikk ego sitt smørt. Tenk all den tiden de kunne brukt på mer fornuftige ting.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet mange innlegg på dette forumet før, da det som oftest finnes opptil flere som yttrer det samme jeg ville skrevet, så jeg har ikke sett poenget.

Men, nå føler jeg for å si noe, selv om dette kun er å regne som moralsk støtte til Pricks, Bolson og de få andre som faktisk HAR skjønt poenget.

 

Etter det jeg kan lese (ja Pricks, jeg leste faktisk alle innleggene FØR jeg postet 8) ) klarer disse i ryddige, forståelige ordlag å forklare HVA som er forskjellen mellom det Microsoft gjør(spesielt mtp OEM press), og det feks Linux utviklere og Apple gjør.

 

Utover dette vil jeg bare gjenta det Pricks nevnte tidligere, om å LESE hva som er skrevet, kanskje også gjøre et aldri så lite forsøk på å forstå det, før man poster.

 

Man blir sittende igjen med en litt blandet følese, når man først leser kritikk av nyhetsoppslag her i forumet, for så å lese side opp og side ned av innlegg hvor "skribentene" helt klart ikke har gjort noe forarbeide....

 

Det var nå mine meninger, akkurat nå

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med Gimpster. De fleste svarene her er enten troll eller har ikke satt seg inn i situasjonen i det hele tatt men føler likevel at de må si sin mening etter å ha lest overskriften ( ikke ulikt diskusjoner på f.eks. vg.no og db.no for å nevne noen )

 

Kudos til Pricks og dere andre som faktisk har satt dere inn i sakens kjerne og kommer med saklige argumenter.

 

Og vær så snill... ikke flere poster med "OMFG!!111oneone hvordan skal man laste ned en ny nettleser uten å ha IE??!!?!!?" Det punktet er besvart mange ganger allerede.

Lenke til kommentar

Et spørsmål av uvitenhet; har EU pisket Apple fordi de tvinger deg til å bruke iTunes med iPod? iPod har vel akkurat like stor markedsandel som det Windows har, eller de hadde vel sikkert, men jeg vet ikke om de får på pukkelen av den grunn?

 

... for øvrig virker hele denne saken helt høl i huet for min del.

Lenke til kommentar
Ellers er det helt rett at det store flertallet av PC-er kommer ferdig konfigurert, og da er det i alle fall intet problem, Asus, Dell, HP etc kan jo legge inn det de vil i tillegg til Windows.

Uthevet dette litt, jeg :)

 

Håper ikke det kommer flere tullekommentarer om "men hvordan skal man komme seg på nett uten nettleser", siden det sier seg selv at OEMs vil sørge for at det følger med en nettleser.

 

Jeg har nesten utelukkende dårlig erfaring med pakkene OEM/ISP'ene kommer med så selv om du har helt rett i at OEM/ISP KAN gjøre jobben betyr ikke det er BEST for oss forbrukere. Så om folk har lyst å kommentere at de synes det er kronglete og upraktisk uten en browser i OS'et så må de da få lov til det???

 

Har selv blitt "reddet" av en browser i OS'et en rekke ganger så håper inderlig ikke EU får noe gjennomslag på dette.

Lenke til kommentar
Et spørsmål av uvitenhet; har EU pisket Apple fordi de tvinger deg til å bruke iTunes med iPod? iPod har vel akkurat like stor markedsandel som det Windows har, eller de hadde vel sikkert, men jeg vet ikke om de får på pukkelen av den grunn?

 

... for øvrig virker hele denne saken helt høl i huet for min del.

 

også her har du andre alternativer som få vet om, men er merkelig at ikke apple for like mye oppmerksomhet med deres kommunistiske barriere som tvinger brukerene til faktisk på tvang at de skal bruke deres produkter, sperren på iphone, ipod og itunes, OS X bare på mac osv...

Lenke til kommentar

Dette kunne Microsoft lett gjort endringer på.

 

1. Ikke la IE installeres i utgangspunktet, men la brukeren få ett ordentlig valg ved selve hovedinstallasjonen.

 

2. For de som ikke har internett tilgang, kunne en IE nedlastning bli lagt i kø, ned i fra Windows Update. Altså neste gang PC'en ble koblet opp for å laste ned patcher. DERSOM, brukeren har valgt å installere IE.

 

3. Selve Windows Update -tjenesten må legges i ett eget program på alle nye Windows OS. Det burde være den aller minste kunst å få til. Microsoft viser her alt for stor stahet i saken.

 

Slik kunne Microsoft ha tilbudt alle ekstra programvare, som EU måtte peke seg ut som å være konkurransevridende.

 

Så får EU og Microsoft kjempe seg i mellom om hvor mange andre konkurrenter som skal få gleden av delta i en tilsvarende integrering.

 

Jeg er enig med de som mener at å fjerne IE helt ville være å forlange litt for mye.

Lenke til kommentar
også her har du andre alternativer som få vet om, men er merkelig at ikke apple for like mye oppmerksomhet med deres kommunistiske barriere som tvinger brukerene til faktisk på tvang at de skal bruke deres produkter, sperren på iphone, ipod og itunes, OS X bare på mac osv...
Jeg er enig. iTunes er en digital musikkbutikk med komprimerte filer som burde fungere like bra på alle mp3 spillere. Enda bedre hadde vært en felles standard musikkbutikk så andre kunne åpne digital butikk som virket på de fleste mp3 spillere. Men så er det dette med vendor lock-in og markedsdominans som bedrifter svært gjerne vil forstette å ha.
Lenke til kommentar
Dette er latterlig! Selvfølgelig må alle operativsystem komme med en nettleser! Hvordan i heiteste skal en ikke-PC-kyndig få tak i en ANNA nettleser på en ny datamaskin uten IE??

 

Jeg tror ikke alle folka i EU tenker helt..

 

Tullpreik. Det er ikke behov for noen nettleser for å kunne laste ned et program og installere det. Det eneste som trengs er en lett tilgjengelig programsnutt/script med link på skrivebordet som gjør jobben.

Og den linken skulle gjøre hva?

"Vi i microsoft anbefaler IE".

 

En annen ting: Hvorfor skal ikke MS få lov til å levere alt av programmer som de ønsker å levere? For å dra dette litt langt. Hvorfor skulle ikke Ford få lov til å levere sine Ford biler med Ford-Airbags? Skal de levere uten?

Hvorfor skal ikke jeg få lage tomatsaus av egenproduserte tomater? Hvorfor må jeg tvinges til å ikke bruke tomater, ELLER bli tvunget til å måtte legge ut "kjøp av tomater" på anbud og velge derfra? Eller hvorfor må jeg tvinges til å lage tomatsaus som inkluderer konkurrentenes tomater? HVORFOR!!!!!!!!

Virusprogram oppdaterer seg uten nettleser, Steam kan laste ned program og installere de uten nettlesere. All nedlasting og installering av program i ulike *nix distroer skjer uten nettleser, og slik kan man fortsette.

Og nix har 0,000002% av forbrukermarkedet FORDI INGEN SKJØNNER BÆRET AV DET.

 

Har du møtt normale folk i det siste? Jeg installerte FF til ei dame for ikke så lenge siden. Fikk umiddelbart spørsmål med hva er det for noe, og hva skulle hun bruke det til, og hvorfor etc. Hun kunne ikke se poenget med å bruke FF når IE gjorde nøyaktig det samme og funket like bra.

DET ER SLIK FOLK TENKER NEMLIG.

 

En person som kjøpte Ford (eller hvilket som helst merke) vil kjøpe Ford neste gang med mindre personen har negative opplevelser med bilen. Hvorfor skulle de velge noe annet? Ford funker jo.

 

Trolig ville det være langt enklere for en ukyndig å ha tilgang på en godt designet wizard for nedlasting og installasjon av ønsket nettleser enn å lete seg fram på nettet og så laste ned.

Jepp. Den wizarden er enklest å lage med html/css/javascript for så å legge en url til den slik at den åpnes i IE. Vent nå litt... er det ikke slik det er idag?

 

Hvorfor skal wizarden lages i noe annet? Hvorfor skal man ikke kunne bruke html/css/javascript?? Kun fordi EU er idioter?

 

Og som nevnt før, de ukyndige kjøper nok i 99 % av tilfellene ferdig konfigurerte PC-er hvor leverandør garantert har installert det nødvendige (pluss en god del unødvendig).

 

At så mange tror at nettleser er det eneste og tydeligvis optimale programmet for å laste ned og installere programmer, viser klart mangel på kunnskap og at man nesten er "hjernevasket" inn i et bruksmønster.

Bruksmønster. Du sa det - For det er nettopp det, og det er ikke en liiiiiten ting. Som programmerer så lærer man at windows programmet ditt BØR ligne på andre windowsprogrammer. Det er for at folk skal kjenne seg igjen, og LETTERE bruke din applikasjon.

 

Jeg har vært borti et par linuxprogrammer der utviklerne har vært notorisk anti-ms og nektet å implementere ctrl-c/ctrl-v etc etc. Det er så sinnsvakt latterligt. Det er så sinnsvakt ødeleggende når religion og ideologi skal diktere utvikling og prosesser - fremfor å tenke på HVA EN BRUKER VIL SETTE PRIS PÅ. Det er aldri en kjeft blant linuxfanboys som tenker på brukeren. Men sånn er det altid blant raddiser som blitz, palestinakommiteen, israels venner, rød, sv og linuxfanboys. Samme ulla.

Lenke til kommentar
Dette kunne Microsoft lett gjort endringer på.

 

1. Ikke la IE installeres i utgangspunktet, men la brukeren få ett ordentlig valg ved selve hovedinstallasjonen.

 

2. For de som ikke har internett tilgang, kunne en IE nedlastning bli lagt i kø, ned i fra Windows Update. Altså neste gang PC'en ble koblet opp for å laste ned patcher. DERSOM, brukeren har valgt å installere IE.

 

3. Selve Windows Update -tjenesten må legges i ett eget program på alle nye Windows OS. Det burde være den aller minste kunst å få til. Microsoft viser her alt for stor stahet i saken.

 

Slik kunne Microsoft ha tilbudt alle ekstra programvare, som EU måtte peke seg ut som å være konkurransevridende.

 

Så får EU og Microsoft kjempe seg i mellom om hvor mange andre konkurrenter som skal få gleden av delta i en tilsvarende integrering.

 

Jeg er enig med de som mener at å fjerne IE helt ville være å forlange litt for mye.

 

Nei. Skal det være fri konkurranse så skal det være rettferdig, og helt utenfor Microsofts kontroll, da de gang på gang har oppført seg galt før. Det betyr, ingen lettere tilgjengelig nedlastning av Microsofts browser enn andres browsere, som f.eks en link på skrivebordet, eller i Windows Update, eller på start menyen etc. La folk helle kjøpe browser over disk, som de gjør med alle andre spill og programmer. Likeså bør de fjerne MSN Messenger, Windows Mail, movie maker osv. Da blir det fart på slike programmer med nye innovative funksjoner in no time, og kross platform så man kjenner igjen programmet på Windows som på Linux (Firefox og thunderbird!).

 

 

I Windows Vista og Windows 7 er windows oppdateringer ikke lenger i Internet Explorer, men i et eget program. Iallefall tilsynelatende, kanskje IE ligger litt i bunnen? 

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
OS X bare på mac osv...

 

Nå er OSX og Mac en platform sammen, dvs Mac maskinen er et Apple produkt i seg selv. Men Windows kjører på en "PC" som ikke har noe med Windows å gjøre i utgangspunktet. Jeg er ikke helt god på dette argumentet, men håper noen fyller inn for meg. Dere andre har fått fram gode argumenter.

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar

@Olm: Så vidt jeg vet kan man fint bruke iPod uten å installere iTunes. Tror ikke engang du blir tvunget til å installere iTunes. Nå har jeg ikke iPod, så sikker kan jeg ikke være. For morro skyld gjorde jeg et enkelt søk på "iPod without iTunes", og her er resultatet. Bruker heller ikke iTunes, men så langt jeg kan se kan både Amarok (linux), MediaMonkey og de fleste slike programmer synkronisere med iPod på en enkel og grei måte.

 

Om Apple hadde laget en like sterk integrasjon mellom iPod og iTunes, tror jeg nok de hadde fått en lignende sak i "trynet".

 

@ole_marius:

Som flere har prøvd å forklare, både i denne tråden og i mange andre. Det er ikke ulovlig å bundle sammen programvare, programvare og hardware eller sette andre begrensinger. Det som er ulovlig er å bruke markedsdominans innen et marked til å oppnå markedsdominans i et annet marked.

 

Apple OS X har vel ca 5 % av markedet for operativsystemer, så det hemmer minimalt konkurransen både i markedet for operativsystemer og programmer at Apple ikke lisensierer OS-et for andre (bundlingen har ingen effekt på konkurransesituasjonen). MS har over 80 % av markedet for OS-er, dvs at de kan i bruke sin dominans innen OS til å få dominans innen andre segmenter. Hva vil f.eks. skje om MS la inn virus/securityprogramvare i OS-et på samme måte som IE. Ca 80 % av markedet til Trend Micro, Symantec, Avast etc ville forsvinne, med minimal konkurranse som resultat.

 

iPhone har en ennå mindre markedsandel. Er man ikke fornøyd med Apple sine vilkår er det mengder av andre valg. Nå vil mange si at man har valg når det gjelder Windows også, men i realiteten er det langt mer begrenset.

 

iTunes har jeg alt svart på.

 

@plex-:

Diskusjonen går ikke på om det skal være nettleser eller ikke, men i hvor stor grad nettleseren kan integreres i OS-et. Og som jeg peker på i andre poster, det er mange måter å løse effektiv installasjon av browser, mediaplayer etc, uten å kreve at en nettleser skal være forhåndsinstallert.

 

Om vi skulle ønske det trenger man faktisk ikke å installere OS-et engang. Faktisk er det teknisk mulig å gjøre hele installasjonsprosessen nettbasert, om både hovedkortprodusenter, OEM-produsenter og programvareprodusenter tør å tenke nytt. En slik installasjon kan garantert gjøres svært brukervennlig og konfigurerbar. Største problemet i dag er mangel på nettkapasitet og ikke minst vilje til å tenke nytt når det gjelder distibusjon. Men hovedkortprodusenters integrasjon av "mini-OS" i ROM gir faktisk uante muligheter her.

 

Det rare er jo at mange som tenker tradisjonelle installasjonsmedier og alt for mye integrert er de samme som vil ha all musikk og film via nettet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...