Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

Wow, fælt så mye energi du legger ned i denne saken her da Pricks, hater MS av hele ditt hjerte går jeg ut i fra?

 

De kunne godt åpnet for att IE kunne blitt avinstallert og ikke var implementert med Windows i den grad det er i dag, men ser ingenting galt med att IE følger med som standar på Windows slik att man slipper og bestille den ønskede nettleseren på en CD ved siden av eller være avhengig av en annen maskin for og laste det ned å føre det over. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg mener at MS sitt produkt windows OS skal produsenten(e) selv bestemme hva som skal være på dette systemet.

om det er enkelte sider som bare kan brukes av IE og disse sidene ikke kommer selv fra MS er det ikke dem som skal stå og få kjeften.

 

om folk ikke liker dette kan de bruke alternative systemer som jeg gjør, jeg personlig mener at MS selv skal bestemme over deres produkt, ikke bli sensurert. MS selv skulle bare gitt ut kjernen slik at EU selv kan oppfylle deres profeti. på denne måten kan ingen klage at det blir medfulgte programmer, da kan EU selv bygge opp den legendariske windows som de sikler etter

 

MS kan gjøre hva de vil, så lenge de følger loven. Hvis de bryter loven så får de ta straffen og sørge for at de følger loven i framtiden. Så enkelt er det.

 

EU har et ønske om at MS følger loven, ikke noe annet.

 

Du argumenter jo for at en produsent skal få lov til å bryte loven og ikke bli straffet for det.

 

Siden bil eksempler er så populære, hvis Ford bestemmer seg for å selge biler i Norge uten blinklys, så skal de få lov til det, siden det er de som lager bilen?

Lenke til kommentar

jeg har fremdeles ikke fått et eneste svar på hvordan jeg skal kunne laste ned en nettleser uten at dette er i opertivsystemet når jeg innstalerer. argumentet "Du har peiling på PCer, så for deg er det null problem" er ikke et svar.

det at det har kommet fler forslag på hvordan dette KAN løses er heller ikke noe svar fordi det antydes at dette alerede er mulig og jeg vil vite hvordan.

 

Jeg ser heller ikke hva som er lovbruddet med at explorer er en del av windows, Det er jo tross alt microsoft sitt produkt og måten dem velger å lage det på er da deres sak. hvis microsoft døpte om opertivsystemet og kaldte det for explorer 7 i stedet for windows 7 så ville det være greit fordu da er det ikke lenger en nettleser i et os men explorer er oset.

Greit gjør microsoft now ulovelig i norge så for norge ta det inn for retten gjør dem noe galt i sverige så for sverige ta dem, men at EU skal gå in og si at alle mener det samme blir uansett feil fordi EU er ikke et land.

 

En annen ting er at nettleseren firefox har blitt riktig så populær og har tatt en stor del av kaka men jeg ser ikke hvor mange % dem har men det begynner å bli en del.

desuten har jo google kommet med en nettleser og vi har opera og sikkert fler så valgene er der, man trenger ikke starte opp IE for å surfe du trenger ikke ha ikonet der engang så jeg ser egentlig ikke problemet.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
jeg har fremdeles ikke fått et eneste svar på hvordan jeg skal kunne laste ned en nettleser uten at dette er i opertivsystemet

 

selv uten nettleser er maskinen koblet til Internett, det MS kunne ha gjort er som enkelte linux distroer gjør, lag et program som kan hente installasjonsfilen og som installerer de uten å være avhengig av en nettleser for å kommunisere med nettet

Lenke til kommentar

vel, du har en veldig basic tekstbasert ftp-klient tilgjengelig (start -> kjør... -> cmd -> ftp) ...så det er teknisk mulig å laste ned en nettleser uten at det finnes en i windows fra før.

 

 

men det blir nesten som å skifte registerreim på bilen på egenhånd, noen klarer det, men ikke de fleste.

Endret av Leken
Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke hva som er lovbruddet med at explorer er en del av windows, Det er jo tross alt microsoft sitt produkt og måten dem velger å lage det på er da deres sak. hvis microsoft døpte om opertivsystemet og kaldte det for explorer 7 i stedet for windows 7 så ville det være greit fordu da er det ikke lenger en nettleser i et os men explorer er oset.

Greit gjør microsoft now ulovelig i norge så for norge ta det inn for retten gjør dem noe galt i sverige så for sverige ta dem, men at EU skal gå in og si at alle mener det samme blir uansett feil fordi EU er ikke et land.

 

En annen ting er at nettleseren firefox har blitt riktig så populær og har tatt en stor del av kaka men jeg ser ikke hvor mange % dem har men det begynner å bli en del.

desuten har jo google kommet med en nettleser og vi har opera og sikkert fler så valgene er der, man trenger ikke starte opp IE for å surfe du trenger ikke ha ikonet der engang så jeg ser egentlig ikke problemet.

 

En gang på 90-tallet var det en liten bedrift kalt Netscape som lagde en nettleser som de kalte Netscape Navigator. Dette var i bunn og grunn hele livsgrunnlaget til Netscape. Netscape hadde fulgt med i timen og fått med seg at internett var på vei til å bli noe stort. På midten av 90-tallet hadde Netscape Navigator en markedsandel på 80-90%. Navigator var gratis for hjemmebruk og studenter men kostet penger for bedrifter.

 

Microsoft, som på sin side hadde regnet med at internett ville bli en flopp, begynte omsider å innse at de hadde bommet ganske kraftig på denne antagelsen. De gikk til et annet firma, Spyglass inc., som hadde utviklet en nettleser kalt Mosaic. Microsoft kjøpte Mosaic og brukte denne som en basis for Internet Explorer. Internet Explorer ble så inkludert gratis i Windows 98. Siden Microsoft hadde over 90% av markedet innenfor operativsystemer vil det si at over 90% av alle PC'er kom med Internet Explorer.

 

Siden - som mange andre her har påpekt - Internet Explorer kommer forhåndsinnstallert i Windows og fungerer greit nok for de fleste, slo dette totalt bena bort under Netscape Navigator og denne gikk fra en markedsandel på nærmere 90% på midten av 90-tallet til under 1% innen utgangen av 2006.

 

For å summere opp, så - som andre allerede har forklart - er dette et eksempel på at Microsoft brukte sin markedsdominans i et område ( Operativsystemer ) til å skaffe seg dominans i et annet ( Nettlesere ). Og DETTE er ifølge bl.a. EU ulovlig ( uansett hva dere som synes så synd på stakkars Microsoft måtte mene. )

Lenke til kommentar
jeg har fremdeles ikke fått et eneste svar på hvordan jeg skal kunne laste ned en nettleser uten at dette er i opertivsystemet når jeg innstalerer. argumentet "Du har peiling på PCer, så for deg er det null problem" er ikke et svar.

det at det har kommet fler forslag på hvordan dette KAN løses er heller ikke noe svar fordi det antydes at dette alerede er mulig og jeg vil vite hvordan.

.net er et rammeverk jeg regner med kommer preinstallert på nyere versjoner av Windows, og jeg regner med at det har gode API for både sending av HTTP-kall og parsing av XML. Microsoft kan så lage noe de kaller "Windows Enrichment Center" i kontrollpanelet med en diger link på skrivebordet og autostart etter første oppstart etter installasjon. WEC bruker så det innebygde API-et for å hente XML-filer fra microsoft.com som lister enrichments, altså programmer etter kategori. I kategorien for nettleser finner du et par fire-fem-seks alternativer, under Media players finner du WMP og annet, og en eller annen plass der kan du også finne Live Messenger og Movie Maker.

 

Altså brukes systemets helt basic API-funksjoner for å hente ned filer og data, og systemets egen Desktop Window Manager (vindusbehandleren i Vista++) tegner så et GUI basert på XML-filene som kommer tilbake fra serveren.

 

 

Du trenger absolutt ikke en HTML-parser, Javascript(JScript)-motor, en CSS-parser, og alt det andre som kommer med en full-fledged nettleser, du trenger bare å kunne sende og motta helt enkle HTTP-kall, som er protokollen webservere snakker over.

Lenke til kommentar

ja det der var vel egentlig en stygg sak med mye antette lysskye aferer, og det var egentlig litt synd netscape forsvant for jeg likte den leseren. men hadde ikke folk likt explorer bedre hadde netscape overlevd.

det hele bunner ut i konkuranse den ene var bedre en den andre, netscape fikk anledning til å være med microsoft hvis jeg husker den dokumentaren riktig men valgte å la være.

det er egentlig en artig tanke at i stedet for explorer kunne det lett vært netscape vi pratet om her nå....

Lenke til kommentar
jeg har fremdeles ikke fått et eneste svar på hvordan jeg skal kunne laste ned en nettleser uten at dette er i opertivsystemet når jeg innstalerer. argumentet "Du har peiling på PCer, så for deg er det null problem" er ikke et svar.

det at det har kommet fler forslag på hvordan dette KAN løses er heller ikke noe svar fordi det antydes at dette alerede er mulig og jeg vil vite hvordan.

Fins da mange måter å løse det problemet på og gjemme det bak en knapp som heter "last ned [insert browser] her". Nedlasting kan skje vha program som ftp, wget, curl etc etc...
Lenke til kommentar
Fins da mange måter å løse det problemet på og gjemme det bak en knapp som heter "last ned [insert browser] her". Nedlasting kan skje vha program som ftp, wget, curl etc etc...

 

og når jeg har innstalert vista helt fresh og det ikke hadde vært en nettleser der kunne jeg hentet en på hvilken måte?

man kan ikke forvente at man skal huske en ftp adresse og det forutsetter at man har en slik adresse å hente fra fordi man ikke kan navigere nettet med ftp.

 

har flere ganger hørt at dette ikke er noen sak men jeg har enå ikke fått et alternativ som er reelt.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
Fins da mange måter å løse det problemet på og gjemme det bak en knapp som heter "last ned [insert browser] her". Nedlasting kan skje vha program som ftp, wget, curl etc etc...

 

og når jeg har innstalert vista helt fresh og det ikke hadde vært en nettleser der kunne jeg hentet en på hvilken måte?

man kan ikke forvente at man skal huske en ftp adresse og det forutsetter at man har en slik adresse å hente fra fordi man ikke kan navigere nettet med ftp.

 

har flere ganger hørt at dette ikke er noen sak men jeg har enå ikke fått et alternativ som er reelt.

Download Firefox 2.0 in Windows Vista without Touching IE7, or Any Other Browser

 

Ja, det benyttes ftp her, så det er sikkert ikke den perfekte måten å gjøre det på som du er ute etter, men det er vel heller ingen som har påstått at det er enkelt å laste ned noe uten en browser i dagens EKSISTERENDE Windows-versjoner, men at det ikke ville være noe problem for Microsoft å inkludere en løsning som GJØR det enkelt.

 

Denne linken viser bare at det er mulig å gjøre det nå. Dersom du ikke vil prøve å huske ftp-adressen kan du f.eks. skrive den ned på et ark. :)

Endret av Trc
Lenke til kommentar

@Herkules: Det er egentlig svart på flere ganger. Og det er faktisk svært mange måter å gjøre det på:

 

1. Bruke funksjonaliteten som alt ligger i Vista (shell). MS kan lage f.eks 4 batchfiler som startes ved å dobbeltklikke hvert sitt icon (IE7, Firefox, Opera, Safari), og som laster ned og installere programmet. Også wget, curl etc kunne være skjult bak knappen. Alt dette er også helt gratis og fri funksjonalitet.

 

2. Lage en liten applikasjon som gjør det samme, og som er med i standard oppsett. Også her kan curl, wget, ftp brukes som underliggende teknologi.

 

3. Etablere et Windows software repository, og lage program tilsvarende apt-get (med skikkelig GUI). I den sammenheng kan jeg peke på et program som heter Secunia PSI. Dette er et sikkerhetsprogram, men viser hvordan man kan laste ned oppdateringer uten i det hele å åpne nettleseren. Altså samme tankegang.

 

Men poenget er at dette er særdeles enkelt å løse teknisk, og er i realiteten løst for mange år siden. Alle disse alternativene er reelle muligheter, som vil fungere glimrende for enhver bruker. Men det krever enten at MS er villig til å se at de tjener på langt større åpenhet overfor alternative programmer eller at de blir pålagt å gjøre dette. Ellers har JohndoeMakt gitt et glimrende svar på hvor enkelt dette egentlig er.

 

Personlig kunne jeg godt tenke meg å bli kvitt den tungvinte måten å finne/installere program som er i Windows.

 

Personlig har jeg faktisk installert wget med GUI på windows. Det er faktisk det programmet jeg primært bruker til nedlastinger.

 

Og så et svar til din påstand om hvorfor Netscape forsvant. Hovedgrunnen er nok i hovedsak MS sin bundling av IE med OS-et. Når Netscape i tillegg kostet penger, så er svaret gitt. Et meget godt case som viser effekten av misbruk av markedsmakt. MS sitt misbruk av markedsmakt her var en av grunnen til at den amerikanske stat gikk til sak mot MS i 1998 med påstander om misbruk av markedsmakt. Dersom man ser på markedsandelene for nettlesere hadde MS i 1997 (da IE 4.0, den første helt integrerte nettleseren ble lansert) bare ca 15 % markedsandel. Alt viser tydelig at det var integrasjonen og bundlinga med OS-et som gav MS markeddominans.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Som du sier der Bolson, en god løsning på problemet. Synd ikke Microsoft tydde til en slik løsning nogenlunde snarlig etter dette problemet i sin helhet ble tatt opp. De taper ingenting på mer åpenhet rundt dette, og en implementert funksjon som lar deg velge nettleseren du ønsker etter windows er blitt installert og har nettverkstilgang ville vært en brukervennlig måte for alle databrukere.

 

Personlig synes jeg saken rundt IE er en bagatell, men lover må jo MS likeså følge som alle andre, og dette er absolutt en løsning som vilel tjent dem mye bedre enn å være vriene rundt det. Tross alt taper de ingenting på det, men heller mye og tjene.

Lenke til kommentar
Fungerende måte det der, men litt leit for folk som nettopp har fått seg data uten tilgang til nettet fra noe annet sted og lese den artikkelen der om hvordan man får tak i FireFox uten og røre noen annen nettleser?

Joda, men som er tidligere påpekt, så vil de alle fleste kjøpe en PC med Windows forhåndsinstallert, og da vil Dell/HP/Toshiba/Annen OEM allerede ha installert en nettleser de selv har valgt. Dersom du bygger PC selv, er du høyst sannsynlig teknisk nok til å forberede deg ved å f.eks. printe ut instruksjonen fra en annen PC.

 

Regner med de fleste som bygger selv en eller annen gang har måttet gå om en annen PC for å få tak i drivere til S-ATA-kontroller, nettverkskort eller andre komponenter kreves for å få en fungerende maskin.

Lenke til kommentar

Joda, må si meg enig der. Det jeg tenkte på var vell mer den hverdagslige mannen i huset som har kjøpt seg ny data fordi den gamle sa farvell, uten tilgang på noen annen maskin, hvor da noe slikt ville blitt muligens en smule tungvindt. Dog vil jo de fleste ha tilgang til en annen maskin med nettverkstilgang enten fra jobb eller andre steder så noe stort problem er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg saken rundt IE er en bagatell

Tror ikke Netscape, Opera eller Mozilla er enige med deg :)

 

Det kan jeg jo forsåvidt si meg enig i, noe annet ville jo blitt dumt. Men det jeg mener er vell mer att jeg ikke ser det store med og lage det til en giga sak, når man tross alt kan velge fritt hvilken nettleser man ønsker og benytte seg av selv om IE følger med som standar. Men også som jeg sa, personlig sett gjennom mine øyne, ikke generelt sett. :)

Microsoft må selvfølgelig følge lovene de er satt til og følge - og ikke utnytte posisjonen sin i markedet på en urettferdig måte, så sånn sett er problemstillingen i denne saken fullstendig forståelig. Men for meg personlig skader det ikke att jeg har IE liggende på maskinen, selv om jeg selv personlig foretrekker og bruker FireFox, derfor er saken for meg en bagatell - men i det store bildet er det helt klart noe annet. Skal ikke fornekte det.

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...