Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk: Grammatikk, generelle tips, ordbøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lær deg de 8 hovedreglene som du blant annet finner i Are kalvøs "Nynorsk på 1-2-3". Det er et hefte med tekster, regler og arbeidsoppgaver i grammatikk, samt nyttige tips. Noen sangtekster følger også med, trolig for å gjøre deg motivert.

 

Uansett: ta tak i det grunnleggende ved nynorsken, og det er GRAMMATIKKEN. Lær deg hvordan man bøyer hankjønnsord, hunkjønnsord og intetkjønnsord, og lær deg hvordan man gradbøyer adjektiv osv.. Enkeltord kan du jo bare slå opp i en ordbok, men grammatikken bør du ha inne for å få godt språk og gode setninger. Kanskje bør du også lese litt nynorsk, så språket etter hvert blir litt mer naturlig for deg. Det beste rådet, men det vanskeligste, jeg kan gi deg, er å være MOTIVERT! Når man er motivert til å lære seg språk, kommer ord og uttrykk og grammatikk mye lettere til deg, du lærer fortere og husker bedre! Lykke til! Håper noen av disse tipsene hjalp deg! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes nå folk overdriver veldig om hvor vanskelig nynorsk eller "sidemål" er. Lær dere et par enkle tommelfingerregler om gramatikken, og ta med en nynorsk ordbok. Veldig mange ord er like, og de fleste har nok en viss intuisjon om hvilke ord som er annerledes. Vet at noen har lese- og skrivevansker, men de er igjen fritatt for sidemål. Vi andre har ingen unskyldning.

 

 

Oh well, gratulerer med 5-ern. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid overdrivelse, noen sliter mere enn andre, selv om man ikke får fritak. Skolen er lagt opp til at man tror at alle er like flinke.

F.eks. er noen som er bedre i fotball enn andre, hvorfor det? kanskje fordi de har en bedre evne til å gjøre akkurat det.

Er elektriker, nei det er ikke alle som kan legge en kabel pent, eller tenke den beste løsningen. Er ikke alle som er praktisk annlagt.

Samme med norsken, er ikke alle som er flink til å skrive stil. Hjelper ikke å ha bra grammatikk hvis man har dårlig innhold. Noen er flink til å slippe fantasien løs, andre er ikke.

Så ikke ta for gitt at alle overdriver, men klart er jo enig det du sier, er noen som syter mere enn det man må.

Man må bare gjøre så bra man kan ut i fra situasjonen.

Jeg har aldri fått bedre enn en 3er i norsk, selv om jeg gjør alt jeg kan for å forbedre meg, og da er det ikke i skrivefeil det går.

Hadde en i klassen, han hadde kun 1 skrivefeil på en 5-6 siders stil (da gjelder det komma, og/å osv alt sammen) og han fikk kun en 4 fordi det var satt opp i feil rekkefølge, var litt for rotete.

Lenke til kommentar

"Samme med norsken, er ikke alle som er flink til å skrive stil. Hjelper ikke å ha bra grammatikk hvis man har dårlig innhold. Noen er flink til å slippe fantasien løs, andre er ikke."

 

Joda, men da hjelper heller ikke Nyno eller andre hjelpemiddel. :) Poenget mitt var ikke at nynorsk var lett, men at de aller fleste som bruker Nyno av ren latskap - fint kunne fått en like bra karakter ved å ta seg litt bedre tid. Mange har en dårlig holdning til nynorsk, og gidder ikkeå prøve engang. :) Jeg vet om flere som har 5-er og 6-er i hovedmål (som da er bokmål) og 2-er eller 3-er i nynorsk fordi det er "sååå vanskelig".

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...