Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei! Sitter litt fast på en fysikkoppgave.

 

Oppgaven er som følger: Bruk regresjon på lommeregneren eller på data til å bestemme konstanten k når:

p=k*1/V=k*x

 

Vi har disse måleverdiene:

 

p(kpa) 100,105,111,118,125,133,142

V (ml) 20, 19, 18, 17, 16, 15, 14

x=1/v 0.05,0.0526,0.0555,0.0588,0.0625,0.0666,0.0714

(1/ml)

 

Fasitsvaret er: k=2,0 kPa*dm^3

 

PÅ forhånd takk for hjelpen!:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hvordan man løser en type oppgave som jeg har sett en del rundt om:

 

Man får en likning, f.eks. x=at^3+bt

 

Finn SI-enhetene for konstantene a og b. Men hvordan går jeg frem her? Regner med at jeg skal sette inn meter for x og sekund for t, men jeg har da fortsatt to ukjente og bare én likning. Er det noe vesentliug jeg har oversett her?

 

[m]=a^3+b

[m/s]=a^2+b

 

Enhetene på begge sider må jo samsvare, så da vel a være a[m/s^3] og b[m/s], da vil det jo stemme på begge sider, men tror det er feil svar ...

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Hei,

har søkt på nett og i bøker men finner det aldri ut.

Jeg lurer på hva man mener med nulte orden når man kommer til interferensmønster av laser eller enfarget lys. Jeg tror jeg vet hva maksimum i interferensmønsteret er, det er jo der en bølge møter en annen bølge med samme bølgetilstand, for da for man forsterkning. Men hva betyr nulte orden da? Det er snakk om at monokromatisk lys som er laser som sendes gjennom en dobbeltspalte, men hva er forholdet med nulte orden her?

 

-Hvis dere vet om en webside om dette ville jeg bli glad da også.

Lenke til kommentar

En kanon lokalisert 60 m fra en vertikal vegg på 25 m, skyter en granat på 15kg med en retning 43 grader fra horisontalen.

a) Hva kan minimal utløpshastighet være for å unngå å treffe toppen av klippen?

b) På bakken over klippen ligger et nytt horisontalt plan. Hvor langt inne på planet

faller granaten ned etter akkurat å ha gått klar av toppen?

 

Any takers?

Lenke til kommentar

Skal finne optimal vinkel (altså hvilket valg av theta som gir størst lengde) på et skrått kast (?). Der theta er vinkelen mellom en konstant utgangshastighet og horisontalplanet. Jeg mener å tro at det er 45 grader, men jeg er usikker på hvordan jeg skal vise dette.

Vi har jo at:

chart?cht=tx&chl=v_{0x} = v_0 cos( \theta )

chart?cht=tx&chl=v_{0y} = v_0 sin( \theta ) - gt

Vi har òg at

chart?cht=tx&chl= x(t) - x(0)= v_0 cos( \theta ) t

chart?cht=tx&chl= y(t) - y(0)= v_0 sin( \theta ) t - \frac{1}{2}gt^2

Det er vel igrunn en legitim antagelse å anta at x(0)=0, og at y(t) - y(0) = 0. Da er det x(t) som skal maksimeres med hensyn til theta. Jeg står litt fast her.

 

Edit:

Kom nu frem til uttrykket chart?cht=tx&chl=x(t)= \frac{v_0^2 sin(2 \theta)}{g}.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Nå som læreren har gått over fra engelsk til norsk, klarer ikke jeg å finne ut av hva "motstandsmoment" er, er det noen her som kan hjelpe??

(I forrige deloppgave fant jeg treghetsmomentet om arealsenteret...)

 

Jeg har ikke oppgitt annet enn dimensjonene på et tverrsnitt av en stålbjelke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...