Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Spolen er mye lenger enn sin diameter, så du kan finne feltet fra Amperes lov. Bruk en rektangulær amperekurve som ligger delvis innenfor spolen. Feltet utenfor er null, og på grunn av symmetrien må feltet inne i spolen gå langs aksen. Alt bidrag kommer derfor på den ene siden (L).

 

p><p>

 

Så er det bare å sette inn tallene dine.

 

(Det går selvfølgelig an å kjøre igang med Biot-Savart, men det blir et grusomt integral. Midt inne i spolen vil forskjellen være mikroskopisk.)

 

 

edit: Hvilket fag er dette fra?

TFY4102

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har hatt kraft, bevegelse, arbeid, energi og den slags går det fint. Mye av det man lærer i Fysikk 1 brukes ikke videre i Fysikk 2, blant annet termodynamikk og kretser. Noe av det du nevnte er Fysikk 2-pensum, blant annet Hookes lov.

 

 

Er halvledere slik som transistorer, kondensatorer og mostander Fysikk 2-pensum?

 

Nå husker jeg ikke helt hva pensumet i Fysikk 1 var, men jeg tror halvledere er i pensum.

Lenke til kommentar

Andersio:

 

Kovalente bindinger er mellom atomer, det er derimot hydrogenbindinger (f.eks tiltrekning mellom negativ og positiv ende på vannmolekylene) mellom molekylene. Dette er blant annet årsaken til at vann er et så godt polart løsemiddel; det trekker fra hverandre polare stoffer.

 

Vann er polart på grunn av to ting. Oksygen er mer elektronegativt enn hydrogen, altså trekker det mer på elektronene og man får en skjev ladningsfordeling (Polare kovalente bindinger mellom oksygen og hydrogen) . Samtidig er vannmolekylene bøyd (på grunn av frie elektronpar, elektronpar og bindinger "forsøker" å komme lengst mulig vekk fra hverandre) slik at man får et netto dipolmoment.

 

edit:

 

post-156462-1275475546,8315_thumb.png

 

Senyor de la guerra:

 

Det ser riktig ut, gitt at de er parallelle.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

takk:)

 

EDIT: Hvorfor er oksygen mer elektronegativt enn hydrogen? Og hvordan kan Oksygen ta elektroner fra hydrogen? Oksygen har jo 8 elektroner i skallet, det er jo den alle atomer helst vil :) Så hvorfor skal oksygen ta fra Hydrogenene som bare har en elektron hver? Setter pris på svar. Skal fremmføre dette i morgen, men har skjønt det litt bedre nå.

Endret av andersio
Lenke til kommentar

Så lenge du har hatt kraft, bevegelse, arbeid, energi og den slags går det fint. Mye av det man lærer i Fysikk 1 brukes ikke videre i Fysikk 2, blant annet termodynamikk og kretser. Noe av det du nevnte er Fysikk 2-pensum, blant annet Hookes lov.

 

 

Er halvledere slik som transistorer, kondensatorer og mostander Fysikk 2-pensum?

 

Nå husker jeg ikke helt hva pensumet i Fysikk 1 var, men jeg tror halvledere er i pensum.

 

 

Så spurte en heller ikke om Fysikk 1.

Lenke til kommentar

Strikkhopping Eksempeloppgave 2008 REA3005 Fysikk 2 Del 2 Oppgave 4 ©

 

En hopper med masse m = 70 kg kaster seg ut fra ei bru som er 60 m over bakkenivå.

 

Strikken har lengde L0= 31 m når den ikke er belastet.

 

Når hopperen henger i ro i strikken, er strikken forlenget 6,24 m.

 

Strikken har en fjærstivhet k på 110 N/m

 

 

Bruk energibetraktninger til å avgjøre p, det er trygt for hopperen ¨kaste seg ut fra denne brua.

Lenke til kommentar

Bump.

 

Hvorfor er oksygen mer elektronegativt enn hydrogen? Og hvordan kan Oksygen ta elektroner fra hydrogen? Oksygen har jo 8 elektroner i skallet, det er jo den alle atomer helst vil Så hvorfor skal oksygen ta fra Hydrogenene som bare har en elektron hver? Setter pris på svar. Skal fremmføre dette i morgen, men har skjønt det litt bedre nå.

Lenke til kommentar

Strikkhopping Eksempeloppgave 2008 REA3005 Fysikk 2 Del 2 Oppgave 4 ©

 

En hopper med masse m = 70 kg kaster seg ut fra ei bru som er 60 m over bakkenivå.

 

Strikken har lengde L0= 31 m når den ikke er belastet.

 

Når hopperen henger i ro i strikken, er strikken forlenget 6,24 m.

 

Strikken har en fjærstivhet k på 110 N/m

 

 

Bruk energibetraktninger til å avgjøre p, det er trygt for hopperen ¨kaste seg ut fra denne brua.

 

Løste denne selv for noen timer siden.

 

 

Du setter bare Ep0=Ep1

Ep0=mgh

Ep1=1/2kx2

 

Du må huske at h er likevektslinja til strikken. Likevektslinja er strikken + forlengelsen pga vekt.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...