Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, prøv finne akselerasjonen på noe som har konstant fart.

 

edit: eller mener du å finne akselerasjonen på toget når det bremser, isåfall har jeg misforstått deg. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ville ha gjort det på den måten.

Mente når toget bremser. Det var noen andre som løste oppgaven ved å finne akselerasjonen når toget bremser. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trenger litt hjelp med en fysikk oppgave jeg sliter med, har ikke hatt det på 6 år og har ikke hatt tilgang på forelesninger i dette faget i år så sliter litt med det :/ 


 


oppgaven er som lyder: 


oppgave3%20ob6_zpsparqv8gf.png


 


Oppgave a er grei, tegnet krefter fra underlaget, tyngdekraft og kraten tilført M1 som igjen tilføres M2.


oppgave b har jeg satt som a = (F/M1+M2), ikke sikker på denne men virker logisk for meg


oppgave c er jeg svært usikker på, beregne tyngdekraften til begge og forskjellen mellom de? 


oppgave d er jeg også svært usikker på, tenker å bruke en av bevegelsesligningene, men etter hva jeg kan se mangler jeg info for å fullføre de. Sikkert noe veldig enkelt, men jeg sliter som sagt litt med dette  :)


 


Håper noen kan hjelpe meg på rett vei, gjerne noen eksempler  :)


Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

Jeg sliter!

 

En curling stein på 20 kg glir 25 m bortover en vannrett isflate før den stanser etter 14 s. Friksjonskraften er konstant når steinen glir.

 

a) finn starts farten= 3,5 (løst)

 

b) Finn friksjons arbeidet, friksjonskraften og friksjontallet?

 

Noen som får til b?

Lenke til kommentar

Molekylene i en gass har hastigheter på flere hundre meter per sekund. Likevel tar det mange sekunder før duften av en nystekt pizza fylle hele rommet?

 

Dette tenkte jeg,

 

Systemet er jo åpent, og da må vel gass molekylene gi fra seg varme til omgivelsene. Da vil gassen miste kinetiske energi, og farten blir mindre ... 

 

FASTITENS HINT : "Gassmolekylene har en uordnet bevegelse."

 

Dette forbinder jeg med at molekylene fyker til alle steder, men hva har det å si?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er ikke bare for "lukten" å blande seg med resten av gassene. Må nok stange i de andre molekylene en stundt for å utvide volumet sitt, samt blande seg. Selv om gasser beveger seg med enorme hastigheter, så flytter de ikke på seg store avstander, med mindre du skape sirkulasjon i rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...