Gå til innhold

Kåre Willoch, rasist?


Anbefalte innlegg

Det er ikke vanskelig å gi Willoch rett i rollefordelingen på akkurat det området som gjelder undertrykking.

 

Man kan diskutere i det uendelige om hvem som har skyld i konflikten, hvem som starter, hvem som angriper og hvem som forsvarer seg. Man kan sågår gi Hamas skyden for det meste som går galt der nede og fortsatt være enig med Willoch i at det er Israel som undetrykker og palestinerne som undertrykkes. Det er vanskelig å hevde det motsatte, at den jevne israelereller den israelske nasjon er undertrykket av palestinerne. Truet og tidvis terrorisert, men det er noe annet. (Ikke dermed sagt at det er noe bedre.)

 

Derimot kan man lett se at palestinerne opp gjennom årene er blitt utsatt for undertrykking i varierende grad. At noen mener at Israel har hatt rett til, vært tvunget til eller på annen måte kunnet rettferdiggjøre denne undertrykkingen endrer ikke det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tror dere?

"Det ser ikke lyst ut, for han har jo valgt en stabssjef som er jøde"

 

Det ser da vitterlig ut som han rakket ned på vedkommende bare fordi han er jøde.

 

Hadde noen sagt tilsvarende om svarte hadde det blitt rabalder, med tog, protester, og knusing av Oslo sentrum.

 

Vi vet jo allerede at Willoch ikke akkurat har så mye til overs for Israel eller jøder, så uttalelsen hans er kanskje ikke uventet.

 

Men om den er rasistisk? Si det. Det får de som stadig er ute med rasismestemplet, "antirasistene", avgjøre. Men jeg tror jeg vet hva de mener alt, i og med at Oslo sentrum fortsatt er like helt.

 

 

Er no egentlig Mona Levin som er rasist når ho "tolker" Willoch på den måten ho gjør.

Interessant tolking. Betyr det at alle som beskylder noen for rasisme er rasister? Eller gjelder det bare hvis man ikke er muslim eller svart?

 

 

Om man skal kalle det rasisme eller ei får noen annen svare på, men jeg syns det er ganske drastisk å uttale seg som representant for alle jøder.

Ok, så en jøde som uttaler seg på vegne av andre jøder er kanskje rasistisk? :D

 

Skal si folk er fantasifulle når det gjelder forsvar av ting som kan tolkes i rasistisk retning. Hadd de vært like fantasifulle hvis f.eks. formannen i FMI hadde sagt noe lignende?

Lenke til kommentar
Om man skal kalle det rasisme eller ei får noen annen svare på, men jeg syns det er ganske drastisk å uttale seg som representant for alle jøder.

Ok, så en jøde som uttaler seg på vegne av andre jøder er kanskje rasistisk? :D

 

Skal si folk er fantasifulle når det gjelder forsvar av ting som kan tolkes i rasistisk retning. Hadd de vært like fantasifulle hvis f.eks. formannen i FMI hadde sagt noe lignende?

Det er en potensiell tolkning, om ikke annet. Det er i alle tilfeller ikke bedre enn feminister som sier at "alle kvinner" mener "alle menn" er "griser", rent saklig sett.

 

Grunnen til at Willoch forsvares i denne tråden er at utsagnet ikke var rasistisk. Vi forsvarer ikke rasisme, vi forsvarer Willochs utsagn.

Lenke til kommentar
Det er en potensiell tolkning, om ikke annet.

Jeg kan ikke helt se hvordan noen kan være rasistisk mot seg selv.

 

Grunnen til at Willoch forsvares i denne tråden er at utsagnet ikke var rasistisk. Vi forsvarer ikke rasisme, vi forsvarer Willochs utsagn.

Nei, det er bare rasisme hvis det er rettet mot brune eller muslimer, må vite :)

 

Å si at jøder er upålitelige er liksom ikke rasisme, da det er greit å hetse jøder. De ER jo slemme og fæle som jo alle vet!

Lenke til kommentar

Dere er glad i tolkningsspørsmål for tiden... ;)

 

Interessant å se at rollene byttes avhengig av ståsted og agenda. Argumentene fra ambulansesaken brukes nå til dels av den motsatte siden. ("Det er Mona Levin/Kohinoor Nordberg som er den egentlige rasisten"...)

 

Pricks har rett: Rasismestempelet er ikke nøytralt. Ikke er det spesielt konstruktiv heller, siden det oftest bare kan brukes til å stigmatisere, og bare unntaksvis duger som forklaring. Det kan sikkert begge sider legge seg på minne til neste gang noen klør etter å bruke det.

 

Personlig liker jeg ikke å dele det ut i utide uansett hvilken retning det slår i.

 

Geir :)

 

Edit: La på et oftest. Det hender jo at det faktisk er rasisme.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
"Det ser ikke lyst ut, for han har jo valgt en stabssjef som er jøde"

 

Det ser da vitterlig ut som han rakket ned på vedkommende bare fordi han er jøde.

 

Det er etter min mening en helt urimelig tolkning av det han sa. Det er en enkel analyse av konsekvensene av å ha en stabssjef med en bestemt bakgrunn når det gjelder konflikten i midt-østen. Din ensidighet i så måte er skremmende.

Lenke til kommentar

Mona Levin er per definisjon rasist dersom hun mener at jødene er et folkeslag, og ikke bare en gruppe som deler ideologi og kultur, som fungerer like godt i alle samfunn som alle andre.

 

Min definisjon på rasister: Mennesker som deler menneskeheten inn i grupper basert på etnisk tilhørighet og utseende.

 

Rasister ødela livet til jøder og jødiske liv -- men det gir ikke jøder noen spesiell rett på noe som helst fra noen andre enn rasister, da jødene ikke er annet enn mennesker de heller, akkurat som rasistene også er mennesker.

 

Sionistiske jøder, derimot, er faktisk rasister -- og dersom USAs utenriskminister er en jøde som mener at jøder er et eget folk som har et gudegitt krav på landområder i midtøsten SÅ ER DET virkelig fare for at USAs utenrikspolitikk vil være sionistisk / pro-israelsk.

 

Jeg er antisionist -- jeg forstår ikke hvordan en minoritetsgruppe med merverdighetskomplekser har krav på omstridt land bare fordi de ikke klarer å holde fred med andre ELLER leve med at deres levesett er upopulært.

Ingen jøder som lever i dag ble født i det opprinnelige Israel, og ingen av dem har besteforeldre som hadde hus i Israel.

 

Jeg ser ikke på jøder som et folk -- men som enkeltmennesker som ofte velger å danne en gruppe som nekter å integrere seg og følge majoritetens lover og skikker.

Det er det som fører til jødehatet.

 

Jeg hater ikke jøder.

Jeg liker ikke jøder.

Jeg elsker ikke jøder.

Jeg misliker ikke jøder.

 

Jeg misliker mennesker som mener de er etnisk Ariske. De er mennesker akkurat som alle andre -- og selv om ariske mennesker har bodd i skandinavia i tusener av år, så har ikke ariske mennesker med norrønt verdenssyn krav på landet.

Samene har ingen krav på eget land -- og dersom samene føler seg mishandlet kan vi gjerne gå gjennom våre holdninger og se om vi kan forbedre oss -- eller om det er samene som ønsker utilbørlig spesialbehandling.

 

Jeg misliker mennesker som mener de er etniske Jøder. De er mennesker akkurat som alle andre -- og selv om jødiske mennesker har bodd i midtøsten i tusener av år, så har ikke jødiske mennesker med jødisk verdenssyn krav på landet.

Jødenene har ingen krav på eget land -- og dersom jødene føler seg mishandlet kan vi gjerne gå gjennom våre holdninger og se om vi kan forbedre oss -- eller om det er jødene som ønsker utilbørlig spesialbehandling.

 

MEN -- nå som Israel er dannet, hovedsakelig på grunn av religiøse adelige, så er det ingen vits i å kaste dem ut, men det er ingen grunn til å gi dem spesialbehandling heller -- spesielt ikke når flesteparten som bor i landet er ulovlige eller barn eller barnebarn av ulovlige invandrere, som hjalp til med å kaste ut etniske arabere.

 

Kåre Willoch, rasist?

Neppe.

 

Mona Levin...

kanskje.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
"Det ser ikke lyst ut, for han har jo valgt en stabssjef som er jøde"

 

Det ser da vitterlig ut som han rakket ned på vedkommende bare fordi han er jøde.

 

Hadde noen sagt tilsvarende om svarte hadde det blitt rabalder, med tog, protester, og knusing av Oslo sentrum.

 

Vi vet jo allerede at Willoch ikke akkurat har så mye til overs for Israel eller jøder, så uttalelsen hans er kanskje ikke uventet.

 

Men om den er rasistisk? Si det. Det får de som stadig er ute med rasismestemplet, "antirasistene", avgjøre. Men jeg tror jeg vet hva de mener alt, i og med at Oslo sentrum fortsatt er like helt.

Samme person som skrev det over:

Og det baserer du på hva da? En venstreradikal blekke, og en artikkel skrevet av hva, en muslim?

Det ser da vitterlig ut som han rakket ned på vedkommende bare fordi han er muslim.

 

Vi vet jo allerede at Pricks ikke akkurat har så mye til overs for muslimer, så uttalelsen hans er kanskje ikke uventet.

 

Men om den er rasistisk? Si det. Det får de som stadig er ute med rasismestemplet, "antirasistene", avgjøre.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Det er en potensiell tolkning, om ikke annet.

Jeg kan ikke helt se hvordan noen kan være rasistisk mot seg selv.

Se et annet innlegg i denne tråden (ikke mitt eget, men jeg sier meg enig).

 

Nå påpeker jeg at jeg ser større likhetstrekk med ekstreme feminister.

 

Grunnen til at Willoch forsvares i denne tråden er at utsagnet ikke var rasistisk. Vi forsvarer ikke rasisme, vi forsvarer Willochs utsagn.

Nei, det er bare rasisme hvis det er rettet mot brune eller muslimer, må vite :)

 

Å si at jøder er upålitelige er liksom ikke rasisme, da det er greit å hetse jøder. De ER jo slemme og fæle som jo alle vet!

Rasisme er rasisme. Men Willoch er ikke rasist.

 

Hvem som vet at jøder er slemme og fæle skal jeg ikke uttale meg om. Jeg kjenner to-tre jøder. Ingen av dem er spesielt fæle (selv om en av dem var litt slem da han sparket meg i kneskålen i syvendeklasse, but I digress). At det bare er tre stykker beror for det meste i at det ikke er så mange jøder på min alder der jeg kommer fra. Og andre har ikke omtalt seg selv som jøder.

 

Når det kommer til folkeslag, tja. Jeg husker de følelsene jeg fikk på gravplassen i Srebrenica. Flere tusen døde. Jeg kan ikke huske å ha vært så innihelvetes sint i hele mitt liv. Men jeg var ikke sint på serbere, ikke på bosniakker, ikke på kroater, albanere eller noe annet folkeslag. Jeg var sint på mennesker, for det var mennesker som gjorde det. Det er mitt syn på saken, altså at jeg gir blankt faen i hvilket folkeslag folk tilhører.

 

Nå, til Willochs utsagn. Ville du ansett det som rasisme om Obama hadde ansatt en muslimsk stabssjef og Siv Jensen påpekte at dette ville føre til en mer palestinavennlig politikk?

 

Ja eller nei, takk. :)

Lenke til kommentar

Mona Levin har en fin kronikk i dagens Aftenposten hvor hun begrunner utsagnet om Willochs småbrune holdninger.

 

I alle slags debatter for tiden, der de få norske jødene som fremdeles har krefter til det, orker å debattere med ham, sier han «dere» til sine landsmenn. «Hvis dere vil ha fred» sier han i harmdirrende falsett til norske borgere – som om norske jøder har skyld i Gaza-felttoget, eller andre kriger. Hvilke norske borgere kan han velge seg ut som skyldige i Darfur-elendigheten?

 

(...)

 

Gruppetenkning om jøder – at vi skulle ha spesielle egenskaper, dårlige selvfølgelige – er rasistisk. Vi er en alt annet enn ensartet gruppe, noe som vises i de siste dagenes begeistrede avisoppslag om at det finnes jøder som er mot krigen i Gaza. Selvsagt er det dét. Skulle det være noen slags nyhet at ikke alle jøder tenker likt? En norsk jødisk kvinne «våger» å si at hun er kritisk til Israel. Hvem i all verden er hun redd for? Og «støtten er overveldende» – endelig et ordentlig jødisk menneske, altså.

 

(...)

 

«Mona Levin elsker Israel,» sa Willoch i TV. Hva vet han om det? Jeg elsker Norge, for det er mitt fedreland, her har familien min bodd siden før 1880. Jeg er glad i Israel som jeg er glad i Italia, og særlig er jeg glad i Sverige, for takket være svenskene er jeg i live i dag – det var minutter om å gjøre at jeg var blant dem som ble sendt med Donau fra Akershuskaia i 1942. Donau er troppetransportskipet Max Manus sprengte, og som vises i all sin veltede velde i Drøbaksundet mot slutten av filmen. Om bord i den var storparten av min familie i november 1942. Jeg har ikke familie i Israel, og fordi så mange i både mors og fars familier endte i Auschwitz, har jeg ikke hatt noen stor familie i Norge heller.

 

Link

Lenke til kommentar

Som en digresjon, er det godt å se at Levin slapp gjennom nåløyet i Sverige. Vi snakker om et land som under den annen verdenskrig mente at, sitat, "... en jødes mistrivsel i et land eller terretorium under kontroll av den tyske hær, ikke kan regnes som grunnlag for politisk asyl [...]".

 

Grusomt, og skamfult for Sverige. Men det var noen som ble reddet, bare synd så mange måtte dø.

 

/Digresjon

Lenke til kommentar
Nå, til Willochs utsagn. Ville du ansett det som rasisme om Obama hadde ansatt en muslimsk stabssjef og Siv Jensen påpekte at dette ville føre til en mer palestinavennlig politikk?

Det hadde forsåvidt vært merkelig om Siv Jensen mente at Jens Stoltenberg umulig kunne føre noe annet enn en Palestinavennlig politikk kun fordi han har en rådgiver som er muslim.

Lenke til kommentar
Nå, til Willochs utsagn. Ville du ansett det som rasisme om Obama hadde ansatt en muslimsk stabssjef og Siv Jensen påpekte at dette ville føre til en mer palestinavennlig politikk?

Det hadde forsåvidt vært merkelig om Siv Jensen mente at Jens Stoltenberg umulig kunne føre noe annet enn en Palestinavennlig politikk kun fordi han har en rådgiver som er muslim.

 

Kanskje, dersom muslimer hadde ENORM inflytelse på politikken landet vårt fører, slik jøder har i USA -- og dersom denne muslimske personen ble utenriskminister OG forsvarsminister samtidig -- en stilling som kommer i nærheten av posisjonen til en stabssjef.

Lenke til kommentar
og dersom denne muslimske personen ble utenriskminister OG forsvarsminister samtidig -- en stilling som kommer i nærheten av posisjonen til en stabssjef.

 

Eh? Er det en spøk? Stabssjefens rolle har null makt på noe som skjer utenfor presidentens timeplan og utenfor det hvite hus. Hans er en rådgiver, hvilket er en viktig rolle, og skal ikke undervurderes. Men viktigere enn utenriks og forsvar? Det er rett og slett bullshit, og du har åpenbart ikke peil på amerikansk politikk når du sitter og finner på ting som dette.

 

Jeg så forresten et intervju med Bush sin nest siste stabssjef (regner med du kan navnet på alle siden de er så utroooolig mektige?) Han fortalte at den vanskeligste tingen han gjorde i sin tid var å gi beskjeden til Donald Rumsfeld fra Bush at han ikke var ønsket som forsvarsminister lenger. Løpegutt? Ja. Mektig? Nei.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Nå er presidenten øverstekommanderende for de væpnede styrkene og bestemmer USAs utenrikspolitikk. Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet styrer sine respektive sektorer som administratorer, i alle fall rent teoretisk.

 

Stabssjefens makt er i praksis rimelig stor. Men det Willoch siktet til var nok heller det politiske budskapet i å gjøre en jøde til stabssjef.

Lenke til kommentar
Stabssjefens makt er i praksis rimelig stor. Men det Willoch siktet til var nok heller det politiske budskapet i å gjøre en jøde til stabssjef.

 

Så du mener at man skal unngå jøder i alle høyerestående stillinger? Skal man jobbe for å unngå at det er en eneste en i en stilling der de teoretisk kan ha noe å si? Selv i dette tilfellet, hvor mannen er ansvarlig for de ansatte i det hvite hus og presidentens timeplan?

 

Synes hele greia er rimelig suspekt til å begynne med, det virker som folk er desperate etter å tillegge dette relevans. Jeg ser ikke noe relevans i at det har "sneket" seg inn en jøde i en av de lavere posisjonene. Hva med Nixon, han hadde faktisk en jøde som utenriksminister? Da begynner vi å snakke stor innflytelse (hvilket han hadde).

Lenke til kommentar
Så du mener at man skal unngå jøder i alle høyerestående stillinger? Skal man jobbe for å unngå at det er en eneste en i en stilling der de teoretisk kan ha noe å si?

Nei, på ingen måte. Men det kan virke som et politisk signal, det er egentlig bare det jeg sier. I tillegg er mannen så vidt meg bekjent sionist. Det kunne en i alle tilfeller unngått.

 

Selv i dette tilfellet, hvor mannen er ansvarlig for de ansatte i det hvite hus og presidentens timeplan?

Nå skal vi ikke undervurdere en stabssjefs innflytelse, både direkte og indirekte.

 

Synes hele greia er rimelig suspekt til å begynne med, det virker som folk er desperate etter å tillegge dette relevans. Jeg ser ikke noe relevans i at det har "sneket" seg inn en jøde i en av de lavere posisjonene. Hva med Nixon, han hadde faktisk en jøde som utenriksminister? Da begynner vi å snakke stor innflytelse (hvilket han hadde).

Mjo, du har et poeng. :)

Lenke til kommentar
Så du mener at man skal unngå jøder i alle høyerestående stillinger? Skal man jobbe for å unngå at det er en eneste en i en stilling der de teoretisk kan ha noe å si?

Nei, på ingen måte. Men det kan virke som et politisk signal, det er egentlig bare det jeg sier. I tillegg er mannen så vidt meg bekjent sionist. Det kunne en i alle tilfeller unngått.

 

Tja, når er man "sionist"? Såvidt jeg kan lese på wikipedia er han født i USA og bodd der hele livet. Han var frivillig sivilist for Israel under gulf-krigen (hvor Israel ikke kriget, men fikk irakiske rakatter skutt mot seg). Han var ikke i det israelske forsvaret. Faren hans, derimot kan vel kalles sionist. Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Rahm_Emanuel . Ikke tro alt du "hører" med andre ord, og ikke spre det videre hvis du ikke er sikker.

 

Forresten så er vel det faktum at Obamas far var muslim, og at Obama var i et muslimsk land i flere år i oppveksten like "farlig"?

 

Selv i dette tilfellet, hvor mannen er ansvarlig for de ansatte i det hvite hus og presidentens timeplan?

Nå skal vi ikke undervurdere en stabssjefs innflytelse, både direkte og indirekte.

 

Noe jeg også sa i mitt forrige innlegg(!) Men hans eneste "makt" er tilgangen til presidenten. Ellers er han ansvarlig for timeplanen og de ansatte i det hvite hus. Det er åpenbart at spesialister, ministere og profesjonelle rådgivere har mer å si. Alt annet blir konspirasjoner. Det er nok av viktige pressgrupper som bør granskes nøyere enn denne "administratoren".

Lenke til kommentar
Du har absolutt et poeng. Men jeg mener fortsatt det virker som et politisk signal.

 

Men det er vanskelig å vite.

 

Akkurat som at alle kristne i administrasjonen er en hyllest til "intelligent design"? Eventuelle katolikker i administrasjonen vil vanskliggjøre kampen mot pedofile?

 

Det mases fra morgen til kveld om at rase, religion og hudfarge ikke bør gjøre noen forskjell, likevel er det et problem at en stabssjef er jøde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...