Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for å stjele - 16 år.


chrishna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Osse-mon: Politiet har lov til å få se legitimasjon ja, men bare de. De ansatte har ingen rett til å engang kreve å få se den.

 

Erik den Raude: hvorfor det? To gale gjør ikke en rett. Tyven brøt nok loven ja. Men det gjorde også de som holdt han igjen. Faktisk er nok frihetsberøvelse grovere kriminalitet enn nasking.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
De ansatte har INGEN rett til å ta legitimasjonen til personen. De har heller ingen rett til å holde han der. Om de hadde gjort det fysisk med makt om jeg prøvde å gå så hadde jeg anmeldt dem for frihetsberøvelse.

Jeg hadde anmeldt de for å ha stjelt identifikasjonen. Helt seriøst, uten noe bare for å være jævlig motiv eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Heh, til en annen gang kan nok kompisen din være litt smartere ;)

 

De ansatte har INGEN rett til å ta legitimasjonen til personen. De har heller ingen rett til å holde han der. Om de hadde gjort det fysisk med makt om jeg prøvde å gå så hadde jeg anmeldt dem for frihetsberøvelse.

 

Jeg tror ikke du er helt sikker på dette (du tar nemlig feil).

 

Straffen for naskeri er bøter og/eller fengsel i inntil 6 md. Hvis det blir noen reaksjon her, vil det være i form av bot.

Lenke til kommentar
De gjør jo det med alkohol...

 

Det er ikke det samme. Man må selvsagt vise ID om man skal kjøpe noe/gjøre noe med aldersgrense. Men politiet har rett til å få se ID om de spør om det. Det har f.eks ikke en vekter eller andre autoritetspersoner.

Og jo, som butikkansatt kan du kreve legitimasjon av folk du tar på fersk gjerning.

 

Nei, det stemmer ikke. BARE politiet har rett til å kreve ID, men det er heller ikke pålagt å gå rundt med ID.

 

frevild: Som du sier så er strafferammen opp til 6 måneder for nasking av verdier opp til 2000kr og det er også grensen for borgerarrest. Straffen må være over 6 måneder for at borgerarrest skal være lov. Og er rimelig sikker at pga tyven er mindreårig så har de ikke lov til å røre han i det hele og det store (dog usikker på om mindreårig i den forstand telles som under 18 eller under 16). Men de hadde ingen lovlig måte å vite at han var over 16 på heller da hvis man antar normalt utseendet.

Lenke til kommentar
De gjør jo det med alkohol...

 

Det er ikke det samme. Man må selvsagt vise ID om man skal kjøpe noe/gjøre noe med aldersgrense. Men politiet har rett til å få se ID om de spør om det. Det har f.eks ikke en vekter eller andre autoritetspersoner.

Og jo, som butikkansatt kan du kreve legitimasjon av folk du tar på fersk gjerning.

Hvis man kjøper barnebillett på bussen da?

Lenke til kommentar

Det er anledning til å holde igjen folk for nasking, i hvert fall hvis de er over den kriminelle lavalder. Det er nemlig slik at sivile kan pågripe for handlinger som kan straffes med fengsel. Før i tiden var ikke fengselsstraff i rammen for nasking, men det har den blitt utvidet til å innebære.

 

Kjøp av ting med aldersgrense er ikke relevant. De har rett til å be om å få se legitimasjon, og du har lov til å nekte, men da har de igjen rett til å ikke gjøre business med deg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

ozi: Som isbilisen sier så er ikke det relevant. Ingen som tvinger deg til å framvise legitimasjon i et sånt tilfelle. Man gjør det frivillig for å få lov til å handle der/bruke tjenesten.

 

Isbilen: Borgerarrest kan som sagt bare brukes om strafferammen på det man arresterer dem for er over 6 måneders fengsel. Nasking har ikke en strafferamme på over 6 måneder. Tyveri derimot har det. Men verdiene må overstige 2000kr for at det skal ses på som tyveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...