Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for å stjele - 16 år.


chrishna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffearbeid var da litt voldsomt. Det er en stund siden vi avskaffet arbeidsleirene i Norge :) Det var kanskje samfunnstraff du tenkte på?

 

Uansett tror jeg ikke kompisen risikerer større straff. Det kan i høyden bli tale om en bot. Foreldrenes reaksjon kommer likevel til å bli mere ubehagelig vil jeg tro.

Lenke til kommentar

jon_o: Word. Blir sikkert en tur på lensmannskontoret, så får han sikkert en bot, og thats it. Problemet er at han sikkert ikke får bruke pc, gå til venner eller se på tv i noen hundre år fremover... :hmm:

 

Hvis en butikk tar deg i å stjele, politiannmelder de deg som oftest, med mindre du er en polakk som ikke snakker norsk og er på arbeidsferie. Da er det mange som driter i det, har jeg inntrykk av.. :)

Lenke til kommentar
jon_o: Word. Blir sikkert en tur på lensmannskontoret, så får han sikkert en bot, og thats it. Problemet er at han sikkert ikke får bruke pc, gå til venner eller se på tv i noen hundre år fremover... :hmm:

 

Hvis en butikk tar deg i å stjele, politiannmelder de deg som oftest, med mindre du er en polakk som ikke snakker norsk og er på arbeidsferie. Da er det mange som driter i det, har jeg inntrykk av.. :)

 

 

Okei, men ringer de til foreldra, for han har planer om å gå først ut i postkasse.

Forhindrer lensmannen pc-bruk osv...?

Lenke til kommentar
jon_o: Word. Blir sikkert en tur på lensmannskontoret, så får han sikkert en bot, og thats it. Problemet er at han sikkert ikke får bruke pc, gå til venner eller se på tv i noen hundre år fremover... :hmm:

 

Hvis en butikk tar deg i å stjele, politiannmelder de deg som oftest, med mindre du er en polakk som ikke snakker norsk og er på arbeidsferie. Da er det mange som driter i det, har jeg inntrykk av.. :)

 

 

Okei, men ringer de til foreldra, for han har planer om å gå først ut i postkasse.

Forhindrer lensmannen pc-bruk osv...?

Om han ringer til foreldrene eller ikke vet jeg ikke, men hvis de ikke kommer på møtet etter han har sendt brev, ja, så ringer han sikkert...

 

Lensmannen forhindrer ikke noenting som helst. Foreldrene derimot... :p

Lenke til kommentar

Føst ut i postkassa vil nok ikke hjelpe i lengden, hvis de faktisk har anmeldt han.

 

Men det er flere mulige "løsninger", mange velger å ta det til konfliktrådet, hvor han sammen med en megler snakker med butikken om løsninger. Den mest vanlige løsningen er at personen som stjal jobber gratis med og vaske e.l. en del timer for så å bli utvist av butikken.

 

Jo vanskeligere "tyven" gjør det for folk rundt han og for politiet jo værre blir reaksjonen. Han må jo bare skjønne at hvis han blir tatt så er han tatt. Ta straffen, som i denne saken ikke er noen big-deal.

 

Men kan jo legge til:

§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

 

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

På samme måte straffes den som forøver eller medvirker til heleri, bedrageri eller overtredelse av § 262 under omstendigheter som nevnt i første ledd

(naskeri er tyveri på verdier opp til 2499 kr)

 

 

Men det er klart, hvis det er i et mer lokalt sted er det lettere å få "slappe" straffer som ikke inngår i bøter o.l. Men i byer, som f.eks. oslo kan du vel ikke regne med dette og en bot kan forventes.

Lenke til kommentar
Tja, straff og straff. Politiet kan vel ilegge forenklet forelegg?

 

Et forenklet forelegg er ikke straff. For det første, kan du nekte å vedta forelegget, og for det andre, blir det ikke noen anmerkning på rullebladet om du får forenklet forelegg.

Mao, kan du bli politi selv om du får en drøss med forenklede forelegg....

Lenke til kommentar

Politiet kan ilegge forenklede forelegg, men man kan som nevnt her nekte å godta. Men da får du en anmeldelse på deg, og hvis du er skyldig får du i tillegg boten + eventuelle avgifter.

 

Men i denne saken har vel bensinastasjonen allerede anmeldt "tyven" og da blir han dømt til eventuelt bot.

Lenke til kommentar

For naskeri av denne typen (antar at det dreier seg om snus for under 1500,-), er det kun forenklet forelegg som gjelder. Fengsel/samfunstjeneste o.l. skjer ikke. På grunn av alder, blir det trolig bare en "dask på lanken", og en beskjed om at dette er noe foreldrene skal håndtere.

 

Forøverig er det IKKE lov å konfiskere legitimasjon. De kan ta en kopi av den, og be deg om å signere en form for "tilståelse". Holde deg igjen har de heller ikke lov til.

Lenke til kommentar
Heh, til en annen gang kan nok kompisen din være litt smartere ;)

 

De ansatte har INGEN rett til å ta legitimasjonen til personen. De har heller ingen rett til å holde han der. Om de hadde gjort det fysisk med makt om jeg prøvde å gå så hadde jeg anmeldt dem for frihetsberøvelse.

Er det sant?

 

Kult, så hva skulle butikken gjort da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...