Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for å stjele - 16 år.


chrishna

Anbefalte innlegg

ladriam: Jo, 0o sa at de burde ha hatt juling. En slik respons (og din) er direkte barnslig og umoden.

 

..og kverrulerende drittunger, som mener de kan stjele og slippe unna med det, er så mye mer "voksent" og "modent"..?

 

Saken er enkel - begår du et lovbrudd, være seg nasking, kjøre for fort, eller det som verre er, og blir oppdaget, kan du bare skylde på deg selv og ta konsekvensene som en mann... Komme slengenes med allskens tull og fjas om at du kan ikke ditt og du kan ikke datt er barnslig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så reguleringene for anholdelse er der uten grunn da?

 

Nei det er de ikke..

 

Alternativet i denne saken, ville jo vært å gi fra seg snusen og gått (avhengig av alder). Høyst sannsynlig ville man da vært uønsket på denne bensinstasjonen i fremtiden (men det er man vel selv om identifikasjonen ble holdt igjen)...

 

Man må bare ta konsekvensene for sine egne handlinger! Og selv om jeg selvfølgelig ikke ville gjort noe slikt, står jeg fortsatt for at enkelte hadde hatt godt av å "snuble" helt uforklarlig... Noen har totalt mangel på respekt for rett og galt, men før eller siden blir vel lovbruddet såpass stort at reaksjon fra myndighetene blir uungåelig..

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
..og kverrulerende drittunger, som mener de kan stjele og slippe unna med det, er så mye mer "voksent" og "modent"..?

 

Det har jeg vel da aldri sagt?

 

Saken er enkel - begår du et lovbrudd, være seg nasking, kjøre for fort, eller det som verre er, og blir oppdaget, kan du bare skylde på deg selv og ta konsekvensene som en mann... Komme slengenes med allskens tull og fjas om at du kan ikke ditt og du kan ikke datt er barnslig!

 

For noe sprøyt. Så om du nasker ifra en butikk jeg jobber i og jeg gir deg juling så er det bare fortjent? Eller om politimannen som stopper noen i fartskontroll gir fyren som kjørte for fort et slag i trynet så er det greit?

 

Vi har da et rettsystsem her og mange rettigheter som skal iveratas. Å komme med utsagn som at folk som er mistenkte for kriminelle handlinger fortjener å motta voldshandlinger er særdeles umodent og usaklig å komme med i enhver noenlunde voksen debatt.

Lenke til kommentar
For noe sprøyt. Så om du nasker ifra en butikk jeg jobber i og jeg gir deg juling så er det bare fortjent? Eller om politimannen som stopper noen i fartskontroll gir fyren som kjørte for fort et slag i trynet så er det greit?

 

Om du nasker fra en butikk og blir tatt og sier "ok jeg ble tatt" så trenger man ikke juling. Om man påstår at de i butikken ikke har noen rett til å gi deg konsekvenser for noe du vet er gale så burde kanskje mammaen til personen gi de en liten dask på rumpen.

Lenke til kommentar
For noe sprøyt. Så om du nasker ifra en butikk jeg jobber i og jeg gir deg juling så er det bare fortjent? Eller om politimannen som stopper noen i fartskontroll gir fyren som kjørte for fort et slag i trynet så er det greit?

Selvfølgelig ikke! Skulle jeg, mot formodning, stjele noe fra din butikk og du skulle oppdage det, ville jeg selvfølgelig tatt konsekvensen av det! Blir jeg stoppet av politiet, tar jeg konsekvensen av den fartovertredelsen jeg eventuelt hadde begått. Det å prøve å lure seg unna med en eller annen teit unskyldning blir bare for dumt...

 

Vi har da et rettsystsem her og mange rettigheter som skal iveratas. Å komme med utsagn som at folk som er mistenkte for kriminelle handlinger fortjener å motta voldshandlinger er særdeles umodent og usaklig å komme med i enhver noenlunde voksen debatt.

 

Det var da voldsomt til generalisering her, da?! Jeg har aldri sagt at menig mann i gata, mistenkt for lovbrudd eller ei, skal motta voldshandlinger!? Enkelte mennesker derimot, som ikke forstår seg på lov og rett, kunne i enkelte tilfeller hatt godt av en mer fysisk forklaring på hva som er rett og galt og hva som er allment akseptert eller ei.

 

Som Oo sier, ta konsekvensene for handlingene dine! Blir du tatt for å stjele, bryter du loven og du risikerer å bli anmeldt. Ferdig med det! Noen annen form for reaksjon viser bare mangel på respekt for Norges lover!

 

Når det er sagt, anser jeg meg ferdig med denne diskusjonen. Topic var var som skjer med han på 16 år, som ble tatt for å stjele snus. Jeg vil tro at han mottar et brev i posten, og i verste fall må møte forliksrådet. Resultatet her blir nok at han slipper anmeldelse og straffeforfølgelse mot en eller annen gjentjeneste for bensinstasjonen (tidligere omgang med lovens lange arm vil nok ha en innvirkning på dette).

Endret av ladiram
Lenke til kommentar
ikke vedkjenn forelegget da må de gå rettens vei og for en sånn fillesak kan det ta år... Hvis de i det hele tatt gidder det da 95% sjanse for at du ikke får noe straff i det hele tatt...

Saksomkostninger kommer til å ende opp på en mye høyere sum enn forelegget og han er garantert å tape saken hvis det går til retten.

Lenke til kommentar
Har aldri skjedd meg at det har gått til retten som du sier og hvis han ikke har penger til å betale for advokat så er det noe som heter fri rettshjelp

Spiller ingen rolle, taper man så blir man som oftest dømt til å betale den andre siden sine advokatkostnader.

Lenke til kommentar
Har aldri skjedd meg at det har gått til retten som du sier og hvis han ikke har penger til å betale for advokat så er det noe som heter fri rettshjelp

Spiller ingen rolle, taper man så blir man som oftest dømt til å betale den andre siden sine advokatkostnader.

Det er jo sant, men tror du virkelig at det skjer det har ihvertfall aldri skjedd og jeg har gjort mer alvorlige ting enn å stjele en snusboks. Du må jo se fra den andre siden skal de gidde å vente i årevis på at denne saken skal komme opp retten, hyre en advokat for å få en dom på denne fyren å tvinge han til å betale saksomkostninger. Kansje han ikke har pengene, så må saken opp i konfliktrådet eller skifteretten. Det virker på meg veldig mye bry for en skarve pakke snus som de faktisk har fått tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...