Gå til innhold

Oslo kan få muslimsk grunnskole


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2009/01/14/nyheter...anning/4368374/

 

Foreningen Fredsskolen vil starte en egen religiøs grunnskole i Oslo for å hindre at muslimske barn blir utdannet til ekstremister i utlandet. Privatskolen skal drives på muslimsk religiøst grunnlag og ha inntil 200 elever fra 1. til 10. trinn.

 

Vil dette være så bra for integrasjonen da? Nå vet jeg ikke hvor mange muslimske barn som "pendler" til utlandet for å få muslimsk utdanning der men er det virkelig et problem ?

 

Hvilke tanker har folk rundt en egen grunnskole for muslimer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken har selvsagt flere sider.

 

Jeg er prinsipielt for friskoler. Jeg er skeptisk til religiøst basert undervisning, men i dette tilfellet høres jo skolen bedre ut enn mange av alternativene.

 

Om det er mange innvandrerbarn som sendes ut av landet til fundamentalistiske koranskoler vet jeg ikke. Men selv om det bare er noen, er det positivt om det finnes et alternativ.

 

Om det er bra eller dårlig for integreringen avhenger av hvordan skolen jobber med problemstillingen. Siden vi vet at mange offentlige skoler i Oslo er nesten rene innvandrerskoler idag, og at disse skolene har "gitt opp" den problemstillingen, kan det endog tenkes at denne skolen vil skulle seg positivt ut i så måte. Det avhenger selvsagt av øynenen som ser, at man ikke mener at muslimsk tro i seg selv er uforenlig med integrering.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Skoler bør i mine øyne ikke undervise med et religiøst grunnlag. Barna får ikke velge, foreldrene velger for dem. Religiøse valg må en ta selv, og da når en er i en alder at en kan ta valget selv.

 

Forkynnelse av noen form i noen form for skole der eleven selv ikke velger er dermed noe jeg motsetter meg på prinsippielt grunnlag.

 

Men, dersom kristenfolket får ha skoler må vel muslimer også få ha egne skoler.

Lenke til kommentar
Hehe, dette høres tullette ut hvis de vil ha innvandrere integrert... :roll:

 

Ikke egentlig! Om skolen vil jobbe aktivt for å integrere innvandrerbarn. Som Tom sa, så har vi jo faktisk skoler i Norge med omtrent bare innvandringsbarn. Husker selv saken fra NRK for litt siden, der en guttunge ble fryst ut av de andre barna fordi han var hvit og kristen. De fleste alternativ til dette er vel bedre?

 

Jeg vet fint lite om det er vanlig å sende muslismske barn på 'koranskoler', i utlandet. Er det noen som vise til noen konkrete kilder på hvor mange barn som blir ett offer for dette?

Lenke til kommentar
Problemet ligger vel i at barn som går på "kristenskoler" BLIR integrerte, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet med en muslimsk. Og hvor stor er risikoen for at en norsk muslim blir ekstremist, egentlig?

 

Vi har forsåvidt sett svaret på det siden romjula, eller hva?

2. og 3. generasjonsinnvandrere (stort sett med muslimsk bakgrunn), på gatene....

Lenke til kommentar
Problemet ligger vel i at barn som går på "kristenskoler" BLIR integrerte, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet med en muslimsk.

Barn som går på kristenskoler ER integrerte. De lærer ikke integrasjon der heller. De lærer om kristen moral, og det kan diskuteres hvor inkluderende de blir av det. Som Gandhi sa det: "I like your Christ, I do not like your Christians. Your Christians are so unlike your Christ."

 

Og hvor stor er risikoen for at en norsk muslim blir ekstremist, egentlig?

Man skulle tro at den var liten. På den annen side var flere av bombeterroristene i London for tre år siden født i England av tilsynelatende integrerte foreldre og opprinnelig både moderate og universitetsutdannede. Men minst to av dem forandret seg etter å ha deltatt i religiøse studier i Pakistan...

 

Vi har forsåvidt sett svaret på det siden romjula, eller hva?

2. og 3. generasjonsinnvandrere (stort sett med muslimsk bakgrunn), på gatene....

Tja, pøbelstreker er ikke synonymt med terrorisme. Men tankeløsheten gir grobunn for rekruttering til ekstremisme. Derfor vil en skole som denne være nyttig, om den holder hva den lover, fordi den vil gjøre elevene reflekterte på problemstillingen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det sentrale er hvilken menneskesyn denne skolen ønsker å dra frem fra den store boken.

 

Det er en kjennsgjerning at alle de tre store religionene fra Midt-Østen kan benyttes til ekstremisme, med referanser til hver religions relevante skrifter, men det er også en kjennsgjerning at alle de tre religionene har mulighet til å skape, og har skapt, moderate utøver og moderate tolkninger av sine respektive skrifter.

 

En skole som forfekter et moderat syn på islam er i så måte en god ting. En kan si mye om Øst-Tyskerne, men de forsto at dersom du ikke kan forby noe (sex, i deres tilfelle) må man utdanne de det gjelder, og dermed kom en av verdens beste seksualundervisninger ut fra det totalitære DDR.

 

Det er en lekse det er verdt å ta med seg. Dersom noen lærer barna dine å hate, da må du lære dem å elske. Overført, dersom noen lærer våre skoleungdommer ekstreme religiøse holdninger, da får vi lære dem moderate religiøse holdninger ved å tolke koranen på en mer moderat måte.

 

Men jeg er fortsatt skeptisk til religiøse skoler.

Lenke til kommentar
Egen muslimsk grunnskole for å forhindre ekstremisme?

I den grad ekstremisme er et problem i Norge, blir vel dette mer å behandle symptomet før "problemet"?

Tja, det spørs. Selv velger jeg å være pragmatisk. Jeg antar at islam er kommet for å bli i den vestlige verden. Og da må målet være at vi klarer å moderere majoriteten og isolere resten. Det finnes fundamentalistiske kristne i verden også. I USA derimot sprenger de abortklinikker i luften og forbyr utviklingslæren i skolene. Men i Norge utgjør de en så marginalisert gruppe at de ikke utgjør noen trussel. Kan vi klare det samme med islam så er mye vunnet. (Nei, jeg sier ikke at det er lett.)

 

Å forby tro er som Simon påpeker umulig. Man kan forby utøvelsen av troen, men ikke troen selv, og slike forbud gjør ikke de troende mindre ekstreme. Så da gjenstår den ultimate kriseplan, å forby innvandring fra muslimske land, og hive ut de som allerede er kommet hit. Det høres ikke realistisk ut i mine ører.

 

Du må gjerne si at dette er å behandle symptomet, jeg vil kalle det å minske folks sannsynlighet for å bli smittet, og så lenge smittekilden er utenfor landets grenser er det lite annet vi kan gjøre.

 

All erfaring tilsier at moderasjon og integrering går hånd i hånd. Der det smeller (Paris etc.) er der man kan snakke om en defacto segregering av befolkningen. Alt som hjelper på enten moderasjon eller integrering er derfor en god ting.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så lenge vi har kristne skoler her synes jeg det er helt greit at vi har muslimske også.

 

Nja, Norsk kultur er jo ganske lik den kristne lova og læra til Jesus, muslims lov og kultur er veldig forskjellig frå norsk.

Lenke til kommentar

Om man skal se på det i et ytrinsfritt sammenheng så er det like åpent for muslimske grunnskoler som det er for kristenbaserte grunnskoler, man kan ikke si ja til den ene og nei til den andre når de begge baserer seg på sin religions prinsipp.

 

Jeg skulle heller ønske at foreldre av muslimsk opphav ville tilate sine barn å gå i den normale norske skolen for integreringens sak. Om de skal bo i landet er det best for barnet at de blir en del av det norske samfunnet så raskt som mulig, ikke for vår del men for at de ikke skal ende som "utstøtte" i samfunnet.

 

I det mener jeg at barn som skal vokse opp og leve i Norge vil ha det mye lettere om de faktisk har kjennskap til det norske systemet og samfunnet i helhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...