Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Benkpress er for teknisk vanskelig til å kunne kjøre høtere reps for å bygge masse på overskudd.

Det egner seg sa som en ren styrkeøvelse.

Manualer er for teknisk vanskelig til å trene med tunge vekter, da all energien går med til å komme i posisjon, her egner det seg da med lavere vekter som åpner mulighetene for flere reps som da går under volum.

Lenke til kommentar

Benk for styrke (5 rep maks)

Manualer for volum (8-12rep /myorep)

 

Andre ting som cable-x-dra-hit-og-dit er svadajalla.

Brukes til nød for å forme før en konkurranse ol.

 

Så tar jeg forbehold om at man har en progresjon og deload inn i programmet som speiler målet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Er ikke overhead press en øvelse for skuldre? Og decline benk, hva trener du da? Skråbenk trener man vel oversiden av brystet, så med decline trener man undersiden?

Decline blir mye nedre bryst ja. Kan løfte tungt pga kort løftebane også.

OHP tar en del på øvre bryst og frontdelts. Viktig å kombinere all pressingen med en god ryggrutine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg fikk innkalling til sesjon 2 i slutten av Mai, som var mye tidligere enn jeg forventet (trodde i november). Jeg skal være ærlig, jeg har null styrke i overkroppen og trenger å trene så jeg ikke failer totalt. Jeg er ikke så veldig keen på å dra i Militæret men føler jeg har et ansvar og må skjerpe styrken. Er inne i en periode med en del skolearbeid så vil ikke bruke penger på treningssenter når det fort kan bli til at jeg ikke kan trene på grunn av skolearbeid. Er treningssenter absolutt anbefalt eller er det overkommelig med egentrening?

Lenke til kommentar

Du kan egentlig bare glemme å få noe som helst god fremgang med kroppsvekttrening når du ikke har erfaring eller motivasjon/driv til å bli god i det.

 

Den raskeste måten å få et styrkegrunnlag på er SL5x5 fram til sesjonen. Alt står i forklaringen til programmet, og det er et program du kan kjøre i minst et år som nybegynner uten stagnasjon e.l.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Grunnet en konkurranse med en kompis om å ta flest pullups ønsker jeg tips for å bli god i denne øvelsen. For øyeblikket prøver jeg å ta 5x5, men klarer bare 5x3, så 4 og 3 reps på de to siste settene. Haken over stangen, og rolig helt ned. Forrige sommer klarte jeg vel knapt to, så det er tross alt en del fremgang! Men nå begynner det å bli en god stund uten fremgang.

 

Er 5x5 fornuftig? Når bør jeg egentlig gi meg, bør jeg fortsette når jeg ikke får haka over stangen? Bør jeg ta nedtrekk i tillegg? Hvilke andre øvelser er gode?

 

Takker på forhånd for hjelp.

Lenke til kommentar

Det er for få rep til å ha progresjon på og uten det med vekter rundt livet blir det ikke mye bedre raskt.

 

Hva med å kjøre noen uker med kun negative, for å bli god i øvelsen må man bruke lats, da må skuldrene ned og bak.

Bakdelen er at man blir mye dårligere først, da man mest sans er svakere om man gjør den rett.

Men man blir mye sterkere til slutt om man gjør det på rett måte.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...