Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ett poeng der, er litt enig. Illmatic er ikke såååå utrolig bra som folk skal ha det til, tho det er definitivt nas på sitt beste og en av verdens største lyriske prestasjoner. Det er beatsene som er problemet, de er bra de men de holder seg jevnt på bra gjennom hele albumet, det er liksom ingen topp sang. Ikke misforstå, jeg synes Illmatic er dritbra.

 

her er min favoritt på albumet, utvilsomt en klassiker

Nas - It Ain't Hard To Tell

Se filmen hos Youtube

Endret av HaLV
Lenke til kommentar
Hører alle sier det er hans beste album, men har en følelse av at det har mer å gjøre med at albumet var spennende da det kom, enn at det er særlig spennende (å høre på) i dag... Med fart mener jeg spenning, fres, driv, engasjement, whatever. Synes Illmatic er dønn kjedelig. :)

 

Lær deg engelsk.

Lenke til kommentar
Husker jeg riktig så tror ikke Technique på den teorien, men Mos Def gjør det.

Som Immortal sier i teksten til "The Cause Of Death":

But you act like America wouldn't destroy two buildings

In a country that was sponsoring bombs dropped on our children

...

They dubbed a tape of Osama, and they said it was proof

"Jealous of our freedom," I can't believe you bought that excuse

...

And just so Conservatives don't take it to heart

I don't think Bush did it, 'cuz he isn't that smart

...

And as a matter of fact, Rumsfeld, now that I think back

Without 9/11, you couldn't have a war in Iraq

Or a Defense budget of world conquest proportions

Kill freedom of speech and revoke the right to abortions

 

Det runder igrunnen godt opp det Immortal faktisk mener om saken. I det første tekstutklippet jeg har gjort her, sier han noe veldig sterkt noe! Han gir uttrykk for at det var Al Qeada som stod bak angrepet. Samtidig forklarer han veldig kort og treffende hvorfor Al Queada gikk til angrep. Les de to setningene et par ganger nå, så forstår du hvor mye som egentlig ligger i dem. Han sier først og fremst at USA har lagt opp til dette selv. Altså at Bush (og co) er indirekte ansvarlig for 9/11.

 

I de neste to setningene jeg har klippet ut, er han inne på noe som kan tolkes på to måter. 1. Han sier USAs styresmakter står bak angrepet, men legger skylden på Al Qaeda. 2. Han stiller et kritisk spørsmål: Stod virkelig Al Qaeda bak 9/11? Som han helt riktig sier, så er vel ikke klippene av Osama (som tar på seg ansvaret for flyene) helt 100% bevis for at han stod bak angrepet enten i det hele tatt eller alene. Dere må være klar over at det er en stor ære for Osama og Al Qaeda å ta på seg skylden for angrepet. Ta et annet eksempel: La oss si at jeg tenner på og brenner ned en synagoge. Tror du da ikke en nynazist-organisasjon hadde tatt på seg skylden med glede? Altså selv om de faktisk ikke stod bak det?

 

De neste to setningene sier seg selv. Men her sier han rett ut at han ikke tror Bush (som person) stod bak angrepet direkte. Han fremstiller Bush som en nikkedokke.

 

Til slutt så sier han med andre ord (å det veldig riktig): Hvem var det som tjente mest på 9/11? Jo, de Amerikanske styresmaktene! Her har han faktisk helt rett. Siden 2001 har styresmaktene fått en enorm makt. Dette med rot i frykten for nytt angrep eller terrorisme. Frykt er stikkordet! Dette er det mest tragiske av alt med 11 september. Det vil stå som den dagen da USA startet å bevege seg mot en totalitær stat. Man kan tro hva man vil om hvem som har skylden for 9/11 - Om Osama faktisk løy om å stå bak angrepet - Om USA hadde en finger eller mer med i spillet... Men det viktigste er uansett den tragiske dagen 11.09.2001 faktisk var! Det var dagen da liberalismen(friheten) begynte å bli satt til side til fordel for en mer fascistisk stat. Bare sjekk hvordan USA har forandret seg etter tragedien! Hva som har blitt tillatt fra statens side.

 

Så mektig er frykten folkens! Ignoranse er det eneste som er nær i farlighet. Frykt+Ignoranse=Religion sier jeg bare. Folk tror på religion av de nevnte to grunnene. Å likeså er makten til religion enorm! Bare for å dra en parallell.

Lenke til kommentar
Husker jeg riktig så tror ikke Technique på den teorien, men Mos Def gjør det.

Som Immortal sier i teksten til "The Cause Of Death":

But you act like America wouldn't destroy two buildings

In a country that was sponsoring bombs dropped on our children

...

They dubbed a tape of Osama, and they said it was proof

"Jealous of our freedom," I can't believe you bought that excuse

...

And just so Conservatives don't take it to heart

I don't think Bush did it, 'cuz he isn't that smart

...

And as a matter of fact, Rumsfeld, now that I think back

Without 9/11, you couldn't have a war in Iraq

Or a Defense budget of world conquest proportions

Kill freedom of speech and revoke the right to abortions

 

Det runder igrunnen godt opp det Immortal faktisk mener om saken. I det første tekstutklippet jeg har gjort her, sier han noe veldig sterkt noe! Han gir uttrykk for at det var Al Qeada som stod bak angrepet. Samtidig forklarer han veldig kort og treffende hvorfor Al Queada gikk til angrep. Les de to setningene et par ganger nå, så forstår du hvor mye som egentlig ligger i dem. Han sier først og fremst at USA har lagt opp til dette selv. Altså at Bush (og co) er indirekte ansvarlig for 9/11.

 

I de neste to setningene jeg har klippet ut, er han inne på noe som kan tolkes på to måter. 1. Han sier USAs styresmakter står bak angrepet, men legger skylden på Al Qaeda. 2. Han stiller et kritisk spørsmål: Stod virkelig Al Qaeda bak 9/11? Som han helt riktig sier, så er vel ikke klippene av Osama (som tar på seg ansvaret for flyene) helt 100% bevis for at han stod bak angrepet enten i det hele tatt eller alene. Dere må være klar over at det er en stor ære for Osama og Al Qaeda å ta på seg skylden for angrepet. Ta et annet eksempel: La oss si at jeg tenner på og brenner ned en synagoge. Tror du da ikke en nynazist-organisasjon hadde tatt på seg skylden med glede? Altså selv om de faktisk ikke stod bak det?

 

De neste to setningene sier seg selv. Men her sier han rett ut at han ikke tror Bush (som person) stod bak angrepet direkte. Han fremstiller Bush som en nikkedokke.

 

Til slutt så sier han med andre ord (å det veldig riktig): Hvem var det som tjente mest på 9/11? Jo, de Amerikanske styresmaktene! Her har han faktisk helt rett. Siden 2001 har styresmaktene fått en enorm makt. Dette med rot i frykten for nytt angrep eller terrorisme. Frykt er stikkordet! Dette er det mest tragiske av alt med 11 september. Det vil stå som den dagen da USA startet å bevege seg mot en totalitær stat. Man kan tro hva man vil om hvem som har skylden for 9/11 - Om Osama faktisk løy om å stå bak angrepet - Om USA hadde en finger eller mer med i spillet... Men det viktigste er uansett den tragiske dagen 11.09.2001 faktisk var! Det var dagen da liberalismen(friheten) begynte å bli satt til side til fordel for en mer fascistisk stat. Bare sjekk hvordan USA har forandret seg etter tragedien! Hva som har blitt tillatt fra statens side.

 

Så mektig er frykten folkens! Ignoranse er det eneste som er nær i farlighet. Frykt+Ignoranse=Religion sier jeg bare. Folk tror på religion av de nevnte to grunnene. Å likeså er makten til religion enorm! Bare for å dra en parallell.

 

Jeg satser en tier på at technique har lest og er en fan av Naomi Klein :)

The shock doctrine er en interressant bok.

 

Ah, glemte meg, hip-hop :)

Definite ft Jester - Snurp igjen smella prod av Soul Theory

Se filmen hos Youtube

Endret av Talwin
Lenke til kommentar
Når man først er inne på Illmatic, er det bare jeg som synes det albumet er fantastisk oppskrytt? Er seriøst så lite fart i det albumet... Er ikke noen Nas hater på noen måte, er flere album jeg setter stor pris på, men Illmatic er ikke blant dem. :hrm:

 

Er ikke enig med deg der, jeg synes Illmatic er magisk, helt sinnsykt bra. Jeg vet ikke hvorfor, på overflaten virker det som et bra album, men ingenting spessielt, men fy faen i helvete...

 

Hvis jeg ikke har noe å høre på så er det rett på Illmatic, kommer aldri til å bli lei det.

 

=)

Endret av roc
Lenke til kommentar

Ser Spotify har fjernet Sound of da police ja. Forsvinner dessverre mye der. Såvidt jeg har fått med meg har ikke denne blitt lagt ut tidligere, men den er sweet. Når det gjelder konspirasjonsteoriene til IT, så er låtene svært bra. Mye fornuftig, men også mye som rett og slett bare ikke holder vann. "They crumbled to the earth like they was full of explosives".

 

KRS-One - MC's act like they don`t know

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Helfet låt av Eminem, hvem skulle trodd det? Antyder han at han er blitt kristen? Nei, nå står ikke verden til påske :D

 

 

 

Når det gjelder Nas, så har han aldri vært spesielt dyktig til å presse essens inn i låtene sine. Han rimer jo helt greit, men det er sjelden særlig dybde i tekstene hans. På enkelte spor viser han imidlertid at han er en velmenende fyr, med sympati for verdens elendighet. Desverre har han vansker med å få til både mening OG rim i tekstene sine, en utfordring for alle andre enn de aller beste rapperne. Når det er sagt, så er beathorer som meg mer enn fornøyd med å høre på illmatic iblant :)

 

 

 

Var Jeru The Damaja og resten av gutta bra eller Thendrup? Angrer nesten på at jeg ikke dro på den, men har -7000 på konto fordi NAV somler. The Sun Rises In The East seiler opp som et av mine absolutt favoritt album gjennom tidene, hele er produsert av DJ Premier :)

 

 

 

Jeru The Damaja - Ain't The Devil Happy

 

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Føler for litt Nas nå, en av de beste. Definitivt king of NYC, skal ikke hate jay-z men nas eide han noe helt grusomt. Ether er en av de beste diss-sangene som noen gang er laget. Nas og jay-z ble jo venner til slutt men hvem synes dere vant? jeg synes nas vant helt klart. Ether en den største comebacken noen gang, ingen trodde at nas kunne gjøre en så stor comeback etter jay-z med the takeover.

 

Nas - Ether

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...