Gå til innhold

Test: Wines spillgalleri - Del 3


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvem som er foruttintatt jeg LoveAmiga. Stoler nok mer på at Skinney kommer med en rettferdig test enn hva f. eks. du hadde kommet med. En ting som hadde vært morro hadde vært om testene hadde blitt gjort med både nVidia og ATI kort i samme klasse, for å se hvor stor forskjellene er på de to produsentene i Linux nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er galt med å tro at 8 av verdens befolkning benytter seg av Linux?

De to seriose undersoeelsene jeg saa i fjor estimerte linux-andelen paa desktops til aa vaere fra 0.8 til 1.5 %, paa stoerrelse med usikkerheten i undersoekelsene. Aa anta en oekning til 8% er i overkant optimistisk, gode netbook salg til tross. (har ennaa til gode aa se reelle tall paa hvor mange som har byttet OS paa sine netbooks da )

 

 

 

Tilbake on-topic: Gleder meg aa hoere at neverhood funker under wine. Aner ikke hvor cden er naa men jeg er ganske sikker paa at jeg har et image liggende paa en harddisk et sted. Haaper bare formatet(som jeg ikke engang husker navnet paa) lar seg mounte under linux...

 

Ogsaa proevde jeg Myst:masterpiece edition under forrige versjon av wine men det krasjet aldeles grusomt. Power Quest funket heller ikke men det er vel ikke noe stor tap. ;)

Lenke til kommentar
Vet ikke hvem som er foruttintatt jeg LoveAmiga. Stoler nok mer på at Skinney kommer med en rettferdig test enn hva f. eks. du hadde kommet med. En ting som hadde vært morro hadde vært om testene hadde blitt gjort med både nVidia og ATI kort i samme klasse, for å se hvor stor forskjellene er på de to produsentene i Linux nå.

 

Ligger på topp ti listen over tester som skal gjennomføres når jeg dimmer ;)

 

Hadde tenkt til å få til en slik test før jeg dro inn i army'n, men driverstøtten var for dårlig på det tidspunktet slik at det ikke ble en fair test mellom AMD 3870 og Nvidia 8800GT :(

Lenke til kommentar
Har tenkt til å skrive en ny test av spill som har Windows og Linux klient når militæret er over, med flere benchmarks enn tidligere, slik at det blir stadfestet at spill med egen Linux-klient kjører bedre i Linux enn Windows,

 

Så foruttintatt som du er, tror jeg ikke akkurat du er den rette til å ta en slik test. Fanboys passer dårlig til å teste slikt, da du antagelig kommer til å tweake som en gal på ett av Os'ene (Skal ikke si hvilket) :)

 

Hjemme på perm fra 23. Februar til 1. Mars. Si ifra når det passer deg så kan du bli med å se på mens jeg installerer Windows og Linux fra scratch (kan installere og konfigurere Windows selv hvis du vil) også kan vi installere Quake IV, Enemy Territory: Quake Wars og Savage 2, kjøre benchmarks (som du godt kan lage selv) og så kan vi selv finne ut av, vi to, hvor ytelsen ligger best.

 

Edit: Hva skjer? Pleier ikke forumet å slå sammen posts lengre? :S

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Crayon Physics Deluxe (som akkurat er sluppet) bør gå på disse pc'ene

1 GHZ or faster CPU,

512 MB or more RAM,

3D card with 128 MB of texture memory

 

Kanskje det kommer en Linux versjon også

Is there a Mac / Linux port

 

Unfortunately not at this moment. I’m planning of doing these as soon as I’m done with the PC version of the game, but I can’t promise anything at this point.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

OT: Jeg så for ikke så lenge siden en undersøkelse om operativsystemer i bruk, mon tro om ikke den var publisert her eller på vgnett, og da hadde antall linuxbrukere økt med noen 0,X%, men de var ikke kommer lenger enn sånn rundt 1% av den totale brukermassen. Uansett er dette en god del millioner brukere på verdensbasis, og vi må huske at Linux på skrivebordet ikke begynte å ta av før Ubuntu kom på markedet, og det ikke før rundt 2006 begynte å bli noe mer enn for de spesielt interesserte. Utviklingen har kun gått én vei: Fra at alt av drivere og funksjonalitet var reverse engineered for under fem år siden, er nå aktører som Intel, AMD, Creative, Realtek, Atheros, Novell og VIA inne med utviklerbidrag og drøssevis av åpen kildekode. Nvidia har "alltid" levert svært konkurransedyktige drivere, selv om de har vært lukkede. Det jeg håper å se mer til i tiden som kommer er native støtte for perifere enheter som webcam, mobiltelefoner (Open Handset Alliance ftw!), og.. ehm.. uhm, jeg kommer egentlig ikke på noe mer som ikke er anstendig støttet allerede oO Selvfølgelig hadde det ikke gjort noe om kreativ programvare som Photoshop og 3Ds Max ble sluppet for linux, og jeg tror ikke det er alt for lenge til vi ser det. Adobe har ihvertfall vist gode intensjoner ved å synkronisere Flashplayer 10 på alle plattformer og Linux var den første plattformen som fikk 64-bitstøtte fra FP10. Denne typen programvare kan godt være proprietær for min del, så lenge den finnes og vedlikeholdes likt til alle plattformer. Forresten finnes vel også Maya for Linux allerede. Linux vokser, og det vokser styggfort. MS ser tendensen, og jeg tror de skjønner tegninga. MacOS og Linux viser seg å være svært sterke konkurrenter etterhvert som folk blir mer datakyndige, og derfor stresser MS nå med å få slengt ut Win7 på markedet for å gjenvinne tillit. Sånn, det var dagens OT. :)

 

Litt On-Topic:

LoveAmiga, det finnes flere tester på flere områder som viser at programmer utviklet for Windows OG Linux (uten Wine) ofte (ikke alltid) yter bedre i Linux. Vi snakker selvfølgelig ikke om dobbelt så høy ytelse, men alt fra 5-15% bedre. Har ingen for hånden nå, men jeg vet at phoronix.com har hatt noen Ubuntu vs. Vista-tester, Robin her har levert noen benchmarks, og flere andre nettsteder jeg har vært innom har vist lignende resultater.

 

Og Robin: JA til native-spill-test! :) Og veldig gjerne Windows vs. Linux-benchmarking. Mitt forslag er å kjøre tre nyinstallerte og utweakede OS mot hverandre: Ubuntu vs Vista vs XP (kanskje man får skviset inn OSX også?) Burde du ikke ikke få dimme grunnet god oppførsel eller noe snart? :p

Lenke til kommentar
Og Robin: JA til native-spill-test! :) Og veldig gjerne Windows vs. Linux-benchmarking. Mitt forslag er å kjøre tre nyinstallerte og utweakede OS mot hverandre: Ubuntu vs Vista vs XP (kanskje man får skviset inn OSX også?) Burde du ikke ikke få dimme grunnet god oppførsel eller noe snart? :p

 

Mottatt! skal se hva jeg får til her, har kun en msi wind til å teste med så :S

 

Hehe, hva i all verden får deg til å tro at jeg i det hele tatt kjenner til konseptet "god oppførsel"? ;)

 

Dimmer 3. Juli, etter det flytter jeg til Bergen og begynner å jobbe så-og-si fulltid med Hardware.no :)

Lenke til kommentar
De to seriose undersoeelsene jeg saa i fjor estimerte linux-andelen paa desktops til aa vaere fra 0.8 til 1.5 %, paa stoerrelse med usikkerheten i undersoekelsene. Aa anta en oekning til 8% er i overkant optimistisk, gode netbook salg til tross. (har ennaa til gode aa se reelle tall paa hvor mange som har byttet OS paa sine netbooks da )
Du sikter vel til netapps, som virker på meg å være vel influert av USA. Du finner en annen her:

http://www.w3counter.com/globalstats.php

som allerede sprenger skalaen din. Nå er også nethits kanskje ikke den beste måten å måle på av forskjellige grunner. Fra de tallene jeg har sett vil jeg tro 3% er et godt estimat, men 8% er absolutt mulig. I Kina nærmer desktopandelen til linux seg 20%, jeg tror få av de er med på web-statistikkene vi ser.

Lenke til kommentar
...

mens jeg installerer Windows og Linux fra scratch (kan installere og konfigurere Windows selv hvis du vil) også kan vi installere Quake IV, Enemy Territory: Quake Wars og Savage 2, kjøre benchmarks (som du godt kan lage selv) og så kan vi selv finne ut av, vi to, hvor ytelsen ligger best.

...

Det kan jo være interessant, problemet er at det blir det man kaller 'cherry picking' siden du her har plukket ut spill du *vet* gjør det bra under wine/linux. Skal du ha en mer rettferdig test av linux vs windows som spillplatform burde du kanskje ta utgangspunkt i topp-10 listen for solgte spill en tilfeldig måned. Mange av disse spillene vil nok ikke virke under wine i det hele tatt mens noen kanskje har en native linux-klient. Velger du en måned litt tilbake i tid(6mnd?) kan du også få med info om hvor lang tid det tok før spillene evt ble støttet i wine.

 

En sånn test blir kanskje i overkant omfattende men den bør gi et bedre bilde av situasjonen enn hvis du håndplukker noen utvalgte spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...