Gå til innhold

Test: Wines spillgalleri - Del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Alt frem til Heroes of Might and Magic V bør funke fint. Har kjørt WoW med greit nok resultat, men dog på laveste innstillinger. Grand Theft Auto 1 og 2 er også uproblematiske (dog testet kun under WinXP). Noen som har testet GTA III på MSI Wind?

 

Forøvrig funker Red Alert, som nevnt tidligere, perf. DOSBox generelt fungerer knakende utmerket. Her er lenker til Red Alert 1 ISO-ene

Lenke til kommentar

Loveamiga: "Bruker man Linux for å spille, må man være rimelig dust."

 

 

Okey.. Da er jeg en dust. Er mange som KUN bruker Linux, og ikke vil ha dual booting etc. Ikke at jeg spiller så veldig mye, men blir jo litt forskjellig iblant.

 

Ang Nett-pc, så har jeg AA110L, og føler at med Ubuntu 8.10 med remix navigasjon at den ikke har nok å gi til å spille med.. Men det er min mening.. Har uansett spilt litt Supertux og Pingus med den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Glemte å si; I samme ånd som Rollercoaster Tycoon, må vi ikke glemme det geniale Theme Park og helst glemme det fullstendig ræva Locomotion.

 

En liten videobit fra Theme Park her.

 

og Locomotion.

 

Nei, Transport Tycoon (Deluxe), UFO: Enemy Unknown og ikke minst rollespilljuvelene Baldur's Gate og Icewind Dale ftw! Apropos kenguru, hva med å teste Neverwinter Nights og gode gamle Evil Islands (!!) neste gong?

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Diablo 2 har vært testet tidligere (dog ikke på MSI wind, men tror det skal gå bra) Bulders Gate 1 & 2 funker prima med 3D-akselerasjon (du må installarere tutu mod for BG1 for å få 3D-akselerasjon). Uten 3D-akselerasjon hakker spilla :(

 

Fallout 2 funker også bra, dog jeg ikke har spilt det mye, så kan ikke garantere at det er smooth gjennom hele spillet.

Lenke til kommentar
Loveamiga: "Bruker man Linux for å spille, må man være rimelig dust."

 

 

Okey.. Da er jeg en dust. Er mange som KUN bruker Linux, og ikke vil ha dual booting etc. Ikke at jeg spiller så veldig mye, men blir jo litt forskjellig iblant.

 

Ang Nett-pc, så har jeg AA110L, og føler at med Ubuntu 8.10 med remix navigasjon at den ikke har nok å gi til å spille med.. Men det er min mening.. Har uansett spilt litt Supertux og Pingus med den.

 

 

Hvordan får du 0.85% til å bli mange?

Lenke til kommentar
Hvor får du 0.85% fra? Uansett, 0.85% av flere hundre millioner pc brukere er fortsatt mange...

 

Etter over 15 år med linux, er 0,85% INGENTING. Men poenget mitt var at hvis man bruker linux i stedet for Windows til å spille, må man være litt slapp i hodet.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Bruker man Linux for å spille, må man være rimelig dust.
(rister på hodet) Linux er ikke ubrukelig til spilling. Det er nye tunge Windows-spill som er problemet, og så må du huske at ganske mange ikke har slike øverst på prioriteringslisten sin. Men jeg ville ikke anbefalt Linux som primær spilleplattform ennå.

 

 

Hvor får du 0.85% fra? Uansett, 0.85% av flere hundre millioner pc brukere er fortsatt mange...

 

Etter over 15 år med linux, er 0,85% INGENTING. Men poenget mitt var at hvis man bruker linux i stedet for Windows til å spille, må man være litt slapp i hodet.

Om du har følgt med litt på utviklingen de siste fem-seks årene, så vil du vite at det er først i den senere tid at Linux-distribusjoner har satset stort på desktop-brukere, tidligere har servere vært førsteprioritet. De som ikke da er slappe i hodet vil da forstå at det er rimelig at Linux ikke har fått dominans i markedet, på tross av stor vekst. 0,85% er et for lavt tall. Målinger viser ulike resultater, men jeg er ganske sikker på at det ligger et sted mellom 3-8%, uten å være for påstålig.

 

Edit: Hvor kjøpte du Tuxen din Robin? (ThinkGeek?)

 

Du finner den her:

http://www.thinkgeek.com/geektoys/plush/288e/

 

Mye muligt at det ikke er den identiske modellen men lik :)

 

ikke samme modell nei :(

Det er ikke så farlig, var interessert i å vite om det var andre butikker enn ThinkGeek som førte litt større Tux-kosedyr. :)
Lenke til kommentar
Hvor får du 0.85% fra? Uansett, 0.85% av flere hundre millioner pc brukere er fortsatt mange...

 

Etter over 15 år med linux, er 0,85% INGENTING. Men poenget mitt var at hvis man bruker linux i stedet for Windows til å spille, må man være litt slapp i hodet.

 

Hvorfor det? Har selv spilt Quake IV, Enemy Territory: Quake Wars, Penumbra-serien, Unreal Tournament, Neverwinter Nights, Uplink m.m. og disse har BEDRE ytelse i Linux enn i Windows. Man må vel være rimlig slapp i hodet for å bruke Windows til disse spillene da må man ikke?

Lenke til kommentar

Native Doom 3, Quake 4 og Unreal serien har alle bedre ytelse på Linux enn Windows, så det er vel egentlig Windows som er en elendig spill platform. Eneste grunnen til at alle ikke spiller på Linux er vel at alle spill ikke kommer med en Linux klient. Konverteringen er uansett ikke vanskelig om man bruker OpenAl og OpernGL som f.eks brukes i Doom og Quake spillene.

Lenke til kommentar
Ser at det interesse for en Linux' Spillgalleri serie hvor vi kun tester spill med Linux klient, er det riktig?

Hadde ikke vært så dumt, som en liten "motvekt" til wines spillgalleri serien, slik at det kommer tydligere frem at ikke alle spill må spilles gjennom Wine (eller tilsvarende). Det blir nevt i wine serien at det finnes native klienter til linux, men å få litt mer håndfaste test resultater kunne vært interessant.

--

 

Etter over 15 år med linux, er 0,85% INGENTING. Men poenget mitt var at hvis man bruker linux i stedet for Windows til å spille, må man være litt slapp i hodet.

Her er det mange faktorer som spiller inn, på server siden og spessielt web servere så er linux veldig store. Når det kommer til desktop andelen så er det kun i løpet av de siste årene linux har senket brukerterskelen såpass at de fleste kan ta det i bruk. Også i løpet av de siste 15 årene så har pc kjøperene endret seg en del, fra de av oss som faller inn under den klassiske nerd/geek betegnelsen o.l, til den gjennomsnittlige personen i gata som går til Elkjøp, Expert osv og kjøper en ferdig pakke, og uten å ha den fjerne anelse om at det finnes alternativer.

 

[hypotetisk]Siden antall pc brukere har økt betydlig så kan det resulterer i en lavere markedsandel, i prosent, hvis den totale brukermassen øker raskere enn antall linux brukere øker. Eks 0,85% av 1mill=8 500. 0,50% av 10mill= 50 000.[/hypotetisk]

Men nå som HW, Vg, Itavisen o.l har blitt mye flinkere til å skrive om linux (gjerne ubuntu), så bør flere personer enn tidligere bli gjordt oppmerksom på at alternativer til windows eksisterer. Så gjenstår det å se om dette gjør ett utslag i det lange løp.

 

Men å bruke linux til spill designet for windows er i utgangspunktet dumt, men det er eksempler på at det kan være smart.

Lenke til kommentar
Hvor får du 0.85% fra? Uansett, 0.85% av flere hundre millioner pc brukere er fortsatt mange...

 

Etter over 15 år med linux, er 0,85% INGENTING. Men poenget mitt var at hvis man bruker linux i stedet for Windows til å spille, må man være litt slapp i hodet.

 

Hvorfor det? Har selv spilt Quake IV, Enemy Territory: Quake Wars, Penumbra-serien, Unreal Tournament, Neverwinter Nights, Uplink m.m. og disse har BEDRE ytelse i Linux enn i Windows. Man må vel være rimlig slapp i hodet for å bruke Windows til disse spillene da må man ikke?

 

Kilde?

 

Målinger viser ulike resultater, men jeg er ganske sikker på at det ligger et sted mellom 3-8%, uten å være for påstålig.

 

Hvis du virkelig tror opp til 8% bruker linux, tror jeg en tur til legen er på tide. Sære nerdemiljøer er ikke som vanlige brukere vet du.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Kilde?

 

Test av Quake IV på 1920x1200 oppløsning med Nvidia skjermkort:

http://www.hardware.no/artikler/spill_dine...-_del_2/40684/6

 

Test av AMDs Linux-drivere hvor Enemy Territory: Quake Wars og Quake IV ble brukt som benchmark:

http://www.hardware.no/artikler/amds_linux-driver/44349/3

 

Dette er GAMLE artikler, ytelsen skal være bedre med nye drivere og når støtte for Linux' nye grafikk-plattform blir klar er det forventet at ytelsen forbedres ytterligere. Har tenkt til å skrive en ny test av spill som har Windows og Linux klient når militæret er over, med flere benchmarks enn tidligere, slik at det blir stadfestet at spill med egen Linux-klient kjører bedre i Linux enn Windows, men er fortsatt en liten stund til det skjer.

 

Hvis du ikke tar artikler skrevet av meg som godt fisk kan jeg godt ta tiden til å finne frem artikler som støtter mine tester :)

 

Hva er galt med å tro at 8 av verdens befolkning benytter seg av Linux? 90% av verdens servere kjører Linux, flere land's (deriblant Russland hvis jeg ikke tar helt feil) offentlige datamaskiner skal gå over til å bruke Linux. Bare i Norge benytter over 300 skoler seg av Skolelinux. Linux blir også brukt mye av filmstudioene i Hollywood grunnet bedre utnyttelse av CPU for effekt-prosessering.

 

Du må heller ikke glemme at Linux blir mer og mer populært for hvert år som går, noe som reflekteres i media og, ikke minst, her på forumet hvor aktiviteten på GNU/Linux delen av diskusjon.no økte med 33% fra 2007 - 2008, som gjorde det til den delen av forumet med mest økning det året.

 

Jeg vil si det er minst like mange som benytter Linux som Mac (som har 10% ifølge mange meningsmålinger). At Linux muligens har færre "vanlige" brukere i forhold til Mac kan være en ting, men jeg kan love deg at operativsystemene vil være mye mer likestilt i tiden som kommer. Spesielt nå som utviklere fokuserer mer og mer på å utvikle programvare og drivere til Linux, som igjen fjerner mange klager på Linux' "mangel" på maskinvare kompatibiliet.

 

EDIT: Btw... Du vet at PS3 og Wii kjører egne utgaver av Linux?

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Unnskyld meg LoveAmiga, men hva slags oppførsel er det der? Hvorfor må du gang på gang når folk sier noe positivt om Linux kalle de for nerder og mene det er noe unormalt? Om du snart ikke kommer med noe saklig og konstruktivt så får du kutte ut forum og tenke over hvem det er som egentlig har problemer her.

 

Over på den saklige biten. Det er ingen tvil om at store mengder såkalte nett-PCer med Linux-distribusjoner har blitt solgt. I 2007 solgte Asus over 300.000 eeePC med Linux, og i 2008 har Asus totalt sett solgt over 4 mill. eee der en betydelig del var med Linux. I tillegg har vi andre nett-PCer med Linux som har solgt ganske godt, f.eks. Acer Aspire One. PCer med Linux har på kort tid fått en andel som kan måles med Apple, som forøvrig har holdt på i en del år lenger!

 

 

 

http://www.desktoplinux.com/news/NS8695263477.html

http://www.mobilemag.com/content/100/333/C14140/

http://blog.laptopmag.com/asus-ceo-reveals...family-products

http://www.linuxpromagazine.com/online/new...n_netbooks_wave

Acer selger mer enn Apple: http://www.dagensit.no/bransje/article1549235.ece?jgo=c1_re_

Lenke til kommentar
Har tenkt til å skrive en ny test av spill som har Windows og Linux klient når militæret er over, med flere benchmarks enn tidligere, slik at det blir stadfestet at spill med egen Linux-klient kjører bedre i Linux enn Windows,

 

Så foruttintatt som du er, tror jeg ikke akkurat du er den rette til å ta en slik test. Fanboys passer dårlig til å teste slikt, da du antagelig kommer til å tweake som en gal på ett av Os'ene (Skal ikke si hvilket) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...