Gå til innhold

Gateopptøyer i Oslo (MODWARN: Brudd på retningslinjene = utestengelse)


Anbefalte innlegg

Er det riktig at blitzerne planlegger å bruke vold i dag, og at mange kommer fra nabolandene for å delta?

 

 

Jeg syns selv det er leit at folk som demonstrerer fredlig skal få meningen bak det hele svertet av mennesker med aggresjonsproblemer som kun er ute etter å lage bråk. Flesteparten av de voldelige idiotene driter vel i hva som virkelig skjer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg ser det ut som om de vil unngå tilsvarende bråk vi har hatt de siste dager, det blir da et inndirekte løfte om og demonstrere fredlig.

 

Og ikke støtte opp om de voldelige opptøyene.

???

 

Selvsagt vil de unngå bråk. Palestinakomiteen har ikke stått bak noe bråk så langt, det er andre som tiltrekkes demonstrasjoner som har stått for bråket, blant annet individer fra blitz og endel marginalisert fremmedkulturell ungdom. Palestinakomiteen og andre arrangører kan ikke gjøre annet enn å ha en god dialog med politiet og piske sammen eget vaktkorps.

 

En god start ville jo vært å distansere seg fra elementene som lager bråk, og i det minste ikke åpent invitere dem med da.

Palestinakomiteen sier jo selv at Blitz er velkommen, og da sier de jo etter dems uttalelser siste dagene at de akseptere at bråkemakere kommer.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Er det riktig at blitzerne planlegger å bruke vold i dag, og at mange kommer fra nabolandene for å delta?

Det sies så, men tror ikke vi skal lese dette helt ukritisk. Den som lever for se. Det er selvfølgelig ikke ønsklig med flere voldlige opptøyer nå.

 

En god start ville jo vært å distansere seg fra elementene som lager bråk, og i det minste ikke åpent invitere dem med da.Palestinakomiteen sier jo selv at Blitz er velkommen, og da sier de jo etter dems uttalelser siste dagene at de akseptere at bråkemakere kommer.

Synes også det er litt trist/rart at de ikke tar avstand fra det som skjedde.

Lenke til kommentar
For meg ser det ut som om de vil unngå tilsvarende bråk vi har hatt de siste dager, det blir da et inndirekte løfte om og demonstrere fredlig.

 

I så fall kan jeg nærmest garantere at palestinakomiteen vil holde læftet sitt. Men de har aldri lovet, hverken direkte eller indirekte, at demonstrasjonen ikke vil tiltrekke seg uønskede elementer. Noen mennesker er dessverre idioter, og bryr seg ikke filla om saken, de er bare ute etter bråk. På torsdag var jeg på vei gjennom slottsparken for å komme hjem, og så en gjeng med11/12-åringer som bare løp rundt og veltet søppeltønner. Håløst teit, men vanskelig å skulle skylde på palestinakomiteen.

Lenke til kommentar
For meg ser det ut som om de vil unngå tilsvarende bråk vi har hatt de siste dager, det blir da et inndirekte løfte om og demonstrere fredlig.

 

I så fall kan jeg nærmest garantere at palestinakomiteen vil holde læftet sitt. Men de har aldri lovet, hverken direkte eller indirekte, at demonstrasjonen ikke vil tiltrekke seg uønskede elementer. Noen mennesker er dessverre idioter, og bryr seg ikke filla om saken, de er bare ute etter bråk. På torsdag var jeg på vei gjennom slottsparken for å komme hjem, og så en gjeng med11/12-åringer som bare løp rundt og veltet søppeltønner. Håløst teit, men vanskelig å skulle skylde på palestinakomiteen.

 

Problemet om det blir bråk i dag er at Palestinakomiteen kan ikke bare invitere grupper og organisasjoner ukritisk, for så etterpå si at de ikke har noe skyld i det.

Når f.eks Blitz går ut og inviterer utenlandske bråkmakere for å ødelegge byen vår, under dekke at ungdommen føler privatisering av det offentlige osv er grunn nok til å ty til vold, må selv Palestinakomiteen skjønne at disse burde man da bedt holde seg hjemme. I det minste offentlig.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Det er helt legitimt å skylde på Palestinakomiteen, som i dette tilfellet både unnskylder og bortforklarer og nekter å ta avstand til det bråket som allerede har vært.

 

Denne har vært linket til før, men dagbladet.no har en artikkel du bør lese. Jeg siterer Palestinakomiteen:

Vi setter oss ikke til dommere over dem som velger å aksjonere på en annen måte. Siv Jensens provokasjoner utløste en reell forbannelse. Vi skiller ikke mellom uverdige og verdige demonstranter, sier han.
Videre,
En annen side som aldri kommer fram er hvilken rolle pro-israelske provokatører har når det gjelder å skape bråk i Oslo, sier Svorstøl.
Aldeles latterlig! Jeg var borti samme argumentasjon på ungdomsskolen. Når en niendeklassing ble spurt om hvorfor han slo neseblod på en medelev av den ikke-voldelige sorten svarte han resolutt "Æ blei brovvosert!" - og dette var i hans øyne fullgod unnskyldning for å ty til vold...
Lenke til kommentar
Flotte greier, da kan du dokumentere at blitz har invitert bråkmakere fra utlandet? Da mener jeg ikke spekulering, men dokumentasjon.

 

Nei men uttalelser på hjemmesiden sier vel at det kan være hold i ryktene.

Og Blitz tar uansett fokuset bort fra hva saken dreier seg om, så hvorfor invitere dem?

De sier jo selv de støtter de som lager bråk!

Lenke til kommentar

Da burde hvertfall lufta gå ut av påstandene om at palestinakomiteen nekter å ta avstand fra volden: http://www.palestinakomiteen.no/content/view/1214/1/

 

 

Palestinakomiteen tar avstand fra vold og hærverk Utskrift

lørdag 10. januar 2009

 

Torsdag 8. januar holdt Med Israel For Fred (MIFF) en støttemarkering til staten Israel utenfor Stortinget kl.17.00. Palestinakomiteen oppfordret folk til å holde seg unna denne markeringen og la MIFF få markere sitt standpunkt i fred. Vi oppfordret folk til å møte opp på Fakkeltoget samme kveld kl. 19.00 som ble et vellykket arrangement med mer enn 11000 mennesker.

 

Ettet pro-israel markeringen utviklet det seg til gateopptøyer mellom ungdommer og politiet. Butikkvinduer ble knust, det ble kastet brostein og tåregass lå utover gatene i Oslo sentrum. Motdemonstrasjonen var ikke organisert av solidaritetsbevegelsen og det ser i etterkant ut til at flere av ungdommene som deltok i opptøyene er ungdom som er i faresonen av sosiale årsaker. Palestinere i Oslo og Palestinakomiteen finner det svært beklagelig at vår sak til støtte for alle menneskene som lider under de israelske angrepene på Gazastripen nå blir blandet sammen med de voldelige opptøyene som fant sted i Oslo Torsdag 8.januar. Frustrasjon over situasjonen på Gazastripen kan ikke rettferdiggjøre angrep på Israel-venner eller bruk av vold i demonstrasjoner til støtte for palestinerne.

 

Demonstrasjonene lørdag 10.januar er arrangert for å vise vår solidaritet med det palestinske folk. Det skal vi gjøre sammen med familie, barn og venner. Vi kan best få frem vårt budskap gjennom fredelige markeringer.

 

Line Khateeb, leder i Palestinakomiteen i Norge

 

Lenke til kommentar
Nå må du ikke være vanskelig da. Det er jo ikke akkurat vanskelig å se likhetstrekkene.

Men i 1948 ble jo staten Israel opprettet? Palestinske myndigheter må jo ha godkjent dette på ett tidspunkt? Nå kan jeg ikke historien veldig godt, men dersom de hadde dgodkjent det så har de ingenting de skulle ha sagt per dags dato?

Det fantes ingen palestinske myndigheter på den tiden. Palestina var styrt av det ottomanske riket fra 1500-tallet fram til 1922, hvorpå England overtok formelt, etter å ha kontrollert området siden 1. verdenskrig. Det var en del av seieherrenes deling av krigsbyttet, om du vil.

 

Araberne ønsket selvstyre for området, men England ville bare gi dem konstitusjonelle rettigheter mot at de aksepterte det engelske mandatet.

 

Når FNs delingsplan ble vedtatt i 1948 sa arabernes ledere nei, mens jødenes ledere stort sett sa ja. Sånn sett har ikke araberne "godkjent" staten Israel, men de hadde da heller ikke noen myndighet til det. Om de burde hatt det er en interessant diskusjon.

 

Og dersom Israeliterne til motsetning faktisk har okkupert området så har de vel ingenting der å gjøre? Eller ble de forvist fra landet sånn 30 år e Kr og følte at etter 2.verdenskrig så hadde de rett til sine røtter?

Israel har i årene etter opprettelsen okkupert områder utover det opprinnelige. Derom står striden idag. Mange mener (jeg er en av dem) at en palestinsk stat er nødvendig, og at den må basere seg på grensene pre-1967. De er på ingen måte ideelle, hverken for Israel eller palestinerne. Men det var slik FN delte ut kortene i 1948, og idag lar de seg neppe dele på nytt.

 

Men å argumentere for at Israel ingenting har der å gjøre blir håpløst. Da kan vi likegodt gi Palestina tilbake til Tyrkia, siden de er restene av det riket som faktisk styrte Palestina i 500 år.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det er helt legitimt å skylde på Palestinakomiteen, som i dette tilfellet både unnskylder og bortforklarer og nekter å ta avstand til det bråket som allerede har vært.

 

Denne har vært linket til før, men dagbladet.no har en artikkel du bør lese. Jeg siterer Palestinakomiteen:

Vi setter oss ikke til dommere over dem som velger å aksjonere på en annen måte. Siv Jensens provokasjoner utløste en reell forbannelse. Vi skiller ikke mellom uverdige og verdige demonstranter, sier han.
Videre,
En annen side som aldri kommer fram er hvilken rolle pro-israelske provokatører har når det gjelder å skape bråk i Oslo, sier Svorstøl.
Aldeles latterlig! Jeg var borti samme argumentasjon på ungdomsskolen. Når en niendeklassing ble spurt om hvorfor han slo neseblod på en medelev av den ikke-voldelige sorten svarte han resolutt "Æ blei brovvosert!" - og dette var i hans øyne fullgod unnskyldning for å ty til vold...

 

Det er ikke Palestinakomiteen, men Fellesutvalget for palestina som sier at de forstår de som tydde til vold, og ga Siv Jensen skylden.

Palestinakomiteen er de som arrangerer dagens demonstrasjon, og noen av oss har vært kritiske til hvilke grupperinger de åpent inviterer, selv om de støtter bråkmakerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Nei men uttalelser på hjemmesiden sier vel at det kan være hold i ryktene.

Og Blitz tar uansett fokuset bort fra hva saken dreier seg om, så hvorfor invitere dem?

De sier jo selv de støtter de som lager bråk!

Vil nekte Blitz å delta i demonstrasjonen

- Vi ble enige om at med den formuleringen på hjemmesidene så har de diskvalifisert seg som medarrangør. De oppfordrer til vold og bryter med de grunnleggende prinsippene som ligger til grunn for demonstrasjonen, sier Eide til tv2nyhetene.no.

 

Kommer de uansett nå, så er de vel ikke mindre lystne på å lage bråk? "Ooh, dere ønsker ikke oss her nei?! Da skal vi lage helvete"

Lenke til kommentar
Nei men uttalelser på hjemmesiden sier vel at det kan være hold i ryktene.

Og Blitz tar uansett fokuset bort fra hva saken dreier seg om, så hvorfor invitere dem?

De sier jo selv de støtter de som lager bråk!

Vil nekte Blitz å delta i demonstrasjonen

- Vi ble enige om at med den formuleringen på hjemmesidene så har de diskvalifisert seg som medarrangør. De oppfordrer til vold og bryter med de grunnleggende prinsippene som ligger til grunn for demonstrasjonen, sier Eide til tv2nyhetene.no.

 

Kommer de uansett nå, så er de vel ikke mindre lystne på å lage bråk? "Ooh, dere ønsker ikke oss her nei?! Da skal vi lage helvete"

 

Det var en god nyhet, og det skulle bare mangle.

 

Og kommer de i dag og vil ødelegge håper jeg alle snur dem ryggen og viser sin misnøye med de.

Da tar de seg til rette i en demonstrasjon som har et langt viktigere budskap enn de åpenbart forstår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Blitzerne skal ha blitt stoppet på vei mot demonstrasjonen, ifølge nyhetsvarsel på TV2 Nyhetskanalen.

Så ut til å være utenlands presse der, stod "Press" på ryggen til en av kamerafolka, men kan jo bety hva som helst, sånn egentlig.

 

Mener å ha lest at det skulle gå til ambassaden, men husker ikke hvor though.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...