Gå til innhold

Kjøpt D80 - Katta i sekken?


Anbefalte innlegg

Ah. Mente vi hadde diskutert det temaet før, ja.

 

Hvis man ser på bildet av D90-fatningen her, så kan det se ut som det er samme løsning som på D80 (og dermed ikke den samme som på D40). Sammenlign med bildene som ble referert til i den andre tråden her.

 

EDIT: D300 og D700 ser ikke ut til å ha den bryteren i det hele tatt. Men i følge tabellen til Nikonians er det fy-fy å montere pre-AI-optikk på disse allikevel. Merksnodig.

 

Mulig den tabellen trenger en gjennomgang :hmm:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se der ja.

 

Fant også info i photo.net sin review av D70 som bekrefter det Anew skrev ovenfor (D70 ser ut til å ha samme fatning som D80 og D90).

 

Pre AI lenses cannot be used since they bump into the little tab near the depth of field preview button. The tab will flex a little in case you make the error of forcing such a lens on, however repeated use would probably cause some distress.
Lenke til kommentar
EDIT: D300 og D700 ser ikke ut til å ha den bryteren i det hele tatt. Men i følge tabellen til Nikonians er det fy-fy å montere pre-AI-optikk på disse allikevel. Merksnodig.

 

Mulig den tabellen trenger en gjennomgang :hmm:

Tanken streifet meg nettopp da jeg kikket på D300'en min (den er ikke på D200 heller), men jeg mistenker at det kan være problemer ifht. pre-AI med mekanismen på D200+ som mekanisk leser av blenderverdiene for AI-optikk. Jeg har ingen pre-AI-optikk å teste med.

 

Edit: Jepp - som jeg trodde:

Aperture indexing pre-AI was via external levers. AI lenses index via a slot cut out of the lens rear barrel face. Non-AI lenses (with the cutout) slam against the lever projecting above the camera mount face that fits into the AI lenses slots. That lever damage can be catastrophic to the camera. The non AI lens will not easily fit and the force needed to then bend down the lever should have been enough warning. AI indexing can be added (actually cut away) to most pre-AI lenses.
(fra Dpreview-tråd)

 

Dette forklarer også hvorfor man kan "AI'e" pre-AI med Dremel.

 

Simster: OT ja, men mye god informasjon her like vel. :) Vi er voksne folk her på Akam, så det er ingen grunn til å avskjære diskusjonen - trådstarters spørsmål er forlengst besvart.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Edit: Jepp - som jeg trodde:
Aperture indexing pre-AI was via external levers. AI lenses index via a slot cut out of the lens rear barrel face. Non-AI lenses (with the cutout) slam against the lever projecting above the camera mount face that fits into the AI lenses slots. That lever damage can be catastrophic to the camera. The non AI lens will not easily fit and the force needed to then bend down the lever should have been enough warning. AI indexing can be added (actually cut away) to most pre-AI lenses.
(fra Dpreview-tråd)

 

Dette forklarer også hvorfor man kan "AI'e" pre-AI med Dremel.

Hvor sitter egentlig denne dingsen? Jeg ptøver å se på bilder av D80- og D300-fatningene. Eneste forskjellene jeg klarer å se er at D80 har den der bryteren som forteller at blenderringen er låst (nede i venstre hjørne), mens D300 ikke har denne men til gjengjeld har en eller annen knast stikkende ut øverst til høyre. Er det den lille knasten som overfører blenderinformasjon?

 

Hvordan funker egentlig det i så fall? :ermm:

Lenke til kommentar
Hvordan funker egentlig det i så fall?

 

Det er den øverst til høyre som overfører blenderinformasjon ja. Slik jeg har forstått det markerer "utskjæringene" på Ai(S) objektiver hva som er største blender. Slik at når du setter et Ai-objektiv på et hus med "Ai-tapp" (Dx00+ når det kommer til digital) så går denne Ai-tappen på huset inn i sporet som er skåret ut i Ai(+) objektivet. Når du da roterer blenderringen roteres Ai-tappen på huset med denne og overfører mekanisk informasjon om hvilken blender som er valgt. Som Anew skriver så har ikke pre-Ai objektiver disse utskjæringene så om du monterer dem på et hus med Ai-tapp vil du kunne brekke/ødelegge denne. Nikon har forøvrig tidligere vist at en Ai-tapp nødvendigvis ikke umuliggjør bruk av pre-Ai objektiver. På min Nikon FM er det mulig å "vippe opp" Ai-tappen. Dette hindrer at den brekker/ødelegges dersom man monterer et objektiv uten "utskjæringer" (pre-Ai). Illustrert her.

 

En ting som forundrer meg er: På min D300 må jeg inn i softwaren for å bekrefte hvilket objektiv som står på (brennvidde og største blender), på min Nikon FM, og forsåvidt andre analoge/mekaniske kameraer, behøves dette ikke da all info om største blender ser ut til å bli overført mekanisk. En skulle tro at dette også var mulig på de nyere digitale husene. Kan jo hende det har noe med EXIF-info å gjøre.

Lenke til kommentar

Er det rart at Nikon forvirrer meg? Jeg tror jeg er for gammel til å gå tilbake til Nikon. Isåfall må det bli en D700 med AI. Det blir slik jeg lærte å fotografere, og da vet jeg at alt funker. Går, går ikke, går delvis, går kanskje, og går hvis noen bryr seg. Jeg foretrekker går, går, og går ikke.

 

Men det blir enklere. D90 MkII og III blir uten fokusmotor, og all optikk uten fokusmotor er allerede faset ut av produksjon. Sett bort fra noen sære konstruksjoner som nesten ingen kjøper.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...